Skivbolagslobbyn vill blockera The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

Människor som har sådana här tankar är värdelösa. Förbud, förbud, förbud. Flytta till Kina om ni älskar det så mycket.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av UndCon
[B]Nu tycker jag nog att du läser vad du vill istället för att läsa vad det står.

Upprepar mina tidigare meningar för att förtydliga det hela...

Nu är det så att en skivaffär har gått i konkurs där jag bor - så vart skall jag nu få tag på min musik om inte via nätet ?
Jag har ingen bra lokal butik att handla i, jag stödjer gärna lokala butiker istället för nätbutiker - jag har råd att köpa musik.

Förstår nu vad du menar. Tog din retoriska fråga lite väl hårt i och med att du skrev om att din skivaffär har gått i konkurs i en tråd som handlar om just skivbolagslobbyns tilltänkta blockad emot PB. Hoppas att de öppnar igen, efter att mer än halva svenska befolkningen har blivit polisanmälda för olaga nerladdning (eller vad planen nu är för skivbolagslobbyn).

Som en trogen konsument går man ofta till en butik med bra service och billiga priser - något som ex PirateBay tillhandahåller...
Jag går gärna till en lokal butik och köper min musik - återigen jag har råd, jag köper faktiskt min musik...PirateBay är inte ens en butik så jag förstår inte hur du kan haka upp dig på det då jag bara använder den som ett exempel på ett ställe som har ett större utbud, bra service..nja - bra pris...ja, bra utbud...bättre iaf.

Jag hakade inte upp mig Men du har precis skrivit att du inte har en skivaffär i närheten och du väljer att få tag på musik genom andra vägar och att du väljer exempelvis PB. I en tråd som handlar om PB. Då svarar jag med råd samtidigt som jag försöker lägga om fokus på det jag finner viktigt- att en lobbygrupp kan censurera ett forum som är så väl använt. Det är i sig en viktigare fråga än hurvida man vill betala eller inte. Det är min åsikt och jag är faktiskt smått rädd över framtiden i och med att lobbygruppernas styrka växer och växer samtidigt som det i n t e är lag inom EU att registrera lobbysiter, såsom det är i exempelvis Usa.

Dessutom har jag oftast hittat det jag söker på PB - men inte i den lokala butiken
PB har haft ett större utbud än min lokala butik - det innebär inte att jag använder PB - eller hur...

Jag tycker också att PB är kanon just eftersom de har ett sånt underbart brett utbud av musik, litteratur, spel, film. Ting som jag annars aldrig skulle ha läst, lyssnat eller sätt på i och med att jag inte har vetat att de har funnits. Samtidigt måste de som skapar kunna leva på det som de gör. Men det är en annan fråga, som inte besvaras genom ett förbannat censur. En censur som knappast den svenska befolkningen står bakom (bara att göra en enkät- och jag lovar att 90% kommer vara emot förslaget)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ironjim
Människor som har sådana här tankar är värdelösa. Förbud, förbud, förbud. Flytta till Kina om ni älskar det så mycket.

Kontrolera massorna har varit elitens agenda nummer 1 i alla tider. I Kina har det blivit en konst utöver förmågan vi kan förstå har i väst. Men vi närmar oss. Kina kanske har kurser.

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte ladda ner något olagligt. Spel köper jag original och musik lyssnar jag på Spotify streamat gratis för tillfället. Ett krux är att många hellre lägger pengar på hårdvara än på programvara och spel. Dagens spel kräver sin maskin, sedan finns inga pengar över till spelen; speciellt då man är yngre. Att blockera The Pirate Bay kommer bara leda till alternativa sätt för de som vill komma åt program/spel olagligt. Huvudproblemen att det är en relativt dyrbar hobby kvarstår.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Detta är ju skit detta

dock fattar jag inte. hårddisk företagen borde ju tycka att detta är illa också, dom kommer ju få mindre sålt då när ingen laddar ner och kravet på stora hårddiskar kommer försvinna

finns ju ingen normal privat person som har fyllt 500 gb med lagligt material

Har då någonsin försökt göra en film med fraps i full kvalité? En okomprimerad film på 30 sekunder kan vara upp till 1 gb. Du behöver kanske 10 gånger så mycket material inspelat än vad du kommer använda i filmen och filmen ska kanske vara på 30min.

1*2*10*30=600 gb

Liknande gäller vid vanliga filmer som du filmat med en videokamera.

Så håller du på med videoredigering så behövs det massor av utrymme om du ska arbeta med okomprimerade klipp och sedan komprimera dem när allting är färdigt.

