Permalänk
Medlem

Dator luktar bränt!

Hej!

Har nyligen byggt ihop en ny dator och efter 1 veckans användning så börjar den helt plötsligt lukta bränt, den funkar perfekt utan problem men den har inte luktat något innan.

Fick också höra idag att det åskade igår Satt antagligen med för hög volym för att höra något...

Någon som vet?

Edit: Alla fläktar fungerar, tror jag, ska kolla om nätaggets fläkt funkar, kommer tillbaka med edit!

PS. Vet inte om detta är rätt forum, var osäker, admins får gärna flytta på den DS.

Permalänk
Medlem

damm?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk

Du kan inte höra några missljud eller dylikt? Inga kablar, kabelstrumpor, buntband eller annats som ligga löst måt någon fläkt och på så sätt "bränna", inte stanna fläkten utan friktionen mellan fläkten och materialet kan göra att det blir väldigt hett. Om datorn fungerar i övrigt och det inte när någon skrämmande stark doft skulle jag provat att köra efter att ha kollat igenom allt sådant, tänk på om du inte kan se in i chassit när det är stängt, kan du när du monterar chassisidan trycka mot någon kabel och så sätt föra in den mot något rörligt?

I övrigt så kan damm vara ett problem som har sagts innan, men låter skumt då du förmodligen rengjorde alla delar innan du monterade den för en vecka sedan?

En snabb tanke som slog mig, vad använder du för kylmedium? Inget där som kan ha varit dåligt och ge kontakt med något som inte borde bli varmt? (Klisterpads m.m. för t.ex. grafikkortsminneskylning?)

Permalänk
Medlem

Damm tror jag inte det är eftersom datorn är som sagt väldigt ny. Nej, jag rengjorde inga delar innan jag monterade den, nya delar borde väl funka ok ändå?

Doften är rätt stark, man kan känna den överallt på denna våningen och lite även på nedervåningen. Några ljud hörs inte, och inga sladdar ligger mot komponenter.

Jag satte ingen kylpasta på processorn heller eftersom det redan fanns, men det är väl inte p.g.a det då den har gått bra i en vecka fram tills nu?

Det kan inte bero på ett eventuellt åsknedslag då?

Permalänk
Medlem

det är nättagget. Hade precis samma fel för ett antal veckor sen. Mitt nättagg var alldeles för klen för min dator, så det blev att byta upp mig till någe bättre.

Visa signatur

Gigabyte triton 180 chassi E8500 3.17 GHz processor, 4 GB ramminne 800 MHz, Grafikkort XFX GTX 260 core 216, Hårddisk Samsung spinpoint 250GB, western digital MyBook 500GB

Permalänk
Medlem

Detta är min dator:

Processor: E8500 3,19 ghz
RAM: 4 GB
Grafikkort: GTS 250

Jag har ett nättagg på 400W, behöver jag mer?

Permalänk

Oj, såpass mycket doft, då är det kanske inte så lugnt längre ^^

400w säger ungefär lika mycket som "vad har du för bil?" "Jag har en blå"

Alltså vad är det för märke på ditt agg, hur många ampere på 12v linan uppdelat på hur många linor?

Permalänk

du borde inte behöva mer om det är av någon vettig kvalitet. Kolla så inte nån sladd eller liknande ligger emot någon varm del. Sätt näsan i nätaggets utblås och se om det är värre där jämfört med en annan utblåsfläkt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Är inte så haj på nättagg, detta är det jag har:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391096

Permalänk
Medlem

Har luktat lite och jag tror att lukten kommer från hårddisken! Är inte säker dock, men det luktar iallafall inte speciellt mycket från nätagget.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ny doft/lukt på den då?."när man köpper en ny bil så luktar den ny" När jag köpte min nya 24" TFT så luktade det ett bra tag. Plast och starkt luktade den. luktade mera då när den blev varm.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Silver Power 400W
http://www.maxpoint.de/en/products/power-supplies.php?pid=1_5...
Datasheet: http://www.maxpoint.de/de/gfx/products/power/SilverPower/SP40...
... säljs i Sveige endast av komplett.se

2 stycken +12V linjer .. båda på 18A

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Silver Power tycks vara lillebror till tillverkaren Tagan och Tagan själva tycks vara nöjda med Silver Power som gamer-psu bl.a.

