Permalänk
Medlem

Dataphone vägrade väl också att bara lämna ut loggarna vind för våg?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Det stämmer som du säger, men nya barnporrskonsumenter applåderar säkert utvecklingen. Lösningen är ju enkel i.o.f.s. Höj straffsatsen för innehav av barnporr till två år (samma som för spridning), dumpa IPRED och ålägg i stället operatörerna att lämna ut abonnentuppgifterna vid brott som ger minst två år..

BiffKo

Så det är inte 2 års fängelse som max för innehav av barnporr men upphovsrättsbrott däremot suck vad jag blir trött ibland...

När det gäller ISP:erna så tror jag iallafall Telia har lite svårt att vägra följa en lag som deras ägare (staten) infört, dock eloge till Bahnhof.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Sitter för närvarande på Bredband2 i Lunds stadsnät.. får nog bli ett byte till Bahnhof

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Det stämmer som du säger, men nya barnporrskonsumenter applåderar säkert utvecklingen. Lösningen är ju enkel i.o.f.s. Höj straffsatsen för innehav av barnporr till två år (samma som för spridning), dumpa IPRED och ålägg i stället operatörerna att lämna ut abonnentuppgifterna vid brott som ger minst två år..

BiffKo

Instämmer helt. Jag tror alla utom brottslingarna skulle tjäna på en sådan ändring. Inklusive film- och skivbolagen förutsatt att de var villiga att sluta med sitt utsiktslösa krig mot fildelning och inse att det finns bättre lösningar som gynnar alla.

Det ska förresten bli spännande att se hur många kunder Bahnhof kommer stjäla från sina mer IPRED-vänliga konkurrenter med ett sådant här trumfkort på hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Så det är inte 2 års fängelse som max för innehav av barnporr men upphovsrättsbrott däremot suck vad jag blir trött ibland...

När det gäller ISP:erna så tror jag iallafall Telia har lite svårt att vägra följa en lag som deras ägare (staten) infört, dock eloge till Bahnhof.

Ja, återigen så säger staten/regeringen/Sverige att människoliv är värt skit.

--

Jag har Falu Statsnäts internettjänst som är öppen. Jag har ett grymt avtal med Telia just nu. Frågan är om man orkar byta till Bahnof för nästan dubbla månadskostnaden.

Jag undrar hur statsnät fungerar egentligen. Sparar statsnäten något om användarna?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Nej nu blir det byte till Bahnhof om inte Bredband2 bestämmer sig för att göra lika

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Klart att IPRED gynnar personer som begår grova brott via internet, t.e.x barnporr, genom att anonymiseringstjänster och kryptering blir vanligare och mer lättanvända vilket försvårar polisens arbete att spåra dem.

Via IPRED har man skapat en marknad för dessa tjänster, hur många hade egentligen hört talas om till exempel VPN och Truecrypt innan IPRED lagen klubbades igenom, skulle gissa att merparten av de grova brottslingarna inte är mer insatta i datorer än genomsnitts Svensson. Men nu görs special verktygen som används av en liten klick människor, med extrema behov eller bara är allmänt paranoida, till main stream tjänster för att skydda tonåringar som vill ladda hem senaste filmen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Bredband2 verkar fortfarande hålla på sin strategi att vägra lämna ut uppgifter. De har iaf inte ändrat hemsidan. http://bredband2.com/2008/02/integritet-och-personuppgifter/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
OT: Satt precis i den sitsen själv i höstas, bodde i Råneå och enda möjligheten var Telia via ADSL. Numera sitter man på Lunet och Bahnhof.

T: Känns riktigt skönt att ha en internetleverantör som bryr sig om sina användares integritet. Sen så förstår man ju också att det ligger i deras ekonomiska intresse. Jag menar, vem behöver egentligen 100/100 om man inte ska fildela?

Lunet som i Lunds stadsnät? Vad jag förstår så är det bara 100/10 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Sitter för närvarande på Bredband2 i Lunds stadsnät.. får nog bli ett byte till Bahnhof

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Nej nu blir det byte till Bahnhof om inte Bredband2 bestämmer sig för att göra lika

Ska vi trycka på dom att göra det då? Hänvisa till källan och undra varför dom inte gör likadant? Kan nog snacka med fler som kan skicka mail. VIll inte byta till Bahnhofs 100/10-lina. Bäst hade ju varit om Bredband2 gjorde likadant, de har inget att tjäna på Ipred. Vad säger ni?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Lunet som i Lunds stadsnät? Vad jag förstår så är det bara 100/10?