Sen är faktiskt backups och kopior av dina inköpta filmer och musik helt lagliga.

Permalänk
Medlem

Illa när de försöker censurera internet, först Piratebay för musikindustrin, sedan alla porrsidor så att alla militanta feminister blir nöjda, efter det ryker nog Sweclockers och annat då de pratar om fel på datorprodukter och trimmning. Allt vi kan besöka lagligt på nätet inom 10år lär vara svt, som ändå har blivit avgiftsbelagd (tv-avigt) vid besök.

Permalänk
Musikälskare

Fler än mig som tycker detta är bra, självklart vill jag inte att TPB stängs

Vilket ramaskri det kommer att bli dock, politiker kan knuffa folket till en viss gräns sen ja ^^ detta är absurt...

Låt internet vara fritt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

när piratebay stänger öppnar jag en mjukvarubutik

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Festligt med Telia kom jag inte in (rakt av) Men med bredband2 var det inga problem

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Vadå desperata?
Det piratebay gör är inte olagligt. Låt oss ha ett fritt land ffs!
Förresten så är fildelning inte stöld det är bara kopiering! Asså kan man verkligen äga 1 or och 0 or?
Ingen person skadas av fildelning, lägg resurser på att ta fast kriminella, inte på oskyldiga personer!
IPRED och nu detta vaf*n är Sverige på väg igentligen, byta namn till "China 2.0" eller vad?

Permalänk
Medlem

Håller med toi till 100%! Det har till och med bevisats att media marknaden ökat i försäljning TACK vare piratkopiering, så varför gnälla och hota sina kunder med böter och fängelse? Vem kommer då vilja köpa deras verk.. Idioter säger jag bara... Folk kommer alltid vilja se varan innan de köper dem. That's it!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Det har till och med bevisats att media marknaden ökat i försäljning TACK vare piratkopiering, så varför gnälla och hota sina kunder med böter och fängelse?

Har det verkligen bevisats? Och hur påverkar det i så fall, förutom att det möjligen gör det lättare för folk att för sig själva rättfärdiga sitt olagliga nedladdande? Om upphovsmännen har väl all rätt att ogilla att deras verk fritt sprids på internet även om de egentligen tjänar på det?

Citat:

Vem kommer då vilja köpa deras verk.. Idioter säger jag bara... Folk kommer alltid vilja se varan innan de köper dem.

Trams, det finns mängder av exempel på att folk betalar först och använder varan sedan.

Permalänk
Medlem

Blockera skiten så använder vi väl någon annan tracker. Blockera hela Internet och låt det bestå av godkända shoppingsiter från storföretag.

Gör det.

Så kan vi starta ett nytt Internet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ionesco

Precis. Ungefär som när vi går ut och slaktar våra egna djur och sätter vår egen potatis. De flesta gillar att leva i civiliserade samhällen, varför skall internet vara annorlunda?

Permalänk
Medlem

Många artister dessutom tjänar pengar på koserter och liknande så dem bryr inte sig så mycket om fildelning. Det är mest skivbolagen och liknande som bryr sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har det verkligen bevisats? Och hur påverkar det i så fall, förutom att det möjligen gör det lättare för folk att för sig själva rättfärdiga sitt olagliga nedladdande? Om upphovsmännen har väl all rätt att ogilla att deras verk fritt sprids på internet även om de egentligen tjänar på det?

Trams, det finns mängder av exempel på att folk betalar först och använder varan sedan.

Jag kommer inte ihåg länken, men det finns en diskus har jag för mej här på swec. Det var likadant när man kunde spela in på VHS och banda musik från radio. Media var lika rädda då, men det bevisade sig öka deras försäljning eftersom fler fick chansen att höra nya grupper / se nya filmer. Det är som reklam.

Okej, om jag formulerar det såhär; Jag tror den största andelen av befolkningen vill se varan innan de köper de blint. Tror inte så många vill köpa "hemlig låda" utan att veta vad det först är.

Hoppas du förstår vad jag menar och att jag inte alltid skriver exakt vad jag menar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas verkligen TPB stängs.. Det ska fan inte vara en rättighet att fildela piratkopierat material. Har man inte råd - tufft då får du spara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Okej, om jag formulerar det såhär; Jag tror den största andelen av befolkningen vill se varan innan de köper de blint. Tror inte så många vill köpa "hemlig låda" utan att veta vad det först är.

