Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 7 - Tips & Trix!

En samlingstråd för alla tips, trix och optimeringar för Windows 7 helt enkelt!

Hittills finns det inte så mycket, men lägger till de jag har hittat i Windows 7 tråden än så länge:

> Direktlänk för nerladdning av Windows 7 Beta 1 x64

> Direktlänk för nerladdning av Windows 7 Beta 1 x86

> Få en äkta betanyckel att aktivera med, (Nycklarna fungerar både på x64 och x86)

Nycklarna är giltiga till den första augusti 2009.

Tips och trix för Build 7000:

> Bli av med "Send feedback" som finns i alla utforskarfönster:
Öppna registereditorn, navigera till HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop, leta upp "FeedbackToolEnabled" och ändra värdet från 3 till 0. Omstart krävs.

> Dualboota Windows 7 med XP eller Vista

> Få messenger i systray: Navigera till messengermappen (förmodligen: "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger") och ändra så filen "msnmsgr.exe" är i kompatibilitetsläge för Vista. Efter en omstart så fungerar det.

> Drivrutiner anpassade för Windows Vista fungerar på Windows 7.

> Nerladdningslänk till uppdatering som fixar problemet med korrupta MP3 filer.

> Antivirus? Hittills har AVG, Kaspersky och Norton stöd för Windows 7.

> Skjut upp testperioden utan nyckel med 90 dagar.

Fyll på nu!

// MVH Oscar.

Permalänk

jag bara väntar på att blue badge ska komma för 7000

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att fönster "släpar efter" när jag minimerar eller stänger dom. Hur får jag bort det?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Jag gillar inte att fönster "släpar efter" när jag minimerar eller stänger dom. Hur får jag bort det?

Precis som i Vista! sitter inte vid min egelska W7 installation, men kontrollpanelen >Prestandainformation och -verktyg > visuella effekter
fast på engelska i W7

Angånde ativirus funkar Nod32 bra också

En bra sak är att W7 kan ge högre Experience index resultat än 5,9 nu
CPU på min laptop fick 6,1

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Hur får man "normal" ikonstorlek? Standardinställningen är ju fyra ikoner per kvadratmeter ungefär

Hur får man tillbaka snabbstartfältet?

I övrigt har jag inte hittat något att reta upp mig på, ännu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hur får man "normal" ikonstorlek? Standardinställningen är ju fyra ikoner per kvadratmeter ungefär

CTRL + Mus-scroll tills du blir nöjd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
CTRL + Mus-scroll tills du blir nöjd

Och det var ju jäkligt logiskt.. snälla, ge mig en ruta där jag skriver in hur många pixlar de ska vara i x och y led!

(ja, jag gillar absoluta mått och inget flum)

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Någon som fått ati traytools att funka? Om jag försöker clocka ner mitt grafikkort för att ställa fläkten på 13% får jag bluescreen Eller ja, spelar ingen roll om jag försöker clocka upp eller ner

Permalänk
Medlem

Svårt det ska vara att få ner filen...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hur får man tillbaka snabbstartfältet?

Det går! Det krävdes dock lite registerhack men jag lyckades.

Ska peta ihop en guide när tid finns, dvs inte ikväll. Ni som inte orkar vänta, google!

http://www.oskar000.se/slask/skrivbordwin7.jpg
Titta nere i vänsterhörnet, samma gamla snabbstartsfält som vanligt där

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det går! Det krävdes dock lite registerhack men jag lyckades.

Ska peta ihop en guide när tid finns, dvs inte ikväll. Ni som inte orkar vänta, google!

http://www.oskar000.se/slask/skrivbordwin7.jpg
Titta nere i vänsterhörnet, samma gamla snabbstartsfält som vanligt där

Trevligt, gör en liten guide som sagt så postar jag den i tråden.

Permalänk
Medlem

Angående antivirus så verkar AVG krocka med utorrent på nåt vis. Händer till och från att man får ett underligt felmeddelande, vilket gör att torrenten stoppas och behöver en re-check.

Inget allvarligt, men ändå störande när en fil som borde vara klar inte är klar när man tittar

Vet inte om det bara gäller senaste versionen av AVG, eller alla, eller om det finns nån speciell win7-version?

Permalänk

För er som stör er på fördröjningen på preview-flikarna i aktivitetsfältet finns en fix som jag hittade här.

