Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
eratrix Det är som det skall!

Okey tackar då e det inte det som är problemet iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Hur jävla dumma är dom på supporten? Fyfan alltså vilka jävla retards. Skicka över lite filer till en polare via FTP i 300kb/s, öppnar upp 1 till klient laddar i 300kb/s där med. Så provar jag 1 till klient och där med 300kb/s = 900kb/s totalt. Så jag ringer och frågar Supporten om dom fifflar med något. Så klart så gör dom inte det, killen på supporten säger att det är överbelastning. Hur fan kan det vara överbelastning när man laddar upp i 900kb/s TOTALT?????? Det han sa att jag skulle ringa någon jävla data support. Men då sa jag att det är samma fel på 3 datorer till i lägenheten, så my ass att det är fel på datorerna eller överbelastning. FAIL COMHEM

Ps Hoppas ni kan läsa orkar inte kolla igenom texten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Det är troligen inget fel hos comhem iaf eratmix. Låter absolut inte heller som belastning som supporten säger. Detdär är ett klassiskt problem som jag inte för mitt liv kommer ihåg hur man löste. Nån annan kanske minns bättre än denna gamla man?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Stämmer det att man bara får en IP-adress av comhem? Isåfall, är det en router man får som man kan ansluta flera datorer till? Jag har sagt upp mitt BBB 100Mbit för att det är så dålig ping i WoW och dålig telefoni och istället beställt Comhem 24 som går via ett Comhem-uttag i väggen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Stämmer det att man bara får en IP-adress av comhem? Isåfall, är det en router man får som man kan ansluta flera datorer till? Jag har sagt upp mitt BBB 100Mbit för att det är så dålig ping i WoW och dålig telefoni och istället beställt Comhem 24 som går via ett Comhem-uttag i väggen.

Du får en IP-adress med alla abonnemang utom XLarge, med det får du fyra. Skall du köra Comhems Large abonnemang (24 Mbit/s), behöver du en router om du har fler datorer.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Du får en IP-adress med alla abonnemang utom XLarge, med det får du fyra. Skall du köra Comhems Large abonnemang (24 Mbit/s), behöver du en router om du har fler datorer.

Jag ringde till Comhem och han sa att det är trådlöst och går att ansluta flera datorer. Jag kollade på hemsidan och såg att det trådlösa modemet har flera TP-anslutninger medans det icke-trådlösa bara har en. Så det verkar gå att ansluta flera enheter.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Fortfarande är det bara 50/10 abonnemanget man får 4 skarpa IP-adresser.
det trådlösa är till de andra abonnemangen och det är inbyggd router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Fortfarande är det bara 50/10 abonnemanget man får 4 skarpa IP-adresser.
det trådlösa är till de andra abonnemangen och det är inbyggd router.

Bra, då behöver jag alltså inte köpa en router själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar bli jävligt less på comhem nu att man ska behöva kryptera torrent trafik för att få ut någorlunda fart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Börjar bli jävligt less på comhem nu att man ska behöva kryptera torrent trafik för att få ut någorlunda fart.

Konstigt att så många har problem med hastigheten på torrents. Har aldrig haft det själv. Kommer lätt upp i 5,8- 6,0 Mb/s när jag tankar och det finns många seeders.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur jävla dumma är dom på supporten? Fyfan alltså vilka jävla retards. Skicka över lite filer till en polare via FTP i 300kb/s, öppnar upp 1 till klient laddar i 300kb/s där med. Så provar jag 1 till klient och där med 300kb/s = 900kb/s totalt. Så jag ringer och frågar Supporten om dom fifflar med något. Så klart så gör dom inte det, killen på supporten säger att det är överbelastning. Hur fan kan det vara överbelastning när man laddar upp i 900kb/s TOTALT?????? Det han sa att jag skulle ringa någon jävla data support. Men då sa jag att det är samma fel på 3 datorer till i lägenheten, så my ass att det är fel på datorerna eller överbelastning. FAIL COMHEM

Ps Hoppas ni kan läsa orkar inte kolla igenom texten

Tycker du är lite ute o cyklar, felet ligger inte hos comhem utan hos dig. Hade själv samma problem när jag körde XP, istället för att bli sur är de bättre o söka på forum. Kommer inte ihåg exakt vad som var fel, men lösningen var iaf att ändra "send buffert" till 32kb. Dessa inställningar finns i de flesta ftp program, dc m.m. 32 kb funkade fint för mig, men du kan kanske ha högre eller lägre. Efter detta så skickade jag med runt 1.2mb/s istället för runt 300kb/s som tidigare med mitt comhem 50/10. Kör vista idag, och där behöver man inte göra den inställningen.

