Permalänk
Medlem

Telia bredband - Random disconnects

Telia disconnect problem

Jag har haft telia ADSL i väldigt många år nu, det har fungerat problemfritt framtill nyligen då det vid viss belastning ger mig korta disconnects som endast varar några sekunder. Det räcker med att 2 datorer i nätverket är uppkopplade till något onlinespel, eller kör någon form av nerladdning.

Detta är sjukt irriterande. En liten dc räcker för att bli utkastad
ur de flesta spel och program jag använder mig av.

Testat:

3 Olika routers

Bytt ADSL modem

Bytt nätverkssladdar

Kört utan router

Pingat router - fick 100% respons från den vid belastning.

Pingat DHCP servern - fick enstaka timed outs vid belastning
vilket stämmer väldigt bra in på det problemet jag har.

Jag tror helt enkelt att jag har hittat felet. Vad ska jag
göra åt det?

På Telia säger de att allt fungerar perfekt från deras sida och att det inte finns något de kan göra åt saken.

Visa signatur

(>_<)

Permalänk
Vila i frid

Vad säger Windows-loggarna? Vad säger modemets loggar? Vad säger routerns loggar?

Permalänk
Sötast

Haft exakt samma problem med Telia, slutade med att jag sa upp det.

Dom skyllde på mig tills jag bytt ut allt.
Då började dom "felsöka" och sen var problemet fixat. Fick jag höra.

Klagade igen då det inte alls var fixat, då felsökte dom och fixade problemet igen! Synd att det inte hjälpte... eller hur?

efter 3 ggr så sa jag upp det och fixade BBB. 0 noll inga zero nada problem.

Telia ftw.

bör också tillägga att vi hade Telia på samma adress i 5 år innan problemet visade sig. Det började i samband med att dom bytte upp till 8Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vad säger Windows-loggarna? Vad säger modemets loggar? Vad säger routerns loggar?

Angående status på internet-anslutning till min dator talar den för att internet aldrig tappats då den haft varaktighet ända sedan jag senast kopplade in allt.

Router log:

inget speciellt, bara info om blockeringar. Tiderna har inget samband med disconnects

Router status:

LAN Statistics

Sent :3686036
TX Packets Dropped :0
Collisions :0
Received :3961946
RX Packets Dropped :0
Errors :0

WAN Statistics

Sent :2401008
TX Packets Dropped :0
Collisions :0
Received :2665291
RX Packets Dropped :0
Errors :0

Jag vet inte, men det verkar ju som om allt är som det ska.
Dock får jag och alla andra i nätverket disconnects då och då, endast i ett fåtal sekunder. Dessa disconnect drabbar ibland endast en person. Jag döööör :b

Visa signatur

(>_<)

Permalänk

Kan ju vara något så enkelt som att en kabel är paj eller att telefonin hemma inte funkar som den ska.
Om du inte har provat, så prova med att koppla ur allt i telefoniutrustning och kör endast med modemet inkopplat.
Kan också vara värt att prova och byta splitter.
Fixar det inte sig så är det nog dags att byta leverantör

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson

Om du inte har provat, så prova med att koppla ur allt i telefoniutrustning och kör endast med modemet inkopplat.
Kan också vara värt att prova och byta splitter.

Hade liknande problem för ett år sedan, visade sig vara fel på ett "jack" till en av telefonerna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

När jag pingar från min dator till routerns default gateway får jag timed outs endast under de få sekunderna då disconnecten varar. Sedan svarar den och jag kan använda internet igen. Det gäller även när jag pingar från routern till just default gateway.

Kan se ut på två sätt

svar
svar
svar
svar
timeout
svar
svar
svar
timeout

eller

timeout
timeout
timeout
timeout
svar
svar
svar
svar
svar
svar
osv....

är olika från gång till gång

Går det inte att dra någon definitiv slutsats av det, eller kan det vara många saker som är fel? :S

Visa signatur

(>_<)

Permalänk

Hej! Jag vill bara hålla med och säga att jag har exakt samma problem som ulthraN, fast har egentligen aldrig märkt att det beror på att det blir för mycket belastningar. Fast jag är inte direkt så bra på datorer med märkar att något inte är rätt i alla fall.