Vad man kan göra är alltså:
I registret,
HKEY_CURRENT_USER --> Control Panel --> Mouse --> MouseHoverTime

minska 400 till 50 eller mindre, starta om datorn.

Nu borde preview-flikarna komma upp snabbare/segare beroende på vad ni valde för inställningar. Har inte hunnit testa detta själv, men det ska tydligen funka enligt andra användare iaf.

Permalänk
Medlem

Ang antivirus!

Avira Antivir free edition fungerar utmärkt i 7:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockey Stick
För er som stör er på fördröjningen på preview-flikarna i aktivitetsfältet finns en fix som jag hittade här.

Vad man kan göra är alltså:
I registret,
HKEY_CURRENT_USER --> Control Panel --> Mouse --> MouseHoverTime

minska 400 till 50 eller mindre, starta om datorn.

Nu borde preview-flikarna komma upp snabbare/segare beroende på vad ni valde för inställningar. Har inte hunnit testa detta själv, men det ska tydligen funka enligt andra användare iaf.

Tackar detta funkar utmärkt:D det ändå som kanske ska tilläggas är att jag visste inte hur man ändrade i registret innan så hur man får upp register editeraren kanske ska skrivas till av SWE|Ogge dvs regedit i startmenyn.

Marcus:D:D:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Ang antivirus!

Avira Antivir free edition fungerar utmärkt i 7:an.

Kan tillägga att Avsat funkar prima med! man behöver inte ha det i ngt läge än normalt!!:D:D

Marcus:D:D:D

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte lyckas få ner betan via Microsoft hemsida?

Sidan efter man har tryckt "GO" och loggat in står bara och tuggar i evigheter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aridif

Prova en annan webbläsare. Ville inte funka för mig i Opera så jag körde IE istället och då gick det vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aridif

Jag vet inte hur det är nu, men när jag tankade det så var det ofta avbrott. Så använd gärna ett program så att du kan fortsätta en påbörjad download.

Med vänlig hälsning
Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att det går att använda vLite på windows 7, men man bör läsa lite i det tillhörande forumet innan då det förstås inte är helt problemfritt!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Går det att få tillbaka den gamla startmenyn egentligen?

Måste säga att jag är ganska imponerad, installerade win7 32bit på min två år gamla macbook. Först gick det inte att dra in apples drivrutinpaket men efter lite läsande på macrumors forum så hittade jag en fix för att kunna köra den installationen. Tyvärr så hittar inte windows några blåtandsenheter efter dess.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Universalia
Någon som fått ati traytools att funka? Om jag försöker clocka ner mitt grafikkort för att ställa fläkten på 13% får jag bluescreen Eller ja, spelar ingen roll om jag försöker clocka upp eller ner

Pröva ATTbeta'n här: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=270486
Den funkade för mig, dock prövade jag aldrig att ändra fläkten då min ju är "låst" till en viss hastighet.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Går det att på "Power Options"-ikonen i taskbaren (jämte klockan?)

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det var ju jäkligt logiskt.. snälla, ge mig en ruta där jag skriver in hur många pixlar de ska vara i x och y led!

(ja, jag gillar absoluta mått och inget flum)

Är du seriös?

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Två frågor.

1. Kan man få en ny nyckel eller använda någon annans? Slarvat bort min.

2. Hur får man text istället för thumbnails när man håller över något i taskbaren?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

2. Hur får man text istället för thumbnails när man håller över något i taskbaren?

Högerklicka på baren>Properteis och ändra på Always combine till group eller never
eller fattade jag fel nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaFt
Är du seriös?

I allra högsta grad.

Dock är jag en sådan person som hellre hackar ini-filer eller registret än använder dialogrutor och guider för att ställa in saker och ting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att på något sätt få väck funktionen som maximerar fönster när man drar det högst upp i skärmen? Det är lite småirriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Högerklicka på baren>Properteis och ändra på Always combine till group eller never
eller fattade jag fel nu?

Ja, menar alltså dom som poppar upp när man håller musen över nånting, nu ser man thumbnails, jag vill ha text istället.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+

Permalänk
Medlem

går de inte ändra startmenyn till den gammla vanliga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Ja, menar alltså dom som poppar upp när man håller musen över nånting, nu ser man thumbnails, jag vill ha text istället.

Verkar bara gå att göra på ease-of-access themes :/ Blir ju lite begränsat om man kör på det, ingen som vet hur man kan fixa det såhär på vanliga teman?

Visa signatur