Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Man behöver inte ha flera bankort för varje bankomat, så med största sannolikhet kommer eventuella ambulansföretag lösa det på samma sätt. Samma med ISPer och allt möjligt, man avtalar så ens kunder kan nyttja sina tjänster.

Du har ingen koll på alls hur akutsjukvård fungerar va?

Redan idag så upphandlas det om akutsjukvård.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte. Men uppenbarligen fungerar den inte så bra som den skulle kunna göra.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis kan jag inte svara för den personen som skrivit inlägget ...

Då kanske du ska låta bli? Dessutom, tror du verkligen att mitt exempel var en realistisk tolkning från min sida? Get a grip!

Citat:

Man behöver inte ha flera bankort för varje bankomat, så med största sannolikhet kommer eventuella ambulansföretag lösa det på samma sätt. Samma med ISPer och allt möjligt, man avtalar så ens kunder kan nyttja sina tjänster.

Vad menar du?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Då kanske du ska låta bli? Dessutom, tror du verkligen att mitt exempel var en realistisk tolkning från min sida? Get a grip!

Vad menar du?

Ditt exempel var alltså helt overkligt? Varför ens presentera det då. Det får dig att framstå som att du inte förstår alls vad en privatisering innebär. Exemplet har ju inget med privatisering att göra utan snarare en byråkatiserad planekonomi.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt exempel var alltså helt overkligt? Varför ens presentera det då. Det får dig att framstå som att du inte förstår alls vad en privatisering innebär. Exemplet har ju inget med privatisering att göra utan snarare en byråkatiserad planekonomi.

Satir är inte din grej va?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Satir är inte din grej va?

Satir brukar oftast i vart fall ha nån slags koppling till en tänkt situation. Dessutom antar man i en diskussion att din ståndpunkt är att vid en tänkt privatisering blir det något liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vill jag faktiskt försvara mitt incitamentpåstående.

Citat:

-Det finns inget incitament i dagens system.
En läkare/ssk/uska/what ever tjänar alltid lika mycket, oavsett hur mycket och hur bra denne jobbar.

Detta funkar inte. Vad motiverar personen att varje morgon gå till jobbet och ge sitt bästa om denne inte tjänar på det? Låter kanske kallt, men det rör sig i slutändan om ett jobb och alla mår bättre om man känner att jobbet man utför är uppskattat.

Jag var inte helt glasklar i min beskrivning där, men jag har ingenstans skrivit att högre lön var det jag var ute efter. Det som står är att man ska tjäna på ett bättre jobb och det gör man så länge det finns en löneskillnad mellan de som jobbar bra och dåligt. Den här skillnaden behöver inte komma av att man får någon extra löneökning, utan uppstå genom att den som utför ett sämre jobb inte får någon löneökning alls eller om denne får det; lika mycket.

Hela stycket avslutas med att man vill ha uppskattning för sitt jobb, och den uppskattningen kn komma i många redan nämnda former.

Permalänk
Medlem
Citat:

Satir brukar oftast i vart fall ha nån slags koppling till en tänkt situation. Dessutom antar man i en diskussion att din ståndpunkt är att vid en tänkt privatisering blir det något liknande.

OT: Måste bara säga att citat i din signatur är så fruktansvärt bra. Det är på gränsen till att vara vackert. Man kan säga vad man vill om Churchill, men han var en jävel på att hålla tal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Ingenting, men deras moder gjorde. Tough shit brother. Sned människosyn? Ja, kanske. Men den här aspekten tål alltid att nämnas!

Det motsäger ju ditt eget argument om att man förtjänar den situation man själv försätter sig i.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur skulle ambulanserna bli bättre om det var privatägda? Ferrari-ambulanser eller?

trodde att all ambulans redan va privat, här i sthlm är det typ falk eller liknande som har hand om ambulansen (kommer ej ihåg företag)

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
trodde att all ambulans redan va privat, här i sthlm är det typ falk eller liknande som har hand om ambulansen (kommer ej ihåg företag)

Jasså? Hade jag ingen aning om.

