Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Hej hopp! Jag har precis köpt ett Antec p182 från webhallen, dock demo produkt. Fick därför inga sån "rails" som sitter till dvd-rom mm i övre kammare. Så jag undrar om någon skulle kunna ta några bilder på dom och kanske mäta dom lite så jag kan tillverka ett par såna på jobbet.
Hade varit galet schysst!

Tack på förhand:D

Ett tips är att testa maila antec och förklara att du inte har några rails och varför.
Dom brukar vara väldigt givmilda

Permalänk
Medlem

Jag tänkte sätta fläktarna där uppe på low, men blev lite fundersam när jag hittade reglaget för fläktarna. Förstår inte riktigt man ska ändra på dem. Antar att reglaget är det som sitter längst in, längst upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ett tips är att testa maila antec och förklara att du inte har några rails och varför.
Dom brukar vara väldigt givmilda

Åh fan! Tror du dom gör det?^^ Skadar ju inte att prova, tack för tipset:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Jag tänkte sätta fläktarna där uppe på low, men blev lite fundersam när jag hittade reglaget för fläktarna. Förstår inte riktigt man ska ändra på dem. Antar att reglaget är det som sitter längst in, längst upp?

det står på kontrollern som du ser du drar bara den lilla spaken åt de hållet du vill åt.
Top:
Low Medium High

Rear:
Low Medium High

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Har Antec P182 och är riktigt nöjd med det. Snyggt och bra med utrymme. Får plats med 8800GTX i SLI, fast då lär jag köra med chassisidan öppen eftersom det blir för varmt annars, men det skyller jag inte på Antec utan på Nvidia som gör för varma kort

Även kabeldragningen är bra (tar dock lång tid). Går att få det fint om man inte har allt för många fläktar. Som ni ser om man har 2 grafikkort och väldigt många fläktar så blir det svårt med kabeldragningen.

Fläktarna som följer med är mycket tysta på lägsta hastighet. Låter en del på mellan och högsta. Fungerar bra för mig (är även kräsen när det gäller ljudnivå).

Lite bilder (Har gjort om kabeldragingen nu så det ser snyggare ut än på bilderna. Har tyvärr ingen bild på det):

http://photolinko.net/out.php/i19497_IMGP4857.JPG

http://photolinko.net/out.php/i19496_IMGP4856.JPG

http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/1.jpg

http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/3.jpg

Som ni ser så är det inte snyggt med många fläktar och många saker
Är dock snyggare nu än på bilderna efter att ha gjort om kabeldragningen.

är det där en crossfire brygga eller ser jag fel?

Är sugen på ett p180b /p182 jag med, det ska vara tyst och ha bra kabeldragnings möjligheter, nått att rekomendera?

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem

Hur bra är chassina mot vibrationer? Och hur bra kan man fixa riktad kylning mot grafikkort? Tycker att vibrationer o annat ljud letar sig ut från mitt nuvarande chassi rätt så bra och grafikkorten blir rätt så varma. Eller om man skulle satsa på ett mozart där man också verkar ha rätt så bra kylning.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Hur bra är chassina mot vibrationer? Och hur bra kan man fixa riktad kylning mot grafikkort? Tycker att vibrationer o annat ljud letar sig ut från mitt nuvarande chassi rätt så bra och grafikkorten blir rätt så varma. Eller om man skulle satsa på ett mozart där man också verkar ha rätt så bra kylning.

Hårddiskvibrationer dämpas en del, men tror nog tex Antec Solo (och Sonata designer/plus) med sin gummibandsupphängning är ännu ett steg bättre här.

Andra vibrationer dämpas rätt väl, med reservation för risk för vibrationsljud från toppfläkten. Den fläkten kan det löna sig att försöka hänga upp med gummistroppar eller liknande, eller skippa fläkt helt där. (och istället ev blocka för det fläkthålet)

Det där allmänna "plåtskallrandet" som man kan få i en del lådor, är i princip obefintligt i en P180.

Riktad kylning mot grafikkortet har man ju om man monterar en fläkt i bakkant på övre hårddiskburen, men jag är lite tveksam till hur effektiv den egentligen är i omoddat skick.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det ska inte vara något problem att trycka in ett Corsair HW 1000W i ett Antec P182 va?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem

Mjaa, det lär bli duktigt trångt om du planerat behålla mittfläkten i undre kammaren. Osäker om det går alls utan att plocka ur fläkten faktiskt!

