Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Det här i din beskrivning av datorn "1,15TB" är inte till semester bilder ?

Självklart köper jag inget i mkv format och står för det.

Point taken.

Men nu köper jag också film och använder min lagring för backup samt lagring öht. 1TB diskarna var dessutom billigast vid köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Det är det ingen som säger.
Vad vi säger är att det är en såpass liten skillnad att man inte lider av den lägre kvaliteten om man väljer att lägga sin uppmärksamhet på filmen istället för på bildkvaliteten.

Någon sa något om rörelseoskärpa och det ligger en hel del i det. Den oskärpa som rörelser ger är av större magnitud än bildkvalitetsskillnaden.

Vill förresten påpeka att DVD-spelare är olika bra. Det finns DVD-spelare som säljs för 500:- på Ica Maxi, sen finns det varianter som kostar många tusentals kronor - och det är en oerhörd skillnad på bilden på dessa!

Jag kör 42" plasma.

Själv ser jag jättestor skillnad på 720p och DVD och det borde du göra på din 42" också. Men så klart ser man större skillnad på en 52" Jag väljer inte att lägga min uppmärksamhet på bildkvalitet mer än filmen själv. Det är bara att jag ser en enorm skillnad mellan DVD och 720p ändå och många med mig. Fråga nästan varje entusiast, de kommer att hålla med om att det är skillnad och inte bara liten skillnad. Jag tror att det är åt andra hållet att de som inte har HD-material till vardags helt enkelt accepterar en sämre bild då de inte tycker att det är värt priset man får betala. Men att säga att skillnaden inte är så stor mot DVD kan jag verkligen inte hålla med om, speciellt på en tv som ligger runt 36-40" och uppåt.

Av en händelse var jag och kollade in olika tv-apparater innan jag köpte min egna och fick demat för mig skillnaden på olika inkällor och olika tv-apparater. De har så klart bra saker rakt igenom, även DVD-spelare, inga 500kr där inte Den bästa bilden gav 1080p och en Sharp 46" LCD. Inte helt överraskande. Vi testade både från en Tvix och en Blueray för 1080p och jag såg ingen skillnad där. Sharp gör riktigt riktigt bra grejer, då menar jag just på LCD-fronten. Jag har själv inte sett en bättre tv faktiskt. Men den kostade ju mer än min plasma också då såklart. Men de gamla problemet som LCD-apparater hade mot Plasma är nästan ett minne blått idag. Svärtan är otroligt bra och skärpan otrolig. Om man ändå hade haft råd med en sån tv.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982

Vill förresten påpeka att DVD-spelare är olika bra. Det finns DVD-spelare som säljs för 500:- på Ica Maxi, sen finns det varianter som kostar många tusentals kronor - och det är en oerhörd skillnad på bilden på dessa!

Självklart blir det skillnad på bilden beroende på vilken dvd-spelare man använder. Jag säger inte emot att det finns fantastiska dvd-uppskalare som nästan (notera nästan) kommer upp i HD-kvalité om man har en riktigt bra dvd, t.ex en superbit, dock är det fortfarande en viss skillnad om man har riktigt bra dvder och stor skillnad för det mesta.

Sen faller ju även argumentet att dvd skulle vara billigare om man ska punga ut tusentals kronor på en riktigt high-end uppspelare. Visst själva filmerna är oftast billigare.

Dessutom är ju detta inget den stora massan köper, jag skulle ju säga att de allra flesta "Svenssons" hellre skulle lägga säg 3000kr på en blu-ray spelare, det är ju trots allt ny teknik och "spännande" i deras ögon, än samma summa på en riktigt bra dvd-spelare, då man kan få dessa för 300kr på valfritt ställe.

Jag skulle nog sträcka mig så långt som att säga att det är billigare att köpa utrustning för att se på blu-ray än att köpa high-end dvd, då man i båda fallen behöver en hd-tv, det går att få en fullt fungerande blu-ray spelare för ~2000kr.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

Tror Windows 7 kommer att suga.

Hoppas att det går bra för AMD framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Det lär nog dröja innan "trådlös el" kommer att bli verklighet annat än på korta avstånd.

Den amerikansk-serbiske geniet Nikola Tesla hade långt framgången forskning i ämnet (han sade uttryckligen att elen kommer att kunna föras fritt genom luften och den kommer att bli gratis men det ville inte industrin veta av). Heta konspirationsteorier gör gällande att amerikanerna har snott all hans forskningsrapporter efter hans död för att bibehålla den enorma rikedomar som oljan och primitiv elförmedling ger. Men visst det skulle vara bra annars

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Vilka modeller snackar du om för det är ganska subjektivt vilken tv som är bäst.