Det är klart folk vill det, men så länge ingen är beredd att arbeta gratis spelar det väl egentligen inte så stor roll? Personligen skulle jag gilla om min lokala icahandlare lät mig hämta varor gratis (eller i alla fall prova innan jag bestämmer mig), men då jag misstänker att han inte kommer nappa på idén driver jag inte frågan så hårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Vilket ramaskri det kommer att bli dock, politiker kan knuffa folket till en viss gräns sen ja ^^ detta är absurt...

Tvivlar på det, grodan har legat i grytan sedan vattnet var kallt.
Däremot skulle det vara intressant om det verkligen skulle hända, fildelningen som sådan står och faller inte med tpb, de kan inte rimligtvis ha någon aning om hur många huvuden den här hydran har, och hur snabbt nya växer ut.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

patetiskt och onödigt försök

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd

finns ju ingen normal privat person som har fyllt 500 gb med lagligt material

Hum.. Jag fotograferar mellan 200 och typ 800 bilder i veckan .. varje bild är ca 8 MB. Jehopp, det blir mellan 1.6 och 6.4GB i veckan. Ge det ett år så har du 300 GB där.

Lägg därtill lite bildredigerande med flera lager osv så klampar det snabbt på några gig till. Naturligtvis är en stor del av fotona skräp som jag av ngn anledning inte tagit bort, men en disk fylls snabbt upp...

Videoredigering är ju helt sjukt utrymmeskrävande dessutom om man vill hålla på med sådant, typ 1 GB för en halv minut eller så är ju inte ovanligt innan man är 'klar' och komprimerar skiten..

Permalänk
Medlem

TPB kommer aldrig stängas ner och piratkopiering kommer alltid finnas oavsett vad de gör. Om de inför dödsstraff för piratkopiering så kanske det stoppas men det kommer aldrig hända.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toi
Vadå desperata?
Förresten så är fildelning inte stöld det är bara kopiering! Asså kan man verkligen äga 1 or och 0 or?
Ingen person skadas av fildelning, lägg resurser på att ta fast kriminella, inte på oskyldiga personer!
IPRED och nu detta vaf*n är Sverige på väg igentligen, byta namn till "China 2.0" eller vad?

Har du någon uppfattning om hur samhället fungerar? Vet du varför vi har patent t.ex.? Jo, för att annars hade vem som helst kunnat ta någon annans idé och tjänat mer pengar på den. Det är precis samma sak. Man kanske inte kan äga kunskap som sådan, men om man var först så har man rätt till vissa saker. Man kan inte "äga" ettor och nollor, men du skulle inte uppskatta om någon tog ditt hårda arbete (som mjukvara, musik, film etc. faktiskt är) och gav bort/tog det gratis.

Att medieföretagen nu har gått på ett korståg mot folket istället för att sätta sig ner och fundera på hur de faktiskt kan tjäna pengar på det hela grundar sig i förändringsskräck. Den ser man alldeles för ofta i dagens samhälle.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toi
Vadå desperata?

inte stöld för att man kopierar?
innehav av upphovsrättsskyddat material utan att äga rättigheterna till denna är faktiskt olagligt.
det blir ju då en olaglig kopia när du laddat hem.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

skulle skiten mot förmodan gå igenom och dom till slut lyckas blockera allt vad pirater heter så sitter jag ändå här med spotify och de kommer dom inte tjäna mer på mig än vad dom redan gör...

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
skulle skiten mot förmodan gå igenom och dom till slut lyckas blockera allt vad pirater heter så sitter jag ändå här med spotify och de kommer dom inte tjäna mer på mig än vad dom redan gör...

Kanske inte, men man skulle tänka sig att fler börjar använda till exempel spotify om piratkopiering försvåras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Har du någon uppfattning om hur samhället fungerar? Vet du varför vi har patent t.ex.? Jo, för att annars hade vem som helst kunnat ta någon annans idé och tjänat mer pengar på den. Det är precis samma sak. Man kanske inte kan äga kunskap som sådan, men om man var först så har man rätt till vissa saker. Man kan inte "äga" ettor och nollor, men du skulle inte uppskatta om någon tog ditt hårda arbete (som mjukvara, musik, film etc. faktiskt är) och gav bort/tog det gratis.

Att medieföretagen nu har gått på ett korståg mot folket istället för att sätta sig ner och fundera på hur de faktiskt kan tjäna pengar på det hela grundar sig i förändringsskräck. Den ser man alldeles för ofta i dagens samhälle.

Patent is the shit.

Citat:

Tre forskare från två universitet plus USA:s marinakademi har testat en design baserad på knölvalens “vingar”, det vill säga bröstfenor, och kommit fram till att de knölar som sitter på en rad längs framkanten ger suveräna fördelar rent aerodynamiskt.

