Permalänk
Medlem

Jag skulle hängt den ena plåten ovanför den andra, så en hänger upp och ner, eller var det så ni hade tänkt? Har bara kollat igenom snabbt, då får ni allt på rätt sida med kablar m.m. och ett lätt chassi bygge som kan kylas relativt effektivt. Då kan man få en luftström mellan moderkorten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke W
Jag skulle hängt den ena plåten ovanför den andra, så en hänger upp och ner, eller var det så ni hade tänkt? Har bara kollat igenom snabbt, då får ni allt på rätt sida med kablar m.m. och ett lätt chassi bygge som kan kylas relativt effektivt. Då kan man få en luftström mellan moderkorten.

Menar du att ha en plåt i taket och en i botten? Vad skulle vara mycket bättre med det än att ha en på varje sida som det är på ritningarna?

Jag ska lägga upp bilder när jag kommer hem, på den färdignitade ramen med fastnitad botten och fastskruvad fram- och baksida.

Jag har funderat lite på hur moderkortsplåtarna med komponenter ska sättas in när lådan är klar. Tänkte att man kanske skulle göra så att man tar loss baksidan, skruvar fast båda plåtarna i baksidan och sen sätter på baksidan igen med plåtarna på. Tror ni att det skulle funka bra?

Om man ska sätta in dom från sidan så måste man knö sig förbi fästbalken som håller uppe framänden av moderkortsplåten.

Nån som har nån mer ide om det?

Edit: Nu kommer bilderna!

Borrning:

Närbild:

Nitning, tydligen roligt, eller så har nån sagt "sprängmoj" igen

Niten färdig:

Ramen är färdig!

Botten, fram- och baksida är på:

Fläkten:

På lördag ska vi kapa till moderkortsplåtarna och göra hål för dom i baksidan.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

lycka till ser bra ut

Permalänk
Medlem

Hmmm, ni går möjligtvis inte på GTI i Göteborg? Lite off topic men ganska säker på att jag känner igen er 2 av er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drapan
Hmmm, ni går möjligtvis inte på GTI i Göteborg? Lite off topic men ganska säker på att jag känner igen er 2 av er

Japp, det gör vi. Tg3b går vi i.

Igår kapade vi moderkortsplåtarna, bakplåten hann vi inte kapa i. Det ska vi göra på torsdag, vi är lediga på torsdagar :). Kan lägga upp bilder på plåtarna om nån vill se.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Off Topic: Haha, ok! Första snubben o hoppa av från eran klass... om ni kommer ihåg mig från waaay back i ettan.

Permalänk
Medlem

Mera bilder!
Ska bli kul att se resultatet

Permalänk

Känns litet ut med tanke på djupet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tillräckligt stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns litet ut med tanke på djupet.

Nja, denna är ganska gigantisk, anledning till varför jag tror att du tror att den är liten beror nog på vinkeln som bilden blev tagen.

Måtten är ca. 63*50*38 höjd*längd*bredd.
Så nja..

Visa signatur

]

Permalänk

denna tråd ska bli intressant att följa =), Lycka till

Permalänk

Ser bra ut! Ska absolut följas.

Permalänk
Medlem

Nu kommer bild på det vi gjorde i lördags, kapade moderkortsplåtar:

Det här ska fixas på lördag, kapa i baksidan. Sorry för kladdig ritning:

Lite ritat på insidan av baksidan:

Som ni ser på strecken på insidan lådan kommer det att vara två fläktar uppe på baksidan, men bara en längre ner. Detta för att kompensera för att nätaggen blåser ut luft precis under den nedre fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men men men.

Mina damer och herrar, skulle bara vilja påpeka att vi fortfarande lever och hoppas på att få något svar på sidan.
Vi sitter här och rullar tummarna i väntan på någon form av respons.

Det lär bli mycke mer kapande imorn.

Det var allt för mig.

Visa signatur

]

Permalänk

Nice bygge Lägg gärna upp mer bilder

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Nice bygge Lägg gärna upp mer bilder

Ska lägga upp bild på hålen som vi har kapat i baksidan så fort pappa kan få laddat sitt kamerabatteri :).

Edit: Nu kommer bilder!

