Permalänk

Ny marknad

Hallå, jag undrar om SweC inte skulle kunna ha en forums baserad marknad? Som tex TS och NH. Visst ni skulle inte tjäna 10kr på de få annonser som ni finns, men många fler skulle lägga in annonser och då tjänar ni på reklamen. Om marknaden var i forums format skulle man lättare kunna handla och byta varor, något som SweC inte lämpar sig för just nu.

Hoppas ni kan fundera över det.

/Fredrik

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi håller på att se över vad som behöver förändras i både marknad och galleriet. Detta ligger högt upp på vår prioriteringslista.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

nja. man kanske kan betala sin 5-10kr för att få göra ett inlägg i en 'låst' del av forumet där marknad finns. och under varje 'låst' inlägg kan vi dödliga skriva vad vi är villiga att betala för prylen som säljs/önkas köpas.

Ni får in pengar och samtidigt blir det enklare för oss att få fram ett pris om bägge parter blir nöjda över, så slipper man tjafsa om pris och info över mail/pm till 38 personer samtidigt. Uppgifter vid ett köp osv tas ju givetvis över PM/e-mail isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Problemet är ju att många som köper mycket inte använder SweC marknaden utan använder TS och NH samt många andra sidor. Eftersom SweC ändå är största sidan hade det varit grymt om det blev en mötesplats för dem som ville sälja och köpa. Om jag ska sälja en pott för flytande kväve kanske ingen vill köpa den just då och då vill jag inte lägga 10kr på inget. Jag köper och säljer mycket och med 10kr varje gång blir det lätt 500kr/år.

Lägg sedan in samma spärr som finns på ÖÄ så att vi slipper massa små barn.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Problemet är ju att många som köper mycket inte använder SweC marknaden utan använder TS och NH samt många andra sidor. Eftersom SweC ändå är största sidan hade det varit grymt om det blev en mötesplats för dem som ville sälja och köpa. Om jag ska sälja en pott för flytande kväve kanske ingen vill köpa den just då och då vill jag inte lägga 10kr på inget. Jag köper och säljer mycket och med 10kr varje gång blir det lätt 500kr/år.

Lägg sedan in samma spärr som finns på ÖÄ så att vi slipper massa små barn.

Jag känner inte igen mig. Allt jag satt ut på marknad har gått åt ganska snabbt. Jag minns inget jag inte fått sålt inom ~1 vecka.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ja en forum-lik marknad vore trevligt, och imho gör det inget att det kostar 10kr/annons...
Något jag saknar på andra "forum-baserade" marknader är att det inte finns några kategorier.
Om ni gör en marknad så tycker jag att det vore trevligt om den va uppdelad ungefär som marknaden är uppdelad idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag känner inte igen mig. Allt jag satt ut på marknad har gått åt ganska snabbt. Jag minns inget jag inte fått sålt inom ~1 vecka.

Det beror på vad man vill sälja och vad man vill köpa. Om jag vill köpa en P4 631 med E0 stepping kommer troligen ingen ha en sådan och sälja, det finns dock en chans. Jag vill inte betala 10kr för att få en liten chans att köpa en cpu.

Så visst, handlar man med e8400, i7 cpuer och 4870x2 behöver man ju inte oroa sig för att inte få det sålt. Det är de små sakerna som inte säljs och det är också det som inte går att köpa nya.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Det beror på vad man vill sälja och vad man vill köpa. Om jag vill köpa en P4 631 med E0 stepping kommer troligen ingen ha en sådan och sälja, det finns dock en chans. Jag vill inte betala 10kr för att få en liten chans att köpa en cpu.

Så visst, handlar man med e8400, i7 cpuer och 4870x2 behöver man ju inte oroa sig för att inte få det sålt. Det är de små sakerna som inte säljs och det är också det som inte går att köpa nya.

Nu skämtar du aprillo, det finns hur mycket småsaker som helst att köpa/sälja i marknad och det går också att få tag på mycket. Senast fick jag tag på en strömadapter till min gamla Philips från år ~2000. Det låter som du inte ens försökt.

http://www.sweclockers.com/annons/?id=42790

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak måste jag erkänna, att marknaden på swec va mycket bättre förut, mer attraktiv, mer prylar till salu osv. Det är inte så längre. Den är nästan död eller väldigt lite aktivitet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
En sak måste jag erkänna, att marknaden på swec va mycket bättre förut, mer attraktiv, mer prylar till salu osv. Det är inte så längre. Den är nästan död eller väldigt lite aktivitet.

Vilket inte heller stämmer, vi har fler annonser per dag i marknad än någonsin tidigare. Den enda skillnaden är att vi har en tidsgräns på tre månader, sen tas annonsen bort.

Visa signatur

Permalänk

I en forumbaserad marknad kan man diskutera pris och frakt osv. Det blir mer tjafs i mail. Kollade precis runt, jag kan inte hitta en P4 631. Och jag vill ju inte betala 10kr för att få kolla om någon har en heller. Med många små saker blir kostnaden stor om man lägger ut flera olika köp annonser lite då och då.

Jag håller fast vid att det är bättre att det är formusbaserat, tydligen håller ju några med mig i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

Jag vill med ha en forum baserad marknad. kanske kan de 10kr det nu kostar höjas upp med antalet sidvisningar på forumet det kommer innebära då mer folk kommer sitta där och fråga om produkten eller liknande.

EDIT: Ökar sidvisningarna ökar även era reklam inkomster / Slut EDIT.

Annars kan man göra ett låst forum där man får betala 5-10kr för att få lägga in en tråd och sedan där övriga medlemmar kan skriva inlägg om varan man köper/säljer/byter/gåva. För isf blir det lättare att ge svar på en fråga till alla och man slipper ta det över PM/mail till 23 olika personer. Går det snabbare att få tag i info om produkten så är det mer troligt att det blir ett köp dessutom.

Man har ju självklart lite regler som måste följas. Tex att säljande av produkter ska nämnas med Tex
S: 500Gb Samsung hdd (S= Säljes)
K: Intel C2D Cpu (K= Köpes)
B: Intel C2D Bytes mot ram minnen (B = Byte)
G: Har ej plats för 14" Ctr tv. hämtas gratis (G= Gåva/Gratis)
Å: Söker efter 19" Tft skärm (Återförsäljare Tex Komplett mm)

Sen att inläggen evt måste verifieras för att kunnas läggas upp.
Man kan även att Pris + Frakt är som regel om inget annat anges.
Även fullständigt produktnamn i den mån man kan. Gärna bilder och en PDF o evt produkt länk uppskattas av alla. Det blir nog smidigare att man få med mer info och lättare att svara på frågor. De flesta forum kör ju på något liknande och det fungerar ju ytterst bra där iaf.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Låt det kosta 50kr/år och då får man tillgång till en låst del av forumet där man kan handla fritt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Låt det kosta 50kr/år och då får man tillgång till en låst del av forumet där man kan handla fritt.

Det hade jag kunnat betala endast för att få tillgång till ÖÄ
Nej, men det låter bra. Jag har nog bara använt marknaden 2-3 gånger under den tiden den varit uppe så 50kr för min del ser mer värt att man kan få använda en forumbaserad marknad.

Visa signatur

I am Extrazz.