Permalänk
Medlem

Ingen fara, vi borde få den att bli ungefär lika bra. Men om man ska gå efter skolans anvisningar så bedömmer de inte bara rapporten utan även resultatet. De sa att de låg på 50/50.

Men vi har inprincip bara gjort klart loggen och de basic bitarna.
Projekt loggen är lite i stil med vad vi gjort på den här sidan.
Förutom att vi skrivit ner datum och kommenterat varenda bild vi har med.

Funderar fortfarande på biten, varför-valde-ni-att-börja-jobba-med-detta-projeketet
Svaret ligger fortfarande och snurrar runt "Uh, coolt?"

Men men, vi la nyss in en komponent sida där vi rabblar upp diverse saker som vi använder i projektet.. Jag undrar ifall vi orkar jobba oss och räkna fram en slutsumma för andra som skulle vilja göra ett identiskt projekt. T.ex så mycke aluminium använde vi.. allt som allt kostar det si sådär mycke pengar osv.

Som sagt ligger det fortafarande på planering stadiet i min skalle.. Slår vad om att michales kommentar på det hela blir "orka." XD

Hörde att vi skulle eventuellt börja pilla med masoniten imorn.. känns faktiskt inte som vi har så mycket kvar i byggande stadiet av projektet.

Om man går igenom michaels lilla lista föresten..

- - - - - - Göra kablar till startknapparna
- - - - - - Förlänga USB-bracket-kablar

- - - - - - Förlänga 4-pin ATX-förlängning*
- - - - - - Montera hårddiskburar*
- - - - - - Montera fläktgaller*

- - - - - - Bygga ett stöd för nätaggen
- - - - - - Laga hålet som blev felborrat

- - - - - - Såga ut masonitbitarna till sidor, tak och front
- - - - - - Krafsa ut hål för nitar mm i masoniten
- - - - - - Borra skruvhål och montera masonitbitar

- - - - - - Måla masonit
- - - - - - Ev måla hela lådan invändigt
- - - - - - Montera gummifötter

Sättet som michael rabblade upp allt fick det att låta som vi hade en hel del att göra.. men funderar man ett tag så är det inte så mycke ändå.. Lite stöd för nätaggen, nån aluminum profil som man borrar lätt i och sen sätter man fast den med en sprängmoj. Lagandet av hålet som michael tabbade sig med tror jag inte heller lär ta så lång tid..

Större delen vi har kvar beror ju på utsågandet av masonitbitarna. Är de inte utsågade så sitter vi förmodligen och rullar tummarna tills vi kan göra det.

Sen biten med "monterandet" av gummi fötter, det tror jag inte ens tar mer en några minuter, allt vi behöver göra är att skruva fast dem i hålen vi borrade upp förra gången.

Det var allt för mig.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Jag har börjat lite på en kostnadslista, vet dock inte hur mycket profilerna och aluplåtarna kostade, så den är ganska ointressant än så länge eftersom man inte har priset på de dyraste grejerna.

Jag och pappa har kapat till masonitbitar för sidorna och toppen, frontbiten kapar vi när vi har fått på de andra så vi vet hur stor den ska vara.

Imorgon ska vi alltså krafsa ut hål för nitar i masoniten och sätta upp den med vanliga skruvar så länge. Sen ska vi väl försänka dom eller nåt sånt, men det blir senare.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Yaaaaay.. masonit.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Igår gjorde vi skruvhål i masoniten för sidorna och toppen och krafsade ut hål för nitarna i toppen och högersidan, så att masoniten ligger på ramen och inte på nitarna.

Bilder:

Christofer failade och krafsade ut för djupt för nitarna:

I morgon ska vi krafsa ut i vänstersidan och sen fixa masoniten till fronten. Om vi hinner ska vi även bygga ett stöd för nätaggen och förlänga kablar.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

snyggt ,men det hade varit ännu bättre om sidorna varit i alu eller plåt:) varför har ni masonit? det är väl ganska klent och lätt förstört?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Hmm varför masonit? sen så tycker jag att moderkorsplåtarna sitter snett och att det låtar innåt. även usbuttagen ser ut att snitta sett i förhållande till varandra.

Men det är ju inte färdigt så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vi har masonit för att det väger mindre och är lättare att jobba med.

Ena moderkortsplåten sitter lite snett ja, det blev lite fel när vi gjorde skruvhålen.

Två av USB-hålen sitter lite konstigt också ja, kollade mer på mitt mått än hur det skulle se ut

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm varför masonit? sen så tycker jag att moderkorsplåtarna sitter snett och att det låtar innåt. även usbuttagen ser ut att snitta sett i förhållande till varandra.

