SLI men samma prestanda som singel. Vad är felet?

Permalänk
Medlem

SLI men samma prestanda som singel. Vad är felet?

Hej!
Köpte mig ett 8800 GT 512 MB kort för att köra tillsammans med mitt 8800GT kort.

Först testar jag 3D Mark 06 med ett kort och får ungefär 10100 poäng. Sen så kopplade jag in det andra kortet i pce-e 2, koppla in bryggan mellan korten. Startade upp datorn, installerade kortet. Gick in i nvidias kontroll panel och slog på SLI funktionen. Skärmen blev svart en massa gånger men sen så var den på. Sen gick jag in i 3d settings och tvingar SLI split av skrämen och tvingade ochså vertical sync.

Jag startade nu om datorn och sen testade jag 3D mark 06 igen. Jag fick då 10501 poäng.

Jag har nu testat det nya kortet i samma program och får ungefär 10100 poäng precis som mitt andra kort.

Modekort: Asus M2N-SLI
Grafikkort1: Club3D 8800GT 515 MB
Grafikkort2: Albatron 8800GT 512 MB

Vad är felet? Varför blir det inte bättre prestanda?

Visa signatur

-Star

Permalänk

Det kan va om ditt nätagg inte orkar leverera el till båda korten så att ett klockas ner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

hur kan jag kolla upp det då ? Finns det något program som kan mäta hur många watt som dras?

Edit:
Jag gick in på http://www.journeysystems.com/?power_supply_calculator
Och fyllde i allting och fick 458W förbrukning och jag har ett 520W CORSAIR nätaggregat. Jag har testat på liknande sidor och det visar ungefär samma sak.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Entusiast

Kan du posta detaljerna på 3dmark-rundorna? Delpoängen dvs.

Permalänk
Medlem

Uppifrån och ner.

10037
4722
4712
2178

Med SLI
10501
4665
5396
2171

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg verkar klent för hård belastning

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det beror på din cpu, jag vet inte ens vad du har för cpu men för mig var det precis samma sak. Jag satt då och nu på 5600+ och det gav också endast ett par hundra poäng extra. Detta är troligen på grund av att programmet är så pass cpu beroende.
När jag väl startade spela flöt det måånga gånger bättre än med ett kort, så stirra dig inte bara blind på 3Dmark resultatet, prova några spel också så lär du nog se skillnad ska du se

Permalänk
Medlem

Finns det några andra bra program som man kan testa med för att få bra syliga resultat? förutom rent spelande då.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Finns det några andra bra program som man kan testa med för att få bra syliga resultat? förutom rent spelande då.

Farcry 2, Trackmania m.fl. har inbyggda tester som du kan köra och sen efter se medel fps samt högsta och lägsta.

OCCT:s GPU test visar också fps och drar väldigt mycket av GPU:n

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite.

Har själv ett 9800GT 512mb från GIGABYTE, nu undrar jag om det måste var ett exakt likadant kort, alltså från gigabyte om det ska fungera i SLI.

Tex. GPU1: 9800GT 512 - GIGABYTE
GPU2:9800GT 512 - ASUS

Kan det fungera så eller måste det vara från samma tillverkare?

Permalänk
Medlem

Om jag fick en ritning på ett grafikkort och gjorde det och sen fick du samma ritning och gjorde samma kort. Funkar det då? Ja så länge inte du klantar dig med lödpennan

Jag kör med 2 olika märken och det funkar, försöker bara klura ut hur jag kan se det som bäst ^_^

Visa signatur

-Star

Permalänk
Avstängd

Ok, för har alltid trott att det ska vara till 100% identiska kort..

Permalänk

Alldeles för många snöar in sig effekten på nätagget, medan det bara är halvintressant. Det intressanta är hur mycket ström det klarar att leverera på en 12-volts lina.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Alldeles för många snöar in sig effekten på nätagget, medan det bara är halvintressant. Det intressanta är hur mycket ström det klarar att leverera på en 12-volts lina.

Kanske du vill utveckla det hela och ge något matnyttigt?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Antielefant

Re: SLI men samma prestanda som singel. Vad är felet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Hej!
Köpte mig ett 8800 GT 512 MB kort för att köra tillsammans med mitt 8800GT kort.