Du bör nog plocka bort fläkthållaren (i plast) som sitter fast på mellanväggen där nere... Den är rätt otymplig och tar upp en hel del plats, och lär göra det omöjligt att komma åt att hantera modulära kablarna tex.

Fläkten skall gå att fästa ändå såvitt jag vet, om det nu finns utrymme för den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du tur så kan du smyga in fläkten på den andra sidan mellanväggen. men då får du se till att ha vinklade sata kablar och så "smala och smidiga" ström kablar som möjligt. typ som på Corsair 520 HX modular.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt detta chassi.
Men när jag skulle skruva fast moderkort fick jag bara i några skruvar helt. Resten går bara halvvägs. Använde skruvarna med "stort" platt huvud. Är det rätt skruvar?
Har provat med dom andra skruvarna man fick med men det är bara dom som passar.
Vilka använder ni?
Funkar bra nu, moderkortet sitter fast bra, men har tänkt köpa större cpu kylare (NH-U12p)
Kanske bra om alla skruvar sitter helt då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan94
Har nyss köpt detta chassi.
Men när jag skulle skruva fast moderkort fick jag bara i några skruvar helt. Resten går bara halvvägs. Använde skruvarna med "stort" platt huvud. Är det rätt skruvar?
Har provat med dom andra skruvarna man fick med men det är bara dom som passar.
Vilka använder ni?
Funkar bra nu, moderkortet sitter fast bra, men har tänkt köpa större cpu kylare (NH-U12p)
Kanske bra om alla skruvar sitter helt då.

Ska vara en liten separat påse i den stora påsen som det står något i stil med "for motherboard use only" på.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

tack rankko
hittade påsen

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa det här chassit, men nätagget ser lite inklämt ut, får det verkligen någon ventilation där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Har funderat på att köpa det här chassit, men nätagget ser lite inklämt ut, får det verkligen någon ventilation där?

jodå det funkar. det är distanser under som gör att det kommer upp mer än 1cm ifall du har ett nätaggregat som suger luften underifrån, sedan sitter det en fläkt som drar luft framifrån vid hårddiskarna och blåser ut den bak/genom nätaggregatet.
men det kan vara lite trångt med kablar, tur nog köpte jag modulärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
jodå det funkar. det är distanser under som gör att det kommer upp mer än 1cm ifall du har ett nätaggregat som suger luften underifrån, sedan sitter det en fläkt som drar luft framifrån vid hårddiskarna och blåser ut den bak/genom nätaggregatet.
men det kan vara lite trångt med kablar, tur nog köpte jag modulärt.

Det brukar vara värre med modulärt eftersom det blir 1cm längre och alltså tajtare mellan agg och fläkten nere, ska man köra ett stort nätagg och ett supersystem så bör man kolla på en annan låda.

Permalänk
Medlem

tjena alla här

Har en enkel fråga bara, har beställt ett antec p182 gmb och ett asus rampage 2 x58. kmr denna mammaplanka passa i lådan, såg nånstans om att kortet var så extremt stort :(, vore tacksam för ett fint svar såhär dags vid juletider

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem

Ganska nyligen jag köpte ny dator och Antec p182 vart mitt val av chassi och jag måste säga att jag är välldigt nöjd med det så köp om du behöver ett nytt chassi

Inlägg nr 1337 btw =D

Permalänk
Medlem

Försökt "nöja" mig med ett billigare chassi men hur jag än intalar mig om att ett billigare duger så kommer man inte ifrån P182 nästan legandariska ställning inom entusiastmarknaden och att man länge velat ha den så jag har någre frågor om den.

Den har plats för 5st fläktar varav 3 medföljer, tycker ni man ska köpa till 2st så man drar nytta av alla platserna eller är det onödigt?

Har ett Antec NeoHE 500W nätagg från 2005 nu som jag tycker låter en hel del. Skulle det bli tystare i P182 då det är separerat från resten av datorn? Den har ingen fläktkontroll vad jag vet men har väl en automatiskt, skulle tro den körde på ganska högt nu för låter mer än någon annan fläkt i datorn förutom möjligtvis grafikkortet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Försökt "nöja" mig med ett billigare chassi men hur jag än intalar mig om att ett billigare duger så kommer man inte ifrån P182 nästan legandariska ställning inom entusiastmarknaden och att man länge velat ha den så jag har någre frågor om den.