Allt gott så långt. Nu skulle mänskligheten kunnat börja utnyttja denna konstruktion som naturen utvecklat och utprovat under miljontals år, och så generöst bjuder oss alla på. Men så är det inte, för “uppfinningen” har blivit patentskyddad.

I detta fall har tre forskare, med lön från det allmänna, undersökt något som naturen har utvecklat, sedan får de patent på detta så att ingen annan ska kunna utnyttja forskningsresultaten utan att betala till dessa “uppfinnare”.

Frågan är: Hur gynnar detta utvecklingen, eller samhällsnyttan, eller mänskligheten, vilket väl ursprungligen var anledningen till att vi beviljar sådana monopol som patenten utgör?

Det finns ingen rätt till att tjäna pengar på att komma på något först, monopol och patent och hela den biten är en mänsklig konstruktion som börjar få helt löjliga proportioner i dagens samhälle. Glömmer folk bort alla häftiga patentsökare som t.ex den vanliga klickbara länken, eller andra fundamentala saker i våran vardag, ofta såna saker som inte går att lösa på något annat sätt.

Resten finns att läsa på: http://djingis.blogspot.com/2009/01/ipred-och-immaterialrtten...

Patentet finns på: http://tinyurl.com/6zfjb6

Illegal kopiering fortsätter för övrigt att inte vara stöld, det kan det inte vara eftersom det är just en kopiering.

http://www.e24.se/branscher/reklammedia/artikel_1019331.e24 för övrigt, fast i samma vända så kommer ju IFPI med detta: http://hothardware.com/News/95-of-Music-Downloads-are-Illegal...

Jag menar, man ska inte lita rakt av på någon utan att tänka efter lite själv, men vars pekar sannolikheten? För min egen del är det mest en kombination av den ignorans folket har möts av, och okunnigheten hos våran regering i dagsläget som skrämmer mig, fortfarande ingen riktig IPRED-debatt utan hets och snack om stöld&gräsklippare.

Och det lär inte bli någon heller. Emperialiska bevis finns från andra länder på hur denna lag har använts till systematisk utpressning. Men folk bryr sig inte Kanske när deras datorer&mp3spelare, mobil osv beslagtas av nån sur tullvakt/säkerhetsvakt som har en dålig dag, då kanske det blir lite sura miner och protester, kanske. (ACTA för dom oinsatta)

Permalänk

Ska de blockera The Pirate Bay kan de lika gärna blockera alla sökmotorer på nätet eftersom även de länkar till piratkopierat material som går att ladda ned.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ionesco
Blockera skiten så använder vi väl någon annan tracker. Blockera hela Internet och låt det bestå av godkända shoppingsiter från storföretag.

Gör det.

HAHA så true!!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ibland får folk för sig att "ungdomar" har något särskilt att komma med. Tyvärr är det sällan sant, de är ofta snarare naiva och utan erfarenhet.

Tyvärr är det så att erfarna människor är lite tröga och har svårt att ta till sig ny teknik på samma sätt som ungdomar. Att ungdomar är naiva är ju bara ett löjligt uttryck av dig. Ungdomar är långt mycket mer kunniga och smarta än vad ungdomar var för 40år sedan som torrbollarna i skiv- och musik-industrins flesta sitser är besuttna av.

Det kanske är dags för de äldre att fatta att även unga kan och förstår att välja rätt och riktigt. Navia är likställt med blåögda, vilket undomar generellt inte är.

Generellt så är det över 80% av de som är födda mellan 30 och 50talet som inte har någon som helst kunskap om tekniken som sådan, än mindre verkar torrbollarna på IFPI ha kunskap om den. De har motarbetat allt vad gäller laglig nerladdning i nära 10år, när de sedan insåg att tekniken för den "olagliga" nerladdningen var ljusår från deras kunnade så skulle den stoppas till vilket pris som helst. Då har musik och filmindustrin pengar i oändlighet verkar det som. Hur som helst så går hela medieindustins hetsjakt och snack ut på att upplysa de mindre kunniga om att nerladdning är olagligt. NERLADDNING i sig är inte olaglit. Att inskränka media genom att blockera den inkräktar på de felsta tryckfrihetslagar och frihetslagar. Att blockera PirateBay är bara nonsens snack, Jag har många kamrater via nätspel som är från Kina, Danmark och USA ingen av dem har problem att komma åt PirateBay trots att det sägs att den sidan skall vara blockerad för dem av internetoperatörerna. Grejen är den att de gamla gubbarna som inte fattar tror att bara de laddar bössan med hagel så kommer de fälla björnen. Fel fel fel, man måst kunna sikta RÄTT också, vilket de bevisligen inte kan. Vad gör de i Danmark nu när förbudet där är gällande? ja det går för dem inte att mäta mängden olagligt nerladdat som sker i Danmark. Statestiken säger att den minskat radikalt. de jag känner laddar minst lika mkt som förut. Alltså har lagen varit verkningslös, men snubbarna liknande IFPI har tystnat ett tag i Danmark.