Permalänk
Medlem

Det är lättare att skylla ifrån sig problemet än att ta tag i sin egen utrustning helt enkelt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vadå skyller ifrån mig? Kan du förklara för mig då varför jag kan tanka i 3mb/s på dagarna men fan inte på kvällarna. Provar samma Torrent fil på kvällarna som jag körde på dagarna men då kommer jag bara upp i 1mb/s?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk

Blev erbjuden 50 mbit i oktober någon gång. Tecknade det men ångrade mig då jag fortf var bunden till mitt BBB adsl och skulle drabbas av enligt mig onödiga utgifter om jag bytte då. Sade upp mitt adsl då och åkte på uppsägningstid till 28 feb. Nu har jag tecknat comhem 50mbit och fick modemet i fredags. Det syncar in på 24/1 och jag ringer supporten fredag kväll (kom fram direkt! mkt bra).

"Det här var konstigt, det är inte utbyggt hos dig, du borde inte ha kunnat beställa det. Jag måste få återkomma till dig på måndag." (Bor mitt i sthlm). Jag har alltså sagt upp BBB som försvinner nästa vecka och lagt ut 1100 kr på en trådlös router som klarar hastigheten (d-link 655, har bara trådlöst på min dator, ej nätverkskort) som jag ej får lämna igen då den är öppnad för att FÅ SAMMA (eller sämre, hade 20/3 hos BBB) HASTIGHET som tidigare??? (Där jag hade en inbyggd trådlös router i modemet som fungerade utmärkt).

Ringde i september för att kolla när jag kunde få 50mbit, i oktober för att beställa det och igen i februari för att beställa det på nytt när mitt BBB gått ut. De har alltså haft tre tillfällen på sig att kontrollera om jag verkligen kunde få 50mbit.

Att säga att jag är missnöjd med comhem just nu är minst sagt en underdrift. Hoppas att dom har en bra förklaring och kompenserar/löser det här snyggt med mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

tooobe: Var samma för mig, kunde beställa förste november fick även modement. Men sedan så var det problem för att mitt område var inte utbyggt tydligen, blev klart nu i slutet på Jan. När det väl fungerar fungerar det iaf mycket bra.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå skyller ifrån mig? Kan du förklara för mig då varför jag kan tanka i 3mb/s på dagarna men fan inte på kvällarna. Provar samma Torrent fil på kvällarna som jag körde på dagarna men då kommer jag bara upp i 1mb/s?

Är väl rätt normalt fenomen överhuvudtaget på internet att det går som fortast på kvällarna speciellt med torrents då det är minst folk vakna som tankar av varandra. Och har ju inget med ISP'n att göra.

En och samma torrent-fil är inget bra test för att se om allt står rätt till och speciellt inte för att jämföra mellan dag och natt.

Prova istället http://www.bredbandskollen.se/

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är väl rätt normalt fenomen överhuvudtaget på internet att det går som fortast på kvällarna speciellt med torrents då det är minst folk vakna som tankar av varandra. Och har ju inget med ISP'n att göra.

En och samma torrent-fil är inget bra test för att se om allt står rätt till och speciellt inte för att jämföra mellan dag och natt.

Prova istället http://www.bredbandskollen.se/

Nää kanske de. Men om jag ska komma upp i 1mb/S på kvällarna och helger måste ja dra igång encrytion. Så något håller comhem på med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Nää kanske de. Men om jag ska komma upp i 1mb/S på kvällarna och helger måste ja dra igång encrytion. Så något håller comhem på med.

Det är skitsegt för mig med när jag tankar från ftp (ren download), men sätter jag upp en ftp server hos mig och kör SSCN fxp mellan dom (krypterad fxp) får jag ut det dubbla.

Får ut 5.6MB/s nu med sslfxp på 50/10Mbit abonnemang, runt 1-2MB/s utan kryptering.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om traffic shaping hos comhem.
Skillnaden är mindre när det är lite folk på nätet, dvs. tidig morgon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
Det är skitsegt för mig med när jag tankar från ftp (ren download), men sätter jag upp en ftp server hos mig och kör SSCN fxp mellan dom (krypterad fxp) får jag ut det dubbla.

