Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Det finns ju Acer aspire one den är ca 1000kr billigare än de du nämnde men har slöare SSD. Vet doc inte hur det är med lagerstatus på den....

Ja, fast den har halva batteritiden bara. tyvärr
2,5 timmar mot eee pc som har 5 timmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Rosa aspire one med ssd finns på inet för 1995kr. Borde ju vara ett ganska hyfsat köp

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en en månad gammal Aspire One A-110 med Linux och 8GB SSD för 1500kr och moddade in en 160GB satadisk som jag hade liggande. Postar nog bilder från bygget i mitt galleri sen.

Underbar liten dator, det är egentligen bara musknapparna jag stör mig på (de sitter på varsin sida av trackpaden). Kommer nog köpa en enormt 9-cellsbatteri på Ebay för nån femhundring senare.

Permalänk
Medlem

Jag har redigt med huvudvärk nu. som andra nämnt är det en djungel det här med netbooks. först funderade jag på HP 2133 men den var visst slö. sedan blev det acer A150. Men sen hittade jag Asus EEE 1000H som hade bra batteritid vilket passar mig. men tangentbordet var inte det bästa. Men HP2133 skulle ha bra tangentbord så nu blev det den igen.
Krav:
* minst 3tim batteritid
* skönt tangentbord. ska kunna sitta och skriva på bussen
* inte alltför slö. enklare spel ska funka (GTA1&2. aoe1&2 och liknande)
*gärna matt skärm men inte ett måste.
* absolut max 4000kr, men helst runt 3000kr

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412494

Gillar designen på Compaq´s netbook samt att tangentbordet är bland de bättre enligt mig

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412494

Gillar designen på Compaq´s netbook samt att tangentbordet är bland de bättre enligt mig

Äger inte HP compaq? Och dessutom är väl de identiska med HPs netbooks?

Jag är ute efter en HP 2140. De verkar perfekta, om man tar med ett 6 cell batteri.
Finns det något bättre om man prioriterar detta:
1. Tagentbord
2. Batteritid

och prioriterar detta minst:
Pris
3G
Prestanda
Hårddiskutrymme (hellre SSD än mekanisk om det blir längre batteritid alltså)

Någon nämnde barnsjukdomar är ett problem för HP. Vilka barnsjukdomar? Alla netbooks verkar ju ha samma smet vad gäller nb,cpu,grafiikort osv. Om en har barnsjukdomar bör väl alla ha det eftersom de är så lika varandra?!

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att om man också tänkt surfa mobilt så ska den ha Windows XP.
Tele 2s program Mobile Connect stödjer inte Linux och de ger ingen support om man har problem med att få det att funka. Utan då man får klara sig själv vilket kan vara svårt om man inte är Linuxkunnig.

Annars rekommenderar jag förutom XP, 1gb minne och hårddisk på 120gb eller mer samt Atom-processor.

Det är skönt att ha lite extra utöver de 20 gb som går åt till diverse program plus de 10-15gb som rekommenderas att man har ledigt.

Atom-processorn är förvånansvärd pigg och snabb jämfört med t ex en C2D om man inte gör flera saker samtidigt. Undvik att skanna hårddisken med antispion- eller virusprogram samtidigt som något annat.

En batteritid på 3 timmar räcker gott för man orkar ändå inte sitta och jobba/surfa på en 9 tums skärm längre än 2-3 timmar och ska man sitta en hel dag får man väl leta upp två hål i väggen någonstans.

Elgiganten har ett par netbooks för 3.000 som verkar bra.
Själv är jag helnöjd men min Toshiba för 2.400 begagnad (1 mån). Två års garanti om man registrerar sig och jättebra support som svarar direkt utan väntetid på 020nr.

Vill man ha en 10-tummare verkar Lenovon bra. Men då börjar man närma sig de släpbara.
Finessen är ju att netbooken ska vara en liten bärbar att komplettera med för enklare saker som text, bild och surf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjb
Det viktigaste är att om man också tänkt surfa mobilt så ska den ha Windows XP.
Tele 2s program Mobile Connect stödjer inte Linux och de ger ingen support om man har problem med att få det att funka. Utan då man får klara sig själv vilket kan vara svårt om man inte är Linuxkunnig.

Fast om man slänger in någon Ubuntuversion på den istället (vilken ju inte kostar något extra) så är mobilt bredband verkligen plug-and-play. Man får upp en dialogruta med operatörer, och efter att man valt en är det bara att köra. Är ännu mycket lättare än i XP.

Tveksamt sen om det är många sweclockrare som skulle vända sig till Tele2 om de har problem med installation av datorhårdvara... "Har du sett till att uppdatera datorns modermodem?"

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja höra fler inputs om Lenovon, är det inga fler som har den?

Permalänk

Vill bara tipsa alla som tänkt köpa netbook på media markt och gäller säkert en hel del andra elektronik kedjor och det är de att de har plockat bort batterierna på netbooksen så att ni inte blir besvikna när ni kommer hem och märker att datorn är mycket tyngre än i butik. Extra lurigt är det att lägga märke till det om man tittar på datorer som har batteriet "bakom" skärmen som en rulle då den känns naturlig att stänga utan batterirullen.

Bara ett tips!

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.