Jag blir utslängd dagligen och detta började som Allexz okcså nämnde när vi bytte upp vår internet till 8Mbit förra Julen någon gång. Det hade funkat felfritt i 6-7år med 0.5mbit innan på samma adress.

Jag har också provat allt och har nu även kopplat bort mina föräldrar från internet för att kolla om det är routern det är fel på men det fortsätter lika jäkligt.

Det ända jag vet är att det blir värre framåt 16.00-17.00 och då jävlas det riktigt.

Jag har även haft en kompis med samma problem men han löste det iom att de råkade hitta att de slagit en spik igenom en kabel och det kanske har en koppling till det SkalmanBC sa med jacken? Jag ahr seriöst provat allt förutom kablarna som går bakom väggarna efter telefonjacket eller telefonjacket själv för sånt förstår jag mig inte på.

Skulle det kunna vara så jävligt att det är telefonjacket rentav kabel som kan har fått stryk med tiden? Fast iofs så funkade det ju när Allexz bytte leverantör så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Slocknar DSL lampan på ditt modem när det blir fel ? Testa också med annan splitter ifall du kan då de har en förmåga att ställa till strul.

Permalänk

Kan även tillägga att även jag har samma problem. Telia skylle självklart på mig, dem påstår att jag har virus. Samma virus på tre Mac:ar, fyra-Linux burkar och två Windows-burkar och en OpenSolars-maskin.. Jovisst, up my shiny metal...

Har dessutom bytt ut ADSL-modem, splitter och router samt kört en dator direkt i modemet utan att det hjälpt. Funkat prima i väldigt många år men så för ett par månader sedan började det. Märker främst av problemet vid DNS-förfrågningar (så jag provade att byta till andra DNS-servrar än Telias vilket inte förbättrade saken) när jag surfar vilket innebär att man får sitta ett par sekunder och vänta på att linan skall komma tillbaka.

Det mest irriterande är dock när man jobbar hemma och VPN-kopplingen går ner och man då måste starta om alla applikationer, så sjukt drygt!

Skall ringa och be(/kräva?) om en långtidsmätning.

Då ADSL-modemet står i ett annat rum än det jag sitter i så kan jag inte direkt kolla på DSL-lampan men jag har sprungit till rummet två gånger utan att notera att den skulle vara släckt.

Har för övrigt Telia ADSL 8Mbit.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Slocknar DSL lampan på ditt modem när det blir fel ? Testa också med annan splitter ifall du kan då de har en förmåga att ställa till strul.

Jo det gör den, är nästan säker på det, måste springa genom hela huset för att kolla till det så gör det inte så ofta. Men ibland så slocknar den eller blinkar.
jag bytte splitter i samband med att jag bytte modem. Så antar att det inte är det som är problemet. och det funkade ju inte innan jag bytte modemet heller.

Permalänk
Medlem

Antagligen så att du får förhög sync till ADSL stationen, dvs lampan slocknar när internet går ner. Om det är så att du har förhög sync så kan man göra 2 saker, sätta en lägre sync hastighet och få lite sämre hastighet eller höja pingen(interleave).

Finns ju också en chans att det är något annat fel på utrustningen men eftersom du testat att byta modem så är ju chansen att de skulle ha fel i sin utrustning relativt liten jämfört med för hög sync.

Permalänk
Medlem

Jag har också timeouts...men jag har bredband genom el-verket med 10mbit upp och ner...Det fungerar bra, men ibland när jag tankar så går allt ner på noll ett par sekunder, sedan drar det upp på full speed....gör det titt som tätt...och jag vet att det inte har med min utrustninga att göra....Bara det att sverige är fan överbelastat på bredbandet, och de är snåla att uppgradera det.....Det drabbar alla...spelar ingen roll vad du har för bolag....allt körs på samma jävla nätverk.........

