Permalänk
Medlem

jaha är det det enda. Jag har nämligen undrat varför så många kör asus framför något annat märke. Acer är det väl rätt många som har, men inte lika många som har HP. Jag sitter mest vid ett nätuttag med, så det är väl inte direkt avgörande. Skärmen är ju hårfin skillnad det med, är det bättre upplösning osv på någon av skärmarna? Eller är likvärdiga grejer?

Permalänk

De va exakt som jag kände med skärmstorleken, de gör ingen skillnad egentligen. Hpn kan du få med högre upplösning (1280x768) till skillnad från alla andra som har 1024x600. Dock så kostar den en del mer, vet inte exakt vilken variant av 2133an som har den högre upplösningen. Själv kör ja med 1024x600 skärm uppblåst till 1024x768 när jag surfar, vilket gör att allt blir lite tillplattat, men de lär man sig leva med, men de hade varit riktigt gött med den högre upplösningen!

Permalänk
Medlem

Väldigt många kränger Asus eee 900, men 16gb hårdisk är inte det lite väl lite?? Hur kommer det sig att asus har blivit så populära?

Permalänk
Medlem

de var först ut med eeepc.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Men de är fortfarande väldigt populära som jag har förstått det? Men hur är 900an, är det något att hänga i julgranen?

Permalänk

900an har en processor som är ännu sämre än den som många klagar på i hpn. Min teori är att dom säljs för att dom var först på marknaden med den här typen av datorer. 16gb räcker nog för många men jag använder min för fotobackup så ja tycker de är trevligt med 120gb

Permalänk
Medlem

Jaha haha ännu sämre, isåfall förstår jag inte varför man klagar på HPn. Jag har varit mest inne på asus just pg av att de verkar vara så populära. Men har ingen erfarenhet alls av någon netbook. 120gb och 16gb är ju stor skillnad. Blir det någon skillnad på vikten nämnvärt? Vad är fördelarna med 16gb mot 120gb...(ja inte att man kan lagra mindre då såklart)

Permalänk
Medlem

900an hade varit prisvärd om den kostat ~1300kr, annars kan man lika gärna köra på värre variant.

Ångrar mig lite att jag inte beställde en a110 när dom gick för 1300kr

Men jag tänkte då att om jag skulle skaffa en hdd på cd 30gb till den skulle det gå på ~700kr dvs 1300+700=dvs 2k men då skulle den bara ha 30gb och vara seg så då skulle jag lika gärna kunnat köra på en A150.

Men jag skulle fan skaffat den för 1300kr bara för att glo på film på eller nått

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag förstog inte riktigt vad som var så dåligt med 900an och så bra med a110 eller A150. Blev inte klokare direkt

Permalänk

fördelen på 16gb-disken är att den är av ssd-typ, tyvär en slö sådan, vilket medför att datorn har färre rörliga delar (snurrar inte som en hdd) och klarar sig ev. bättre om man slänger datorn i golvet.

Permalänk
Medlem

Aha okej har du testat en asus själv? Om man har en extern hårdisk som man har allt på, och bara installerar office och, vlc, winamp, samt xp i datorn (då det är linux som orginal), kan det fungera? Har nämligen fått erbjudande om att byta min iphone mot en asus eee 900 så vill veta om det verkligen bara är skit eller om det kan funka för enklare saker

Permalänk

Jag har suttit hela vintern med fars asus 1000h, den har atom-processorn ist. Inget å klaga på förutom att tangentbordet är sämre, enligt mig, än på HPn. 9**-serien har riktigt litet tangentbord med man vänjer väl sig. Men att byta en 900 mot en iphone tycker jag låter som ett dåligt byte, eller är de en väldigt sliten iphone?
Ja menar, iphonen får du väl fortfarande inte för under 6500:- ungefär, medans asus 900 går på strax över 2000. Får du byta mot en s101 kan du ju fundera på de, men de där lät inge bra

Men den duger klart för lite enklare saker, och extern hårddisk är inge fel på, när ja caddar och jobbar på skolan gör ja de jämt direkt mot extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Haha det är såklart inte den nya versionen av iphone, då hade jag aldrig tänkt att byta ens. Det är 1a generationens iphone som inte släpptes här. Men visst är den dyrare än 2000kr om man köper den ny. Annars är den väl jäkligt fin. Verkar dock inte vara så många som vill köpa den idag när den nya har släppts, så tänkte att ett byte kan vara lättare.

Folk håller hårt i sina grejer, höll på att få ett byte med HP...men han hoppa av eftersom han ville ha den nya iphonen

Men ja generellt är det väl bara ett kompliment till min vanliga bärbara, om jag åker upp till föräldrarna eller sådär, lättare att släpa på, eller om man åker tåg osv

Synd man inte känner någon med en asus så man kunde provat själv

Men jag vet bara att det är en 900 med 16gb och linux. Egentligen låter det inte lockande, men tänkte installera om till XP

Permalänk

Aah då förstår ja, om du känner att de inte är nån pengaförlust emellan så kan du nog ha rätt kul med en asus 900 med

Permalänk
Medlem

Nja lite förlorar man väl, men verkar vara svårtsålt, har fått en jobbtelefon och vill inte sitta med två stycken, känns onödigt.

Men ja nej det blev lite svårt detta....men asusen den vita är snygg, jag kollade faktiskt ett test på youtube, HP var seg som bara den i uppstarten, men de testade inte prestandan annars, lite dåligt.

Asus 900 tyckte dom var nästbäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Haha det är såklart inte den nya versionen av iphone, då hade jag aldrig tänkt att byta ens. Det är 1a generationens iphone som inte släpptes här. Men visst är den dyrare än 2000kr om man köper den ny. Annars är den väl jäkligt fin. Verkar dock inte vara så många som vill köpa den idag när den nya har släppts, så tänkte att ett byte kan vara lättare.

Folk håller hårt i sina grejer, höll på att få ett byte med HP...men han hoppa av eftersom han ville ha den nya iphonen

Men ja generellt är det väl bara ett kompliment till min vanliga bärbara, om jag åker upp till föräldrarna eller sådär, lättare att släpa på, eller om man åker tåg osv

Synd man inte känner någon med en asus så man kunde provat själv

Men jag vet bara att det är en 900 med 16gb och linux. Egentligen låter det inte lockande, men tänkte installera om till XP

Nej det är iaf ett dåligt byte, en iphone av gamla versionen har minst 3000kr i bytesvärde, möjligtvis 2000kr i kontant värde.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem

kostar inte en asus runt 2-2500kr är det ju ungefär samma pris

Hur som helst, det är inte bytet som är intressant, det är datorns prestanda

Permalänk
Medlem

jo men en iphone kan han lätt byta mot en a150 eller s10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet jag inte om jag kan hålla med om, de jag mailade backade ur direkt när det inte var nya versionen av iphone och att den är importerad

Permalänk
Medlem

Kolla på denna auktion och se vad den slutar på http://www.tradera.com/AKTA-APPLE-IPHONE--OLAST-FUNGERAR-MED-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men den kanske var lite nyare med

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla jungel det verkar vara med netbooks då :/ Jag är också inne på att köpa en netbook (eftersom jag inte har råd för tillfället att köpa en riktig laptop).
Mina krav är att kunna skriva dokument på den så smärtfritt som möjligt (Word). Jag skriver väldigt mycket så tangentbordet är viktigt.
Jag skall kunna surfa såklart, kolla lite filmer och lyssna på MP3 medans jag skriver/surfar.
Det är väl inga problem med att använda trådlöst internet? Internet med dongel alltså, typ 3.
Batteritiden skall vara hygglig, runt 4-5 timmar.

Sen måste jag fråga, om jag skall installera officepaketet på en netbook utan CD spelare, hur fasen gör jag? Har hört att man kan dela ut en DVD /CD spelare i nätverket (från en stationär dator Tex) och installera den vägen. Någon som provat? Jag vet inte om jag har lust att köpa en extern DVD spelare till den.
HDDn skall inte vara för liten, jag vill åtminstånde ha några gig över att lägga in musik/filmer på osv.

Pris då, ja, jag är inte säker faktiskt. Så billigt som möjligt

Några bra tips? (ursäkta om jag liftar på tråden lite)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

absolut ingen fara, lifta på du

Om du ska skriva mkt kanske du inte ska köpa en för liten dator, om du inte har små fingrar (som jag) den netbooken jag har (ja jag gjorde ett byte och är super nöjd, roligt! Det är linux på den och jag ska försöka få in XP på den...

Så om du inte gillar linux, skaffa en med XP :), även om linux egentligen inte är fel, men jag är så van med windows.

Ang hårdisk, jag tänkte först att jag INTE ville ha 16gb som det är på min. Men jag komme ändå köra i princip allt externt, så jag har inga problem med det

Min är dessutom bara 9 tum, är det för litet så satsa på en 10 tummare, fick tips om att HP ska ha ett väldigt bra tangentbord!

Någon som vet om det är omöjligt att installera XP, Nlite eller något, på asus 900, jag har ingen extern cd tillgänglig

Permalänk
Medlem

Du kan alltså rekomendera Asus 900? Jag har hört att just Asus har väldigt små tangenter, men det kanske är en vanesak? Iof, om jag sitter och hårdskriver kan jag ju ha ett trådlöst tangentbord, vilket för mig till nästa fråga.
Funkar BT mus och tangentbord bra med Netbooks? Om det är så spelar det ju ingen större roll igentligen, åtmistånde inte när jag är hemma. Anledningen till att jag vill ha en netbook är att slippa sitta "fången" vid min stationära dator.

Är det enkelt att joina hemnätverk osv med Linux? Funkar Word, Exel smärtfritt? har aldrig använt Linux så jag är osäker. Hur bra är det att surfa med Linux? Fungerar alla flash program osv?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alltså jag har små fingrar så för mig funkar den väldigt bra. Men det finns ju en asus 1000 något, den är större än den jag har. Så du borde gå å kolla lite i butik och knappa på några och se vad som passar dig.

Jag ha mus med usb (finns 3st usb) och det funkar bra. Så man kan säkerligen ha tangentbord separat genom usb med.

Jag kör trådlöst och för mig gick det jätte bra, inga problem alls. Snabbt går det med, och ser ingen skillnad mot min HP Pavilion jag har annars.

Det finns ett program som heter WINE som gör att man ska kunna installera windows program på linux, jag ska installera det själv och fixa lite, så jag kan inte säga något om det än.

Jag använder firefox i linux, samma som på den andra, så för mig var det ingen skillnad.

Flash program har jag inte testat, men har inte stött på några problem än, kan göra samma saker som på min windows maskin, men linux funkar ju på lite annat sätt, så är man van med windows är det lite krånligt. Men det är skoj att testa faktiskt

Permalänk
Medlem

Hmm jag har en dator guide blad från On/Off som jag hämtade i fredags och där finns Asus eee 904 med normalstora tangenter såg jag nu. 3495 kr är ju ett bra pris. 9¨ skärm, 160 gig HD, atom processor och XP installerat. Hur mycket minne som finns installerat står det inte.
Skall ner till stan och kolla på den imorgon tänkte jag. Anledningen till att jag vill ha XP är att det är nice att ha messenger igång när man sitter och sliter med Word
Hoppas det finns flera kvar av denna netbooken, och att det finns kvar vid nästa lön ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ang priser

Phonehouse som alltid är dyrast tar du 2999:- för hpn

2133.

Bruden har den och jag tycker den är bra. stort tangentbord funkar till surf å allt:)

Dock tycker jag dom är för små

Visa signatur

Are u down with the clown?

Permalänk
Medlem

Jo dom är små, men dom är smidiga om man skall ha dom med sig Jag kommer köpa en riktig laptop till hösten för jag har tröttnat på att sitta vid en stationär dator. Jag kommer ersätta den stationära med en Laptop, och ha en netbook "vid sidan om" typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Vad är det för fel på HP?

Just HPs netbook lider av stora barnsjukdommar. Så vill du inte vara tvungen att skicka din dator på service direkt när du fått den så ta något annat.
Sen säljs den endast med vista. Och vista på den hårdvaran är ofattbart segt.

Permalänk
Medlem

Jasså bara att åka ner och kolla på 904, men den har en storlek på 10 tum, men skämen är bara 9, så då förstår jag att tangentbordet blir större. Men ja är man van vid en 15 tummare tex kommer man tycka att datorn är jätte liten!!

Min 15 tummare tycker jag är gigantisk nu, men jag har små fingrar och klarar mig bra på 9 tum. Så det är bara att testa och se vad du tycker, dom har väldigt bra pris de små datorerna, och funkar till det mesta

Ang om man kan ha msn, så går det att ha det i linux med, finns program som gör att man kan ha windows program i datorn. Jag har inte kört en asus med windows, så jag kan inte yttra mig om det är segt eller inte.

Jag ska ev försöka installera windows i min och se om det rullar på bra, om någon har en bra guide (helst svensk) hur man installerar xp, Nlite eller TinyXp med hjälp av extern hårdisk får ni gärna hojta till