Hur ofta installerar ni om ert OS?

Permalänk
Musikälskare

Hur ofta installerar ni om ert OS?

Jag gör det ungefär varannan månad, gjorde det idag

Brukar ta ca 1-2 att tweaka allt rätt

Så här såg de ut när det var klart, brukar köra på samma stil ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Innan ominstallerade jag det varje vecka, fråga inte varför.

Nu har det inte blivit på 1månad. Har för mycket kvar på c:\ helt enkelt så kommer nog inte göra det på ett tag. Systemet funkar ju väldigt bra just nu också. Rensade 50program idag

Permalänk

fy fan trodde jag var full men varför ominstallera det så ofta för

haaaaaaaaaaaaaaaaaaa JAAAAAAAAAAAAAA WINDOWS kräver det för o fungera

kunde inte låta bli

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Nån gång vartannat år kanske...

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Musikälskare

Tyvärr känner jag att man måste installera om Windows (Vista) för att få det att flyta okej

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har inte gjort de på ett tag nu men 6 ggr om året kanske, ibland fler... har tweakat och hållt på väldigt mycket nu så orkar inte formatera.

Formaterar när de börjar bli rörigt med alla program^^

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Undviker man buggiga stylingprogram klarar man sig till nästa hårdvaruuppgradering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

huh 2gr om året om det e problem kanske..
har sällan problem då jag vet vad jag tankar

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Varje gång register-filerna buggar ur (vilket jävla skitsystem).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Hedersmedlem

I min erfarenhet brukar Windows klara sig minst ett år om man sköter om det som man ska. Jag har ingen vana med att installera om OS, men om jag får nåt jobbigt problem som jag inte hittar en lösning på så installerar jag om.

Permalänk
Medlem

en gång var år eller när behov uppstår.

fråga:

finns det någon stegförsteg-guide för hur man skapar sig ghost-avbildningar? har varit nyfiken på det området ett tag men det verkar vara så komplext att få till. tänk ghost for dummies om det hjälper.

tack för mig

hejdå.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tyvärr känner jag att man måste installera om Windows (Vista) för att få det att flyta okej

Vad i vista är det segar ner för dig då?

Själv kör jag min stationära 24/7 och använder den varje dag till allt möjligt, har rullat lite mer än tre månader utan minsta tecken på att sega ner. Vista då.
Installerar om då det behövs.

Permalänk
Medlem

Har inte behövt installera om mitt Vista x64 sen jag skaffa det, 1 år sen eller så,
använder det dagligen samt både för nöje och jobb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Undviker man buggiga stylingprogram klarar man sig till nästa hårdvaruuppgradering.

Håller med. Inga virus, inget som cp:ar så ominstallerar jag vid hårddiskkrasch. Haft det nuvarande installerat i ... 5 månader

Edit: Laptopen har haft samma i 4 år

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

brukar köra var annan månad, går på ungefär 2 timmar sen kan jag lira igen. måste nästan tänka på att göra en ghost ^^ bara för lat att göra det :/

Permalänk
Avstängd

Senaste installationen gjordes maj 2006.

Permalänk
Medlem

Min längsta Windows XP installation var 2,5 år gammal innan jag köpte mig en ny dator och installerade Ubuntu över den gamla. Den installationen var lika snabb som dagen jag installerade den.

En XP installation kan hålla sig väldigt länge så länge man sköter om den.
- CCleaner och/eller register-städare [check].
- Partitonerat disken för att minimera fragmentering [check].
- Diskdefragmentering en gång i veckan [check]. (Tar några/nån sekunder till några minuter beroende på hur mycket jag använt en partition.)
- Hårdvarubrandvägg [check].
- Inga virus eller antivirusprogram som sölar ner [check].
- Sunt förnuft och kunskap för att inte få några virus [check].
- Stabila drivrutiner [check].
- Stänga av onödig hårdvara/tjänster/autostartande grejer [check].

Kanske finns nåt jag glömt, men mina installationer brukar fungera bra tills den dagen jag vill prova nåt nytt.

Visa signatur
Permalänk

Varannan månad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gjorde det senast i förrgår. Dels eftersom datorn (XP) började bli lite väl slö, dels eftersom den fick lust att krascha i vissa mappar (löstes alltid med ctrl + alt + del, endast explorer stängdes), dels eftersom jag hade totalt 20 GB kvar av 300 och inte ville stoppa något på min externa/inte hade ekonomi till att köpa nya.

