Muskampen 2025: Segraren korad!

Bygg ut kärnkraften!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetic
Frankrike är det land som drabbades värst (av de länder jag nämnde) tror jag. Till och med där borta så dör vissa av samma slags cancer som så många gjorde av Tjernobyl, Hiroshima och Nagasaki.

Idag så är kärnkraftverk säkert JÄTTESÄKERT. Men om något skulle hända. Om det skulle finnas 0,000001% chans att detta skulle inträffa igen så säger jag nej.

Har du hört talas om Banqiao-dammen i Kina? När den dammen brast 1975 dog ca 26000 av själva flodvågen och ytterligare 145 000 av efterverkningarna, och vi pratar alltså om människor.
Vidare förstördes nästan 6 miljoner hus och över 11 miljoner människor berördes direkt av katastrofen.

Hur många har dött i kärnkraftsolyckor nu igen?

Varför inte förbjuda och avveckla vattenkraften innan man förbjuder och avvecklar kärnkraften?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skojar du? Vet du hur lång tid det kommer ta tills allt plutonium från Tjernobylkärnkraftverket kommer att försvinna och sluta att radiera luften. 490 000 år! Inte nog med det så fick till och med Sverige, Frankrike, Italien osv. moln av radioaktivitet några dagar efter incidenten. Än i dag och många många år framöver kommer delar av våra östra skogar ha strålning i sig.

Frankrike är det land som drabbades värst (av de länder jag nämnde) tror jag. Till och med där borta så dör vissa av samma slags cancer som så många gjorde av Tjernobyl, Hiroshima och Nagasaki.

Istället för att dra fram fakta ur tomma luften föreslår jag att du läser detta:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Publikationer/...

Citat:

De allra flesta i den svenska befolkningen får mycket låga stråldoser till följd av nedfallet i Sverige, i snitt någon hundradels millisievert (mSv) per år med de högsta stråldoserna de första åren. Ett begränsat antal personer som bor i områden med högst nedfall och som äter mycket vilt, insjöfisk och svamp kan femton år efter olyckan få stråldoser som uppgår till några tiondels millisievert per år. Hälsoeffekterna är mycket små eller obetydliga och man kan inte förvänta sig någon mätbar ökning i cancerfrekvens som kan förklaras av strålning från Tjernobyl. (Den genomsnittliga stråldosen till boende i Sverige till följd av andra strålkällor är 4 mSv per år.)

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Skojar du? Vet du hur lång tid det kommer ta tills allt plutonium från Tjernobylkärnkraftverket kommer att försvinna och sluta att radiera luften. 490 000 år! Inte nog med det så fick till och med Sverige, Frankrike, Italien osv. moln av radioaktivitet några dagar efter incidenten. Än i dag och många många år framöver kommer delar av våra östra skogar ha strålning i sig.

Idag så är kärnkraftverk säkert JÄTTESÄKERT. Men om något skulle hända. Om det skulle finnas 0,000001% chans att detta skulle inträffa igen så säger jag nej.

I grund och botten handlar denna frågan (som så mycket annat) om att människor tänker på sig själva. Det är ingen här som verkar vilja betala mer pengar för att vi ska rädda jorden. Jag vägrar att gå med på att lämna en massa skit efter mig som folk, i nästan en evighet, ska få handskas med (även fast de inte har ett dugg med skiten att göra). Det är grymt själviskt.

Men läs på! Kärnkraftsavfallet kommer visst försvinna på nolltid. Bara du tillåter oss att bygga breedreaktorer. Fullkomligt säkra reaktorer som bränner kärnavfall. Och det avfallet som är kvar har en halveringstid på några ynka år, och är fullkomligt ofarligt inom några hundra år.

Med andra ord får du mycket mindre avfal, du kan till och med bränna dagens avfall, och du får näst intill ofarligt avfall. Som inte kan användas till vapen eller dylikt.

Och du får inte härdsmältor i dessa reaktorer. Det är konstruerat så att en skenande process dödar sig själv. Lite som en radiostyrd bil kopplad till vägguttaget. Försöker du köra för långt dras sladden ur.