Får ut 5.6MB/s nu med sslfxp på 50/10Mbit abonnemang, runt 1-2MB/s utan kryptering.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om traffic shaping hos comhem.
Skillnaden är mindre när det är lite folk på nätet, dvs. tidig morgon.

Tror du ansluter mot "bättre" peers när du kör krypterat. De som sitter på bra linor och seedar dygnet runt, är säkert försiktigare och kör krypterat. Medans medelsvensson med sin asymmetriska dsl lina, kör okrypterat.

Visa signatur

Permalänk

Så det är ingen som tror att comhem "gör något" med torrenttrafiken?
Mina nedladdningar med Utorrent har fungerat kanon sedan starten. Men sen ett par dagar tillbaka finns det inte en chans att jag kommer upp i hastigheter på över 500kb/s! Å nej, det är inte att jag laddar någon torrent med dålig uploadhastigheter osv.
Detta utan att jag gjorde någon som helst ändring på vare sig inställningar eller utrustning.
Nu efter problemen börjat så har jag lekt lite med krypterat, andra portar osv. Men ingen förbättring.

Tycks ju ändå vara många som skriver inlägg om att de har just dessa problem. Ingen rök utan eld, eller? Eller kanske det är. Men verkar konstigt att ha alla som har detta problem har det för att de inte har koll på sina inställningar och/eller utrustning. Framförallt inte om man inte ändrat varken inställningar eller utrustning sedan det funkade kanon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennolenno
Så det är ingen som tror att comhem "gör något" med torrenttrafiken?
Mina nedladdningar med Utorrent har fungerat kanon sedan starten. Men sen ett par dagar tillbaka finns det inte en chans att jag kommer upp i hastigheter på över 500kb/s! Å nej, det är inte att jag laddar någon torrent med dålig uploadhastigheter osv.
Detta utan att jag gjorde någon som helst ändring på vare sig inställningar eller utrustning.
Nu efter problemen börjat så har jag lekt lite med krypterat, andra portar osv. Men ingen förbättring.

Tycks ju ändå vara många som skriver inlägg om att de har just dessa problem. Ingen rök utan eld, eller? Eller kanske det är. Men verkar konstigt att ha alla som har detta problem har det för att de inte har koll på sina inställningar och/eller utrustning. Framförallt inte om man inte ändrat varken inställningar eller utrustning sedan det funkade kanon.

MItt internet har oxå fungerat bra ungefär över 1år. Började strula med hastigheten för 2-3 veckor sen med Torrents. Får ut samma värden i TPTEST som jag hade förut runt 28/10mbit. Men det e bara torrents som failar. Har inte rört min utrustning alls så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Jag testade den torrenten. Kom upp i 4 MB/s på trådlöst hyffsat snabbt.

Jag testade igen över trådat kopplat direkt till modememt. Kom upp i 2.6 MB/s, men det tog ett bra tag.

Testade igen över trådlöst, kom upp i 2.7 MB/s och det tog ett bra tag att nå den hastigheten.

Det verkar som om det har blivit svårare att koppla till bra seeds och peers efter det att jag bytte till 50/10. Jag vet att det tar längre tid nu att komma upp i 1 MB/s mot när jag hade 8/8, och hastigheten är inte ens i närheten av att vara lika stabil.

Permalänk
Medlem

För mig funkar 50/10 kanon även via torrents, får maxhastighet i princip hela tiden via en av de sidor jag brukar hänga på.

Visa signatur

Permalänk

fabarati : orkar din router verkligen med alla connect?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt att det tar extremt lång tid att komma upp i hastighet med torrents ibland, och jag har märkt ett samband.
Det verkar som att det uppkommer när man startat om modemet, och blir mycket bättre efter en tid med modemet igång.

Kan det finnas någon sanning i dethär?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på mitt comhem just nu, kopplar ner sig hela tiden. Väldigt störande när man sitter och spelar eller dylikt. Har gjort det mesta, kört modemet rakt i burken, modemet via min router, resettat allt etc.

Ser ju att det är modemet som är problemet eftersom det är modemets "online" LED som slocknar.

För att få det på svart och vitt, finns det något sätt att logga sin uppkoppling? Så jag kan skicka loggen till comhem och be dom fixa?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Börjar tröttna på mitt comhem just nu, kopplar ner sig hela tiden. Väldigt störande när man sitter och spelar eller dylikt. Har gjort det mesta, kört modemet rakt i burken, modemet via min router, resettat allt etc.

Ser ju att det är modemet som är problemet eftersom det är modemets "online" LED som slocknar.

För att få det på svart och vitt, finns det något sätt att logga sin uppkoppling? Så jag kan skicka loggen till comhem och be dom fixa?

Ring och säg som det är annars! Har du provat byta ut koaxialkabeln? Om den nu kanske är pajj, dom går ju sönder relativt lätt om man böjer dom för mycket.

Jag brukar köra igång mirc och hänga i en ensam irc-kanal så man ser vilka tider man blir disconnectad, så ser man sedan hur ofta det händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack

Min Internetuppkoppling bröts precis hela tiden under ett par månaders tid. Mina telefonsamtal och epostkonversationer med de totalt inkompetenta pajasarna på comhem ledde ingenstans. Vid ett flertal tillfällen så fick jag svaret "jag ser att någon annan tittat på det här så ärendet är klart" och så la de ner vad de nu än skulle ha gjort annars. Inkompetens på särskolenivå!

Tillslut fick jag nog och gick den "juridiska vägen" och hotade med att lämna in en stämningsansökan för avtalsbrott och brott mot konsumenttjänstlagen. Jag fick också med mig "fastighetsägaren" på detta. Som genom ett trollslag så fungerade mitt internet felfritt ett par dagar senare och jag har inte haft så mycket som ett avbrott sedan i höstas.

Summa summarum: Comhem skiter totalt i dig som vanlig konsument. Det är först när de riskerar oönskad publicitet ("badwill") som de tar tummen ur röven och skickar ärendet till en kompetent tekniker och inte de där efterblivna norrlänningarna som man får prata med om man ringer supporten.

Själv så kommer jag att slippa comhem till våren, vi får fiberkabel. Äntligen säger jag bara. Inget mer överprissatt skit från en firma som uppenbarligen inte bryr sig om att se till att kunderna får den tjänst som utlovats.

Permalänk
Medlem

Telefonsupporten är ju bara ett gäng förortsungar som försöker tjäna några kronor. Tog mig t.ex 45min att få dom att förstå att jag vill ha ett modem utan inbyggd router. Helt absurt var det.

På ett ungefär hur det gick till:

Citat:

- Ni har skickat ett modem med inbyggd router, jag har redan en router som jag gillar. Kan ni skicka ett modem utan inbyggd brandvägg/router?
- Men våra modem med inbyggd router är bra.
- Det skiter jag i, skicka mig ett vanligt modem.
- Men du har ju ett modem?
- Ja, med brandvägg i. Det vill jag inte ha, som jag sa innan: Jag har redan en router jag gillar och vill behålla. Skicka ett vanligt modem.
- Är det något fel på det du har nu?
- Ja, det har en inbyggd router som jag inte vill ha. Har ni vanliga modem utan inbyggd router?
- Men förstår inte varför du vill ha ett vanligt modem, är det inte bättre med ett som har inbyggd router?
- Men för helvete..

Tjabbar i typ 15min till, slänger på luren och ringer upp igen för att hoppas på att komma till någon annan som inte är helt efterbliven. Denna person visar sig vara exakt lika jobbig. Till slut blir jag förbannad och ryter till något i stil med

Citat:

- Kan ni för fan inte bara skicka ett vanligt jävla modemhelvete utan router?
Helt plötsligt ramlar tjugofemöringen ner och då blev det liknande
- Jaha, du vill ha ett vanligt modem alltså?
- JA!
- Ok, då skickar vi det.
*Klick*

Det är ungefär min enda erfarenhet av deras "support", därav tänkte jag göra allting glasklart på svart och vitt för dom så jag slipper sånt igen.

Ursäkta mitt rantande, men blev lite upprörd bara av att tänka på skiten

mIRC you say, ska prova. Tack

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk

WhakkaWhack : Det har ju inte slagit dig att ringa supporten och felanmäla ? troligen 100% signal problem!

WhakkaWhack : Nu måste jag få fråga dig. Är det endast ONLINE lampan som slocknar??? eller börjar modemet boota om?

Om det är så att bara online slocknar så är det troligen fel i din switch / router som glappar.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.