Permalänk
Medlem

BD/HDMI/(Bluetooth) & Spel

Hejsan, letar nu efter en bärbar dator som har följande egenskaper

-HDMI Utgång
-Blu-ray läsare
-Bra Speldator
(ev. bluetooth)

Prisklass: 8-12000:- ungefär....

Jag har planerat att koppla in datorn till min 42" philips lcd tv med full hd
så jag kan streama blu-ray filmer & spela endast till för detta.

Så nu undrar jag vilken dator jag ska köpa?, Om någon kör med något liknande?.

Och sen undrar jag givetvis kommer det att bli en bra bild på denna tv:n

TV:
Philips 42PFL7762D

2 x HDMI ( 19 pin HDMI typ A ) - bak
1 x SCART (AV-ingång/-utgång/RGB) ( 21 pin SCART ) - bak
1 x videoingång för komponenter ( RCA-hörlursingång x 3 ) - bak
1 x linjeutgång för ljud ( RCA-hörlursingång x 2 ) - bak
1 x hörlurar ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm ) - sida
1 x S-videoingång ( 4 pin mini-DIN ) - bak
1 x ingång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 ) - sida
1 x SCART (AV in/ut / S-Video) ( 21 pin SCART ) - bak
1 x HDMI ( 19 pin HDMI typ A ) - sida

Permalänk
Medlem

Varför bärbar om du ska ha den till TV'n?

Du får ju en kanonstationär för samma pengar, med trådlöst tang. och mus + att du har råd med en netbook.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Hmm, vet inte varför jag just vill ha bärbar, kanske just för att det ser snyggare ut? haha vet inte faktikst... sen är det ju alltid kul att kunna ta med den enkelt om man ska någon stanns, åka långa reser, m.m =).

sen har jag redan en netbook

Men det är klart hittar man en snygg stationär som är bra så kan jag väl tänka mig det..... eller nu när jag tänker efter kanske det hade varit det bästa, jag har ju redan en " rese dator ", som funkar bra... det är en HP Pavilion DV9605eo, kanske skulle kollat runt på en stationär istället.

sen är det ju alltid lättare att följa med tekniken med en stationär då man kan byta ut alla delar....

tack för tipset,

Nu får ni gärna komma med bra förslag på både laptop/stationär.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=627357 + valfritt bra grafikkort om du ska spela, kör annars på det inbyggda (då du bara ska använda tvn som skärm spelar inte nvidia eller ati någon roll, ska du ha dubbla skärmar så föredrar jag ati's kontrollpanel före nvidias), byt ut dvd-brännaren till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254285 och köp till trådlöst tangentbord, ska du bara surfa osv räcker http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=83040 bra, annars får du köpa ett paket där en mus ingår !

Mitt tips!

Visa signatur
Permalänk

Tänk efter ordentligt... ska du ha den MEST för filmtittande vid tv:n, spel?

Behöver du ta med dig datorn OFTA?

En riktigt bra stationär (eller HTPC, som inte är så speciellt svårt att ta med sig ifall man vill det) är ju så mycket billigare än en bärbar med bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen :).

Jag tror det blir en Stationär, då jag redan har en laptop.

tror jag bygger den själv också tror jag blir mest nöjd med det.

Någon som vet vad jag bör tänka på inför köpet?

Jag ska köpa datorn då skattepengarna kommer så jag tänker mest på teknikens utveckling... så som borde jag köpa ddr3? något annat som kommer försvinna snart?

kom gärna med lite synpunkter på detta.

MVH Jaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaden
Tack för alla tipsen :).

Jag tror det blir en Stationär, då jag redan har en laptop.

tror jag bygger den själv också tror jag blir mest nöjd med det.

Någon som vet vad jag bör tänka på inför köpet?

Jag ska köpa datorn då skattepengarna kommer så jag tänker mest på teknikens utveckling... så som borde jag köpa ddr3? något annat som kommer försvinna snart?

kom gärna med lite synpunkter på detta.

MVH Jaden

du måste upp i ganska extrema grejer för att märka skillnad mellan ddr3 och ddr2 1066 minnen, mitt stationära datortips står kvar, köp ett bra grafikkort och trådlös mus + tangentbord om du ska spela tror det är svårt att få så mycket mer för pengarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe jag är inte så insatt i dator världen längre, men funkar ett och samma moderkort både för ddr2 och ddr3?

för annars är det lika bra och köpa ddr3 så man är med i framtiden hoppas du förstår vad jag menar.

känns dumt o slänga pengar nu och sen behöva byta allt igen om någon månad hehe,

är bara lite nervös att jag ska köpa fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaden
Hehe jag är inte så insatt i dator världen längre, men funkar ett och samma moderkort både för ddr2 och ddr3?

för annars är det lika bra och köpa ddr3 så man är med i framtiden hoppas du förstår vad jag menar.

känns dumt o slänga pengar nu och sen behöva byta allt igen om någon månad hehe,

är bara lite nervös att jag ska köpa fel

Nej ddr2/ddr3 har olika kontakter, däremot har den där processorn stöd för ddr3 minnen. Anser dock inte att ddr3 är värt prisskillnaden när man har en budget att hålla.
Ska du köra med ddr3 minnen blir det hela ganska mycket dyrare för att det ska vara värt det, satt och kollade på en snabb dator förra veckan, http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=627453
2ssd diskar som ska köras i raid0 bara för att vara extrem, dvs ingen lagringsdisk men det har jag liggandes.. och samma här, du får byta ut dvdbrännaren till blu-rayen jag letade fram tidigare !
Hamnar över din budget, men ska man bygga en dator som känns snabb i alla situationer idag så bör man ha ssd, och när dom är raidade blir dom galet snabba till överkomligt pris
grafikkortet räcker ganska bra till att spela i full-hd, enligt anandtech.
Snabbare grafikkort (4870x2, 2x 4890cf t.ex) ger givetvis bättre prestanda, men du får fråga dig själv vad du ska spela, och leta upp lite tester..

Visa signatur