Permalänk
Medlem

Farligt med datorn i sovrummet?

jag vet inte om detta är rätt forum, men det fanns inget almänt för datorer (vad jag kunde se)

Anyway, min mamma har börjat påstå att det är farligt att ha datorn i samma rum som man sover i, någon som vet mer om detta?

Permalänk

Vet jag inget om, men akta så du inte får fyrkantiga ögon om du tittar på för mycket tv.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag skulle kunna komma på är att en dator drar åt sig damm, kanske det hon syftar på. Men damm allergi är nog inte det farligaste xP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Det enda jag skulle kunna komma på är att en dator drar åt sig damm, kanske det hon syftar på. Men damm allergi är nog inte det farligaste xP

Iom att datorn drar åt sig damm och inte producerar (det sköter han som bor där) så borde luften bli renare av en dator i rummet?
Det enda farliga jag skulle kunna tänka mig är att ljudnivån höjs som hos vissa sinnessvaga människor kan orsaka stress.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Jag hörde, för flera år sen, att flamskyddmedlet på datorkomponenter kunde vara skadligt tills det bränts bort och att de riktiga räddhararna borde ha datorn påslagen i ett väl ventilerat utrymme nån vecka innan den ska användas för att bränna bort det skadliga... sen vet jag inte om det finns någon sanning i de påståendena. Magnetfält som genereras av elektronik säger vissa att de är känsliga för, men det är väldigt omdebatterat det också. Personligen tror jag inte det är någon fara alls, och jag har inte heller sett några pålitliga källor för att det skulle vara skadligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Risk finns också för att man aldrig kommer i säng.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Risk finns också för att man aldrig kommer i säng.

En mycket vanlig fara för WoW-spelande skolungdomar, kan jag bekräfta!
Efter att wrath of the lich king släpptes var 1/3 av ungarna sjuka i några dagar... kanske kan räknas som en skadlig effekt?

Permalänk
Medlem

Be din mor komma med motivering till påståendet eller källa.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du får cancer! Hon vill bara hålla koll på ditt dataspelande, det blir mycket svårare när du är bakom stängda dörrar.

och de här med Strålningen som datorn(och all elektronik) har är bara relevant när datorn är på och jag gissar på att du inte kommer sova med datorn påslagen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

bra tack

Permalänk
Medlem

Faktiskt så var det där väll ett MacBook problem? Där någon typ av smörjmedel eller nått upphettades till punkten av fasövergång varvid Mcbook användarna inandades cancerframkallande medel.

Sen hur cancerogena ämnena var det är en helt annan sak, folk har juh en tendens att skrika cancer på allting nuförtiden.

Och jag håller även med, akta dig för fyrkantiga ögon om du tittar på TV för länge, känner faktiskt en som har fyrkantiga ögon pga TVn.
Enl:
http://4.bp.blogspot.com/_vheloFCFy9I/SIzo6EdVfEI/AAAAAAAAAI0...

Nej men skämt o sido, glöm din mor, hon försöker bara få dig att gå och lägga dig. Men vi vet alla att man ska inte kväva kreativiteten som uppkommer av för mycket dataspelande!!

Permalänk
Medlem

Ska inte vara någon fara. Snackade om det här på skolan för några veckor sen med hela klassen, sjuksköterska och kurator. Dom pratade om att man satt uppe på nätterna och sov för lite osv. Bara du lägger dig i tid så ska det inte vara skadligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Faktiskt så var det där väll ett MacBook problem? Där någon typ av smörjmedel eller nått upphettades till punkten av fasövergång varvid Mcbook användarna inandades cancerframkallande medel.

Flamskyddsmedel brukar väl vara den stora boven, och det är inte alls ett problem som gäller väldigt mycket elektronik.

Permalänk

För mycket datorsittande är aldrig bra. Tro mig, jag vet !
Ut med dig i solen och spring
Även i it åldern är det viktigt med motion, vi är ju inga robotar, än...

Kroppen kan ta stryk av för mycket stillasittande.

Nu blev det lite offtopic, sorry hehe, men du förstår nog poängen.

Permalänk

om du har en äldre skärm crt eller liknande utan metallplatta som skyddar mot strålning så kan det vara farligt. Men en del av grafikkortets komponenter kan stråla också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maestrobull
om du har en äldre skärm crt eller liknande utan metallplatta som skyddar mot strålning så kan det vara farligt. Men en del av grafikkortets komponenter kan stråla också

I sådana fall är det viktigt att man stänger av sitt WLAN på natten innan man sätter sig i sin Faradaybur för att kunna sova gott.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Din mamma ljuger för dig pöjk.