Senaste gången jag gjorde det före det här var kanske när jag köpte datorn för ett år och några månader sedan, kommer inte ihåg inte om jag har gjort det någon gång där emellan.

Permalänk
Medlem

Vartannat år ungefär

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Det beror helt på hur datorn känner för att uppföra sig mot mot
Dummar den sig och krånglar så får han sig en ny liten fin ominstallation!

Installerat om datorn 3ggr nu på ca 2 månader, först drog jag på en ny clean XP installation och sen testade jag Vista Ultimate 64bit men det krånglade så på min dator (buggade, låste sig) och diverse andra fel sen installerade jag Xp igen

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Meh.....2ggr om året kanske. Tar cirka en timme ändå.

F12->Boot from USB->Enter->Ta ett bad på 30 minuter->Installera alla saker i G:/driversomojanger->Peka om "Mina dokument" till G:/home@windows->klart.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Vartannat år typ, dvs när jag bygger ny dator. Gör man det rätt och som sagts tidigare inte installerar massa skit program finns det ingen anledning göra det oftare.

Ett hett tips är annars att när du väl gjort klart din windows installation med alla till hörande "grundprogram", gör en image på den partitionen. Gör en återställningsprocess till ett 20 minuters projekt istället för ett 2 dagars Fast sen jag gick över til Vista x64 för 18 månader sen har jag aldrig haft några problem.

På min "andra" burk leker jag dock med olika operativsystem hela tiden, men det är det den är till för.

Permalänk
Medlem

högst 1 gång per år

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Rent trams att behöva installera om operativsystemet så ofta då det finns programvara för att rensa upp i registret m.m. Jag har haft denna installation av Windows XP i över två år och aldrig behövt installera om.

Däremot när jag hade Windows 98 så kunde det bli ett par gånger om året.

Permalänk
Medlem

Jag installerar om i slutet av april, och i slutet av oktober oftast.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Det har blivit ganska ofta nu på senare tid för att jag har testat o använda en massa olika operativ.

Annars brukar jag aldrig installera om ifall jag inte hittar någon annan lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Min längsta Windows XP installation var 2,5 år gammal innan jag köpte mig en ny dator och installerade Ubuntu över den gamla. Den installationen var lika snabb som dagen jag installerade den.

En XP installation kan hålla sig väldigt länge så länge man sköter om den.
- CCleaner och/eller register-städare [check].
- Partitonerat disken för att minimera fragmentering [check].
- Diskdefragmentering en gång i veckan [check]. (Tar några/nån sekunder till några minuter beroende på hur mycket jag använt en partition.)
- Hårdvarubrandvägg [check].
- Inga virus eller antivirusprogram som sölar ner [check].
- Sunt förnuft och kunskap för att inte få några virus [check].
- Stabila drivrutiner [check].
- Stänga av onödig hårdvara/tjänster/autostartande grejer [check].

Kanske finns nåt jag glömt, men mina installationer brukar fungera bra tills den dagen jag vill prova nåt nytt.

Du verkar verkar veta hur man få till en Windows xp installation bra. Jag undrar för jag har lust att formatera om göra allt rätt en för alla. Hur tycker du jag ska ha för partioner? jag har en hårddisk på 40 gb och en 500(38 och 465gb som de egentligen blir). Jag undrar hur tycker du jag ska partionera? jag hade tänkt att ha os på en partion med 40 disken ,sen nöje och sånt på 500 disken men hur tycker du? Sen undrar jag vet du nåt sätt som gör windowspartionen så lite som möljigt för jag får alltid med små filer från program etc även jag har valt en annan partion för program:S Tackar i förhand..

För att komma till trådens ämne; Hm jag har ingen aning..beror på men kanske varje kvartal.

Permalänk
Medlem

hmm 40GB disk, är inte den lite för gammal och slö för att sitta i en modern dator?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Trådskapare Hur ofta använder du sök funktionen ,denna tråd är redan skapad sen ett par år tillbaks.

edit: Har kollat nu o bara för detta så hittar jag inte den tråden , dock är jag 100% säker på att den tråden finns

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.