Ditt GTS250 maxar under belastning runt 225W

De ska räcka utan problem. Är de hårddisken så kan de ju vara så att den är rejält varm eller så har den gått och blivit defekt. De är bara att lukta på.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Det kanske bara är nån slags inkörningsperiod. Vi vet ju hur det är att sätta igång något nytt och elektronsikt. Ett helt nytt nätagg luktar ju rätt härligt eg.

Säker på att det inte är nån extrem variant av detta som du känner?

Permalänk
Medlem

Ja, vi måste få veta VAD som luktar.
Kan de va hårddisken? Tvivlar.

Det är främst 3 komponenter som generar mest värme, och som mest kan 'bränna':
1. CPU Processorn + kylare + fläkt
2. Snabba grafikkort + kylare + fläkt
3. Nätaggregat + kylare + fläkt

Eftersom allting funkar så är ju den första tanken, liksom tidigare sagt,
att det kommit in damm på någon het kylare nånstans.
Och det dammet förbränns nu och luktar.

Till exempel häromdan så borstade jag av en batterieliminator jag har på golvet
och efter det luktade den ett par timmar.
När jag borstade av den kom det in lite damm i springorna.
Vilket hamnade på het kylfläns och tog ett tag att förbrännas.

Du kan ladda ner det här lilla gratisprogrammet
och se om du har onormalt höga temperaturer nånstans i datorn:
HWMonitor ..............(hard-ware-monitor)
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Inte läst igenom tråden riktigt, men du nämner att du hade högtalarna på maxvolym. Jag hade det en gång i några timmar(imponerad att de ens klarade det, hördes låångt utanför huset:)). Senare märkte jag att det luktade bränt från 2-3 meters håll, så inte lika extremt som ditt fall men ändå. Det luktade även nästa dag när man gick väldigt nära högtalarna. Ingen lukt/försämring på dem vad jag märkt. Mina fem ören

Annars kan du väl sniffa runt lite i datorn.

Permalänk
Medlem

kika även på mk. inte glöm det.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Hände en gång när jag satte in RAM minnen (DDR2) utan eftertanke i en dator med DDR (jag bara antog att den hade DDR2), hursomhellst det luktade satans brännt över hela våningen. Antagligen är inte detta problemet i ditt fall men, men. Kanske kan vara nåt annat med RAM minnena, vem vet.

Btw, tycker 400w låter lite klent för ditt system.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Silver Power 400W
http://www.maxpoint.de/en/products/power-supplies.php?pid=1_5...
Datasheet: http://www.maxpoint.de/de/gfx/products/power/SilverPower/SP40...
... säljs i Sveige endast av komplett.se

2 stycken +12V linjer .. båda på 18A

http://www.maxpoint.de/de/gfx/products/power/SilverPower/SP40...

Enligt databladet så klarar den bara max 26A ifall man kombinerar båda railsen.

Det kan vara två saker. Nya komponenter och damm som börjat lägga sig.
Nätagget börjar ge upp. Mitt gamla Q-tec luktade abrakadabra några veckor innan det small till och la av. Fungerade sen sålänge man inte hade någon belastning på det. Skitkasst.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Mitt gamla Q-tec luktade abrakadabra några veckor innan det small till och la av. Fungerade sen sålänge man inte hade någon belastning på det. Skitkasst.

Ungefär som min tjuvlyssning från Webhallen för några år sen. "Jag köpte den här Adaptern från Webhallen igår och den slutade fungera inom några minuter när jag testade den hemma"

Nyfiken som man blev när man stod där så var man ju tvungen att titta över axeln. Vad annars om inte nåt från Q-tec.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

häll vatten på datorn fort, de gjorde ja när min luktade bränt de slutade med engång

Visa signatur

[Gigabyte P35C-DS3R] [Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,3Ghz] [PNY 8800 GTS 640mb] [OCZ PC6400 800MHz, 2GB] [Logitech Z-5500]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logitech90
häll vatten på datorn fort, de gjorde ja när min luktade bränt de slutade med engång

Vilken bra idé!

Permalänk
Avstängd

ja:)

Visa signatur

[Gigabyte P35C-DS3R] [Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,3Ghz] [PNY 8800 GTS 640mb] [OCZ PC6400 800MHz, 2GB] [Logitech Z-5500]