För övrigt så fattar jag inte folk som inte ser skillnad på HD och Dvd. Det är löjligt stor skillnad både mellan dvd och 720p och mellan 720p och 1080p (de som inte ser skillnad däremellan förstår jag inte heller). Jag hade ett par polare hemma här i helgen och vi kollade på The Dark Knight och Wall-E i 1080p på Blu-Ray. Varenda en gick härifrån sägandes att de måste skaffa Blu-Ray. Det var människor som tyckte det var helt onödigt med BD innan de faktiskt fick uppleva en film i full hd.

Men nu är det så att A796 den tv apparat som du har och A966 den som jag har tar allt i plasma väg uppemot 50.000 kr... Detta vet jag pga av att jag har haft flera olika plasma apparater hemma och testat, senast i november då jag hade en pioneer för 41 tusen, den var DOCK på intet sätt värd de pengarna så dan lämnade vi tillbaka...

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Tror Windows 7 kommer att suga.

Hoppas att det går bra för AMD framöver.

Det vore trevligt om du kunde förklara varför du tror att Windows 7 kommer suga. Om du inte gör det så ser du bara fånig ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Mr Borka: Hur pass fundamental ska en uppgradering vara, ett holodeck från Star Trek kanske?

Rätt fantastiskt hur vissa inte kan se skillnad på en film på blu-ray och dvd, lider med de som ej kan se den.
Folk skaffar tvapparater med HD-ready och FullHD på löpande band och sen sitter och glor på analog tv och dvd.
När jag visat upp filmer i full hd för nära och kära så har det varit reaktioner så som, "wow vilket djup", "vilken detaljrikedom" osv.

Det är lite märkligt att det är så många bakåtsträvare här på Swec som ändå ska vara ett forum för ny teknik och dess utveckling.
Jag kanske har missuppfattat det hela bara, inbillar mig att jag tycker om Blu-Ray och (ett för mig problemfritt) Windows Vista.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Av en händelse var jag och kollade in olika tv-apparater innan jag köpte min egna och fick demat för mig skillnaden på olika inkällor och olika tv-apparater. De har så klart bra saker rakt igenom, även DVD-spelare, inga 500kr där inte Den bästa bilden gav 1080p och en Sharp 46" LCD. Inte helt överraskande. Vi testade både från en Tvix och en Blueray för 1080p och jag såg ingen skillnad där. Sharp gör riktigt riktigt bra grejer, då menar jag just på LCD-fronten. Jag har själv inte sett en bättre tv faktiskt. Men den kostade ju mer än min plasma också då såklart. Men de gamla problemet som LCD-apparater hade mot Plasma är nästan ett minne blått idag. Svärtan är otroligt bra och skärpan otrolig. Om man ändå hade haft råd med en sån tv.

Vi köpte nyligen en Sharp 46XL2s, just efter många jämförelser med Sony och Samsungs alternativ. Kul att någon mer upptäckt Sharp, vi är supernöjda - även med standard-TV, "100Hz" funktionen fungerar ypperligt faktiskt!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Vi köpte nyligen en Sharp 46XL2s, just efter många jämförelser med Sony och Samsungs alternativ. Kul att någon mer upptäckt Sharp, vi är supernöjda - även med standard-TV, "100Hz" funktionen fungerar ypperligt faktiskt!

Det finns ju en anledning till att Pioneer köper paneler av Sharp och inte någon annan.

Sharp gör de bästa panelerna. Synd att de inte gör monitorer, skulle mer än gärna ha en till min dator.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mute
Det är lite märkligt att det är så många bakåtsträvare här på Swec som ändå ska vara ett forum för ny teknik och dess utveckling.

Allmänt sett är de senaste 100 årens utveckling lika mycket ett steg bakåt som framåt. Tyvärr har även stegen framåt skett till ett pris som kan föra oss tillbaka till stenåldern.

Visserligen är vi nu inne på livets trivialiteter som underhållning, ofta av ringa värde, men satt i ett större perspektiv kan lika gärna "bakåtsträvaren" lika närmare en sann utveckling framåt. T o m så banala ting som krivbordsmiljöer och dess programvaror har på ett sätt gått bakåt i utvecklingen och blivit sämre verktyg. Tydligen är skrala hårdvaruspecifikationerna en bättre motiverande faktor för bättre datoranvändning än tvärtom.

