om processor och grafikkort

Permalänk
Avstängd

om processor och grafikkort

Hej där jag köpte för några veckor sen ett XFX nvidia geforce 9600 Gt 670 Mhz 1675 Mhz 512 Mb och jag har en AMD athlon 5400+ 2.80 Ghz och jag har börjat lira väldigt mycket av crysis och crysis warhead och det är något i min burk som inte hänger med riktigt kortet är helt nytt så jag tror inte det kan vara kortet som är fel på för det flyter på bra med det kortet men sen så har jag överklockat min processor upp och ner hela tiden sen jag köpte den förra året och jag hade bara original kylning som man får med när man köper AMD processorer och då undrar jag om det kan vara så att det är min processor som inte mår lika bra längre eftersom jag har hållt på och klockat den hela tiden jag gjorde det mycket förra året och nu undrar jag då om det är processorn som behöver köpas ny jag vet ju att vista kräver att man har 3.2 Ghz i processor och jag har ju som sagt 2.80 Ghz för jag har märker väldigt mycket när jag ska spela crysis så har inte grafiken laddat upp helt innan jag har kommit in i en bana svara snälla någon och skriv vad ni tror det kan vara....Nicklas.:(

Permalänk

Först och främst finns det två tecken jag vill introducera dig för;
Kommatecknet: ,
Punkten: .

Alltså i annan användning än att sätta dem mellan siffror. Utan för att faktiskt dela upp och avskilja meningar.
Det är _extremt_ jobbigt att läsa vad du skriver. Verkligen. Använd meningar eller låt bli att skriva nåt mer. Alls. Nånsin. Mig spelar det ingen roll om du är 8, 14 eller 34 år gammal.
Jag kanske låter bitter men jag känner mig snäll idag, där för jag ens svarar.

Som jag förstår det så vill du spela Crysis på din dator. I den har du en 5400+ och ett 9600GT. Det är ungefär bara det jag kan utröna. Dels säger du att nåt inte hänger med, men å andra sidan säger du att det flyter bra på det kortet. Att processorn skulle vara skadad tror jag inte riktigt på, i alla fall inte så det yttrar sig så att den är långsammare. Är den skadad skulle den snarare vara instabil i bästa fall, förmodligen skulle den inte funka alls.

Så, kan du ta det en gång till, så man förstår?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

jo vad jag menar är att jag tror att det är min processor som inte hänger med.. för att den kanske inte mår lika bra längre jag har ju tagit ur den och tittat på den och den har ju blivit sliten på sidorna ser ut att den har blivit för varm någon gång när jag har klockat den troligtvis kanske för mycket.``

Permalänk

Är det så att du har ungefär samma flyt i spelet hela tiden eller blir det väldigt långsamt någon gång?

Vad har du för upplösning och detaljnivå i spelet?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

jag funderar på att byta tillbaka till xp igen för det kräver inte lika mycket av processorn som vista gör. jag har ju vista home premium nu.

Permalänk

Utan svar på frågorna kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycket, visst, du kanske vinner lite på att byta till XP, men inte om du har nåt problem med din dator. Det största problemet med Vista är dessutom mängden minne det drar i jämförelse med XP.

Så, de 2 tidigare frågorna och hur mycket minne har du?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

jag har öpplösning på 1600-1200 och 1680- 1050 när jag spelade det när jag köpte kortet men nu har det blivit lite klenare nu får jag spela med lite lägre öpplösning..detalj nivå är allt på high.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Att ha allt på high är nog lite mastigt för ditt grafikort.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6037&page=7
Där har du ett test som gjordes av det, fast det systemet i övrigt var mycket kraftfullare än vad ditt är.
Jag skulle ha provat på kanske 1600x1200 eller 1680x1050 beroende på vad du nu har för skärm, och detaljerna på medium som mest. Då bör du kunna få ut runt 30 fps eller lite mindre, men spelbart bör det vara.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

okej jag kan ju testa allt på medium då med 1600-1200:

jag har en 22 tums LCD skärm:

Permalänk
Avstängd

det står på min låda om grafikkortet att det är gjort för att spela på hard. och för höga öpplösningar. men det kanske inte man kan räkna med då antar jag då eller. men om jag byter upp mig till en 3.1 Ghz processor en 6000+´kan jag inte få ut lite mera förändringar då eller?`

Permalänk

Nja, marginellt. Och vad som står på lådan ska man inte lita på, det är bara säljsnack. För pengarna det kostar är det fortfarande ett bra kort men det är inte nåt som man maxar spel på. Men som jag frågade i min andra post, ligger bildfrekvensen på en jämn nivå eller blir det mycket sämre under vissa perioder?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

vad menar du med bildfrekvensen är på jämn nivå vad menar du typ?