Den har plats för 5st fläktar varav 3 medföljer, tycker ni man ska köpa till 2st så man drar nytta av alla platserna eller är det onödigt?

Har ett Antec NeoHE 500W nätagg från 2005 nu som jag tycker låter en hel del. Skulle det bli tystare i P182 då det är separerat från resten av datorn? Den har ingen fläktkontroll vad jag vet men har väl en automatiskt, skulle tro den körde på ganska högt nu för låter mer än någon annan fläkt i datorn förutom möjligtvis grafikkortet.

Fler fläktar? Det beror självklart på vilka komponenter du skall ha i det, men de inbyggda räcker till det allra mesta. Däremot kan det vara idé att byta ut dem mot t.ex. Nexus för att få tystare.

Din NeoHE lär inte bli mycket tystare i en P18x, eftersom fläkten sitter på baksidan och ljudet kommer därifrån. Beroende på hur du har datorn placerad så kan det bli tystare av att fläkten hamnar nere vid golvet i stället för uppe i skrivbordshöjd nästan.

Permalänk

Det är onödigt. Hålet i toppen är användbart om du behöver leda ut sjuka värmemängder - vanliga användare får bättre luftflöde genom lådan genom att sätta igen topphålet helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om nätagget: P18x har ju fördelen med att nätagget inte behöver dra ut redan uppvärmd luft, så det kan tänkas det inte behöver varva upp lika mycket.

NeoHE ska ju vara ganska tysta trodde jag? Antar att du har hyfsat fet burk dagas?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Om nätagget: P18x har ju fördelen med att nätagget inte behöver dra ut redan uppvärmd luft, så det kan tänkas det inte behöver varva upp lika mycket.

NeoHE ska ju vara ganska tysta trodde jag? Antar att du har hyfsat fet burk dagas?

Allt är ju relativt. "Mer högljudd än någon annan fläkt utom grafikkortet" = mer högljudd än CPU-kylaren och chassifläkten. Det gäller väl typ vilken nätdel som helst det... (i alla fall när CPU-kylaren är inuti datorn... )

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf det låter som ljudet kommer därifrån men inte helt säker.

Har väl ganska standarddator (iaf bland PC entuasiater)

C2D 6550 @ 3,2ghz sock cooler, 4GB RAM, 8800GTS 512, Gigabyte P35-DS4 och flera hårddiskar av olika storlekar. Kan ju vara chassifläktarna som låter men har bytt ut några av dem mot sånna som ska vara tysta utan att jag märkt nån skillnad. Chassit har 1 120mm fram, 1 80mm på sidan och 2 80mm bak.

Tycker datorn låter som attan men är vibrationer också (chassit är ganska sönderbucklat). hör den i sovrummet fast dörren är stängd och hallen ligger emellan så ni förstår att jag är lite trött på ljudet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Med den burken tvivlar jag på att det är nätagget som är största boven i dramat, men jag kan säkert ha fel...

Stockcooler och överklockning låter, 3x80mm fläktar låter (om du inte kör dem så lågvarviga att de knappt gör nytta) ett gäng blandade hårddiskar låter... (och skapar vibrationer i lådan)

Möjligen att din burk (kombinerat med begränsad ventilation vid insuget till agget, gör att agget går på högvarv och är dominant ljudkälla, men jag är skeptisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte CPU-kylaren låter så mycket. verkar ha jävligt bra exemplar av CPUn. Enda som sätter stopp för mer klockning är minnena eftersom de bara är 800mhz minnen och eftersom processorn har så låg multiplier så kör de nästan på 1ghz. Ingen märkvärd temperaturökning mot stock på 2,33ghz faktiskt. för mig det bara var ett par grader skillnad när jag kollade förut.

Hur som helst kan det knappast skada att skaffa ny burk ^^ även om det knappast blir knäpptyst så lär det nog göra en skillnad ändå.

Har inte ökat volten, faktiskt minskat den lite trotts nästan 1ghz överklockning, datorn är helt stabil så jag gillar processorn ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett Antec P182.
Jag vill klocka min E8400 till cirka 3600Mhz. (ska vara STABIL)
Jag vill tysta burken något.