Ena hålet för moderkortsplåt är inte finputsat, så kanterna är fortfarande vassa. Det ska vi fixa nästa gång, och göra klart nätaggshålen. Hinner vi ska vi göra fläkthål också. Det får bli nästa helg, för den här helgen hinner jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finfint med mer bilder, känns som man blivit den här trådens officella bumpare.

Föresten, vi kunde ju inte jobba nästa helg enligt michael.
Tänkte bara nämna detta så att ni personer som verkligen följer denna tråden får vänta en extra vecka för uppdateringar

Men vi borde kunna posta vår planering, kanske iaf.. tänkte jobba färdigt med den på torsdag,
egentligen så borde den ha varit färdig vid det här laget, men vad gör man?

Bara för att förtydliga det hela, vi kommer inte jobba nästa lördag utan näst nästa lördag,
eller eventuellt nästa torsdag, vi är lediga den dagen också.

Det var allt från mig.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Så vi får förhoppningsvis nya bilder om ca 1 vecka? Men man kan ju inte ha tid jämt finns ju andra saker...
Skulle man kunna få en bild med chassit bredvid nån av er eller en pet-flaska eller nått annat för att kunna uppskatta storleken lite bättre?
EDIT: glömde bort bilden där en av er redan var med glöm frågan

Permalänk
Medlem

Alltså jag undrar bara vinner ni något i utrymme genom att bara ha ett chassi?

Känns annars för min del som ett lite "konstigt" projekt. Smartare att ha två burkar så har man mer flexibilitet.

Har ni annars några andra fördelar med att ha två datorer i samma låda??

Mvh SimonZes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Alltså jag undrar bara vinner ni något i utrymme genom att bara ha ett chassi?

Känns annars för min del som ett lite "konstigt" projekt. Smartare att ha två burkar så har man mer flexibilitet.

Har ni annars några andra fördelar med att ha två datorer i samma låda??

Mvh SimonZes

Vi vinner inget i utrymme på det, det är nog nästan så det blir mer volym än två hyfsat stora lådor som mitt P182 tex. måtten på ramen invändigt ska vara 63*50*38, och sen blir det väl minst 1 cm till åt varje håll med sidor mm. Bara att räkna

Men om vi hade haft vattenkylning så hade vi nog kunnat göra den i ungefär samma storlek som ett P182, ev något större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

Jo, mina damer och herrar. Vi har ju som sagt inget nytt åt byggande hållet.

Vi har därmot gjort en finfin liten planering. Ni som blev besvikna på det faktum att vi inte kommer slita med projektarbetet, här låter jag er få en titt på vår planering. Gjordes idag, borde ha gjorts tidagare.. men men..

Citat:

Planering – Ca. 2 dagar

Ramen – Ca. 1 och en halv dag

Plåtar Fastbultade / Fastskruvade på Ramen – Ca. En halv dag

Sågande i Moderkortsplåtar – Ca. 1 dag.

Kort planerande och markerande för sågande – Ca. 2 timmar

Sågande i Ram-plåtarna – Ca. 3 dagar

Fäste för moderkortsplåtarna – Ca. 1 dag

Montera in datorn – Ca. 40min

Temperatur test – Ca. 3 timmar

Fixa hållare till hårddisk och DVD – Ca. 1 dag

Startknappar och tillbehör – Ca. 2 dagar

Såga till masoniten för sidorna, fram och toppen – Ca. 2 timmar.

Målande – Ca. 1 dag.

Vi har räknat ut att det ska ta lite drygt 15 dagar från början till slut. Den text som är i fetstil just nu är på det steget som vi ligger på. Vi har jobbat med sågandet i lite drygt en dag, så räkna med att vi arbetar med det i två dagar till. Vi har också räknat ut att tiden inte kommer att räcka om vi enbart jobbar på lördagar, så tanken är att vi ska jobba på torsdagar, sorgligt nog. Efter att ha diskuterat med snubben som gjorde våra scheman och med läraren som höll lektionen på torsdagar så har vi lyckats fått den flyttad och gav oss därmed en ledig dag.. som vi nu tyvär måste använda.

Men, trots en negativ sak för min del så blir detta än positiv nyhet för ni som följer tråden. Eftersom vi nu i framtiden kommer jobba dubbelt så mycke per vecka så blir det dubbelt så många uppdateringar här. Desutom, tack vare planeringen här kan ni även följa vårt arbete och om ni har några funderingar eller ideér som ni skulle tycka vara coolt, eller något som rentutav skulle kunna vara bättre än de lösningar vi kommit fram till, säg till. Det får inte kosta allt för mycket dock.