Kanske dags att sova nu...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Den amerikansk-serbiske geniet Nikola Tesla hade långt framgången forskning i ämnet (han sade uttryckligen att elen kommer att kunna föras fritt genom luften och den kommer att bli gratis men det ville inte industrin veta av). Heta konspirationsteorier gör gällande att amerikanerna har snott all hans forskningsrapporter efter hans död för att bibehålla den enorma rikedomar som oljan och primitiv elförmedling ger. Men visst det skulle vara bra annars

Visst är det underbart!!
Jag gillar konspirationsteorier och det här är ju en av de bättre eller hur.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul att diskussionen mer handlar om dvd, Blu-ray, 720p occh 1080p istället för vad ni tror kommer hända detta år..

Varför inte skita i alla spydigheter och skitsnack och kör på med riktig diskussion?

Imo kommer Win7 bli jävligt bra.. Build 7000 är riktigt stabil och snygg.
Då jag som många andra föredrar jag att ha fysisk film, alltså på skiva då det blir snyggare hemma än att ha allt på disken, (inte mig emot alls!!)

Sen ser jag gärna framemot att få håva in lite cash och göra om mitt rum till lite mer där ja kommer spendera mer tid med film, musik och allt annat.
Alltså ny hårdvara i all dess form(nästan iaf).

Ser gärna att filmer blir billigare också då jag kommer köpa mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men nu är det så att A796 den tv apparat som du har och A966 den som jag har tar allt i plasma väg uppemot 50.000 kr... Detta vet jag pga av att jag har haft flera olika plasma apparater hemma och testat, senast i november då jag hade en pioneer för 41 tusen, den var DOCK på intet sätt värd de pengarna så dan lämnade vi tillbaka...

Det är det jag menar. För några år sedan var plasma klart överlägset men när en lcd från Samsung slår en Pioneer plasma vad gäller eftersläpningar börjar jag bli lite tveksam.

För övrigt...hur är mediacenter funktionen på A966? Var sjukt sugen på den med men vi hade inte fått in den på mediamarkt när jag skulle köpa.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

24/12 09 08.00 Dustinsklappjakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Windows 7 ser ut som windows gjort i alla tider. Är inte skrivbord jävligt nittiotal? Det fyller ju absolut ingen funktion, annat än att vara fint men vem fan sitter och kollar på sin avancerade bakgrundsbild?

Genvägar+förenkling.

Plus, vad ska man annars ha där? Det måste ju nästan finnas något?=P

Om du tänker så där kan du lika gärna säga: Vad ska man ha utseende till? Det kan vara fint men vem fan sitter och stirrar på någons fejja i 3 minuter? Däremot är utseendet genvägar till andra saker. Dock är det inget man behöver(snyggt utseende) men det skadar heller inte.

Så summan av kardemumman är att det är användbart för vissa, men andra inte. Helt upp till dig om du vill använda genvägar eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Det finns ju en anledning till att Pioneer köper paneler av Sharp och inte någon annan.

Sharp gör de bästa panelerna. Synd att de inte gör monitorer, skulle mer än gärna ha en till min dator.

Ehm... Pioneer och sharp gör LCD apparater riktat mot mellanklassen, deras entusiast LCD:er är chanslösa mot samsung... Samsung tog över LCD tronen för 1 år sedan med F86:an och säkrade den i somras med A656. Sedan körde över Plasma BRUTALT Med A796 och A966 för en månad sen... DET FINNS IDAG INTE EN ENDA J*VLA MASSPRODUCERAD LCD/ PLASMA UNDER HUNDRA TUSEN KRONORS KLASSEN SOM ÄR BÄTTRE! Det finns dock tv apparater som i vissa fall är lika bra men aldrig bättre! Exempel på detta är SONY: s nyaste LCD Z4500 kostar också ca 20k men presterar ungefär likvärdigt med A656 som kostar ca 11-12k...

Pioneer har Plasma tronen men Plasma blir för tillfället butf*ucked av LCD i alla Punkter: Eftersläpningar, Skärpa, Färg, Närvaro och Djup!

DET Finns bara 2 punkter som samsung brister på och det är att de inte har HD motagare för Kabel på sina flaggskepp och designen Jämnt ska det vara en jävla buckla på ramen!