Dessutom bygger vi små betongfort runt reaktorerna. Tål det mesta, en härdsmälta skulle inte släppa ut mycket strålning alls.

Citat:

Det behöver definitivt inte bli samma effekt som Tjernobyl. Men det finns alltid en risk för härdsmälta även om kärnkraftverk är mycket säkrare idag.

Det var kanske onödigt att rabbla upp vad som hände efter Tjernobylolyckan eftersom det jag egentligen vill få fram är allt vi lämnar efter oss.

Du menar alltså att eftersom vi lämnar massa saker så kan vi lika gärna lämna lite mer?

Jag tycker inte vi ska lämna en massa kärnkraftsbränsle som inte kommer kunna vara säkert på kanske miljoner år. Tänk längre än din egen livstid.

Edit: Angående biltrafiken så är det något vi ständigt förbättrar och forskar om. Det finns till och med bilar som bara spottar ur sig vatten idag.

Kärnkraftsbränsle är inget vi kan göra bättre. Det ligger där nere i jorden och är farligt. Och kommer alltid att vara det.

Vi kan forska om kärnkraft också. Om det inte kommer såna som du som lägger in förbud mot det. Det har länge varit förbjudet att byta ut de vanliga turbinerna på ett kärnkraftverk. Eftersom de skulle ge mer ström per kg uran räknas det som utbyggnad. Snacka om kontraproduktiva "miljövänner" vi har.

Och vet du vad man tankar dessa bilar som bara släpper ut vatten med? Man använder vätgas, som antingen framställs ur bensin (miljövänligt?) eller med stora mängder el. El som kärnkraft ger oss, om vi inte ska förstöra miljön med andra energikällor.

Återigen, kärnbränslet kan vi göra oändligt mycket bättre, men kärnkraftsmotståndare som du vill inte detta. Ni har förbjudit sån utveckling med argument att kärnkraft är farligt. Klart som fan det inte blir lika säkert när ni förbjuder säkerheten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Istället för att dra fram fakta ur tomma luften föreslår jag att du läser detta:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Publikationer/...

Har dött sammanlagt 4000 av kärnkraft. Av fossila elverk dör sammanlagt 500000 varje år. Utan kärnkraft kommer denna siffra stiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Alla är väl inte heller så övertygade om att ens Hiroshimastrålningen var så farlig som folk tror?

"Today, 60 years later, the study's results are clear. More than 700 people eventually died as a result of radiation received from the atomic attack:

* 87 died of leukemia;

* 440 died of tumors;

* and 250 died of radiation-induced heart attacks.

* In addition, 30 fetuses developed mental disabilities after they were born."
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,519043,00.ht...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Genom att göra kärnkraften konstlat dyr har vänstern konstruerat argumentet att kärnkraft är dyrt. Men de lurar ingen. Kärnkraft hör till den billigare kvartilen av elkraftsproduktion. Kärnkraften är ju gångbar idag trots att ungefär hälften (i Sverige) av energin pumpas ut i havet samt att vi har konstlat högt elpris och miljöcertifikat. Skrämselpropagandan gör att det är hart närt omöjligt att försäkra kärnkraft.

Det är faktiskt 2/3 som skickas ut i havet. 2928 MW totalt med en nettoeffekt 1010 MW vid Forsmark 1, t.ex. Men jag håller med om att det är dårskap att försöka argumentera med att det är dyrt. Eftersom inga statliga subventioner ska utgå för nybyggen, så borde alltså inte kraftbolagen vilja bygga något alls om det inte lönar sig. Alltså bör det sköta sig själv, om det nu blir för dyrt. Just vid Forsmark bör det bli relativt "billigt" att bygga nytt, eftersom det finns en plats redo och klar för Forsmark 4 (som istället blev Oskarshamn 3).

Citat:

Det låter som att du inte borde gå utanför ytterdörren i morgon. Jag kan garantera dig att risken att du ska ramla ner och dö då är mer än 0,000001% risk.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

I grund och botten handlar denna frågan (som så mycket annat) om att människor tänker på sig själva. Det är ingen här som verkar vilja betala mer pengar för att vi ska rädda jorden. Jag vägrar att gå med på att lämna en massa skit efter mig som folk, i nästan en evighet, ska få handskas med (även fast de inte har ett dugg med skiten att göra). Det är grymt själviskt.