Men det är ju inte färdigt så

Nja, Det är billigt, de hade tydligen bränt en hel del på det här.
Så, den mer troliga anledningen skulle alltså vara ekonmiska skäl.
(Har inte riktigt bidragit med något i penga-hållet så det låter bättre om jag säger de istället för vi)

Men, hade vi valt aluminum hade vi förmodligen varit tvungna att göra som en av de andra snubbarna som kommenterade på denna sidan.. Dvs. att lägga in hantag, något som skulle få vår gadrobliknande datorlåda att likna mer en halvtaskig resväska.

Men men, ni som börjar bli oroliga. Vi ska inte sabba projektet genom att förvandla datorlådan till en gadrob.
Med lite färg så ska skiten se ut som en datorlåda igen.

Själv tycker jag det ser hemskt ut, men hoppas ändå det blir bra ändå.

Ni pekade även ut lite tabbar vi gjort, borde inte synas lika tydligt med några lager färg på den.
Förhoppningsvis iaf.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Igår sågade vi ut masoniten till fronten, bara konturen och inte alla hål för fläkten mm. Dessutom gjorde vi skruvhål i den och krafsade ut i vänstersidan. Vi kapade även till en profil till nätaggsstöd och kollade lite på USB-brackets för att se hur man ska förlänga dem på bästa sätt.

Har inga bilder idag, det enda nya synliga är en masonitskiva Men om nån vill kan jag ta nån liten bild imorgon.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

I går sågade vi ut hålen i frontmasoniten, så om vi inte ska borra större skruvhål (verktyget för att fästa nitmuttrar i nuvarande skruvstorlek gick sönder) eller måste justera nåt hål så är vi klara med masoniten och kan måla den Så slipper alla klaga på att det är fult

Bilder:

Det känns som att vi börjar bli klara nu, om vi jobbar på både lördag och söndag borde vi bli klara med det mesta utom målningen Sen kommer nog förlängningskabel, HDD-burar och fläktgaller nästa vecka. Det är inte mycket kvar nu...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

I går testmonterade vi allt i fronten, borrade större skruvhål i masoniten, satte fast nitmuttrar för masoniten, nitade fast ett nätaggsstöd och började förlänga USB-brackets. Det ska även på nitmuttrar till baksidan och moderkortsplåtarna, men de tog slut.

Har inte tagit bilder, säg till om ni vill ha så ska jag jobba mig lite.

Kvar att göra:

Masonit:
Krafsa ut hål för nitmuttrarna
Fylla igen hålet som Christofer krafsade för djupt

När det är klart kan vi måla masoniten!

Ram mm:

Fästa nitmuttrar bak
Fästa nitmuttrar till moderkortsplåtar
Göra färdigt nätaggsstödet
Montera hårddiskburar
Fylla de felborrade hålen vid nätaggen
Fixa nån slags distans till nätaggen
Ev fixa nåt som håller ihop baksidan med ramen under nätaggen

När det är klart kan vi måla ramen!

Övrigt:

Förlänga USB-brackets
Förlänga 4-pin ATX-kabel
Göra kablar till startknappar

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kommer det inte bli jävla bökigt att pilla i den burken med moderkortsplåtarna vända inåt?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Kommer det inte bli jävla bökigt att pilla i den burken med moderkortsplåtarna vända inåt?

Man ska montera komponenterna på varsin moderkortsplåt först, sen sätter man fast dem på baksidan och sätter in i lådan. Det som skulle kunna bli problem är strömkablarna, men det funkade bra när vi testade.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Bilder från testmontering i fronten i lördags:

Hela fronten:

Övre delen:

Höger startknapp och USB:

Vänster startknapp och USB:

Från insidan:

__________________________________________________________

Idag har vi krafsat ut i masoniten för nitmuttrarna och förlängt USB-brackets och fixat strömkablar till startknapparna.

Bilder från idag:

Startknappsström:

En bild till, de är gjorda av fläktadaptrar som vi har tagit bort kontakten på och förlängt:

En nitmutter, väldigt bekvämt att slippa hålla i muttern på insidan:

Här är en av extraprofilerna som ska göra att toppen inte buktar ner under sidornas höjd:

Här är den andra:

Så här ser de nya skruvarna och brickorna ut:

Förlängda USB-brackets:

Ena skarven:

Andra skarven:

Den svarta kabeln till vänster är lite smält, Christofer satte värmepistolen på 600 grader när vi skulle värma krympslangen

USB-bracketsarna är inte riktigt klara, vi ska skaffa lite vit eltejp och tejpa på, men de är testade och fungerar iaf

Förhoppningsvis kan jag hämta hårddiskburar, 4-pin kabel och fläktgaller i morgon. Pappa ska försöka hitta fler nitmuttrar i rätt storlek så vi kan få fast baksidan och moderkortsplåtarna med nitmuttrar.