JAG VET ALLT DETTA EFTERSOM ATT JAG HAR HAFT ALLA JÄVLA FLAGGSKEPPS APPARATER HEMMA OCH TESTAT MED SÅVÄL DATORSPEL, TVSPEL, BLU RAY, DVD och till och med VHS...

För er som vill ha en så bra tv som möjligt så lyssna inte på vad de olika tv-tillverkarna har för rykte om sig... Köp det som levererar det som väntas utav produkten....

SAMSUNG A656 = dryga 11 tusen
SAMSUNG A796 = dryga 15 tusen
SAMSUNG A966 = dryga 22 tusen

Angående mediecenter funktionen oscarstegland så har jag inte testat den än :/...
Men alla ovanstående apparater är de bästa i sina prisklasser och de 2 sistnämnda saknar motstånd...

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ehm... Pioneer och sharp gör LCD apparater riktat mot mellanklassen, deras entusiast LCD:er är chanslösa mot samsung... Samsung tog över LCD tronen för 1 år sedan med F86:an och säkrade den i somras med A656. Sedan körde över Plasma BRUTALT Med A796 och A966 för en månad sen... DET FINNS IDAG INTE EN ENDA J*VLA MASSPRODUCERAD LCD/ PLASMA UNDER HUNDRA TUSEN KRONORS KLASSEN SOM ÄR BÄTTRE! Det finns dock tv apparater som i vissa fall är lika bra men aldrig bättre! Exempel på detta är SONY: s nyaste LCD Z4500 kostar också ca 20k men presterar ungefär likvärdigt med A656 som kostar ca 11-12k...

Pioneer har Plasma tronen men Plasma blir för tillfället butf*ucked av LCD i alla Punkter: Eftersläpningar, Skärpa, Färg, Närvaro och Djup!

DET Finns bara 2 punkter som samsung brister på och det är att de inte har HD motagare för Kabel på sina flaggskepp och designen Jämnt ska det vara en jävla buckla på ramen!

JAG VET ALLT DETTA EFTERSOM ATT JAG HAR HAFT ALLA JÄVLA FLAGGSKEPPS APPARATER HEMMA OCH TESTAT MED SÅVÄL DATORSPEL, TVSPEL, BLU RAY, DVD och till och med VHS...

För er som vill ha en så bra tv som möjligt så lyssna inte på vad de olika tv-tillverkarna har för rykte om sig... Köp det som levererar det som väntas utav produkten....

Angående mediecenter funktionen oscarstegland så har jag inte testat den än :/...
Men alla ovanstående apparater är de bästa i sina prisklasser och de 2 sistnämnda saknar motstånd...

Av ren nyfikenhet, av vilken anledning testar du varenda tv som finns?

Permalänk
Medlem

Mycket skitsnack här inne av massa pojkar.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Lugn i stormen! DU tycker att Samsung är väldens bästa TV, men du får det att låta som att det är ett naturvetenskapligt faktum

LED belysningen är bra och den fixar en av LCDns största nackdelar, den låga upplösningen vid rörliga blider.
Genom att "strobba" bakgrundsbelysningen klaras hela 1080 linjer, mot 580 på A656. En plasma klarar mellan 800 och 900 linjer.

Dessutom kostar en 46" A796 ca 19 000 kr enligt prisjakt, och en A966 23 000. En 50" KURO generation 9 kostar från 22 000 kr.
Enligt kunderna så kan den snäva betraktningsvinkeln vara mycket störande, och kundbetyget blir därför lägre en det för Pioneer-plasmorna, så valet är inte helt självklart.

Jag tycker själv att Samsungs nyare LCD-apparater ger mycket bra bild. Dessvärre upplever jag bilden som lite "plastig". Ibland kan det svarta se onaturligt ut, lite metalliskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Av ren nyfikenhet, av vilken anledning testar du varenda tv som finns?

Alla som är värda att testa Denna bedöming sker genom rykte om tv:n och spec. Tex säger nån som jobbar med tv:apparater att det kommer en ny tv som är väldigt bra så köper jag hem den (öppet köp såklart) Testar den som som jag tidigare beskrivit och avgör hur bra den är och om den är värd att behålla.

Svar till GordonGekko:

Nej utan den mest prisvärda: Det finns tv apparater som är bättre än de jag nämnt men som bara riktiga höjdare har råd med... tyvärr...