Men då blev ju allt snack om att det skulle vara bättre privat ren bullshit (iaf på ambulanssidan)?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jo, ofta är det företagare som får uppdragen via upphandling.

http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&rlz=1C1GGLS_svSE29...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa hela tråden så det är möjligt att någon har skrivit detta.

I Göteborg så är det Ulfab (Falck) som kör ambulanserna och när de tog över så drog de genast ner på antalet bilar. Nu vet jag inte om det ändrats den senaste tiden men för några månader sedan så var 2 timmars väntetid för akuta fall vanligt (vid vissa tider). Det har tydligen funnits Stort missnöje med detta.

I 'StorGöteborg' som det heter rullar inte speciellt många bilar... Det privata företaget Ulfab (Falck) har ett vinst intresse och man kan kanske tro att de som jobbar där tjänar bättre än de som är anställda av landstinget men det är tvärtom.

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle privata ambulansföretag som vill gå med vinst/gå runt ha ett sådant komplicerat telefonsystem? Skulle någon här anlita dem?

Varför har privatägda telefonbolag sämre service än telia? (som visserligen inte är statligt ägt längre, men det var det en gång i tiden)

De har helt enkelt inte råd med att ha den typen av service. Varför skulle det skilja sig inom sjukvården? Telebolagen måste följa PTS regler, men det hjälper inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Varför har privatägda telefonbolag sämre service än telia? (som visserligen inte är statligt ägt längre, men det var det en gång i tiden)

De har helt enkelt inte råd med att ha den typen av service. Varför skulle det skilja sig inom sjukvården? Telebolagen måste följa PTS regler, men det hjälper inte särskilt mycket.

För telia har inte råkat etablera sig under X antal år innan under fullständigt monopol där de till och med än så länge äger alla ledningar och har haft möjlighet att göra sig ett namn under helt andra förutsättningar än de nya telebolagen?

Bara för att du avvecklar ett monopol så kan man ju inte vara så naiv och tro att det över en natt blir marknadsanpassat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det knappast är ambulansens fel att det tar 4 timmar för den att komma fram. Det finns helt enkelt för få ambulanser, eftersom landstingen inte är villiga att betala för fler. Dessutom är det inte ambulanserna som sköter sin egen utalarmering, utan SOS Alarm som gör det.

Folk dör varje år i väntan på ambulans, men ändå när politikerna pratar så är det aldrig någon som har tagit skada av att få vänta på ambulans. Sådana rena och skära lögner för att motivera pissiga politiska beslut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Kan bara säga att det knappast är ambulansens fel att det tar 4 timmar för den att komma fram. Det finns helt enkelt för få ambulanser, eftersom landstingen inte är villiga att betala för fler. Dessutom är det inte ambulanserna som sköter sin egen utalarmering, utan SOS Alarm som gör det.

Folk dör varje år i väntan på ambulans, men ändå när politikerna pratar så är det aldrig någon som har tagit skada av att få vänta på ambulans. Sådana rena och skära lögner för att motivera pissiga politiska beslut.

Vart f*n försvinner alla skatter då? Så jävla hög skatt då borde man kunna få ambulans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Vart f*n försvinner alla skatter då? Så jävla hög skatt då borde man kunna få ambulans.

Ja du, lista ut den gåtan och du har nobelpriset som i en liten ask.

Nej men, satir och ironi åt sido, det görs mycket som inte direkt syns, dock så hade en ordentlig sanering av ekonomin inte skadat, bara för att se vart pengarna "försvinner".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Favius
Har inte orkat läsa hela tråden så det är möjligt att någon har skrivit detta.

I Göteborg så är det Ulfab (Falck) som kör ambulanserna och när de tog över så drog de genast ner på antalet bilar. Nu vet jag inte om det ändrats den senaste tiden men för några månader sedan så var 2 timmars väntetid för akuta fall vanligt (vid vissa tider). Det har tydligen funnits Stort missnöje med detta.