Sen är det inte mycket kvar:

Fylla igen hål i masoniten
Fästa extraprofilerna
Krafsa ut hål för dem i masoniten
Måla masonit

Montera HDD-burar
Fylla hålen vid nätaggen
Fixa distanser till nätaggen
Måla ram

Förlänga 4-pin kabel
Fixa fler kablar till startknappar
Sätta fast möbeltassar eller liknande på nätaggsstödet

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

LULZ!

Välldans vad du lägger upp det hela på ett konstigt sätt. Du säger det som om jag gjorde det med vilje.

Du gav mig super radioactiva värme pistol saken. Första läget hände inte ett smack.. växlade till den andra..
inget där.. växlade till tredje! GAH!

Du slängde desutom iväg lådan så kunde inte se den dramatiska ökningen från varje steg.
Stegen gick ju 70 - 360 - 600.

Men men, kabeln funkar fortfarande så det är lugnt. Föresten, något som är helt orelaterat till projektet.

Varför accepterar inte sweclockers 100x100 avatars? XD

Visa signatur

]

Permalänk
Proffsmobbare

Tapetserade masonitskivor tror jag skulle göra denna rejält unik!

Kanske ett finmaskat nät för att få fläkten att se ut som en bas vore något också?

Permalänk
Medlem

HAHA! Den va fin!

Allvarligt talat, som vi redan pekat ut ett flertal gånger, när lådan är målad så kommer den se ut som en vanlig liten burk. Fläktgallerna skulle komma snart. Så varför skulle vi slänga på ett skabbigt litet nät? XD

Dem kan redan ha kommit, jag är faktiskt inte så säker.

Visa signatur

]

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLD

Fläktgallerna skulle komma snart. Så varför skulle vi slänga på ett skabbigt litet nät? XD

För att dölja den groteska fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Kommer det inte bli jävla bökigt att pilla i den burken med moderkortsplåtarna vända inåt?

Aha, jag missade att moderkortsplåtarna ska bli borttagbara, för då blir det ju inget direkt problem

EDIT: tycker ni borde måla burken eller nåt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
För att dölja den groteska fläkten.

Vadå? Vilken? Framsidan är ju cool, baksidan syns knappt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Aha, jag missade att moderkortsplåtarna ska bli borttagbara, för då blir det ju inget direkt problem

EDIT: tycker ni borde måla burken eller nåt

Påpekade det ett flertal gånger, burken ska inte se ut som en gadrob och behöver därmed färg.

Visa signatur

]

Permalänk

tycker det var ganska fail att köra massonit som skal men det är erat bygge.
hursomhelst, riktigt coolt chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
tycker det var ganska fail att köra massonit som skal men det är erat bygge.
hursomhelst, riktigt coolt chassi.

Har sagt det där redan själv, men shit happens.
Ekonomiska skäl slog en kniv i ryggen på oss, finns inte så mycket mer vi kan göra åt det.

Så det får bli masonit.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

när ska projektarbetet vara klart? .Jag o en kompis byggde ett batteri och vi var tvungna att lämna in det senast den 1 april kl 15:00. Inte en minut senare, :).

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
när ska projektarbetet vara klart? .Jag o en kompis byggde ett batteri och vi var tvungna att lämna in det senast den 1 april kl 15:00. Inte en minut senare, :).

Enligt skolverket får man inte tvinga elever eller sänka deras betyg så länge kursen pågår och läraren har tid på sig att sätta betyg.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Enligt skolverket får man inte tvinga elever eller sänka deras betyg så länge kursen pågår och läraren har tid på sig att sätta betyg.

Att sätta gränser är något en lärare måste göra. Desutom så gick läraren säkert efter skolverket. För att på ett rättvist sätt kunna bedömma en så viktig uppgift som projektarbetet så måste han/hon ha in det vid en viss tidpunkt för att kunna ta sig tid för bedömingen av projektarbetet samtidigt som han/hon håller på med resten av hans/hennes saker.

När det gäller inlämingsdatumet.. jag är inte så säker.. har för mig rapport inlämingen var om bara några veckor.. Själva datorn skulle dock visas upp några veckor efter det.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Rapporten ska vara i princip klar på tisdag nästa vecka, då ska lådan också vara i princip klar.