Lunet som i Luleås stadsnät.

Citat:

Ska vi trycka på dom att göra det då? Hänvisa till källan och undra varför dom inte gör likadant? Kan nog snacka med fler som kan skicka mail. VIll inte byta till Bahnhofs 100/10-lina. Bäst hade ju varit om Bredband2 gjorde likadant, de har inget att tjäna på Ipred. Vad säger ni?

Jag är på, även om jag inte har Bredband2. Konsumentkraft ftw!

Permalänk
Medlem

shit vad nice, då kanske man vågar sig på att använda torrents igen då, sitter sedan länge tillbaks på banhof 100/30.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

I höst är det dags att förhandla om avtalet på gruppaccessen vi har i min BRF. Då ska jag definitivt blanda in Bahnhof, inte för att jag är onöjd med nuvarande Ownit dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Klart att IPRED gynnar personer som begår grova brott via internet, t.e.x barnporr, genom att anonymiseringstjänster och kryptering blir vanligare och mer lättanvända vilket försvårar polisens arbete att spåra dem.

Via IPRED har man skapat en marknad för dessa tjänster, hur många hade egentligen hört talas om till exempel VPN och Truecrypt innan IPRED lagen klubbades igenom, skulle gissa att merparten av de grova brottslingarna inte är mer insatta i datorer än genomsnitts Svensson. Men nu görs special verktygen som används av en liten klick människor, med extrema behov eller bara är allmänt paranoida, till main stream tjänster för att skydda tonåringar som vill ladda hem senaste filmen.

Fast jag håller inte riktigt med om det.

Såg på uppdrag granskning om det låset, som vi fö hade då, som skulle vara så säkert men gick upp med en metallbit. (tror det var någon sågklinga som man fipplade till och bara drog upp och ner för att öppna)
Då motiverade låsmakarna med att det fortfarande var ett säkert lås, bara att kunskapen om hur lås fungerar inte borde finnas tillgängligt på nätet, det borde vara yrkeshemligheter och borde försvinna därifrån.

Jag känner att låset borde fungera även om man känner till hur det fungerar, eller vad tycker ni?

På samma sätt tycker jag inte man kan skylla lagen för att folk lär sig använda tjänster som för många ändamål är exceptionellt smarta och bra/passande men som kan användas till omoraliska/olagliga ändamål. Att folk känner till vad som finns tillgängligt är väl bara bra?

"Så länge inte så många tillåts veta om att det finns så är det ju utmärkt" är enligt mig inget bra argument.

Lite tankar bara!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
På samma sätt tycker jag inte man kan skylla lagen för att folk lär sig använda tjänster som för många ändamål är exceptionellt smarta och bra/passande men som kan användas till omoraliska/olagliga ändamål. Att folk känner till vad som finns tillgängligt är väl bara bra?

Faktiskt. Folks okunskap är, liksom "security through obscurity" inte är en särskilt önskvärd lösning, inget man gärna vill bygga något på. All kunskap är god kunskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Fast jag håller inte riktigt med om det.

Såg på uppdrag granskning om det låset, som vi fö hade då, som skulle vara så säkert men gick upp med en metallbit. (tror det var någon sågklinga som man fipplade till och bara drog upp och ner för att öppna)
Då motiverade låsmakarna med att det fortfarande var ett säkert lås, bara att kunskapen om hur lås fungerar inte borde finnas tillgängligt på nätet, det borde vara yrkeshemligheter och borde försvinna därifrån.

Jag känner att låset borde fungera även om man känner till hur det fungerar, eller vad tycker ni?

"Så länge inte så många tillåts veta om att det finns så är det ju utmärkt" är enligt mig inget bra argument.

Lite tankar bara!
//pscs3

Tycker exakt detsamma, jag håller på och läser lite om kryptologi och krypterings algoritmer på fritiden och har hittat något som jag riktigt gillar hos den communityn och det är att man inte ska använda argumentet "eftersom 'ingen' vet hur algoritmen fungerar så är den säker" eftersom det alltid kommer finnas folk som reverse engineerar algoritmer och sen publicerar de som de hittar.
Inom kryptologi kretsar anser man att en algoritm som är publik och kan testas av alla vara mycket säkrare, förutsatt att den inte knäcks jättelätt dvs :P, än en som implementerar "security thru obscurity".
Internet är ett otroligt kraftfull verktyg, vilket vår kära store bror inte verkar ha uppfattat

Mer OnTopic:
Jag tycker det är bra att iaf några ISP vågar ta ställning och säga det som lillebror har sagt hela tiden, att jakten på pirater är meningslös och att man borde lägga krutet på att jaga det som faktiskt kränker integriteten av oss människor istället.