I 'StorGöteborg' som det heter rullar inte speciellt många bilar... Det privata företaget Ulfab (Falck) har ett vinst intresse och man kan kanske tro att de som jobbar där tjänar bättre än de som är anställda av landstinget men det är tvärtom.

Men Ulfab (Falck) får väl inte mer betalt för att de hämtar patienter snabbare? Jag har svårt att se att de inte skulle hämta folk snabbare om de tjänade mer på det.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Ibland kan folks människosyn skrämma skiten ur en.

Hursomhelst ska ju inte en ambulans ta 4 timmar att komma fram, tror dock inte en privatisering är nödväntigtvis bättre. Båda systemen kan vara nog så bra och nog så dåliga.

Man vet ju hur företag behandlar kunder i andra branscher, blir inte annorlunda här. Man hade nog fått hota de i ledningsposter med långa fängelsestraff i fall att de "agerar girigt till bekostnad av människors hälsa" om där inte ska vara nåt as som utnyttjar det.

Sen kanske man kan "höra" att dom vart dåliga och byta, men de som var tvungna att "detektera" den landminan? Collateral damage?

Fint, fint som fan

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Tror inte det var ambulansens fel att det tog 4 timmar att få en ambulans.
SOS Alarm är det som sköter prioriteringen av utryckningar. Den natten kan det varit mycket att göra, och SOS har då prioriterat ner detta fall, förmodligen var det ngt som var värre exv en trafikolycka. Det är absolut inte acceptabelt att det tog 4 timmar att få en ambulans på plats, speciellt när det rör en hjärtpatient.
Man stötter ju på ambulanspersonalen väldigt mycket i samband med det arbete man har. Dom trycker på att det är för få ambulanser i förhållandet till antal larm. Mycket av larmen är dessutom Prio 2-3 vilket vill säga utryckning utan blåljus, detta bestäms av SOS Alarm och kan inte Ambulanspersonalen påverka förrän dom är på plats och har börjat ta hand om patienten. Dessutom jobbar ambulanspersonalen i mitt område för ett år sedan dygnspass vilket menas med 24 timmars pass där dom har sovande jour, detta fungerade inte på den senaste tiden på grund av allt fler larm, vilket ledde till att dom fick ändra arbetstiderna.
Vi skall vara medvetna om att ambulanspersonalen mycket lite kan påverka vilka larm dom får. Det är inte heller ambulansens fel att dom knappt får några pengar till sin verksamhet, utan ansvaret ligger hos beställaren. Alltså Sjukhusledning som disponerar pengar som landstinget har gett till deras budget. Så i slutändan är det politikerna och vi väljare som bestämmer hur mycket pengar som skall läggas på sjukvården. Sen är det Sjukvårdsledningens ansvar att disponera dessa pengar på ett vettigt sätt, vilket oftast är mycket ifrågasatt av både personal och patienter.

På det sjukhuset som jag arbetar kommer sjukhuset stå för ambulanssjukvården, vilket skall bli roligt att se hur sjukhusledningen klarar den nötten när dom måste spara 200 till 300 miljoner kr.
Sjukvårdsledningen har redan gått ut med att dom tänker lägga ner i stort sätt ett helt sjukhus med akutmottagning och vårdavdelningar. I detta område befinner sig 3+1 ambulanser, och området sträker sig över 3 kommuner, i glesbygden. 40 minuter att ta sig från det sjukhuset dom tänker lägga ner till det yttersta i området med blåljus, hur långt tid kommer det då inte ta om dessa ambulanser måste åka från huvudsjukhuset till det yttersta området, med personal som dessutom inte känner till trakterna. Det kommer att bli patienter som förlorar livet, och det sorgliga är att inget vet hur många som kommer att dö på grund av detta. Ingen vill ju ha fram siffror som är direkt negativt för deras verksamhet.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du vill alltså ha ett system där bara de rika ska få ordentlig vård?

