Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Intressant Vattenkylning

Kanske redan blivit postat något om det här, men hittade iaf inget när jag sökte.
å ov
Kikade runt på lite olika hårdvarusiter och hittade en intressant recension på
CoolIT Domino A.L.C.
Allt i ett vattenkylningskit för under 80$ som presterar bättre än high-end luftkylare och vissa dubbelt så dyra vattenkylningskit.

Iaf verkar det riktigt nice och fått positiv respons for väldigt många rencensioner.

två exempel:
http://www.tweaknews.net/reviews/coolit_domino_liquid_cooling...
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=691

Undrar om det här kommer till Sverige, hoppas jag verkligen iaf.

Permalänk
Medlem

Ser lite ut som det här: http://itlagret.ehandel.net/sv/article/1947/alphacool_cool_an...

Använder själv detta systemet som jag tycker funkar bra i min dator som jag streamar filmer till tv`n med.

Permalänk

jag har läst att det kittet är sämmre än tex TRUE.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

vittsen med vattenkylning är att flyta energin snabbt till en större yta. 120mm singe lrad var bra på säg athlon thunderbird tiden då många stockkylare körde 60 fläktar och lika så aftermarket ofta inte tog mer än 80mm. men eftersom do mfelsta fläktar i dag tar upp mot 120mm och har heatpips så är dessa billiga singelrad H2O system mer gimics än nyttiga.

Dual 120 rad i alla fall då börjar det löna sig.

Permalänk

Korrekt uttalande. Tänk inte ens tanken på att satsa på single-rad, de är framförallt ingen ide om man siktar mot framtiden och vad som komma skall (quad). En funktionell dual och ni klarar er riktigt länge.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Vad jag gillar med såna här kylare är ju att värmen åker direkt ut ur lådan. Borde väl göra väldigt mycket för temperaturen i lådan?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

kan ju vara ett bra alternativ om man sitter med en shuttle eller liknande där en bra luftkylare inte fått plats?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Säger som Applet, det kan vara bra om man inte får plats med en större luftkylare i lådan, annars är det bättre med dual, tripple rads.

Annars kan man ju iof slänga på en deltafläkt på 200cfm, då räcker det nog med en single rad.

Permalänk

Värt att byta från en True med två 1900 rpm Scythe Slip Stream till denna på en E2160?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra som verkar ha någon erfarenhet av vatten kylning. Man ska satsa på "riktig" vatten kylning eller hålla sig till luft.

Om man tar och kollar på totala arean man kyler, vattnet måste man ju i slutändan kyla vattnet med luft, så ser man ju direkt att en radiator med EN 120 mm inte kommer att ge någon större prestanda vinst mot en vettig luft kylare.

Sen tycker väll kanske en del att det är coolt att kyla med vatten

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Saken var ju den att den presterar bättre/lika som de bästa luftkylarna på marknaden och kommer inte enligt recensenterna kosta mer än just high-end luftkylarna så det kanske var ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Med en tower kylare kan man rätt lätt göra en duct om man vill kombinera CPU kylaren med cahssiventilation. Det gör ofta tilvlerkare av PC så som del, simens mm. Fast deras lösnigar totalt suger i övrigt och är lågt från idiotsäkra. Vet hur det blir när skiten dammar igen. Inte bara CPu:n som blir överhettad, allt annat med så som mobo osv. Poff så dör nått. Men som sagt går lätt att göra en duct från towerkyalren till utblåset bak och använda en fläkt.

Permalänk
Medlem

Japp håller även jag med om att 2*120mm kylarea eller mer är att rekommendera ifall du vill vattenkyla, iaf. om du ska ha det skapligt tyst.

Man klarar av att vattenkyla cpu, nb och gpu med en 120mm radiator men man måste då köra fläkten på höga varvtal vilket aldrig är skoj :/

Kör nu med 4*120mm radiator och block på cpu, nb och gpu.
Med fläktarna på 4,5V (vääldigt tyst) kan jag fortfarande köra maxklock på alla delar 24/7 med en maxtemp på ca 49 grader (cpu) och 51 grager gpu.
Då snackar vi fördel med vattenkylning!

På brorsans dator valde jag att bygga en duct i samband med ett Sonic Tower från TT och det funkar perfa!
Sen att det kanske är häftigt att kunna säga att man har vattenkylning, även om det är en klen liten en som knappt spöar en rejäl luftkylning låter jag vara osagt

Visa signatur

Stora: Phenom X4 965 @ 4,0GHz @1,43V, 8Gig DDR3 Ram, HD5850 725@1000MHz, Rejäl H2O
Andra: Opteron 144@2,79GHz, 2Gb ram, 2st 8600GT i SLI, vmod, extra kondensatorer, H2O
Tredje: 3700+@2,81GHz, 2Gb ram, 8800GT, H2O
Bärbar: Asus G53JW i5 2,9@3,3GHz, GTX460 625@800MHz, 4Gig DDR3, 1Tb, Modifierad kylning

Permalänk

Ska man ha nåt märke och single-modell så är de Thermochill PA120.1 med monterad shroud för bästa centraliserat flödde, ingen överdriven skillnad med eller utan men några grader är de allt om man har rätt fläkt.

Edit: Prestandan från en 120.1 är ju nästintill lika som en Swiftech MCR 220QP ändå.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Test av kittet,

http://www.xcpus.com/GetDoc.aspx?doc=113&page=1

Inte speciellt imponerande prestanda.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru