Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

okej, Jag var in och kollade lite snabbt ja kunde ändra frekvensen så jag fick ut 4,5 ghz. Fast då är det väl väldigt ostabilt. Men är det bara öka FSBn till det jag vill utan att röra Vcore?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfreeze
okej, Jag var in och kollade lite snabbt ja kunde ändra frekvensen så jag fick ut 4,5 ghz. Fast då är det väl väldigt ostabilt. Men är det bara öka FSBn till det jag vill utan att röra Vcore?

Ifall du ökar den till 4,5ghz kommer datorn inte starta och du får nollställa bios. Testa först att öka processorn så den går i 2,5ghz, sedan 2,6ghz som folk tidigare sagt. Det är 11mhz på fsb:n som du ökar i taget då. När du ökat den 11mhz så kör du OCCT i 15 minuter och om den inte fail:ar så tar du och höjer 11 till och fortsätter så tills det inte funkar längre då du antingen måste höja vCore och fortsätta klocka eller sänka klocken och sen känna dej nöjd. När du höjer vCoren så höj den med så lite som det går i taget. Övervaka även temperaturen medans OCCT går så den inte överstiger 65 grader. Ta inte heller upp vCoren över 1.4-1.5 då processorn går sönder snabbare då. Kretsarna belastas mer av den högre volten vilket gör att dom bränns av snabbare.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Ifall du ökar den till 4,5ghz kommer datorn inte starta och du får nollställa bios. Testa först att öka processorn så den går i 2,5ghz, sedan 2,6ghz som folk tidigare sagt. Det är 11mhz på fsb:n som du ökar i taget då. När du ökat den 11mhz så kör du OCCT i 15 minuter och om den inte fail:ar så tar du och höjer 11 till och fortsätter så tills det inte funkar längre då du antingen måste höja vCore och fortsätta klocka eller sänka klocken och sen känna dej nöjd. När du höjer vCoren så höj den med så lite som det går i taget. Övervaka även temperaturen medans OCCT går så den inte överstiger 65 grader. Ta inte heller upp vCoren över 1.4-1.5 då processorn går sönder snabbare då. Kretsarna belastas mer av den högre volten vilket gör att dom bränns av snabbare.

okej det ska jag prova!

Permalänk
Medlem

spännade o se hur det här slutar

Visa signatur

För att va ett forum med många personer som förstår mycket är det för många som är oförstående.

Permalänk
Medlem

Glömde även säga att minnen och moderkort också kan göra då det inte går att klocka mer men med din låga skill (no offence, just statement) så ska du nog inte ge dej på att ändra dom inställningarna.

Visa signatur

ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

nä det har du rätt i. Men jag har inte vågat göra något ännu hehe. Men jag var in och kikade på det igår kväll. Då såg ja hur man ändrade FSBn och spänningen till processorn, den hoppade mellan 1,298 till 1,311 ungefär ja minns inte just nu vilka siffror det var. men lite snabbt bara vad kan hända om jag direkt ökar processorn till 3 GHZ? vad är det absolut värsta som kan hända?

Permalänk
Medlem

det värsta som kan hända då är att inte datorn startar... och då måste du nolla bios... om du gör rätt villsäga.... gör du fel kan vad som helst hända... tex en död processor/moderkort/minnen osv

Visa signatur

För att va ett forum med många personer som förstår mycket är det för många som är oförstående.

Permalänk
Medlem

Att nollställa bios är inte svårt bara att googla på det men det är lite jobbigt så helst ska du ju undvika det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska du bara upp till 3,00 på en q6600 behöver du generellt sett inte röra volten alls!

jag har till och med undervoltat min och kör stabilt på 3,00 ghz

1,218 ist för 1,26~

för övrigt gigabyte mobo och stock kylning (den som kom med i q6600 lådan)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag kör orginalvolt i 3.0Ghz

typ samma spec Q6600 Gigabyte mobo, 8GiB ram

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Vilken är den billigaste fläkten som kan hålle en q6600 på 3-3.2 ghz?

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Avstängd

Jag kör tjejens dator i 3.2 vattenkyld orginalvolt...

Visa signatur