Ja

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ja

att försöka genomföra det i Sverige som svensk politiker vore som att skjuta sig själv i foten:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jaha, den är då inte privatskött! Staten ska inte ha med sjukvården att göra förutom att se till att sjukvården följer lagar och regler!

Hellre fyra timmar sena ambulanser en gång om året än att vår hälsa blir en marknad där företag kan tjäna stora pengar på fyra försäkringar.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte svara kott och gort på topic och säga, ja - ambulanser är onödiga!

Permalänk
Citat:

- 112, kan jag hjälpa till med något?
- Jag behöver en ambulans!
- Från vilket sjukhus vill du ha den?
- Inte fan vet jag, men jag behöver den snabbt!
- Sahlgrenska har väldigt bra utryckningstider, blir det bra?
- Ja, kör på det!
- Vilken typ av service önskas?
- Va?
- Sahlgrenska har tre huvuderbjudanden. Vi har Ambulans: Ultrasnabb som kör med blåljus och siren samt har 340 bhp och gör 0 - 100 på 6.5 sekunder, Ambulans: Snabb utan trimmad motor men med alla siren- och ljusalternativ och Ambulans: Trygg som kör med endast ljus och tar extra hänsyn till medtrafikanter.
- Men jag skiter väl i vilket, jag behöver hjälp nu!
- Då skulle jag rekomendera Ambulans: Ultrasnabb.
- Ja, ta det!
- Vilka besättnings- och utrustningsalternativ önskar ni?
- Va? Men hon förblöder!
- Då kanske extra förband och en defibrilator önskas? Defibrilatorn kostar 995:- kronor extra utöver standardutrustningen.
- Men för fan, skicka hit nått bara!
- Då lägger jag med en defibrilator. Blir det bra?
- Ja, för fan!
- Önskas en doktor eller räcker det med två sjuksjöterskor i personalen? En doktor kostar 1595:- utöver standardpersonal.
- Öh..., ta utan doktor, jag får inte lön förrän på fredag.
- Ok, ni väljer standardpersonal, stämmer det?
- Ja, det stämmer! Är den på väg?
- Ja, så fort vi har ordnat med betalningen. Önskar ni betala med kreditkort eller faktura?
- Hon börjar få andnöd! Skicka hit ambulansjäveln nu innan hon dör!
- Ursäkta, men att vara otrevlig tar er ingen vart. Önskar ni betala med kreditkort eller faktura?
- MMMPPFff..., kreditkort.
- Vad är ert kortnummer?
- Vänta, jag måste ta fram plånboken. Anders, håll hårt här så hon inte blöder mer. Öh..., mitt kortnummer är 1253 3563 5632 6754.
- Ditt kortnummer är 1253 3563 5635 6754, stämmer det?
- NEJ, DET ÄR 1253 3563 5632 6754!
- Ditt kortnummer är 1253 3563 5632 6754, stämmer det?
- JA!
- Vad är er CRT-kod?
- VA? Vad fan är det?
- Om du tittar på baksidan har du en tresiffrig kod. Det är CRT-koden.
- 635.
- Din CRT-kod är 635, stämmer det?
- Ja.
- Har du MasterCard eller Visa?
- American Extpress.
- Tyvärr, Sahlgrenska tar inte American Express. Har ni nått annat kort eller vill ni byta ambulansleverantör?
- Men va... (I bakgrunden: Jörgen, hon andas inte mer! Jag tror hon är död!). FUCK OFF!
Klick!

HAHAHAHAAHAHHA
lol jag skrattade så mycket att jag grät när jag läste det där
Måste fan spara det där inlägget i ett text dokument

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst hela tråden, men ändå:

Jag har två hundar, varav den ena har en förmåga att skada sig ganska mycket. Vi har tur och har en veterinär på samma gata, ngra hus bort.