Permalänk
Medlem

Även jag har samma problem, började i slutet i sommras. Har ringt och de sade senast att de kunde skicka en tekniker och kolla upp läget men om felet visades vara på min sida av telejacket eller vart det nu var så var vi tvungen att betala tekniker.

Permalänk

Farssan kom hem idag och hade varit på telia inne i staden, och han bad de felsöka systemet och detta är 5:e gången vi gör det och nu hittade vi störningar på internet och senast 23:e skulle en tekniker komma o kolla på systemet, men jag återkommer vilket felet var om telia nu är duktiga nog att finna det.

Permalänk
Medlem

Ser man på. Detta är ett problem jag dragits med i flera års tid, såvitt jag kan komma ihåg startade även detta för mig när vi uppgraderade till Telia 8mb. Jag som spelar mycket datorspel, främst WoW, höll på att tappa förståndet där ett tag när man tappade uppkopplingen konstant var trettionde minut.

Sedan upplever jag att detta kommit och gått, vissa perioder har internet inte avlidit en enda gång, för att vid ett senare tillfälle helt totaldampa och dö en/två gånger i timmen. DSL-lampan slocknar för att sedan börja blinka och därefter lysa konstant.

Eftersom jag testat byta modem och gjort i stort sett allt som stod i min makt, utan resultat, sket jag helt sonika i det eftersom Telia - dom jävlarna - menar att felet är hos mig.

Permalänk
Medlem

SteveM 95% chans att som jag sa till Kalasspege att det handlar om förhög sync. Eftersom du spelar mest wow och 20-30ms till gateway inte spelar någon roll kan du ju försöka behålla samma hastighet men sätta på interleave. Annars är det bara att be de spärra på lägre sync hastigheter tills problemet försvinner.

Skulle säga att det är väldigt vanligt problem med äldre ledningar och folk som kanske bor en bra bit bort från telestationen, att man inte bara kan låta modemet synca själv utan att få små problem.

Permalänk
Medlem

Det mesta sitter tyvärr i kundägd utrustning. Dvs dålig kabelsragning i hus, dåliga skarvar, parrallelkopplingar osv .. Därav har det blivit en "sanning" att det alltid är så hos supporten.

Man ska komma ihåg att kopparnätet är byggt för att hantera 9600 Bit/s. Allt över det är att pressa marginalerna och på så sätt är ADSL ett litet mirakel men det gör också att marginalerna är nere på noll. Därav påverkar sådanna saker som luftfuktighet och temperatur en hel del. I synnerhet om det gäller gamla luftledningar där det finns små sprickor och hål i isoleringen på grund av ålder/åska fåglar osv ..

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vilket är därför när man som Kalaspege kollat allt på sin egen sida helt enkelt bara har kvar som alternativ att sänka hastigheter eller sätta på interleave för att försöka få bukt med "störningar" som du säger kan ske av en miljon anledningar på gamla luft ledningar. Är ju inte direkt så att Telia skuttar ut och börjar försöka leta felet till att din anslutning kanske dör kl 03 varje natt och även om dom gör det lär dom inte hitta felet.

Permalänk
Medlem

En annan grej utöver dessa random disconnecs har jag väldigt låg hastighet, vi har 24mbit och innan dessa problem började kom man utan problem upp i 18 elelr 19 mbit. Nuförtiden ligger våran hastighet på 10mbit~

Permalänk

samma här, vissa dagar ligger nätet nere i flera timmar

Visa signatur

Online!

Permalänk
Medlem

Om ni har testat utan router och dessutom testat med ett annat modem, splitter, nya kablar och olika datorer. Även värt att vara säker på att telefon jacken är kopplade som de ska. Då är det bara att ringa Telia(om har Telia som operatör) och kolla vad för inställningar som kan göras för att få en stabilare uppkoppling, om det inte hjälper med att sänka hastigheten och ställa in interleave får man väl skylla på operatören och hoppas att de kan lösa problemet.