Permalänk
Medlem

Lasse Bytte - Lasse är glad.

63åringen Lasse bytte för 3 år sen till Ubuntu och nu slipper han strul med datorn. Kul at se Linux i svenska dagstidningar och att "nonnerds" börjar nyttja det.

http://sydsvenskan.se/vetenskap/teknik/article426731/Ubuntu-o...

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Snel Lasse + data + Obonto = Klad Lasse

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

klapa snel lase

Visa signatur

smash?

Permalänk
Medlem

Jag märker nu att Lasse är noob och inte alls elit. Han kör ju Hardy Heron som är så jävla gammalt och ute. Kan inte någon installera Gentoo åt Lasse?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

perfekt med lite artiklar om folk som är nöjd med linux och som publiseras i "svensonpressen"

fast med tanke på att det här är Sweclockers forum lär väl folk klaga som fasen över det me...

EDIT: hahaha han inte ens skriva det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse
Man blir lite talibansk när man hittat något riktigt bra som andra helt missar.

Say what?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Snel Lasse + data + Obonto = Klad Lasse

Ubunto heter det...

Permalänk

Tycker den började väldigt tråkigt med att de lade sådan tyngd på att "allt" är gratis. Jag är lite trött på att open source == gratis och det är det som gör det bra.

Annars var det en trevlig liten artikel. Kan säkert locka en hel del folk till Ubuntu.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Tycker den började väldigt tråkigt med att de lade sådan tyngd på att "allt" är gratis. Jag är lite trött på att open source == gratis och det är det som gör det bra.

Annars var det en trevlig liten artikel. Kan säkert locka en hel del folk till Ubuntu.

Precis! Och spela roll att det är gratis, jag och många andra betalar ändå inte för windows liksom..

Permalänk
Medlem

Jag blir bara SUR när jag läser sånthär! Openoffice, gimp och firefox är väl lika gratis till winblows som lunix? Sedan att det just är ubuntu jämt, överskattat upp i skyarna^3.

URG! Betala pengar för ett operativsystem är något som man självklart kan göra. Det är ju en genska viktig del utav hur datorn blir.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Jag blir bara SUR när jag läser sånthär! Openoffice, gimp och firefox är väl lika gratis till winblows som lunix? Sedan att det just är ubuntu jämt, överskattat upp i skyarna^3.

URG! Betala pengar för ett operativsystem är något som man självklart kan göra. Det är ju en genska viktig del utav hur datorn blir.

Han nämnde även att det är skönt att slippa betala för anti-virus och shite, visst det finns gratis versioner som AVG och tillägg som ABP till FF men där börjar det nog bli lite avancerat för en 65 åring som sitter vid datorn 1-2 timmar per vecka, samt inte alls lika säkert.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Jag blir bara SUR när jag läser sånthär! Openoffice, gimp och firefox är väl lika gratis till winblows som lunix? Sedan att det just är ubuntu jämt, överskattat upp i skyarna^3.

URG! Betala pengar för ett operativsystem är något som man självklart kan göra. Det är ju en genska viktig del utav hur datorn blir.

Men det ingår inte i windows. Att det ingår program så att datorn går att använda till alla "normala" behov är en stor fördel, oavsett om det "finns till windows" eller inte. Spelar det någon roll att Ubuntu är överskattat, egentligen? Det är enkelt att använda, och vad är nackdelarna?

Klart man KAN betala för ett operativsystem. Jag KAN köpa en dubbelt så dyr dator också, jag KAN köpa ett grafikkort för 5000 när jag inte ens spelar spel, just in case. Men borde jag?

Visa signatur
Permalänk

asså, om man ska spela så suger ubuntu, men till det mesta andra, så är det oerhört bra, stabilt, snabbt, säkert, enkelt, gratis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
asså, om man ska spela så suger ubuntu, men till det mesta andra, så är det oerhört bra, stabilt, snabbt, säkert, enkelt, gratis...

Dummaste jag hört. Det finns massor av native spel till Linux som är oerhört bra. Det är dock svårare att spela retail spel på Linux då de kodas för Windows plattformen.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Dummaste jag hört. Det finns massor av native spel till Linux som är oerhört bra. Det är dock svårare att spela retail spel på Linux då de kodas för Windows plattformen.

Efter att ha spelat många linux-native spel på både stationära och laptopen måste jag säga att det fortfarande är mycket svårare än att spela på ubuntu än på windows. Om man då räknar in fönsterhanterare, effekter (compiz), flera skärmar, grafikkortsdrivrutiner, openGL mm. När man har ordnat allt går det bra, men knappast enklare.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Efter att ha spelat många linux-native spel på både stationära och laptopen måste jag säga att det fortfarande är mycket svårare än att spela på ubuntu än på windows. Om man då räknar in fönsterhanterare, effekter (compiz), flera skärmar, grafikkortsdrivrutiner, openGL mm. När man har ordnat allt går det bra, men knappast enklare.

Men samtidigt så utvecklas linux kraftigt åt det användarvänliga hållet.
Titta t.ex. på ubuntu 9.04 som jag just nu håller på o pröva ut (släpps om 6 dagar förresten ^^).
Allt funkar out-of-the-box på 3 datorer jag installerat det på. Proprietära grafikkortsdrivrutiner föreslås direkt när man loggat in för första gången. Jämför med windows där man måste ta sig till tillverkarens hemsida för att sedan söka igenom deras supportavdelning för att hitta en lämplig drivrutin.
Flera skärmar löser sig lätt antingen genom de nya grafikkortsdrivrutinerna eller senaste gnome som har nytt utökat stöd för flera skärmar. Effekter och liknande är ju inte mer än ett komplement, och för mig personligen har det inte påverkat spelprestandan märbart.

Givetvis så är linux inte det ultimata OS:et om man är intresserad av att spela spel, men ju fler användare linux får, ju större är chansen att speltillverkarna öppnar ögonen för operativsystemet. ID Software har ju utvecklat spel till linux i flera år, och det ryktas att native-version av steam är påväg till linux.

just my 2 cents

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ubunto heter det...

har du inget bättre för dig än att rätta andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Men samtidigt så utvecklas linux kraftigt åt det användarvänliga hållet.
Titta t.ex. på ubuntu 9.04 som jag just nu håller på o pröva ut (släpps om 6 dagar förresten ^^).
Allt funkar out-of-the-box på 3 datorer jag installerat det på. Proprietära grafikkortsdrivrutiner föreslås direkt när man loggat in för första gången. Jämför med windows där man måste ta sig till tillverkarens hemsida för att sedan söka igenom deras supportavdelning för att hitta en lämplig drivrutin.
Flera skärmar löser sig lätt antingen genom de nya grafikkortsdrivrutinerna eller senaste gnome som har nytt utökat stöd för flera skärmar. Effekter och liknande är ju inte mer än ett komplement, och för mig personligen har det inte påverkat spelprestandan märbart.

Givetvis så är linux inte det ultimata OS:et om man är intresserad av att spela spel, men ju fler användare linux får, ju större är chansen att speltillverkarna öppnar ögonen för operativsystemet. ID Software har ju utvecklat spel till linux i flera år, och det ryktas att native-version av steam är påväg till linux.

just my 2 cents

Jag håller med till 99%. Jag har helt enkelt inte fått dual-skärmar att funka som jag vill med skrivbordsvägg. Men jag har tålamod, och fördelarna jämfört med XP är stora nog för att jag ska kunna ha den andra skärmen avstängd tills det löser sig.

Många open-source spel börjar ju komma också, t ex nexuiz som är riktigt roligt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag håller med till 99%. Jag har helt enkelt inte fått dual-skärmar att funka som jag vill med skrivbordsvägg. Men jag har tålamod, och fördelarna jämfört med XP är stora nog för att jag ska kunna ha den andra skärmen avstängd tills det löser sig.

Många open-source spel börjar ju komma också, t ex nexuiz som är riktigt roligt.

Samma problem med wallpapern.
Löste det genom att print-screena o copy/pasta in wallpapern jag ville ha
såhär blev det:
http://img411.imageshack.us/img411/5843/84978646.png

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ubunto heter det...

Ja och det heter ''Snäll'' ''Dator'' och ''Glad'' med.
Tror bara att han skojar,så du behöver inte rätta då.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
Ja och det heter ''Snäll'' ''Dator'' och ''Glad'' med.
Tror bara att han skojar,så du behöver inte rätta då.