Idag har jag hämtat HDD-burarna, 4-pin kabeln och fläktgallren. Mamma köpte med sig nitmuttrar och färg. Hon köpte även vit eltejp, men den försvann på nåt mystiskt sätt

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLD
Att sätta gränser är något en lärare måste göra. Desutom så gick läraren säkert efter skolverket. För att på ett rättvist sätt kunna bedömma en så viktig uppgift som projektarbetet så måste han/hon ha in det vid en viss tidpunkt för att kunna ta sig tid för bedömingen av projektarbetet samtidigt som han/hon håller på med resten av hans/hennes saker.

När det gäller inlämingsdatumet.. jag är inte så säker.. har för mig rapport inlämingen var om bara några veckor.. Själva datorn skulle dock visas upp några veckor efter det.

Det är endast riktlinjer, om kursen fortfarande pågår och läraren har tid att rätta arbetet så får han/hon inte ge underkänt eller sänka betyget på arbetet.

Läste ett antal hundra poäng mer än mina kamrater, hann inte klart och körde på detta spåret. Läraren kunde inte säga något för att kursen pågick. Om de vill ha ett datum i april får de sätta kursens avslut i april.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är endast riktlinjer, om kursen fortfarande pågår och läraren har tid att rätta arbetet så får han/hon inte ge underkänt eller sänka betyget på arbetet.

Läste ett antal hundra poäng mer än mina kamrater, hann inte klart och körde på detta spåret. Läraren kunde inte säga något för att kursen pågick. Om de vill ha ett datum i april får de sätta kursens avslut i april.

Som jag just sa förut.. som du själv just sa förut. Så länge läraren har tid. Förväntar du dig allvarligt talat att en lärare vill gå igenom ditt betyg lite halvdant bara för att du ska få lite extra tid? Ta det för vad det är, ju mer tid de får, ju mer rättvist blir bedömingen av projektet.

Det är ren logik. Anser du att du ska ha betygen efter kursen? Var inte så naiv.

Denna tråden ska bara handla om vårt projekt.
Detta babblanded må vara något relaterat men inte tillräckligt för att vara något av värde.
Om du nu ändå skulle vilja fortsätta detta babblandet så får du fortsätta det via PM istället.

Jag vill inte höra något mer om detta. I alla fall inte i denna tråden.

Visa signatur

]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLD
Som jag just sa förut.. som du själv just sa förut. Så länge läraren har tid. Förväntar du dig allvarligt talat att en lärare vill gå igenom ditt betyg lite halvdant bara för att du ska få lite extra tid? Ta det för vad det är, ju mer tid de får, ju mer rättvist blir bedömingen av projektet.

Det är ren logik. Anser du att du ska ha betygen efter kursen? Var inte så naiv.

Denna tråden ska bara handla om vårt projekt.
Detta babblanded må vara något relaterat men inte tillräckligt för att vara något av värde.
Om du nu ändå skulle vilja fortsätta detta babblandet så får du fortsätta det via PM istället.

Jag vill inte höra något mer om detta. I alla fall inte i denna tråden.

Kurserna pågår tills Juni och därför har de gott om tid om man lämnar in i Maj också. Lärarna har även en två-veckors period efter kurserna slutat att sätta betygen, inte att rätta utan just sätta betyg. Så var det på min skola iaf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Igår fick vi gjort en del, vi satte fast extraprofilerna och krafsade ut för dem i masoniten, vi fixade nitmuttrar till baksidan och moderkortsplåtarna och fixade lite kablar.

Men till att börja med, de nya delarna:

Lite färg så ni slipper klaga på att det är fult:

En av de fastnitade extraprofilerna:

Moderkortsplåt med nitmuttrar:

Ett hål som väntar på nitmutter:

Men så gick det nya verktyget sönder (köp inte biltemas nitmuttersats om ni vill fästa M3-nitmuttrar):

Startknapparna med sladdar på:

Närbild:

Vi började även med att förlänga förlängningskabeln till 4-pin ATX:

Närbild:

Sen skulle vi bestämma placering av hårddiskburarna, men som ni ser blockeras den nedre platsen av en profil om man har burarna på golvet:

Så vi fixade de här som de kan stå på:

Då blir det så här:

En bild till, här ser man bättre:

Idag har jag bytt ut det trasiga verktyget och satt fast de sista nitmuttrarna i moderkortsplåten.

Under helgen ska jag måla medan Christofer firar påsk med sin släkt. Vi ska även jobba på rapporten.

På söndag eller måndag ska vi fästa hårddiskburarna och fixa färdigt kablar. Sen ska det bara fixas lite med nätaggsfästena så är vi klara!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S