Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

röstade bang for buck, nu sitter det dock bara amd/ati i mitt system, men har kört allt man kan tänka sig, intel, amd och cyrix cpuer genom åren, ati, nvidia, 3dfx, matrox, s3 osv när det gäller gpu..

Sen är jag oxå lite svag för underdog, detta gäller inte bara datorer utan i även i andra saker

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag kan känna igen mig i argumenten från båda sidorna. AMD hade rätt sunkiga drivrutiner för några år sedan, men har blivit betydligt bättre på den biten. Det enda jag har att invända mot här är att AMD är dåliga på att fixa bra drivrutiner för helt nya modeller, men det är ju ingenting de flesta hemanvändare märker av.

Nvidias drivrutiner är ofta stabila men det blir kaos med alla betaversioner. Det vore bättre med en WHQL i månaden likt Catalyst.

När det gäller själva grafikkorten avskyr jag Nvidias dubbelmackor. Det är ingen elegant lösning och det gör det mer eller mindre omöjligt att uppgradera till någon vacker mojäng från en tredjepartstillverkare. AMDs Radeon HD 4870 X2 är inte långt ifrån, men det finns åtminstone möjlighet att optimera kylningen lite. Nvidia har dock generellt sett bättre standardkylare än AMD.

Själva grafikprocessorerna är bra från båda tillverkarna. Nvidia saknar visserligen DirectX 10.1, men det är ju inget man märkt av hittills. Det är lite mer besvärande att AMD inte klarar av PhysX och att Nvidia verkar få ett försprång med CUDA, men det är än så länge två tekniker som inte fått så stor spridning. Det kan dock ändras relativt snabbt, och förhoppningsvis får AMD upp farten med Stream innan dess.

Slutsatsen är att det är dumt att hålla på en tillverkare. Köp istället det grafikkort som passar bäst för just dina behov. I mitt fall skulle det vara Radeon HD 4870 med någon custom kylning eftersom det är rätt bra pris/prestanda/ljudnivå.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

pengar, prestanda.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag är totalt Ati.

Permalänk
Medlem

Jag köper nog hellre ett dyrare nVidia kort än ett mycket billigare *noname/ATi* med sämre prestanda men mer bang for the buck... Så att säga.

Spränger ni hellre en NUKE för skojjs skull, eller skjuter 10 missiler! :]

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vi0lat0r
Spränger ni hellre en NUKE för skojjs skull, eller skjuter 10 missiler! :]

Va?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Va?

Ungefär min reaktion... xD

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Prissänkningen för gtx 280 motiverade mitt köp då, innan korten med dx11 kommer. Känns onödigt bränna 5k på graffe

Tidigare xt1900

Permalänk
Medlem

NVIDIA *drägel*

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Prissänkningen för gtx 280 motiverade mitt köp då, innan korten med dx11 kommer. Känns onödigt bränna 5k på graffe

Tidigare xt1900

Gjorde samma deal, tajmade in prissänkningen väldigt bra

Hade tidigare ett 8800gts (brorsan fick det) , så jag kanske gillar Nvidia lite mer än Ati trotts allt men skulle inte dra mig för att köpa ett Ati kort

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag tror många, utan att vara fanboys, känner en trygghet i att köpa samma märke igen - åtminstone om det fungerade någorlunda felfritt. Är prestanda/krona ungerfär likvärdiga kan det nog kännas lite som att köpa grisen i säcken.

Sedan kan det ju vara något specifikt spel som man är ute efter som är optimerat för ett visst märke, eller som Folding@Home som funkar betydligt bättre på Nvidia.

Intressant att det verkar finnas betydligt fler Nvidia fanboys. Vad beror det på månntro?

Visa signatur

Tgb: MCHOSE Ace 60 Pro, Mus: Ninjutso Sora v2 Superlight, Skärm: AOC G2460PF, 144Hz, ASUS Prime GeForce RTX 5070 OC, AMD Ryzen 5 9600X, Gigabyte B650 UD AX, Kingston FURY Beast 2x16GB, Crucial P310 M.2 NVMe SSD 2TB, Thermaltake Toughpower GT 850W, Phanteks XT Pro Ultra Svart

Permalänk
Medlem

Själv är jag stolt kappvändare och köper helst av allt det kort som verkar ha bäst prestanda för dem pengar jag är beredd att lägga i de applikationer jag använder. Att detta resulterar allt som oftast i att det blir nVidia-kort när jag köper åt mig själv är inte så konstigt eftersom jag sysslar med folding..