Bästa GB/krona och prestanda/krona just nu?

Permalänk

Bästa GB/krona och prestanda/krona just nu?

Jag tittade lite snabbt på vad som finns på hårddiskmarknaden, men blev inte helt på det klara med vad som är den bästa "lagringsdisken" just nu. Tittade på Hitachi, Samsung, Seagate och WD.

Jag ska köpa 2 st diskar mellan 500GB och 1TB som kommer att användas til främst lagring, men även installation av program/spel. Diskarna ska sitta som RAID 1.

Finns det i nuläget ett enkelt svar som alla ni experter känner till?

Jag har sett att en del diskar lider av problem som verkar svåra att få bukt med, slipper gärna det...

Permalänk
Medlem

Jag köpte Seagates 1.5TB disk nyss från db.com. Den kommer med senaste firmware och fungerar bra. Behöver du verkligen raid 1 då?

Testade disken i HD-tune och den är rätt snabb som enkel disk. Kostade 1399:- +frakt.

HD Tune: ST31500341AS Benchmark

Transfer Rate Minimum : 62.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 125.0 MB/sec
Transfer Rate Average : 99.1 MB/sec
Access Time : 13.8 ms
Burst Rate : 164.9 MB/sec
CPU Usage : 3.2%

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

om du har plats/möjlighet varför inte köra på 4 diskar a 500gb i raid 1+0 istället? mine wd caviar green (se sign.) är tysta och väldigt snabba för att vara 5' varvare...

Permalänk

Jag har redan 2 diskar i RAID 1 + en systemdisk. Planerar även att slänga in ytterligare en disk (SSD), så det börjar bli många diskar i lådan om jag skulle sätta in 4 st till.

Bullernivån glömde jag nämna, det är så klart bra om diskarna är tysta - de två Hitachi Deskstar (250 GB) jag har i RAID 1 i nuläget är tysta och fina.

EDIT:
Jag tittar just nu på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208526 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206256, de verkar populära.

Lite anti till 5400 rpm dock, det kommer att bli en del program installerade på diskarna, men en tyst disk är inte fel...och Samsungen verkar inte så jättetyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Jag köpte Seagates 1.5TB disk nyss från db.com. Den kommer med senaste firmware och fungerar bra. Behöver du verkligen raid 1 då?

Testade disken i HD-tune och den är rätt snabb som enkel disk. Kostade 1399:- +frakt.

HD Tune: ST31500341AS Benchmark

Transfer Rate Minimum : 62.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 125.0 MB/sec
Transfer Rate Average : 99.1 MB/sec
Access Time : 13.8 ms
Burst Rate : 164.9 MB/sec
CPU Usage : 3.2%

Kör man Seagate så behöver man verkligen RAID1 numera har det visat sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kör man Seagate så behöver man verkligen RAID1 numera har det visat sig.

spelar ju ingen roll när båda diskarna pajjar samtidigt

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
spelar ju ingen roll när båda diskarna pajjar samtidigt

Statistiskt sett (med "normala" diskar) borde sannolikheten vara mycket låg - men med Seagate har du möjligen rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Jag har redan 2 diskar i RAID 1 + en systemdisk. Planerar även att slänga in ytterligare en disk (SSD), så det börjar bli många diskar i lådan om jag skulle sätta in 4 st till.

Bullernivån glömde jag nämna, det är så klart bra om diskarna är tysta - de två Hitachi Deskstar (250 GB) jag har i RAID 1 i nuläget är tysta och fina.

EDIT:
Jag tittar just nu på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208526 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206256, de verkar populära.

Lite anti till 5400 rpm dock, det kommer att bli en del program installerade på diskarna, men en tyst disk är inte fel...och Samsungen verkar inte så jättetyst.

de där 5' varvarna är riktigt bra... skulle om jag var du försöka få tag på en ny disk med 2st 500gb plattor så ska du se att prestandan klår de flesta 7' varvare du provat... de jag sitter på är bättre än en genomsnittlig 7' varvare vad gäller överföringshastighet...

edit: ett plus är ju att färre plattor torde innebära mindre ljud (men de är iofs redan mycket mycket tysta)... spana in caviar green 2tb kanske? (4st 500gb plattor)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta några månader innan jag ens skulle tänka på att köpa en Seagate igen. Bara för att vara säker att inget mer händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Jag skulle vänta några månader innan jag ens skulle tänka på att köpa en Seagate igen. Bara för att vara säker att inget mer händer.

Kloka ord - instämmer !!

Permalänk

Det blev 2x Samsung Spinpoint 1TB. Behövde diskar rätt så akut och de var lätta att få tag i. Tar en stund att formatera 1 TB märker jag...

Permalänk
Medlem

Boota Ubuntu Live CD, det tar 10-15min att formatera en 1TiB disk (till NTFS)..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
om du har plats/möjlighet varför inte köra på 4 diskar a 500gb i raid 1+0 istället? mine wd caviar green (se sign.) är tysta och väldigt snabba för att vara 5' varvare...

Varför inte köra RAID 5 direkt?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem

beror ju lite på vad man är ute efter... själv skulle jag känna mig tryggare med raid 6 men då bär det iväg kostnadsmässigt...
raid 1+0 har mindre sannolikhet att haverera och har väl högre överföringshastighet (iaf skriv).

Permalänk
Medlem

Ska han köra 5:a eller 6:a kommer han behöva ett rätt vettigt (och dyrt) kontrollerkort om det ska bli någon prestanda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Det blev 2x Samsung Spinpoint 1TB. Behövde diskar rätt så akut och de var lätta att få tag i. Tar en stund att formatera 1 TB märker jag...

Stackare, måste tagit en mindre evighet Snabbformaterar alltid nya diskar då de kollas för fel vid tillverkningen samt förbereds för transport.

Visa signatur

//NIRee