Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hjälp med Ubuntu 8.10

Hej, har idag tagit steget och äntligen skaffat mig en linux version, högg Ubuntu 8.10 lite problem har det allt varit, men jag gillar det faktiskt, men nu känns det som att jag har gått in i en vägg... har sökt och sökt men inte hittat svaret, även om många haft liknande problem. Nu till problemet då, ljudet.

Det är så att jag har ljud i datorn. Det fungerade direkt efter installationen. MEN ljudet låter som skit. och lågt är det, inte alls som i windows, jag får ha MAX på allt. och jag har redan testat med att byta till ALSA, följde en guide på internet. Men det blev inte bättre. Nu märkte jag även att hur jag än skruvar på ljud-knappen på min bärbara dator, så händer ingenting, varken höjs eller sänks. har inte läst om någon som haft samma problem... Jag TROR att jag behöver installera nya drivrutiner till moderkortet eller något, men jag har ju ingen aning om hur man gör då det är min första gång i linux...

Datorn jag har installerat det på är en FS Xa 1526, då jag kollade vilket ljudkort jag hade i terminalen, så stod det NVidia.

Hoppas någon kan förklara detta för mig på ett väldigt "LINUX for REAL Idiots" sätt...

Håller fortfarande på och pillar men idag så såg jag en intresant sak, tror jag att det är iaf. vet inte hur eller med vilket kommando men iaf så fick jag upp

00:10.1 Audio device: nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)
Subsystem: Fujitsu Siemens Computers Device 10d4
Flags: bus master, 66MHz, fast devsel, latency 0, IRQ 18
Memory at c0000000 (32-bit, non-prefetchable) [size="16K"]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: HDA Intel
Kernel modules: snd-hda-intel

"<access denied> vad innebär det? och varför står det att det är en HDA Intel drivrutin installerad då det är nVidia?

ingen som vet hur jag får igång ljud "hjulet" på laptopen?

tack på förhand

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz