Permalänk
Medlem

Konstiga anslutningar

Tja!

Jag installerade för ett tag sen Little Snitch för att kunna spärra vissa program att ansluta till internet och för att se vad som ansluter till vad för IP.

Nu på senaste tiden har jag fått upp att den försöker ansluta till IP: 5.179.216.230 hela tiden. Nu senast var det Textredigeraren som försökte ansluta till den IP-adressen. Tidigare fick jag upp att Terminalen försökte ansluta till samma IP.

Jag trycker på deny hela tiden då jag inte vet vad det är för IP. Hittade inget när jag googlade heller.

Någon som har märkt samma sak och kanske vet vad det kan vara?

Har en MacBook som köptes strax innan jul. Så är med andra ord nya versionen av MacBook.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är ip-adresser som börjar med en femma en Hamachi-adress. Du kanske har det installerat?

Permalänk
Medlem

Jo jag har också tänkt på hamachi men har aldrig använt Hamachi på den här burken. Så det är inte installerat.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

En 5.x.x.x -adress är reserverat för interna nätverk, alltså inte för Internet. Det är ingen giltig internetadress. Någon annan får gärna fylla i hur och varför.
Det kanske är en intern grej. Har hört att vissa program loopar en nätverksanslutning, dvs signalerar till sig själv internt i datorn, för att utföra vissa saker. Varför vet jag inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag vet skillnaden på en publik och intern IP-adress. Men varför gör den förfrågningar hela tiden?
Väldigt konstigt. Och vad händer när jag tar deny på alla förfrågningar?
Hoppas någon vet.
Ska ta och skicka frågan vidare till Apple supporten om jag inte får något svar härifrån. Ska även prova att installera om Mac OS sen också för att se ifall det är samma sak då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installera Wireshark och kolla på paketen vad det är för något lurt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)