Permalänk
Medlem

Jag förstår.
Civilrätt är lite annorlunda än annan rätt, vad den nu kalllas ...

Visst är det hela tiden en balansgång mellan samhällskontroll och rätt till privatliv.
Om fel politisk vind får makten i fel läge kan det lätt tippa över och drabba människorna/lagstiftarna själva.
Som i fallet Bush.

Storebror ser dej - det scenariot finns alltid runt hörnet.
Om vi inte är uppmärksamma och höjer våra röster .. när det behövs för att få balans.

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

BBS är säkrast att fildela med idag...För de har totalt glömt bort det...

Permalänk
Medlem

För dom som inte vet, kommer APB med kronofogde och ska göra en intrångsundersökning, får dom inte avlägsna något från platsen. Dom får alltså inte ta med sej din dator till exempel.

Jag har fundert på att fixa något dolt utrymme jag kan packa ner min laptop i på några sekunder men nu har jag insett att det inte behövs. Det räcker med en hidden container genom Truecrypt där man har material. APB kan ha med sej IT-kompetens som sannolikt ser att man har True Crypt installerat och för att få ryggen fri från dom får man väl ta några pinsamma halvnakenkort på sej själv och lägga i den container som inte är hidden och visa upp för dom.

Men intrångsundersökning får endast göras vid allvarliga intrång och för dom allra flesta behöver man inte oroa sej för det. Dock får man ju se sen hur dom utnyttjar den här lagen, samlar dom "bevisning" under en längre tid så kanske dom har fog för att åberopa allvarliga intrång, jag vet inte hur det är med det. Med datalagringsdirektivet kanske det blir ännu lättare för dom, det beror ju på hur den informationen kommer att se ut.

Permalänk
Medlem

Kör LINUX och allt från USB-pinne
(finns snabba flashminnen upp till 32GB/64GB och mer idag)
Till och med Windows (minimala windows versioner) finns för USB.
Du bootar från USB och kör.

När du ser eller hör polisen/kronofogden komma:
- Ryck USB-pinnen ur datorn
- Slå av strömmen till PC:n
- Kasta ut USB flashdriven genom fönstret, Spola ned den i toaletten eller Svälj den!
- Gå till dörren och hälsa besökarna varmt välkommna

Naturligtvis ska du köra datorn utan andra hårddiskar.
Åtminstone inte ha något uppseendeväckande på dom.

Det går alldeles utmärkt förresten att köra din webserver, Apache / Windows server,
och hela din website från USB Flash drive också.
Jag har själv testat göra det flera gånger

Om nån tycker din website är olaglig eller sånt
och när du får oväntat besök ... ryck usb pinnen ur. Se ovan!
Och bjud på Gevalia
Det ska man när man får oväntat besök.

- ----------

En mycket snabb USB-pinne, av bra storlek och till bra pris är:

http://www.kingston.com/flash/dt_HyperX.asp
Cirka 500:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395804
Kingston HYPERX2 Datatraveler finns som 8GB, 16GB och 32GB

Den är testad och jämförd vad gäller hastighet med mycket bra data
och för den jämförelsvis höga snabbheten hittar du ingen mer prisvärd.
Det är nåt helt annat än alla långsamma USB minnen!
Som vi alla provat och har nu.

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

är det någon som har koll på hur man får tag i försäljningsstatistik för svea land?

Det vore väldigt intressant om det fanns detaljerad statistik över hur många ex cd/dvd/bluray/ljudböcker/spel som sålts säg dom senaste 6 månaderna och sen börja se om / hur den förändras nu efter 1:a april.

Själv har jag dock ingen aning om vart man ska leta, någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
är det någon som har koll på hur man får tag i försäljningsstatistik för svea land?

Det vore väldigt intressant om det fanns detaljerad statistik över hur många ex cd/dvd/bluray/ljudböcker/spel som sålts säg dom senaste 6 månaderna och sen börja se om / hur den förändras nu efter 1:a april.

Själv har jag dock ingen aning om vart man ska leta, någon?

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, för det första så förändras inte folks konsumtionsvanor över en natt, så att IPRED skulle få sån statistik att ändra sig omgående (närmsta månaderna) är inte sannolikt.

För det andra är det väl helt uppenbart att nerladdningen senaste 5 åren har minskat CD/DVD-försäljningen, finns inget som tyder på något annat. S e tex http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2604789.svd

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju precis så det låter på alla artister/pontén/upphovsrättsinnehavare.

"får vi stopp på fildelningen så är alla våra problem lösta"
"då kommer intäkterna öka och vi kan köpa ett extra jetplan"

Vad jag är ute efter är att visa att folk "konsumerar" media genom fildelning just på grund av att det är gratis.

Jag är ute efter att det inte går att säga att "1 nedladdning = 1 förlorad försäljning"....

För om nu inte försäljningen har ökat så visar det ju på en enda sak, folk är inte villiga att betala för det dom tidigare fildelade, och kan därför helt enkelt bara avstå istället.