Sony gör väldigt bra LCD apparater men som saknar den där underbara närvaron som samsung har, även om den också har bra närvaro... Idag så tillverkar faktist Samsung de bästa LCD apparaterna på marknaden... Och ang. den plastiga bilden; Vet exakt vad du syftar på. Det är mycket lätt att fixa i den så kallade inställnings menyn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Philips då?

Gör inte de bra TV apparater, de TV apparater med den så kallade Ambilight tekniken tycker jag har bra bild och snygg design av vad jag har sett!

Nån som vet?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Philips då?

Gör inte de bra TV apparater, de TV apparater med den så kallade Ambilight tekniken tycker jag har bra bild och snygg design av vad jag har sett!

Nån som vet?

Philips modeller är ju ledande som HTPC-skärmar.
Inte minst pga att få andra märken kommer ner till 1080p med 2ms, utan också pga att de har högst färgrymd (antal nyanser av färger som kan visas på skärmen).

Kör själv PFL7403 42" till min dator och den är överlägset prisvärd för sina 10.000kr den nu ligger i.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305810
Med spelläget påslaget slipper du dessutom det inputlag, som tidigare Philipsmodeller drogs med.

Tyvärr har just denna modell dock inte ambilight. Blev aldrig riktigt vän med ambilighten på min förra Philips-TV, så klarar mig utan den även nu.

Den här bullshitten som krönikan skriver om att få märker skillnad på 1080p är ju ett skämt. När ni skaffat er en egen full-HD-skärm (och jag skriver NÄR, eftersom det bara är en tidsfråga innan alla hushåll har full-HD-skärmar), så lär ni bli fett besvikna på alla upplösningar.

Det är ju ett stort lyft att köra full-HDTV på knivskarp LCD, i jämförelse med överskärpt standard-TV på suddig tjockskärm.

Visst - digitala distributionssätt lär ju ta över istället för Blu-ray, men den upplösning som Bluray erbjuder är knappast enbart för 40-talister och hifi-nördar.

Permalänk
Avstängd

Av det jag läst tyder på att Philips ligger inte till bra med input lag, vilket är högt. Vad har ni andra hört om det?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Av det jag läst tyder på att Philips ligger inte till bra med input lag, vilket är högt. Vad har ni andra hört om det?

Som jag skrev, så brukade de gamla Philipsburkarna ha problem med inputlag. Detta fixade de dock genom att "Game Mode" i de senare.
Roten till problemet var alla extra-bildförbättringsfunktioner som Philips slog på. Tex "Pixel Plus", som "HD Natural Motion" osv.

Med dessa avstängda, så hamnar skärmen i samma snabba liga som resten. Spana in Minhembio-forumet för mer information.
Detta sammantaget med snabbast responstid gör dem till ideala spelskärmar.

Skulle dock inte rekommendera att köpa någon av de äldre Philipsskärmarna, som jag själv hade innan. De var bedrövliga med inputlag.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Alla som är värda att testa Denna bedöming sker genom rykte om tv:n och spec. Tex säger nån som jobbar med tv:apparater att det kommer en ny tv som är väldigt bra så köper jag hem den (öppet köp såklart) Testar den som som jag tidigare beskrivit och avgör hur bra den är och om den är värd att behålla.

Smart, skulle nog gjort så när jag gjorde mitt köp med. Nöjd givetvis, men kan ju alltid hitta något bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Philips då?

Nån som vet?

Philips gör/gjorde väldigt bra apparater senast till slutet av våren 08, men jag har inte haft koll på de sedan sommarn... Enligt så kallade experter så har dock inte panelen utvecklats mycket alls för att det ska vara nån större skillnad mellan de nyaste modellerna och de från i sommras... Men hittar du en PFL9703:a med 100hz 42 tum till bra pris så slå till! Ambilight funktionen är juh underbar... Själv hade jag en Phlips PFL9632 som var från generationen innan och den var då lika bra som samsungs F86:a fast med ambilight... PFL9703 har jag själv inte testat så noga men bilden är klarare och skarpare vad jag sett...Men bra att du nämnde de jag glömde nästan bort dem!

Visa signatur

Permalänk

Finns win 7 att testa?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Finns win 7 att testa?

I slutet av veckan ska den öppna betan släppas vad jag förstått. De som redan testat nu har troligen varit förbi piratbukten. Knappast att samtliga har giltiga testversioner från MS.

Permalänk

kommer man kunna köra betan som komplett os då?

var kan man kolla efter betan win 7?
länk?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//