Right back at you

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Samma problem med wallpapern.
Löste det genom att print-screena o copy/pasta in wallpapern jag ville ha
såhär blev det:
http://img411.imageshack.us/img411/5843/84978646.png

Wallpapern löste jag på ett annat sätt. Interfacelift.com och valde dual-monitors.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
Ja och det heter ''Snäll'' ''Dator'' och ''Glad'' med.
Tror bara att han skojar,så du behöver inte rätta då.

snacka om att missa skämtet /facepalm

Permalänk
Medlem

Är rätt lustigt.. i alla år har linuxfantasterna klagat på dåligt stöd och nu när väl "vanligt" folk börjar hoppa över till linux... ja då gnälls det för det. Och en användarvänlig dist som Ubuntu gnälls det över för att den inte är tillräckligt hardcore.

Lustigt....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Är rätt lustigt.. i alla år har linuxfantasterna klagat på dåligt stöd och nu när väl "vanligt" folk börjar hoppa över till linux... ja då gnälls det för det. Och en användarvänlig dist som Ubuntu gnälls det över för att den inte är tillräckligt hardcore.

Lustigt....

Japp, det är ett rätt irriterande problem och relativt vanligt på sweclockers om man funderar på varför man egentligen började köra linux från början. För mig var det bara för att jag tror på open-source. Att det skulle funka såhär bra trodde jag faktiskt inte. (kör Ubuntu 9.04)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
har du inget bättre för dig än att rätta andra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
Ja och det heter ''Snäll'' ''Dator'' och ''Glad'' med.
Tror bara att han skojar,så du behöver inte rätta då.

Mitt tafatta försök till skämt gick tydligen inte hem här. Ska kanske inte försöka mig på att bli komiker trots allt.

För att förtydliga, noobs brukar ofta skriva Ubunto istället för Ubuntu.

Permalänk
Medlem

lasse = epic!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Men samtidigt så utvecklas linux kraftigt åt det användarvänliga hållet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Och en användarvänlig dist som Ubuntu gnälls det över för att den inte är tillräckligt hardcore.

Definitionen av användarvänlighet beror väl på vem användaren är. En sysadm eller allmänt Linuxintresserad person kan mycket väl tycka att Ubuntu inte alls blir mer och mer "användarvänlig" utan i stället att distributionen bara obstruerar det gentliga systemet mer och mer.

Användarvänlighet ska inte likställas med låg inlärningströskel, imho. Jag tycker Vim är användarvänligt, snabbt och enkelt att använda samtidigt som det är kraftfullt och kan göra allt, men det innebär inte att det ha låg inlärningströskel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Definitionen av användarvänlighet beror väl på vem användaren är. En sysadm eller allmänt Linuxintresserad person kan mycket väl tycka att Ubuntu inte alls blir mer och mer "användarvänlig" utan i stället att distributionen bara obstruerar det gentliga systemet mer och mer.

Användarvänlighet ska inte likställas med låg inlärningströskel, imho. Jag tycker Vim är användarvänligt, snabbt och enkelt att använda samtidigt som det är kraftfullt och kan göra allt, men det innebär inte att det ha låg inlärningströskel.

Vad hindrar dig från att stänga av GDM i ubuntu och starta i bash istället? Kanske t o m avinstallera GNOME och installera Vim istället? Ubuntu är enkelt att använda för en oerfaren användare, men jag ser iaf inga hinder för att en erfaren användare ska kunna göra det han vill med systemet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vad hindrar dig från att stänga av GDM i ubuntu och starta i bash istället? Kanske t o m avinstallera GNOME och installera Vim istället? Ubuntu är enkelt att använda för en oerfaren användare, men jag ser iaf inga hinder för att en erfaren användare ska kunna göra det han vill med systemet.

Var mest likställandet av "användarvänlighet" och "låg inlärningströskel" jag var emot. Se t ex http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm som uttrycker vad jag menar (se framför allt #5).

Det är inte omöjligt för en erfaren användare att göra som hanhon vill med systemet (vilket är en väldig fördel med *nix), men det är mer tillgängligt att göra det under andra distributioner, vilket gör de mer användarvänliga för vissa målgrupper.

Men mångfald är bra, Ubuntu har definitivt existensberättigande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.