Om dom äntligen inser detta kanske dom kan lägga lite kraft på att ta fram vettiga alternativ i vettiga prisklasser istället för att försöka få stopp på fildelningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Förstår inte riktigt vad du är ute efter, för det första så förändras inte folks konsumtionsvanor över en natt, så att IPRED skulle få sån statistik att ändra sig omgående (närmsta månaderna) är inte sannolikt.

För det andra är det väl helt uppenbart att nerladdningen senaste 5 åren har minskat CD/DVD-försäljningen, finns inget som tyder på något annat. S e tex http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2604789.svd

Öhm ? Så bara för att det går dåligt för de lokala handlarna så går det dåligt för hela branschen ? Har du ens sett hur mycket CDON, sveriges största CD/DVD-handlare vuxit under den tiden den funnits ? Kan säga att det handlar om tiotals procent varje år.

De lokala TV/HiFi/Elektonik-butikerna går också under på grund av piratkopiering och allt mindre föräljning inom branschen, eller är det andra anledningar ? Kan det vara så att onlineförsäljning inom båda branscherna tar över från de lokala små handlarna ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee

http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=45&art...

Citat:

CDON är ett av de företag som överlevt när många andra e-handlare dukat under i början av 2000-talet och har vuxit med i snitt över 60 procent årligen sedan 1999.

Snacka om en mörk tid för branschen när företaget med störst marknadsandel växer med i snitt 60% per år i tio år...rena domedagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen för övrigt nu när diskussionen är igång så förstår jag inte ens vad det grinas över:

Citat:

Ten days after being released, 'The Dark Knight' has become the fastest film to cash in over $300 million

Det där visar ju uppenbarligen att producerar man nått som folk vill ha, så säljer det..

Tror knappast att U2 eller bruce springsteen sitter och äter blodpudding på kvällarna heller, med konserter som säljer ut så fort som biljettförsäljningen kan hanteras...

Vad jag menar här är helt enkelt, det finns aldeles för många esteter som grinar om att "nu har vi skapat nånting, KÖÖÖÖP"

Men uppenbarligen så håller ju inte deras grejor måttet.... Men då skylls det på nerladdning istället

Permalänk
Medlem

Det här caset ska bli intressant att följa

Operatör tar strid mot Ipred

Permalänk

så Ipredator och oneswarm verkar vara de bästa alternativen just nu?
synd bara att de fortfarande är i beta stadier...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
De lokala TV/HiFi/Elektonik-butikerna går också under på grund av piratkopiering och allt mindre föräljning inom branschen, eller är det andra anledningar ? Kan det vara så att onlineförsäljning inom båda branscherna tar över från de lokala små handlarna ?

Det lär ju inte gå bättre för TV/HiFi/Elektronik-butikerna när de inte kommer sälja en enda MP3-spelare, DVD-spelare med DivX stöd etc. ..

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Försäkring mot IPRED

Som man har hört på nyheterna verkar det ju som om IPRED har fått sjukt stor inverkan på antalet som fildelar...

Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta innan det vänder och folk glömmer bort allt det här o börjar tanka som förr. Det gäller ju att ingen bangar och alla fortsätter.

Var medlem på tankafritt innan, synd bara att dom har lagt ner... Lite drygt att få böter på typ 30 lax i brevlådan ju:P

Hittade ett ställe som heter internetförsäkring, verkar bygga på ungefär samma princip som tankafritt fast lite mer seriöst.
Kolla på www.internetforsakring.se kan ju vara värt att va med?!

Permalänk
Medlem

Göra ett stort VPN med alla man känner och kryptera sin diskar mot oväntat besök.. ?

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 7 5700X3D 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Jag har skaffat mig en anonymeringstjänt hos www.doltip.se jävligt bra tjänst med bra priser och jag laddar ner i exakt samma hastighet som jag gjorde innan. prova den så surfar du helt anonymt.

Permalänk
Medlem

Dom har haft IPRED i snart 2 år i finland har inte haft någon påverkan med fildelning. Ingen jag känner i finland känner någon som har ens fått ett varningsbrev, vad säger det? ISP'en i finland kanske kör med samma idé som bahnhof eller något. Problemet är att de flesta svenskarna är paranoida och det är därför IPRED är så bra för det skrämmer folk, skrämsel funkar bra.

När det kommer till att bevisa att just du har gjort något med de få, kassa, bevis dom har haha, lycka till. Vad har dom för "bevis" egentligen som skulle kunna fälla dig, inget. Förnekar dom allt, skyller på trådlöst osv, är ett förlorat lopp.

Vi får se i maj-mitten av maj hur det går. Grejen är att dom bara visar nyheter när saker funkar som det skall, sällan du ser något när det skiter sig(som med IPRED). Hur många har torskat pga av IPRED?

Permalänk
Medlem

Om jag krypterar min HDD, finns det någon lag på att jag måste öppna krypteringen om någon av pontens män kommer och säger det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiiiim
Om jag krypterar min HDD, finns det någon lag på att jag måste öppna krypteringen om någon av pontens män kommer och säger det?

