Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Upload problem.

Hej, när mitt tålamod nu börjar ge upp så känner jag att jag måste vända mig till mer kompetenta personer.

Såhär ligger det till. Har precis gjort en ny installation av mitt nya OS Windows Vista 64. Jag har precis fått min 100/100 uppkoppling via Blixtvik. Den har innan installationen fungerat utmärkt utan att jag gjort några som helst inställningar, både upload och download har legat stadigt kring 90Mbit

För två dagar sen, samma dag som jag installerade Vista, körde jag tp-test sist. Då med resultatet Skicka: 85,4 Ta emot: 94,6, vilket jag då kände mig väldigt nöjd med.

Nu har jag lagt in lite programvara, så som, Eset Smart Security, och kört alla de windows update och sånt som kommit upp... Även i Test syfte lagt in 4st olika Webläsare. Ja normala program. Även Installerat drivrutiner till moderkortet där mitt nätverkskort är integrerat, med den senaste upplagan. So far so good.

Nu till problemet. Någonting, vet ej om det är windows drivrutiner eller Nod32 eller någon annan skit som gör det, men nu kommer inte min ut-hastighet upp i mer än max !!!17MBit!!! Ner 89,4 och för mig känns det som en dramatisk förändrig, jag har försökt med att stänga ner Nod32´s brandvägg, jag har som sagt uppdaterat drivrutiner och hållt på, men kan inte komma på vad det är som tar min lina... Vill ju ha en normal upload igen.

Hoppas det bara är ett enkelt fel och jag som bara är dum i huvudet och inte fattat det.

Tackar redan nu för den eventuella hjälpen jag kan få.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Låter som någon applikation antingen förhindrar eller stjäl bandbredd ifrån dig. Har du sökt efter virus i datorn?

Prova starta datorn i felsäkert läge med nätverk och se hur bandbredden ser ut där. Ser den okej ut där så är det en applikation som är problemet.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Låter som någon applikation antingen förhindrar eller stjäl bandbredd ifrån dig. Har du sökt efter virus i datorn?

Prova starta datorn i felsäkert läge med nätverk och se hur bandbredden ser ut där. Ser den okej ut där så är det en applikation som är problemet.

Tackar för tipset. Provade det nu, men det blir fortfarande samma.. låg på 17Mbit upp... och 89Mbit Ner...

Det innebär att det alltså inte är något program jag installerat som snor linan alltså? vad kan det då vara?

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3

Permalänk
Avstängd

Har du kollat med din ISP..eller har du nån annan dator hemma du kan köra tps test med??Har du router med QOS engine.Min router har det och efter att jag flyttade den slog det igång och spärrade viss trafik för att prioritera annan trafik.Ringde tom min isp och klagade innan jag hittade felet =P.Slog av QOS och fick full hastighet åt båda hållen..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Har du kollat med din ISP..eller har du nån annan dator hemma du kan köra tps test med??Har du router med QOS engine.Min router har det och efter att jag flyttade den slog det igång och spärrade viss trafik för att prioritera annan trafik.Ringde tom min isp och klagade innan jag hittade felet =P.Slog av QOS och fick full hastighet åt båda hållen..

Nej jag har inte ringt min ISP då det faktiskt inte var mer än två dagar sen som jag hade full effekt. Jag kopplar kabeln direkt till bredbandsuttaget utan någon router? Testade med min lite äldre bärbara dator via kabel i ett annat bredbandsuttag i lägenheten, fick då 20 upp och 50 ner... men det kan väl bero på den datorn? vet inte hur bra nätverkskort den har?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, en äldre dator kan spela roll. Bästa är att först prova med din vanliga dator utan router och se om det är någon skillnad.

Men får du fortfarande inte mer än 20 upp så kontakta din ISP. Då är det något som är fel.

Vad gör du ditt test föresten? Bredbandskollen?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, en äldre dator kan spela roll. Bästa är att först prova med din vanliga dator utan router och se om det är någon skillnad.

Men får du fortfarande inte mer än 20 upp så kontakta din ISP. Då är det något som är fel.

Vad gör du ditt test föresten? Bredbandskollen?

Jag har ingen router, kopplar direkt till bredbandsuttaget...
Ja jag gör på Bredbandskollen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att konfigurera med TCP Optimizer. Enkelt program som funkar finfint. Testa inte din bandbredd på Bredbandskollen, utan använd TPTest. Kolla så att dina duplex-inställningar är korrekta (ska ju vara på full duplex 100/100). Avaktivera IPv6 om det inte används. Hoppas att detta hjälpte.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, det kan vara en fördel att prova olika källor ibland. TPTest fungerar också bra.

Har du gått igenom fRg's förslag och ingen förbättring visar sig är det som sagt ISP du bör kontakta. Börja med att kolla om det är tillfälliga problem hos dem till en början och red ut dina frågetecken med dem. De har både informationen och kursen (ska ha i varje fall...) för att hjälpa dig med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du ha musik igång när du kör test och det är vistas inbyggda strypning av bandbredden som går igång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Prova att konfigurera med TCP Optimizer. Enkelt program som funkar finfint. Testa inte din bandbredd på Bredbandskollen, utan använd TPTest. Kolla så att dina duplex-inställningar är korrekta (ska ju vara på full duplex 100/100). Avaktivera IPv6 om det inte används. Hoppas att detta hjälpte.

TCP Optimizer, nu är jag inte riktigt med på noterna har tagit hem programmet men vad är det egentligen jag ska göra? Jag har nu varit i kontakt med Blixtvik som sa att jag inte skulle köra bredbandskollen utan gav länk till TPTest5, som jag laddade hem och fick följande resultat.

