Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken av nyaste KDE & Gnome gillar ni bäst?

Permalänk

Vilken av nyaste KDE & Gnome gillar ni bäst?

Känns som att KDE har dragit ifrån gnome nu på senare tid, eller vad tycker ni?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Jag använder GNOME för jag är mest van vid det.
GNOME är väldigt enkelt och lätt, och användarvänligt.

KDE är grymt snyggt, men inte lika lätt.

Permalänk
Medlem

Gnome är lite renare och inget onödigt lull-lull.
Ett system ska fungera snabbt och smidigt och inte dra en massa resurser på onödigt mög som glittrar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

KDE 4 är en katastrof. De försökte göra alldeles för mycket genom att göra om allt från grunden samtidigt och dessutom supportera OSX och Windows samtidigt. Helt otroligt. Inte konstigt att det gick åt skogen.

Visst har det blivit bättre med tiden men gick tillbaka Gnome efter några år och här trivs jag bra.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Inaktiv

Jag kör awesome. Tiling är helt fantastiskt. Men skulle jag välja mellan dessa två så föredrar jag Gnome. Kde har aldrig gjort som jag vill.

Permalänk
Medlem

Om valet står mellan KDE och Gnome så blir det garanterat Gnome, men jag är alldeles för nöjd med Openbox för att använda någon av dem.

Visa signatur

Life is a fairytale, told by an idiot.

Permalänk
Avstängd

Gnome...

Testar man KDE 4.2 är det väl inget större fel på det mer än att det är lika tråkigt som Windows 7....
Passar säkert en del användare.

Jag testar även gnome-shell som blir med i Gnome3
http://live.gnome.org/GnomeShell

(byggmanual i beskrivningen för de som orkar läsa )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ingen, båda är för tunga och har alldeles för mkt tjafs!
Openbox>fluxbox>xfce4>kdemod3>kde4>gnome!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Båda duger...

Permalänk

Någon här som vet om man kan få 3D effekter i KDE också?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ja, System settings --> Desktop effects --> All effects

Permalänk
Medlem

Varför kör folk inte bara Compiz stand-alone + dock när man ändå håller på att prata om effekter och flash?

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Tja, effekterna i KWin funkar lika bra som compiz, orka installera flera paket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Tja, effekterna i KWin funkar lika bra som compiz, orka installera flera paket?

Alltså att man kör compiz-fusion som fönsterhanterare och typ en dock med resten. Göra sitt eget lilla DE.
Själv hatar jag animationer då det oftast tar längre tid att utföra själva animationen än vad det gör utan animeringar.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Enda effekterna jag använder är Present windows (exposé) plus lite fade grejjor och shadows. Resten ger jag inte mycket för...Känns väldigt snabbt, kommer bli ännu bättre med ssd-disk nångång i framtiden

Permalänk
Avstängd

Ett problem med KDE är att det ändras hej vilt hela tiden, har jag hört. APIerna (eller är det ABIerna) ändras från release till release. Detta gör det svårt att supporta, därför att i nästa version kanske allting ändrats och buggar introducerats. Precis som i Linux kernel, som också ändras hej vilt hela tiden. Detta är skälet till att Solaris inte levereras med KDE (men man kan tanka ned KDE) därför att SUN inte kan garantera stabilitet med KDE. Solaris levereras med Gnome, som är stabil plattform och man kan supporta det.

Men förutom det, så verkar KDE snyggt. Men jag kör GNOME.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Ja, System settings --> Desktop effects --> All effects

Finns inget sådant! Jag kör KDE 3.5.10 och har installerat nvidia drivisar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Finns inget sådant! Jag kör KDE 3.5.10 och har installerat nvidia drivisar.

Det kräver kde4.
Edit: Vad menar du för övrigt med "dragit ifrån på senare tid" om du fortfarande kör kde3? De senaste åren?

Permalänk
Medlem

KDE 4.2 är fint..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Vilken av nyaste KDE & Gnome gillar ni bäst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Känns som att KDE har dragit ifrån gnome nu på senare tid, eller vad tycker ni?