Om ni nu har många ideér osv, glöm inte att skicka in dem före v.16
Rapporten ska in då.

Aningen längre post idag, det var allt för mig.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Vart lite nyfiken på ifall, och isåfall hur, ni löst problemet med att montera själva komponenterna på moderkortsplåtarna osv?
Kommer ju blir "lite" svårt att komma åt dom där inne menar jag.
Ska ni sätta dom på bakplåten som nämndes tidigare eller kommer ni använda någon form av gångjärn o fälla ut dom åt sidorna eller något liknande?

Permalänk
Medlem

Tror att det får bli att montera komponenter, sätta fast i baksidan och trycka in allt i lådan. Baksidan är ca 2,5 mm tjock aluminium, så det borde den väl klara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar, ytterligare en fin liten bump av er officella bumpare.

Idag tänkte vi gå och fixa startknappar. Frågan är om vi köper en knapp som ser ut dörrklocka eller en framtids aktig rund cirkel. Om vi nu skulle köpa något så kommer bilder inom kort.

Det var allt för mig.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Vi köpte en sån här, de hade bara en i lager:
http://www.kjell.com/?item=36143&path=304000000,322000000,324...
De har beställt en till åt oss, ska komma på onsdag. Vi har även köpt kontakter och kontaktstift på elfa. På torsdag ska vi såga och fila färdigt de fyrkantiga hålen på baksidan, fläkthål och skruvhål tar vi nog på lördag.

Nån som vet nån fin USB-kontakt som passar som frontpanel? Annars får vi nog ta såna man sätter i en kortplats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar, uppdateringar kommer ske inom kort. Imorgon så ska vi fixa nätaggshålen.
Desutom så ska michael slava med att få det andra moderkortsplåtshålet färdigslipat. Michael vet att han är ägd.

Föresten, vi fick tag i den andra startknappen idag.

Michael måste vara också vara välldigt läskig, folk slutar babbla med oss efter hans kommentarer!
Arg! Michael is back! Run for the hills!

Begone! This is not for your brains!

Det var allt för mig.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Nu kommer bilder på resultatet av gårdagens arbete:

Som ni ser här fipplade jag till det lite:

Det ska vi försöka fylla igen med nånting, kommer inte ihåg vad pappa sa att det var...

IRL bild på startknapparna, 109 kr styck:

Kontakter och kontaktstift till knapparna, 10 kr totalt:

Imorgon ska vi försöka få till alla fläkthål och skruvhål i fram- och baksidan. Jag ska försöka låta bli att borra på fel ställe

Ingen som har nån bra lösning för USB?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är vi klara för idag och Christoffer är på väg hem. Vi har sågat ut fläkthålen och borrat skruvhål för främre fläkten.

Så här ser framsidan ut med monterad fläkt:

Insidan av framsidan:

Fläktinfästningen är lite knepig, först ska man sätta fast ramen och fläktgallret i lådan med fyra skruvar, sen sätter man fast fläkten i ramen med fyra skruvar till.

Baksidan, mer hål än alu nästan :D:

Lådan bakifrån:

Framifrån:

Framifrån, annan vinkel:

På torsdag ska vi göra skruvhål för fläktar bak, nätagg och moderkortsplåtar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kan nog bli rätt bra när det är klart

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli riktigt bra !

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar, skulle vilja presentera något underbart.

Jag blir ledig imorn, dvs. samma nyhet ur ert perspektiv skulle då göra detta till en dålig nyhet. Efter en kort liten pratstund med michael, så kom vi fram till att inte har mycket att jobba med imorn, ett max på två timmar innan man är klar och så har man ett starkt behov att sticka hem igen.

Eftersom detta då skulle mena att man inte kan göra som man brukar göra, ligga som en säck potatis och dega framför tvn tills något blir så hemskt att man måste anstränga sig för att gå upp till sitt rum och dega framför datorn istället.

Så, det blir så att vi jobbar längre nästa lördag istället. Hoppas ni som följer tråden inte blir alltför besvikna. Det är iaf inte så mycke ni behöver vänta för uppdateringar ändå eftersom ni får bara vänta lite drygt två dagar på nya uppdateringar.

Det var allt för mig.

Visa signatur

]