Slutligen innebär detta en merkostnad för OPERATÖREN som drabbar alla kunder inte bara de som är olagliga. Men ni som ivrar för alla dessa förbud som drabbar en massa oskyldigt folk kan väl lika gärna ivra för total kontroll, och förbud att använda krypteringar för privata personer, företag och myndigheter så att inget kan missas. Det låter som en ytterlighet men det är dit vi är på väg. Vad tror ni dessa mediansubbar kommer pressa på mer om när de kommer på att de har lagt ner en massa ont krut i något som inte fått någon som helst inverkan på deras vinstmaskineri. Jo de kommer med nästa krav, o nästa o nästa. Och de kommer alltid ligga efter i alla fall.

Numera får man ofta köra även i 120 km/h.

Ofta var väll en liten överdrift så det skrek om det. hur många procent av vägnätet har 120km/h och fortfarande bara en politikerundanflykt till svar. förbjud alla biltillverkare som att sälja bilar som går fortare än 130km/h för den hastigheten finns ju också. du gillar ju förbud.

Så?

Det blir besvärligare alltså. Det är nog precis vad man är ute efter.

Jo det blir ju mycket besvärligare, du verkar ju ha stenkoll. Men grejen är den att om det nu skulle bli så mycket besvärligare så att det skulle få effekt på nerladdningen så skulle det bara späda på de feta plånböckerna hos dem som faktiskt redan är riktigt olagliga och fiender till medieindustrin. Men som sagt du har ju stenkoll du.
Al Capone blev stenrik på förbudet i USA. Han låg hela tiden steget för myndigheterna. Trots totalt spritförbud i USA så fick myndigheterna till slut vika sig och göra det lagligt igen att sälja alkoholhaltiga drycker. Men som sagt det enda man lyckats med var att slösa bort en massa pengar på förbudsivring, lobbing, och jakt på Capone med fler. Den som vann på det var den stora fulingen Capone, vilket aldrig var en fördel för myndigheterna inte ens på senare tid.
Ibland skall man nog ta sitt förnuft till fånga, gräva ner stridsyxan och sätta sig ner och talas vid om hur man löser problemet. Häxjakt har aldrig lett till något gott avlsut. Fäll PirateBay ikonerna och 10.000tals nya föds i deras kölvatten som gensvar. de kommer bli martyrer istället.
Tyvärr har medieindustrin motarbetat allt som hade kunnat leda till att lagliga alternativ hade fått ett stort genomslag i vårt och andras länder. Problemet är att de är rädda för något.
Att det sedan är så att artisterna inte tjänar så mycket på sina skivor är ju helt klart och tydligt. när en stor artist kan förhandla sig till runt 5kr/såld skiva som maximum och det efter brake even point. Så är det ju rent skamligt. Eller är det så att skiv och filmindustrin då skulle hamna under en större myndighetskontroll och det rätta antalet av en såld vara skulle uppdagas?
Kanske det är så som jag hört. OBS! HÖRT. att vissa av dessa säljer vid sidan om, då får varken artisten eller skattemyndigheterna något. Men de stora mediepamparna smörjer sitt krås på det. Som min mormor alltid sa, ingen rök utan eld. Så kanske det finns en smula substans i det hela ändå.
Ja så hur som helst varför skall myndigheterna vara räddaren i nöden av dessa företag men inte av verkliga reella hot på den mörka ekonomiska marknaden. Uppenbart har ju dessa mediebolag åtskilliga miljarder över som de kan trycka in i häxjakten. Var och vem är det då som gör det stora felet?
Slutligen tala om du som är så insatt, hur mycket svårare blir det?

Och är det rätt av dem att blockera en sådan sida? allt där är inte olagligt!
Och som sagt det är precis samma sak som att förbjuda tillverkare som gör bilar som går fortare än 130 att sälja dem i vårt land. Det kan nyttjas till olagligheter, ja så motarbetar de det och blockerar det, istället för att vara en del i det och utveckla det till något riktigt bra istället.