Hej
Min gode far har införskaffat sig 2 nya högtalare, en ny dvd/cd-spelare samt en ny förstärkare.
Han har kopplat följande:
Från dvd/cd-spelare: Hdmi-kabel --> TV
Från förstärkare: 2x RCA (antar jag) --> TV
Sen självklart två kablar från förstärkare --> De 2 högtalarna
Problemet ligger i att för att få något ljud när man spelar exempelvis cd-skivor från dvd/cd-spelaren så måste man ha tv:n på för att kunna få ljud. Och det tycker han är onödigt.
Och jag är fan en riktigt jävla noob på det här med ljud så jag kan inte direkt hjälpa till värst mycket. Några tips på hur detta skall gå till?
Eftersom ljudet ju skickas till TV:n, digitalt, måste ju TV:n koda om ljudet till analogt och sedan skicka ut det på de analoga utgångarna, så det är inte så konstigt att TV:n måste vara igång som det är kopplat nu.
För att slippa att TV:n ska behöva vara igång får han ju koppla från DVD-spelaren direkt till förstärkaren, vilket borde vara att föredra i övrigt åxå, då de analoga utgångarna på DVD-spelaren troligen är bättre än de på TV:n.
Jag skulle helt enkelt se till att TV:ns volymkontroll stod på 0 samt koppla in en kabel mellan DVD-spelare och förstärkare. MAn får då göra sig omaket att byta signalkälla på förstärkaren när man vill lyssna och TV:n inte är igång.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.