Varför pratar alltid kärnkraftsmotståndare om Tjernobyl? Det är ett kraftverk med föråldrad teknik, som visserligen hade negativa konsekvenser, men ändå är det inget som kan jämföras med moderna kraftverk i säkerhet. Folk borde prata mer om Harrisburg, ett exempel på härdsmälta där det fanns tillräckliga säkerhetssystem så att omvärlden inte skadades nämnvärt. Sen är det viktigt att tänka på att även säkerheten utvecklas.

För övrigt tycker jag det är dåligt av dig att inte ha läst igenom tråden och förstått att det finns modernare teknik som inte ger avfall i en halv miljon år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Någon som vet hur mycket det kostar att ta fram 1 kW med kärnkraft resp. vind och vattenkraft?

Citat:

Utan hänsyn till subventioner och miljöskatter är nybyggd vattenkraft och nybyggd kärnkraft billigast - 25 öre per kilowattimme för vattenkraften och 27 öre för kärnkraften.

Här kan vindkraftsparkerna inte konkurrera. Utan bidrag kostar det 47-55 öre att producera en kilowattimme vindkraftsel på land och 74-83 öre till havs.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article508...

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Det är faktiskt 2/3 som skickas ut i havet. 2928 MW totalt med en nettoeffekt 1010 MW vid Forsmark 1, t.ex. Men jag håller med om att det är dårskap att försöka argumentera med att det är dyrt. Eftersom inga statliga subventioner ska utgå för nybyggen, så borde alltså inte kraftbolagen vilja bygga något alls om det inte lönar sig. Alltså bör det sköta sig själv, om det nu blir för dyrt. Just vid Forsmark bör det bli relativt "billigt" att bygga nytt, eftersom det finns en plats redo och klar för Forsmark 4 (som istället blev Oskarshamn 3).

Det låter som att du inte borde gå utanför ytterdörren i morgon. Jag kan garantera dig att risken att du ska ramla ner och dö då är mer än 0,000001% risk.

Folk verkar ha fått för sig att dessa 2/3 vi skickar ut i havet är bortslösad energi, men det råkar faktiskt vara energi av låg kvalitet som det inte finns något ekonomiskt intresse av att ta tillvara på och därför inte används. Detta har inget med politiska åtgärder att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Folk verkar ha fått för sig att dessa 2/3 vi skickar ut i havet är bortslösad energi, men det råkar faktiskt vara energi av låg kvalitet som det inte finns något ekonomiskt intresse av att ta tillvara på och därför inte används. Detta har inget med politiska åtgärder att göra.

Ehm...energi av låg kvalitet?

Jag tror att du borde få nobelpriset, då du uppenbarligen upptäckt helt nya egenskaper hos energi som ingen visste fanns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...energi av låg kvalitet?

Jag tror att du borde få nobelpriset, då du uppenbarligen upptäckt helt nya egenskaper hos energi som ingen visste fanns.

Tyvärr är det ganska många som känner till begreppet: http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_quality

Permalänk
Medlem

De här omröstningstrådarna är lite komiska i sig...

"Vill du se en utbyggnad av kärnkraften?" Över 87% på detta forum säger Ja, har vi ett demokrati eller ej? eller är 265 personer fullständiga idioter?

Det tycker jag är en mer intressant diskussionsämne men det är väl bara jag.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

"Vill du se en utbyggnad av kärnkraften?" Över 87% på detta forum säger Ja, har vi ett demokrati eller ej? eller är 265 personer fullständiga idioter?

Citat av Winston Churchill:

Citat:

It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vi har en demokrati, jepp. Men medelsvensson är inte lika positiv till utbyggnaden av kärnkraft som vi på detta forum är.