Senaste gången den ena vovven var i behov av akut vård så ringde vi till veterinären. Det var runt 6-7 på en fredagskväll bör tilläggas. Veterinären hade dock en kund då, men lovade att ringa tillbaka om fem minuter. Om knappt fem minuter ringde hon tillbaka och vi berättade vad som hänt. Hon undrade om vi kunde ta bort voffan till henne, eller om hon skulle komma till oss. Hon fick komma till oss och dök upp två minuter senare. Där fick den lilla bruna vård och så skulle vi höra av oss imorgon eller om hon blev sämre. Nästa dag ringde vi och sa at hon blivit bättre. Senare ringde hon också till oss och undrade hur det var. Skitbra service. Veterinären lovade även att ta hand om allt försäkringskrångel, ngt som en annan veterinärklinik vill ha 300kr för.

Andra gånger så har vi ringt på söndagar och på helgdagar och då har veterinären sagt "Kom över om 15 minuter så hinner jag byta om".

Det här är service som vi aldrig kommer få, endast våra husdjur. Det kan väl inte vara rätt? Min kompis trillade med cykeln och skadade armen, 0800-1400 på akuten en vardagsmorgon, grattis!

J***la kaninkn***ade sk*tkommunalvård.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
nu har jag inte läst hela tråden, men ändå:

Jag har två hundar, varav den ena har en förmåga att skada sig ganska mycket. Vi har tur och har en veterinär på samma gata, ngra hus bort.

Senaste gången den ena vovven var i behov av akut vård så ringde vi till veterinären. Det var runt 6-7 på en fredagskväll bör tilläggas. Veterinären hade dock en kund då, men lovade att ringa tillbaka om fem minuter. Om knappt fem minuter ringde hon tillbaka och vi berättade vad som hänt. Hon undrade om vi kunde ta bort voffan till henne, eller om hon skulle komma till oss. Hon fick komma till oss och dök upp två minuter senare. Där fick den lilla bruna vård och så skulle vi höra av oss imorgon eller om hon blev sämre. Nästa dag ringde vi och sa at hon blivit bättre. Senare ringde hon också till oss och undrade hur det var. Skitbra service. Veterinären lovade även att ta hand om allt försäkringskrångel, ngt som en annan veterinärklinik vill ha 300kr för.

Andra gånger så har vi ringt på söndagar och på helgdagar och då har veterinären sagt "Kom över om 15 minuter så hinner jag byta om".

Det här är service som vi aldrig kommer få, endast våra husdjur. Det kan väl inte vara rätt? Min kompis trillade med cykeln och skadade armen, 0800-1400 på akuten en vardagsmorgon, grattis!

J***la kaninkn***ade sk*tkommunalvård.

Det första var rätt irrelevant och icke-applcerbart på människor, därför skiter jag i att skriva något om det.

Men angående din kompis som fick vänta så länge med skadad arm; jag tror de som kom in med akutare åkommor uppskattade att han fick vänta så de kunde gå före.

Akuten handlar inte om vem som suttit längst, utan vem som har värst problem vid ett givet tillfälle. Skadad arm kommer turligt nog inte så högt på prioriteringslistan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tråkigt för din kompis, men det är prioriteringssyetem på akuter runt om i landet, och en "skadad arm" dör man inte av medan man mycket väl kan göra av tex bröstsmärtor. Med andra ord hade du blivit jävligt glad att folk med armskador, benskador och andra lindriga saker fått stå i kö lite längre om din far hade fått akut infarkt och fått hjälp inom 15 minuter.

Jo, men det där prioriteringssystemet fungerar inte så väldigt bra. Brukar mer handla om vem som för mest liv om sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo, men det där prioriteringssystemet fungerar inte så väldigt bra. Brukar mer handla om vem som för mest liv om sig.

Väldight bra funkar det inte, däremot funkar det bra, men visst finns det nackdelar där med.

Vad föreslår du för system?