Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Batteri-fråga

Hallå där!

Jag köpte en SONY VAIO FZ31M för drygt ett år sedan (11 månader för att vara exakt). När datorn var ny kunde jag använda datorn i ungefär 2 timmar enbart med batteriet. Idag har batteriet inte alls samma kapacitet och jag kan endast använda datorn i 12-15 minuter innan den till slut laddas ut och dör.

Jag ringde SONY's support och fick svaret att jag skulle ladda datorn i 8 timmar och sedan starta upp den i BIOS för att sedan ta tid och se hur länge datorn var igång.

Jag gjorde detta och datorn var levande i 24 minuter. Jag ringde supporten nyss och meddelade detta. Jag fick svaret:

"- Ja, det är ju helt klart något fel med ditt batteri. Vill du köpa ett nytt?"

Blev erbjuden att köpa ett nytt batteri för 2000 kr, eftersom SONY's batterigaranti endast gäller i 6 månader.

Frågan jag har är först: kan jag göra något för att få mitt batteri utbytt gratis?

Jag köpte datorn på OnOff, och tecknade någon slags försäkring (har inte alla papper tillgängliga just nu, de ligger hemma) som enligt säljaren innebar en drulleförsäkring som skulle täcka olyckor som kaffespill, överkörd av tåget etc etc.

Ska man chansa och kasta ned datorn från en bro och gå med den till OnOff och hoppas få en ny dator?

Vad kan jag göra egentligen?

Visa signatur

Q6600 2,4GHZ, 8800GT GFX, 4096MB DDR2, 1TB HD | SONY VAIO FZ31M: C2D T7250 2,0GHZ, 8400GT GFX, 2048GB DDR2, 200GB HDD

Permalänk

De där försäkringarna brukar vara dyra och onödiga speciellt om man har hemförsäkring. Dessutom kan det vara rätt så omständigt och ta lång tid när man väl behöver använda sig av dom. Säljare vill alltid att man ska ta den där försäkringen för säljaren får provition på varje försäkring dom "lurar" på sina kunder. Men tycker du ska kolla om den täcker trasigt batteri och vad självrisken...om det är värt.
Kolla länken annars...nya batterier mellan 600-1000kr till sony finns säkert fler billigare ställen om du googlar.
http://www.batterikungen.se/batteri/laptop-batterier/sony.htm...

Permalänk
Medlem

Nej, dessvärre inte. Isf måste du bevisa att det är ett produktionsfel då garantin har utgått.

Permalänk
Medlem

hota med konsumentverket! även om det inte är deras problem att ditt batteri är trasigt så blir de skitskraja. för jämförelse har min runt 10 år gamla laptop 15-20 min batteritid...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det faller under konsumentköplagen.

Om de specar batteritiden till någonting så är det inte skäligt att den ska vara 15 % av det efter ett år. (en kvart)

Min Fujitsu Siemens har fortfarande säkert minst 70% av batteritiden kvar efter 5 år.

Jävlas de och inte skickar ett nytt batteri skulle jag i varenda Forum och Sony Forum som finns och bara beskriva exakt vad som hänt (inte överdriva eller nåt utan bara tala om exakt vad som hänt) och hur supporten behandlat mig.

Då får de kanske minskad försäljning som motsvarar ett ganska stort antal batterier, det är inte säkert att de tycker det är värt det

Om de fortfarande tycker det är värt det har jag åtminstone gett feedback som gjort att andra vet om problemet och Sony har fått sig en läxa att inte skicka med skitbatterier nästa gång.

Permalänk
Medlem

Men som sagt jag tycker det faller under konsumentköplagen ...
Så du borde få rätt där ...
Jag skulle inte tveka utan anmäla dem ...
Annars kan du vara med i PLUS och få glädjen att kasta Vaion i soptunnan ...

Permalänk
Inaktiv

Ehm, de ger ju endast 6 månaders garanti på batteriet, och batteriet håller trots allt olika bra beroende på hur ofta man använder det och hur mycket medmera...

så nej du har ingen direkt rätt att få ut ett nytt batteri på din försäkring eller liknande...

Permalänk

Men även om man använder batteriet max i 11 mån ska det väl inte bli så dåligt som hookens...eller? Och om man antar att han använt det rätt också.

Permalänk
Medlem

Oj det var dåligt!

Jag köpte nytt batteri för 600:- hos mr gizmo till min vaio, funkar kalas, 2-3h batteritid beroende på hur mycket man belastar.
Kanske kan vara något för dig?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Ehm, de ger ju endast 6 månaders garanti på batteriet, och batteriet håller trots allt olika bra beroende på hur ofta man använder det och hur mycket medmera...

så nej du har ingen direkt rätt att få ut ett nytt batteri på din försäkring eller liknande...

Du pratar om tillverkarens garanti, det är inte det jag pratar om.
Jag pratar om konsumentköplagen
"Uppfyller inte till exempel ett batteri, en glödlampa, eller bläcket till en skrivare det som säljaren eller någon annan tidigare i säljledet utlovar eller vad man som köpare rimligen kan förvänta sig så har man rätt att reklamera varan som felaktig."
från www.minhembio.com/artiklar/264
Jag tycker folk nu för tiden verkar alldeles för slappa när det gäller sånt här.
Ja den gick sönder efter 7 månader, ja , jag får väl köpa en ny.
Tillverkarna borde ju jubla över den inställningen för det betyder att de kan skicka ut vad skit som helst.
Själv har jag reklamerat ett trådlöst tangentbord som gick sönder efter nästan 2 års användning. Jag fick blankt nej på den avdelning på Åhlens där jag köpt den. Säljaren började babbla om att jag skulle ha kvar orginalförpackningen , efter 2 år LOL.
Jag gick en våning upp och pratade med kundansvarig som satt där , hönvisade till konsumentköplagen som då gällde i 2 år och han följde med mig ned och jag kvitterade ut ett splitter nytt tangentbord som jag fortfarande använder ...
Så det så