Nej.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiiiim

I civilrättsliga domstolar så ska man ju till viss del själv bevisa sin oskyldighet. Så jag skulle ändå rekommendera att skapa en dold partition. Men att tvinga dig att kryptera upp den kan de absolut inte göra, bara det att det kanske förminskar din trovärdighet i domstolens ögon om du inte gör det....

Visa signatur

Permalänk

Re: Försäkring mot IPRED

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phenomxxx
Som man har hört på nyheterna verkar det ju som om IPRED har fått sjukt stor inverkan på antalet som fildelar...

Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta innan det vänder och folk glömmer bort allt det här o börjar tanka som förr. Det gäller ju att ingen bangar och alla fortsätter.

Var medlem på tankafritt innan, synd bara att dom har lagt ner... Lite drygt att få böter på typ 30 lax i brevlådan ju:P

Hittade ett ställe som heter internetförsäkring, verkar bygga på ungefär samma princip som tankafritt fast lite mer seriöst.
Kolla på www.internetforsakring.se kan ju vara värt att va med?!

12månader för 299kr, billigare än alla VPN tjänster där ute. Hmmm, samma idé som planka.nu .

Permalänk
Medlem

Men ta och läs villkoren.

§3Skyddet gäller ej då abbonemangsägaren med uppsåt har spridit upphovsrättsskyddat material

Ingen kommer att få någon hjälp.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jaha. Undrar hur många som går på det där.

Permalänk
Medlem

bra usenet guide om ni vill vara säkrare http://usenethelp.org/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segrask
bra usenet guide om ni vill vara säkrare http://usenethelp.org/

Hittar ett faktafel på den sidan, så ifall det är du som gjort den får du gärna ändra:

Citat:

3. Identitet avslöjas. Internetleverantörerna måste enligt lag spara uppgifter om vilketabonnemang som använt en viss IP-adress.

Behöver dem ju verkligen inte alls göra, se på Banhof och Alltele.

Edit: Vad förhindrar förresten låt säga RIAA eller MPA att via domstol eller på annat roligt vis kräva ut uppgifter ifrån usenet leverantören?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy

- Kasta ut USB flashdriven genom fönstret, Spola ned den i toaletten eller Svälj den!

Det går alldeles utmärkt förresten att köra din webserver, Apache / Windows server,

Och bjud på Gevalia

- ----------

http://www.kingston.com/flash/image_files/DataTraveler_HyperX...http://www.kingston.com/flash/dt_HyperX.asp

/halojoy

Vettigare är väll då att köra OS:et på USB-pinnen samt sedan ha alla diskar krypterade med en nyckel som endast finns på denna pinne och kanske en pinne som du har hemma hos en kompis alt. i ett bankfack eller varför inte nergrävt i skogen? Så när polis/kronofogde knackar på så stänger du ner datorn och rycker ur USB-minnet samt gör dig av med det på lämpligt vis. Polis/kronofogde/privat intresse kommer då inte kunna få fram ett dyft ifrån de diskarna såvida du använde en någorlunda vettig krypteringsalgoritm. Skulle nog inte rekommendera att svälja det, känns inte som att det skulle vara allt för nyttigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy

Och bjud på Gevalia

- ----------

http://www.kingston.com/flash/image_files/DataTraveler_HyperX...http://www.kingston.com/flash/dt_HyperX.asp

/halojoy

Eller varför inte bara ha en bärbar dator hemma som du sedan kastar ner försiktigt i busken utanför fönstret när de plingar på.

Hälsa dem sedan välkomna och säg att du inte ens äger en dator, internetuppkopplingen har du endast för att din iptelefoni ska fungera :D.

Permalänk
Medlem

någon som vet om doltip.se har något slags tak på nedladdning typ 10gb eller nått??

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Är True Crypt det bästa krypteringsprogrammet eller finns det bättre? Tänkte kryptera en disk på speldatorn, hela bärbara, hela htpcn.

Och om jag väljer True Crypt, vad är säkrast kryptering att välja?

Tacksam för svar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Tänkte testa dold.se för att se hur bra det funkar. 50 spänn kan det vara värt tänkte jag.

Men jag får inte ens igång det, kan inte ens pinga anslut.dold.se. Deras support, som till slut svarade, säger att det kan vara så att min ISP spärrar tjänsten.

Någon som vet om Telia adsl spärrar dold.se/vpn tjänster?

Någon med Telia adsl som använder dold.se?

Permalänk

Jag kör 2 x 60kg Rottweiler som fördröjer inkräktarna så undertiden hinner jag ta ur hårddisken och förflytta den i lugn och ro till terrariumet med modellen farligare ormar.

Rottweiler ca: 8000-10000kr styck + drift kostnad.

Farliga ormar ca: 500-1000kr styck + bostad och drift kostnad.

Oj jag glömde Gevalia ca 25 kr