Vad menar du med "eller är 265 personer fullständiga idioter? "?
Hur blir det här belyst av hurvida vi har demokrati eller ej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vi har en demokrati, jepp. Men medelsvensson är inte lika positiv till utbyggnaden av kärnkraft som vi på detta forum är.

har de inte gjort en undersökning i samband med centerns omsvängning att svenskar är mer positiva till kärnkraften än tidigare?

att så många blivit positiva till den kan ju bero på att vi har fått se vad ett högt el pris kan leda till:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
att så många blivit positiva till den kan ju bero på att vi har fått se vad ett högt el pris kan leda till:p

Det är nog inte otroligt och samtidigt har ju folk börjat tro att jorden skall gå under av den globala uppvärmningen istället för av härdsmältor och kärnvapenkrig.

Permalänk
Medlem

Sedan var inte omröstningen gjord i en tid där rationellt tänkande var något som premierades över "love peace and understanding".

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Sedan var inte omröstningen gjord i en tid där rationellt tänkande var något som premierades över "love peace and understanding".

Till skillnad från till exempel nu, när alla tänker klart och endast fattar väl genomtänkta beslut.

Permalänk
Citat:

Tyvärr har vi fortfarande inte trätt in i en dit där rationellt tänkande premieras. Peace, love and understanding har bytts ut mot rädsla för global uppvärmning och terrorister.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Är det verkligen så det ligger till? Jag är personligen mer än säker på att jag nyligen läste att majoriteten av svenskar är nu faktiskt positiva till utbyggnaden av kärnkraft.
Jag syftade på alla de här som är helt och hållet negativa till kärnkraft hur mycket bevis man än har lagt fram om de kända tekniska aspekterna kring säkerhet och hantering av avfall, det känns lite som ett slag mot ansiktet mot de klara majoriteten här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Citat av Winston Churchill: ...

wow, ta inte illa upp men jag tänker verkligen inte diskutera med dig om detta Om du föredrar att någon högre politiskt makt bestämmer över allt och alla så får du stå för det, men då ber jag dig ta en till på Iran till exempel.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

wow, ta inte illa upp men jag tänker verkligen inte diskutera med dig om detta Om du föredrar att någon högre politiskt makt bestämmer över allt och alla så får du stå för det, men då ber jag dig ta en till på Iran till exempel.

Du greppade inte citatet riktigt va?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du får nog läsa citatets sista halva också.

Permalänk
Citat:

Nejnej! Varken jag eller Churchill menar att demokratin borde avskaffas. Om du läser en gång till tror jag att du förstår vad som menas.

Permalänk
Avstängd

Sådana här missuppfattningar är alltid lika roliga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Till skillnad från till exempel nu, när alla tänker klart och endast fattar väl genomtänkta beslut.

Mer än vad 68-rörelsens flummeri förespråkade i vart fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Du greppade inte citatet riktigt va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du får nog läsa citatets sista halva också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Nejnej! Varken jag eller Churchill menar att demokratin borde avskaffas. Om du läser en gång till tror jag att du förstår vad som menas.

jaja! .. ops (a) .. Till min försvar har jag faktiskt suttit och pluggat in cisco de senaste 5 timmarna och hällt i mig kaffe så min hjärna är lite avslagen

Edit: varför får jag ett gott skratt av det här? O.o

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mer än vad 68-rörelsens flummeri förespråkade i vart fall.

Här har vi ju hela poängen. Att folk är mer intelligenta idag än för 30 år sen spelar väl ingen större roll om dom fortfarande är dumma i huvudet/lyssnar på politiker som är dumma i huvudet?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Här har vi ju hela poängen. Att folk är mer intelligenta idag än för 30 år sen spelar väl ingen större roll om dom fortfarande är dumma i huvudet/lyssnar på politiker som är dumma i huvudet?

Folk är givetvis inte mer intelligenta nu än för 30 år sen. Det handlar om att samhället och synen på olika saker har förändrats.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Folk är givetvis inte mer intelligenta nu än för 30 år sen. Det handlar om att samhället och synen på olika saker har förändrats.

Precis. Det är bara svårt att se hur fånigt man beter sig utan att först få lite distans. Om 40 år kommer vi säkert ha i alla fall nästan lika roligt åt den här perioden som vi har åt 70-talet idag.

Permalänk
Medlem

87% tänker tydligen inte riktigt korrekt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
87% tänker tydligen inte riktigt korrekt

Tråkigt att du anser att man kan tycka/tänka fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W