Permalänk
Avstängd

Rensa Linux från HDD'n

Hej, har ett linux-system som krabbar. Går inte installera något, det är något seriöst fel. Alla program ger olika felmeddelanden.

Har en Optiarc AD-7200S, men när jag ska installera Windows så lägger den av.

Testat att installera med USB-minne, men det går inte heller..

Vad finns det för alternativ kvar?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Windows brukar väl inte vilja hantera linux-partitioner så bra?
Testa boota upp med en live-cd och styr upp NTFS-partitioner.

Permalänk
Avstängd

Har gjort det, tyvär så löser det inte problemet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte en utförlig problembeskrivning, men datorn låter ju inte helt frisk.

En Optiarc är en DVD-läsare vad jag förstår, en uppenbar grej är ju att testa med en annan DVD-enhet, liksom med en annan Windows-skiva.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Boota med en live-CD och kör:
dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 (Ersätt vid behov /dev/sda med beteckningen på ifrågavarande hårddisk)

Kommandot tömmer hårddisken (sda) helt, så kopiera det du vill spara till något annat medium först. Löser det inte problemet är antingen hårddisken eller RAM-minnet trasigt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Boota med en live-CD och kör:
dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 (Ersätt vid behov /dev/sda med beteckningen på ifrågavarande hårddisk)

Kommandot tömmer hårddisken (sda) helt, så kopiera det du vill spara till något annat medium först. Löser det inte problemet är antingen hårddisken eller RAM-minnet trasigt.

får "No space left on device"

Har en SCSI-disk.

Det är inte fel på Windows-skivan eftersom den fungerar felfritt på andra datorer.

Har inte heller tillgång till en annan DVD-läsare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
får "No space left on device"

Har en SCSI-disk.

Det är inte fel på Windows-skivan eftersom den fungerar felfritt på andra datorer.

Har inte heller tillgång till en annan DVD-läsare.

Är du säker på att du verkligen har en SCSI-disk, eller är det bara linux som påstår det? Det förra är tämligen ovanligt på en vanlig PC medan det andra är vanligt förekommande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Är du säker på att du verkligen har en SCSI-disk, eller är det bara linux som påstår det? Det förra är tämligen ovanligt på en vanlig PC medan det andra är vanligt förekommande.

Jo, SAS.. Alla här har inte köpt sina riggar på SIBA.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nädå, det förstår jag. Men jag vet också att det är vanligt att Linux rapporterar fel. Baserat på vilket som är vanligast, ATA-diskar, ställde jag frågan. Konstigt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gillar verkligen att du vill låta överlägsen samtidigt som du vill ha hjälp. Lycka till med den attityden, nolla.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Problemet beror troligen på att ditt Windowsinstallationsprogram inte har drivrutinerna, som behövs.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Jag gillar verkligen att du vill låta överlägsen samtidigt som du vill ha hjälp. Lycka till med den attityden, nolla.

Det är skillnad på fakta och att försöka låta överlägsen, det är nog dags för dig att växa upp och dra bort gardinen och förstå att det finns ett liv utanför datorvärlden.

MBY och fagerja, är inget fel på grejerna.. men frågan är vart mjukvarufelet finns.. funderar om det kan vara så att jag måste byta firmware på läsaren och flasha om bios innan det går. Men har ju funkat förut så blir ju lite fundersam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjukvarufelet är att installationsprogrammet inte har de drivrutiner (moderkortets), som behövs för att styra läsaren. Om du inte har en diskettstation så måste du göra en ny installationsskiva, som innehåller drivrutinerna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Mjukvarufelet är att installationsprogrammet inte har de drivrutiner (moderkortets), som behövs för att styra läsaren. Om du inte har en diskettstation så måste du göra en ny installationsskiva, som innehåller drivrutinerna.

Länge sedan jag gjorde en slipstreamad skiva, lust och förklara hur jag skall gå tillväga?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Länge sedan jag gjorde en slipstreamad skiva, lust och förklara hur jag skall gå tillväga?

vlite (Vista) eller nlite (2000-XP).

Lite fritt från minnet, har dock bara använt nlite:

1. Öppna programmet och välj installationsfiler (väldigt guidat är det, omöjligt att missa).
2. Välj Drivers och Bootable ISO under kategorin Integrate som finns när du har tryckt på next. Tryck på next igen.
3. Leta upp .ini-filer till kontrollern. Vet ju inte riktigt vad du har för hårdvara, men har du något intelchip så kan du tanka drivrutinerna från intel.com eller liknande och extrahera exe-filen och på så sätt få tag på .ini-filen.
4. Next (ett antal gånger, vet inte hur många).
5. Make ISO och bränn sedan.

Detta kräver ju en Windowsburk.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Testat att ställa SATA-porten i bios till IDE-kompatiblet läge? Jag antar att DVD-läsaren är ansluten till en SATA-port. I och för sig borde det inte behövas om det är en nyare Windowsversion som Vista men är det gammalt WindowsXP så känns inte alltid SATA-portarna igen av installationsprogrammet.

Om du ändå ska slipstreama se då till att lägga in senaste servicepack också så slipper du få så många uppdateringar efter installationen.