När jag läste ditt inlägg trodde jag för ett ögonblick att detta kanske var en urgammal tråd som någon likskändare grävt upp, men ta mig tusan om det faktiskt inte är så att du har startat tråden idag, 19 april 2009. Kan det vara så att du har legat i koma de senaste två, tre åren? Kanske har du överklockat ditt 56k-modem och råkat skapa en tidsanomali som gör att du kan kommunicera med framiden. Om detta är fallet vill jag tipsa dig om att köpa aktier i ett företag som heter Google (när det börsintroduceras).

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Svårt val, jag har alltid föredragit KDE men tyvärr har inte KDE 4.2 fallit mig i smaken, även om det är mycket bättre än de två första releaserna saknar jag fortfarande möjligheten att skapa ett "minimalistiskt" system som man lätt kan göra med alla val som finns i KDE 3.5, KDE 4.2 har jag inte hittat något av det utan man är fast med de stora blafforna till ikoner och menyer alla nya OS verkar envisas med.

Permalänk
Medlem

Det går att ställa in så man får KDE3 menyer i KDE4. Jag har ärligt inte kört kde4 i en dag än, medans KDE3 i någon månad, där kan man prata om hur mkt framsteg kde har gjort på sistone.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag föredrar gnome då jag tycker KDE ser så fullt ut, sen tycker jag även KDE är ett bra ex på hur bloatad programvara är.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Inaktiv

Ja, en full install med KDE är ganska massiv, men det paketet som skickas med Ubuntu känns inte så bloatat.

Permalänk
Medlem

Men man behöver väl inte göra en full installation? Man kan göra en minimal istället!

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
sen tycker jag även KDE är ett bra ex på hur bloatad programvara är.

Så länge den inte upplevs som långsammare än till exempel gnome spelar det väl inte så stor roll?

Permalänk
Medlem

KDE, som nu är uppe i 4.2.2, börjar fungera riktigt bra. Jag har föredragit Gnome fram tills nu, men 4.2.2 känns vare sig besvärande segt eller besvärande buggigt.

Allt beror förstås på vad man skall ha datorn till, om man ens skall ha en desktop eller om man nöjer sig med ett resurssnålt desktop som LXDE. Skall man köra Linux i Virtualbox har jag själv upptäckt att tex LXDE sparar väldigt många viktiga processcykler vs både Gnome och KDE, men har man en modern dator och kör direkt på hårdvaran flyter även ett fullbloatat KDE 4.2.2 på bra.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilken av nyaste KDE & Gnome gillar ni bäst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
När jag läste ditt inlägg trodde jag för ett ögonblick att detta kanske var en urgammal tråd som någon likskändare grävt upp, men ta mig tusan om det faktiskt inte är så att du har startat tråden idag, 19 april 2009. Kan det vara så att du har legat i koma de senaste två, tre åren? Kanske har du överklockat ditt 56k-modem och råkat skapa en tidsanomali som gör att du kan kommunicera med framiden. Om detta är fallet vill jag tipsa dig om att köpa aktier i ett företag som heter Google (när det börsintroduceras).

HAHA, Nu är det ju Meganeoman som är TS, då får man räkna med sånt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ett problem med KDE är att det ändras hej vilt hela tiden, har jag hört. APIerna (eller är det ABIerna) ändras från release till release. Detta gör det svårt att supporta, därför att i nästa version kanske allting ändrats och buggar introducerats. Precis som i Linux kernel, som också ändras hej vilt hela tiden. Detta är skälet till att Solaris inte levereras med KDE (men man kan tanka ned KDE) därför att SUN inte kan garantera stabilitet med KDE. Solaris levereras med Gnome, som är stabil plattform och man kan supporta det.

Men förutom det, så verkar KDE snyggt. Men jag kör GNOME.

Jo, det är alltid besvärligt med mjukvara som faktiskt utvecklas. Med solaris kan du vara säker på att du kör samma kod som förra decenniet.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Gnome. Tycker KDE är för rörigt för min smak. Iofs var det några år sedan jag körde på KDE. Kanske det är bättre nu?