Permalänk
Medlem

Skapa RSS-kod på hemsida

Jag har ingen koll alls på det här med RSS och hur man skapar RSS-kod så att andra exempelvis kan prenumerera på mina blogginlägg. Mim hemsida ligger på passagen och det är deras gratisversion av hemsidesutrymme jag använder. Har märkt att det är en stor fördel om man kan använda RSS på sin hemsida då t.ex. aftonbladet kan länka från sina artiklar som är relaterade till samma ämne.

Men frågan är då, hur gör man?? Jag har googlat runt massa men ändå inte fått grepp om hur man gör för att använda sig av RSS. Är det kanske bara någon enkel kod man klistrar in eller är det omöjligt att använda sig av RSS om man har en html-sida.

Tacksam för hjälp!!

Permalänk

RSS-läsare genom endast HTML är svårt. Det går nog med Javascript, men det vore nog bättre att lösa det genom php/asp eller liknande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Tolkar det som att du vill ha en egen RSS-feed på din sida. Enkelt att fixa, men eftersom du inte har tillgång till serverspråk så får du skriva RSS-filen för hand. Kolla på andra RSS-filer (håll reda på om det är Atom eller RSS2.0/0.92) och efterlikna eller följ specifikationerna: RSS2.0, Atom.