Just my 5 cents

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Citat:

Hehe ok!
Men JagheterFelix! Ska vi ordna ngt?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Åhfan och de fanns i min håla till godtagbart pris också
Hoppas nu som fan att telenor inte är låst i några måndaer

men man kan alltså inte ha fasta ipadresesr? <- viktig fråga för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe ok!
Men JagheterFelix! Ska vi ordna ngt?

Jag bytte till Bahnhof för några minuter sen.. tog hela 1 minut att fixa. Så spara din tid på att skriva mails och dyl. och byt du med

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Åhfan och de fanns i min håla till godtagbart pris också
Hoppas nu som fan att telenor inte är låst i några måndaer

men man kan alltså inte ha fasta ipadresesr? <- viktig fråga för mig

Varför?

Är ju bara att skaffa sig en gratistjänst hos t.ex http://www.dyndns.com/ och sen har man ju en fast adress som många gånger är lättare att komma ihåg än en IP-adress.

Dessutom så är det ju alltid samma adress oavsett hur många gånger du byter ISP / fysisk adress.

Jag har haft en och samma adress nu i lite över 6 år.
Underbart om man hostar en game-server så man kan lira lite med vännerna och dela med sig av fotona via FTP.

Idag är det ju till och med så bekvämt att många routrar har stöd för detta så man slipper installera nån klient på datorn.

Ruskigt smidigt vid flytt, bara plugga in den, se så den får kontakt och sen bara bara börja gamea.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Jag bytte till Bahnhof för några minuter sen.. tog hela 1 minut att fixa. Så spara din tid på att skriva mails och dyl. och byt du med

Jag vill ha 100mbit uppladdning :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag undrar hur statsnät fungerar egentligen. Sparar statsnäten något om användarna?

FEV tillhandahåller bara infrastrukturen, sedan är det upp till din ISP.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Först ut, way to go Bahnhof!
Men det här kommer sluta på ett och enbart ett sätt.

Lagom nu när det är dags att dra igång karusellen för nästa val så kommer alla slå på stora trumman och tycka att det är bra gjort och att det är förskräckligt hur detta kunnat ske och att man utsätter de stackars väljarna för detta... och lagom när man ljugit sig både blå, gul, grön och lilaprickig kommer man knata iväg till EU och inte göra ett jota för att stoppa datalagringsdirektivet. På detta sätt kan man vara hur folklig och arbeta tillsammans med sina väljare bäst man vill medan man i verkligheten hugger dem i ryggen eftersom man sen "måste" införa direktivet oavsett vad man "försökt så hårt" att göra innan...

Det är äckligt, men jag är villig att satsa rätt mycket på att det är exakt vad som kommer ske.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Säg det till filmindustrins privatpoliser på APB och hör om dom bryr sig.

Säg det till kungen av moraltanterna, Jan Guillou

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har redan skickat mail till Telia och informerat dem om att de kommer att förlora en kund till Banhof om de inte gör samma sak som dem.

Ska strax flytta till område med möjlighet till Banhof, Telia är som sagt enda aktören där jag bor för tillfället...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Dags att rösta på Piratpartiet, så de kan få en liten vågskålsroll åtminstonde, skicka signaler till våra "kära" politiker

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Osäker på detta, men är det inte stadsnätet i många fall som har hand om DHCP/ip-utdelning? I så fall torde det väl vara stadsnätet som kan ta fram dessa uppgifter och inte Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Skicka blommor till Bahnhof!

Skämt åsido, kanske ska byta till Bahnhof nu, börjar bli trött på mitt sega Glocalnet!

Permalänk
Medlem

Bahnof vore grejen..
Någon som vet hur det är med BBB?

Edit:
Man kunde få Bahnof hit, kanske skulle ta ett snack med farsan..

Permalänk
Medlem

Kanske ska kolla upp med det lokala bredbandsföretaget hur de gör. Vore grymt gött om de gjorde likadant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Osäker på detta, men är det inte stadsnätet i många fall som har hand om DHCP/ip-utdelning? I så fall torde det väl vara stadsnätet som kan ta fram dessa uppgifter och inte Bahnhof?

Bra fråga! Det borde isåfall stå i avtalet om hur det är uppdelat.

Visa signatur

assrock!! hehe