Permalänk
Avstängd

det är väll inget som säger att man inte kan spela på high när man har 9 serien?? 9 serien ska väll vara väldigt bra eller det är väll en väldigt bra budget eller?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wunessson
det står på min låda om grafikkortet att det är gjort för att spela på hard. och för höga öpplösningar. `

EPISKT!

Permalänk
Avstängd

vad menar du med bildfrekvensen är på jämn nivå vad menar du typ?

Permalänk

1, svara på vadå?

2, ja, flyter spelet på ungefär lika bra hela tiden, eller blir det ibland så att det flyter mycket sämre?

3, 9 serien är allt mellan riktigt lågbudget, 9300GS, till det värsta som fanns för nåt år sen, 9800GX2. Ditt kort är väl nånstans lite neranför hälften på den skalan, så det är ju inte det värsta. Alltså kan man inte bedöma ett grafikkort beroende på vilken serie det ingår i, för det kommer nästan alltid finnas allt från riktigt lågbudget till värstingkort.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

ja det har blivit att det flyter på sämre men jag har ju överklockat kortet men inte så värst mycket men.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wunessson
det står på min låda om grafikkortet att det är gjort för att spela på hard. och för höga öpplösningar.

- Haha klockren!

Permalänk
Avstängd

vilken knapp ska jag ändra?

Permalänk
Medlem

om de inte flyter så dra ner på inställningarna.

den här tråden va lite rolig

Permalänk
Avstängd

tänkte faktiskt att jag skulle prova att överklocka mitt XFX nvidia geforce 9600 GT. men vet inte hur mycket jag ska börja med. någon som kan hjälpa mig tipsa om nått?? det är 670 mhz och 1675 Mhz på det kortet och jag tänkte att jag skulle prova att klocka det på riva tuner någon som vet hur mycket jag kan klocka det till??

Permalänk

klocka LITE å testa så kortet e stabilt i tex 3dmark... kolla temp i load så de inte blir alldeles för högt... sen klocka lite till å lite till... när kortet inte e stabilt längre har du klockat för högt... max temp kortet tål vet jag ej

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk

Det finns ju ett enkelt svar på denna fråga. Din dator är helt enkelt för kass för Crysis på några högre inställningar, bara att inse. köp Core i7 Extreme, 2 st HD4870x2 i CF, 4 GB DDR3 ram så ska du se att du får dom resultaten du vill.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker är: "Herregud vad hände?"

"EPISKT" - Någon tidigare kille i tråden, orkar inte bläddra tillbaka och kolla!

Permalänk
Medlem

Svar på typ alla frågor: Ditt grafikkort är inte så bra på att spela crysis. Man kan inte gå efter vilken serie grafikkortet är gjort i, t ex ett 8800gt är ju mycket bättre än ett 9600gt. Om du har fps (frames per seconds) svackor så sänk upplösningen/grafikinställningarna. Skillnaden mellan en amd athlon 2,8 ghz och en 3,1 ghz är knappt märkbart, om du vill få ut mer på crysis så köp ett nytt moderkort och en phenom processor och ett nytt grafikkort om du har råd. Ändra knappen sitter längst år höger på ditt inlägg, många tycker att det är irriterande när någon dubbelpostar. När du överklockar så höj det lite, kolla så att kortet inter överhettar (så att det är stabilt), gör det tills du känner dig nöjd och att kortet är stabilt.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Hahahahaha wunessson chilla och använd punkt =P Men bara så du vet så klarar inte din dator high på crysis speciellt inte med höga upplösningar utan lagg...

Men om du har en fråga så ställ den, var inte så hetsig och posta inte sjutton gånger i rad och tro att alla ska svara inom en minut. Då tror jag att du skulle få lite mer/bättre svar. Och visa vad din fråga är och snacka inte på. Men ställ din fråga jag svarar

Permalänk
Hedersmedlem

Wunessson får en varning! och ni andra var vänliga och inte spä på.

*Tråd rensad och rensad och rensad och rensad...*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

hej jag har inte varit otrevlig därimot var det andra som klagade precis hela tiden det ända jag ville igår var att jag ville ha svar på frågorna jag frågade om men förlåt så mycket ni andra som jag var eller blev otrevlig mot Mvh Nicklas.

Permalänk
Avstängd

jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz. och ett nvidia geforce 9600 Gt och en processor på 2.80 Ghz. och jag kan inte påstå att säga att det laggar direkt. jag märker inget lagg när jag spelar det. jag kör det på 1600/1200 i öpplösning och allt annat på high och det har aldrig laggat för mig.