TCP nedströms : 90.67 Mbit/s

TCP uppströms : 78.62 Mbit/s

UDP nedströms : 95.65 Mbit/s

UDP uppströms : 78.46 Mbit/s

Vad som nu menas med det? Men det ser ju uppenbarligen okej ut... Det jag tycker är konstigt är att Bredbandskollens online tptest bara blir sämre och sämre. Det är ju konstigt att jag hade 85 upp förut och 95 ner, då jag körde via online tptestet. men det kanske bara är någon webläsare som retas?

Det enda jag märker det på egentligen är ju vid ner och uppladdningen genom utorrent, som verkligen suger, fast jag har gjort undantag i Eset Nod32 Brandväggen. där är nerladdningen suverän, men uppladdningen är under all kritik. Kanske är någon inställning jag har missat.

Hur kollar jag mina duplex-inställningar? samt ändrar dem till Full duplex?
(duplex är i mina öron en stålsort ^^ )

IPv6 har jag hittat, men vet ej om det används eller inte, är helt ärligt talat inte med på noterna alls nu? Tänk va skönt att det finns folk som verkligen kan sånt här

Citat:

Ja, det kan vara en fördel att prova olika källor ibland. TPTest fungerar också bra.

Har du gått igenom fRg's förslag och ingen förbättring visar sig är det som sagt ISP du bör kontakta. Börja med att kolla om det är tillfälliga problem hos dem till en början och red ut dina frågetecken med dem. De har både informationen och kursen (ska ha i varje fall...) för att hjälpa dig med detta.

Jag måste verkligen lägga ett varmt ord för Blixtvik här, jag ringde ju och berättade om mitt problem och jag fick som tidigare nämnts TPTEST5 med instruktioner i ett mail om hur jag skulle gå till väga för att göra en rapport som jag sedan skall skicka tillbaka till dem som de vidarebefodrar till operatörer på plats för att ta reda på vart flaskhalsen i min uppkoppling var någonstans. Men med de resultaterna jag fick vet jag inte om det är någon ide? för det är väl helt okej resultat? Det måste väl vara så att det är Bredbanskollen TPTEST som det är fel på eller vad? Som jag tidigare nämnt så tycker jag ändå att det är konstigt att jag den 31/1 fick sånt gott resultat och sedan från och med 1 feb får kassa resultat i samma test?
Förvisso så spelar det ju ingen roll för mig hur testerna ser ut, bara det presterar bra, och som jag skrev tidigare så är det ju problem med utorrents uppladdning, men då är det väl ett annat forum man ska vända sig till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
Det är inte så att du ha musik igång när du kör test och det är vistas inbyggda strypning av bandbredden som går igång?

Nej så kan det tyvärr inte vara då jag allt för sällan lyssnar på musik när jag sitter vid datorn, men tackar för upplysningen, går det att stänga av den strypningen? varför stryper man bandbredd på grund av att man lyssnar på musik för??

Jag får tacka för alla bra svaren verkligen hjälpsamt hoppas bara att jag kommer underfull med vad det är snart...

Någon som har någon idé så är alla förslag varmt välkomna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena.

Jag använder Eset antivirus 64, I like it alot =).

Det finns dock en grej man måste ställa in för allt ska funka optimalt. Det kan vara likadant eller liknande i Smart security...

1.Inställningar/ Öppna hela trädet för avancerade inställningar..

2.Skydd mot virus och spionprogram/Webbåtkomstskydd/HTTP/Webbläsare/

3. Se till att det är kryss(x), inte bockar, framför de program som berörs. ex. Webbrowsers och torrentklienter.

Hoppas det löser sig, funkar bra i Eset Nod32 Antivirus

Permalänk
Medlem

Duplex-inställningar hittar du i nätverkskortets konfiguration (gå genom kontrollpanelen). Kan tyvärr inte guida dig exakt nu iom att du kör vista och jag sitter på ett XP system. Det är iaf i samma fönster som det där du ser TCP/IP, IPv4, IPv6 osv i en liten ruta med bockar i Försöker förklara så enkelt som möjligt nu Uppe till höger i den rutan finns en knapp som det ska stå Konfigurera på om jag inte minns helt fel. I rutan som dyker upp ska du ha en flik som heter Avancerat. Där ska det finnas något som heter Länkhastighet eller Duplex. Klicka på den så får du fram en lista på höger sida där du kan ändra värde.

F.ö ser dina värden OK ut i TP test. Kör aldrig bandbreddstest genom en browser, det ger inga bra värden över huvud taget! Och i TCP Optimizer så ska du kunna maximera prestandan för typ PPPoE (om man nu har det), DSL, osvosv. Så man väljer anslutning och sen optimera (kommer inte ihåg alls hur det är exakt nu iom att jag sitter på jobb). Där kan man även pilla med windowing(har jag för mig det heter), men det är inte detta som är problemet nu så det skippar jag.

Lycka till!

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det verkar dock inte vara duplex-inställningarna i detta fallet då prestandan är tillfredställande i TPTest5 utan problemet mer verkar vara slutet till torrent-klienten.

Det kan vara brandväggen eller inställningar i utorrent som drar ner på hastigheten. Prova med att avaktivera windows inbyggda brandvägg helt och hållet samt det andca tipsar om i sitt inlägg.

Kolla även i utorrent att porten är korrekt öppen så att många av anslutningarna inte stoppas där. Kolla sedan generellt över dina inställningar i utorrent.

Ganska sjukt samtidigt, hur mycket man måste pilla med bara för att få någonting så simpelt egentligen att fungera. Välkommen till 2000-talet

Visa signatur

Permalänk