Permalänk
Avstängd

säg till din mamma att det är farligt att äga för många skor grabben, och sen titta på hur hon reagerar

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Är du allergisk mot elektronik är det ju självklart farligt med dator i rummet, men då skulle du inte kunna ha lampor eller telefoner eller TV-apparater eller spishällar i ditt rum heller...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd

elalergi är en påhittat "sjukdom" av reaktionära typer och det botas hur lätt som helst. Bara att flytta till dom ryska sibiriska slätter eller valfri öken.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Det finns massor massor av cancerogena och giftiga ämene på elektroniken, det gäller bara att låta bli att slicka på komponenterna. Speciellt är det farligt med dem senaste plutonium processorer, som alstrar mycket beta strålning, men det är inte farligt så länge du har ett chassi, som stoppar strålningen.

Permalänk

Det är inte farligt, hon vill bara att du inte ska titta på porr och spela wow hela din uppväxt.

Om det nu är så farligt med komponenter så vet ni att när jag inte loggat in på en månad så är det bevisat farligt. Då har alla komponenter som inte bor i sina chassin dödat mig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv

Farligheter med att ha datorn i rummet.
1. Sitta länge vid datorn och inte röra sig.
2. Nätterna börjar helt plötsligt inte räcka till?
3. Datorns oljud kan störa din sömn.
4. Det ökända flammskydds medlet kan skada dig?
5. Datorns fläktar sprider runt dammet i rummet.
6. Övrigt? nåt jag missat?

// skane

Permalänk
Medlem

Att sitta vid datorskärmar/tv-apparater efter solnedgång lurar din hjärna om vilken tid på dygnet man befinner sig i. Det finns en viss blå nyans man kanske inte själv lägger märke till i datorskärmar, men hjärnan gör. Detta får hjärnan att tro det fortfarande är dag ute.
Det jag vill säga är att sitta vid en dator/tv sent på kvällen rubbar ens sömnvanor. Speciellt i puberteten när alla hormoner som reglerar det hos vuxna inte riktigt hittat sina rätta doser.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRizKo84
Att sitta vid datorskärmar/tv-apparater efter solnedgång lurar din hjärna om vilken tid på dygnet man befinner sig i. Det finns en viss blå nyans man kanske inte själv lägger märke till i datorskärmar, men hjärnan gör. Detta får hjärnan att tro det fortfarande är dag ute.
Det jag vill säga är att sitta vid en dator/tv sent på kvällen rubbar ens sömnvanor. Speciellt i puberteten när alla hormoner som reglerar det hos vuxna inte riktigt hittat sina rätta doser.

Låter långsökt men tror dig. Kan mycket väl stämma. Det där med att man tror att det är fel tid på dygnet stämmer. Satt en hel kväll förut. Trodde klockan var 7 men den var egentligen 11. Var ensam hemma och hade lovat föräldrarna att jag skulle lägga mig tidigt. Slutade med att jag la mig vid 12-tiden. Var lite grinig på skolan dagen efter och gjorde inte så mycket på lektionerna...

Håll koll på klockan och drick inte en massa energi-dricka framför datorn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Låter långsökt men tror dig. Kan mycket väl stämma. Det där med att man tror att det är fel tid på dygnet stämmer. Satt en hel kväll förut. Trodde klockan var 7 men den var egentligen 11. Var ensam hemma och hade lovat föräldrarna att jag skulle lägga mig tidigt. Slutade med att jag la mig vid 12-tiden. Var lite grinig på skolan dagen efter och gjorde inte så mycket på lektionerna...

Håll koll på klockan och drick inte en massa energi-dricka framför datorn.

Äh, sömn är ju bara en ersättning för energidrycker och kaffe, tar bara lång tid, smakar inte gott och man måste köpa en säng. Inget bra med det.
</sarkasm>

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Vems morsa hackar inte på en att det inte är bra med datorn i sovrummet?

Permalänk
Medlem

är väl det där med trash sleep...jävla skit säger jag. enda gångerna man sover med datorn på är ju när man tankar nåe. sen är det ju inte lika trevligt att sova med den på nu när man har twelvehundred som har 5 mer fläktar än gamla chassit :/

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas till alla de som har upplevt problemet jag beskrev. Införskaffa en väckarklocka som har en sådan där lampa som skiner upp rummet på morgonen. Gör underverk för de morgontrötta. (Det räddade mitt gymnasie-betyg)

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk

Denna boken fungerade utmärkt för mig.
Sov bättre med kognitiv beteendeterapi (KBT)
http://www.bokus.com/b/9789185675005.html