Ännu en tråd om vilken operatör som ska väljas i stadsnät
Jag blir i slutet av Mars ansluten till fiber (Jämtkraft stadsnät) här i Östersund och har fullt upp med att försöka välja operatör. Jag har tänkt mig 50/50 och då finns det två st alternativ vilka är
Bredband2
Bahnhof
Bahnhof vet jag är populärt bland många och är att lita på i många fall men jag har svårt att stödja några som peerar mot telia av diverse anledningar utan att ta hänsyn till den stora kundstorleksskillnaden som är. Eller har de slutat med dessa dumheter nu? I mitt stadsnät kostar deras 50/50 499kr/mån.
Bredband2 har jag läst väldig mycket blandat om och har förstått att de har en del kapacitetsproblem efter uppköpet av Adamos kunder? Deras support har jag ringt nån gång och de suger hästballe, det vet jag redan nu men jag har å andra sidan inte tänkt kontakta dom om det inte är så att det verkligen är nere och då vet jag redan vad som ska felsökas och hur supportpersoner ska tas (har själv jobbat med det). Deras 50/50 kostar 349kr/mån vilket är billigare såklart men är det ändå värt 150kr mer för Bahnhof?
Alla tips och så vidare tas tacksamt emot! Både bra och dåliga erfarenheter av båda, jag vill såklart även få ut så mycket som möjligt av mina 50/50, småsaker som antal IP-adresser och sånt skiter jag helt i.
BB2 har fått mycket skit för dåliga kundrelationer, vilket också stämmer till skrämmande hög grad. Dock tycker jag deras 'tekniska relation' är bra, dvs. de levererar bra kapacitet.
Ibland hör/läser man om folk som klagar på BB2(precis som andra operatörer) men generellt kan man säga att det oftast är i stadsnätet det felar.
Bahnhof är också en operatör som levererar bra kapacitet, även om man ibland hör folk klaga så är inte Bahnhof som är boven i dramat även om kärande gärna vill göra så gällande.
Vad jag kunde läsa mig till på erbjudandet ifrån BB2 så var det ingen bindningstid och bara en månads uppsägningstid, så testa BB2 först. Är du inte nöjd kan du efter en månad utan kostnad byta till Bahnhof (eftersom inga av dessa två operatörer har någon startavgift).
Jag skulle säga Banhof. Då jag själv är gammal adamokund och det har börjat strula för mig efter blivit uppköpt av BB2. Men det är i Västerås stadsnät så.
Om du vill testa BB2 så kan du göra det som nämnt i ovanstående inlägg.
Själv skulle jag köra direkt på banhof då jag har bara dåliga erfarenheter från BB2.
Bahnhofs peering mot Telia verkar fungera bra för mig nu. Jag orkade aldrig byta bort Bahnhof. Men det tog över 1 år för barnen att komma överens!
Citat:
Bahnhof är också en operatör som levererar bra kapacitet, även om man ibland hör folk klaga så är inte Bahnhof som är boven i dramat även om kärande gärna vill göra så gällande.
Bahnhof begränsade upload till Telia, så visst är det Bahnhof som var boven. Att skylla allt på Telia är löjligt. Det är bara att läsa den långa tråden om Bahnhofs begränsning.