Efter timmar av läsande i tråden och andra ställen har jag kommit fram till följande:

Jag kommer att köpa CPU kylaren Noctua NH-U9B, den ngt mindre varianten. Den verkar uppfylla alla mina krav.

Jag vill ha andra fläktar från Noctua också. NF-P12 och NF-S12-1200.
Tänkte byta ut den övre/bakre chassifläkten till en S12. (perfekt för utblås som jag förstått det hela) Kanske stänga av den längst upp och blockera...

Men var ska jag ha använda P12 ngnstans? Och var behöver jag fler S12?

Utifrån dessa funderingar: Tänker jag rätt och vad har jag missat?

I övrigt har jag. Bara en intern SATA disk, 8800GTX.

Permalänk

1. Du vill ha andra fläktar

2. Du vet inte vad du skall ha fläktarna till?

Du tycker inte att "2" liksom motverkar "1"?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padegbg
Jag har ett Antec P182.
Jag vill klocka min E8400 till cirka 3600Mhz. (ska vara STABIL)
Jag vill tysta burken något.

Efter timmar av läsande i tråden och andra ställen har jag kommit fram till följande:

Jag kommer att köpa CPU kylaren Noctua NH-U9B, den ngt mindre varianten. Den verkar uppfylla alla mina krav.

Jag vill ha andra fläktar från Noctua också. NF-P12 och NF-S12-1200.
Tänkte byta ut den övre/bakre chassifläkten till en S12. (perfekt för utblås som jag förstått det hela) Kanske stänga av den längst upp och blockera...

Men var ska jag ha använda P12 ngnstans? Och var behöver jag fler S12?

Utifrån dessa funderingar: Tänker jag rätt och vad har jag missat?

I övrigt har jag. Bara en intern SATA disk, 8800GTX.

Om du skall luftkyla en överklockad processor är det tre saker du behöver tänka på:
1. Se till att det är kall luft och inte uppvärmd som sveper över kylaren = led luft från 5 1/4" platserna, genom en Kama bay eller liknande med fläkt som pressar luften till kylaren, och "bygg" eventuellt en tunnel (av plats eller t.o.m. kartong) för luften att åka igenom till processorn.
2. En bra CPU-kylare, jag skulle inte välja den du valt, utan någon av 120mm towerkylarna.
3. Dessutom är det trevligt att få ut varmluften ur lådan, så en tunnel från kylaren ut ur lådan är ett plus.
Om du läst mina tidigare artiklar så vet du vilka komponenter jag föredrar för 2:an och 3:an...

Skall du överklocka lär det vara viktigt att kyla strömförsörjningskretsarna runt CPU:n också. Kanske nån av CPU-kylarna med en "spoiler" som blåser ned luft där kan vara smart? Eller en separat fläkt som blåser på dem? Eller du kanske har ett moderkort som redan kyler dem med heatpipes?

P12 är ett bra val för CPU-kylare; S12 för utblåset, såvida du inte har undertryck i lådan.

Permalänk
Medlem

Kjell Brel: Ok, min fråga var suddig som bara den, men ditt svar är ungefär lika spydigt som flera andra av dig i tråden. Grattis till en till!

peterhjalmarsson: I efterhand var min fråga nog mer: Hur påverkar jag vad som är in. resp utblås? Jag förstår inte det riktigt, jag menar vad gör så att en specifik fläkt antingen drar in eller ut? Vilket håll man sätter den åt eller?

Som sagt så är jag inte ute efter ett överklockningsrekord precis, utan att "bara" klocka till 3,5-3,7 Ghz. Vad jag läst så verkar det inte som att folk som är ute efter det har behövt bygga tunnlar?

Jag har Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkortet. Vet inte på rak arm om den har kylning för strömförsörjningskretsarna? Tittar nu förresten och det ser ut som det...

Jag har hittills inte haft igång den tredje chassifläkten alls, den som är nere mot nätagget. Jag har ju inga diskar där nere idag.

Har sett på vissa bilder att andra har flyttat sin enda 3,5" disk ner till nedersta utrymmet för att ha en chassifläkt i HDD-utrymmet istället. Den kan ju vara bra att bidra med luft till GFX och CPU är väl tänkt. Det är kanske den som drar in luften? P12?

Sedan ut via Bakre/översta med S12?

Bra flummigt detta, det inser jag. Men vill inte bara gå o köpa grejer för att i efterhand inse att man handlade fel.