Vad göra/se/äta i Italien/Milano?

Permalänk
Medlem

Vad göra/se/äta i Italien/Milano?

Nu på fredag är det dags för en weekendresa ner till Milano. Har aldrig varit i Italien så nu undrar jag om det är någon som varit i Milano eller Italien för den delen och kan tipsa om saker som man absolut måste uppleva/smaka etc?

Mvh Sabbe

Permalänk
Medlem

Il Duomo är magnifikt, likaså gallerian bredvid. Sen är kaffet något du måste prova på... så otroligt gott och så många sorter att det är svårt att förstå. Att det är otroligt billigt är inte fel, det heller Sen är shoppingen i Milano väldigt bra den med.

Dock måste jag säga att Milano nog är en av de tråkigaste städerna i Italien. Det är en väldigt affärsinriktad stad, utan större turistfällor.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Dra checka in Giuseppe Meazza (San Siro)

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

som sagt ta beställ kaffe. smakar grymt mkt bättre än svenskt kaffe. har varit italien 4-5 gånger dock inte i milano... käka även pizza nånstans också gott.

Permalänk
Medlem

Alla deras modeler utav gourmé kött (alltså inte vanligt fäskfile ). lufttorkad skinka mm

Även Glassen ska vara fruktansvärt god

(och saker som att köpa apelsiner utav apelsinodlaren precis utanför hans odling)

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Glass, kaffe, pizza och italiensk mat överhuvudtaget bara måste ätas om man är där :p.

Ska man ta tummen ur röven och åka kanske hm.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag blev lite besviken på pizzan där. Den var faktiskt inte så god som man kunde tro...

Ska du bara till Milano, eller finns det planer på annat också? Något jag skulle rekommendera är en liten dagstripp till Venedig. Tåget tar bara typ 2 timmar, om jag inte minns fel... och tåget går rakt in i hjärtat av Venedig, så det är i princip bara att stiga på och av.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det var jäkligt kul att köra bil i Milano på natten ;). Åkte bara genom stan, jag å brorsan bilade till Rom och hamnade lite fel .. så ..

Iaf, Venedig är klart värt ett besök, likaså Pisa. Nu hade du ju bara en helg på dig men om du ska ner igen och har mer tid ligger det en liten by på västkusten strax norr om Rom som heter Castigliano della Pescaia, ska du åka till nåt ställe råder jag dig att åka dit. Är nog det mysigaste på denna planet :).

Vad du än gör. åk inte till Genoa. Jäkla skethål ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

som ovan ett annat resmål är ju att besöka mindre bad orter lite närmare rivieran...

typ san remo, arma di taggia! varit där 3 gånger skitfint :). dock har jag inte varit där på säkert 5-6 år...