Först testar jag 3D Mark 06 med ett kort och får ungefär 10100 poäng. Sen så kopplade jag in det andra kortet i pce-e 2, koppla in bryggan mellan korten. Startade upp datorn, installerade kortet. Gick in i nvidias kontroll panel och slog på SLI funktionen. Skärmen blev svart en massa gånger men sen så var den på. Sen gick jag in i 3d settings och tvingar SLI split av skrämen och tvingade ochså vertical sync.

Jag startade nu om datorn och sen testade jag 3D mark 06 igen. Jag fick då 10501 poäng.

Jag har nu testat det nya kortet i samma program och får ungefär 10100 poäng precis som mitt andra kort.

Modekort: Asus M2N-SLI
Grafikkort1: Club3D 8800GT 515 MB
Grafikkort2: Albatron 8800GT 512 MB

Vad är felet? Varför blir det inte bättre prestanda?

Okej, fel nummer ett är att du absolut inte ska aktivera Force Split-Frame Rendering (SFR). Kör NVidia recommended, så väljer drivrutinen rätt läge dels baserat på lastdelningen mellan korten och dels baserat på vad spelet du spelar stöder. Bland annat är 4xAFR (vilket är SLIs bästa läge) enbart tillgängligt i detta läge om du inte kör NHancer.

Fel nummer två är att om du tvingar VSync kommer du aldrig att få mer än 60 FPS, oavsett om du så skulle sätta in två GTX285or, och därmed aldrig få högre 3DMark-score. Däremot kan du köra högre AA/AF och detaljnivå utan att droppa under 60 FPS.

Sen kommer skillnaden mellan SLI och Single-kort att variera beroende på test. I mitt eget 3DMark06 test mellan SLI och inte SLI mätte jag en skillnad på 10-20% i SM2.0-testet, och 40-70% i HDR/SM3.0.

3DMark 06:
GTX260: SM2.0 = 4707, HDR/SM3.0 = 4087
SLI260: SM2.0 = 5353, HDR/SM3.0 = 6443

Kör man DX10 och SM4.0-spel däremot märker man en större skillnad.

3DMark Vantage:
GTX260: GPU Score: 5275 - CPU Score: 26042
SLI260: GPU Score: 9868 - CPU Score: 26275

De olika SLI-lägena:

Split-Frame Rendering (SFR), också kallad Scissor mode eller splitscreen, innebär att båda korten hela tiden måste synka med varandra, eftersom båda korten arbetar med samma frame. Tänk dig att du drar ett streck halvägs upp på skärmen. Ena kortet arbetar med övre halvan och andra med den undre. Hastigheten på båda korten blir hastigheten för det kort som har mest att göra, eftersom båda korten måste leverera sin halva frame exakt samtidigt.
Lastdelningen här suger, eftersom övre halvan nästan alltid är högre belastad, och i äkta SFR är det alltid kort 1 som jobbar med övre halvan.

Alternate Frame Rendering 1 (AFR) innebär att grafikkorten arbetar mer oberoende av varandra genom att rendera varannan frame var. Här arbetar bland annat Crossfire normalt. Lastdelningen blir bra men inte perfekt, eftersom det fortfarande måste skickas mycket data mellan korten. Däremot kommer frameraten att variera lite grand, men inte så mycket, eftersom korten jobbar i sin egen takt.

SFR-AFR är ett 'fuskläge' som används av de flesta DualGPU-kort. Det blandar Splitframe och Alternate Frame för att försöka optimera lastdelningen utan att ha tillgång till dubbla PCI-E kanaler. I SFR-AFR renderar varje kärna varannan övre del, varannan undre del. Systemet fungerar, men ger upphov till en del problem med synkningen. Men systemet är inte helt optimerat för prestanda som SLI, utan snarare mer prioriterat för jämnare värmeutveckling.

Alternate Frame Rendering 2 (Multiple-AFR) innebär att du tar AFR-systemet ovan och tar det ett steg till. Grafikkorten renderar fortfarande växelvis, men hur många frames varje grafikkort bearbetar på sin tur beror på hur stor belastningen (och även frameraten) är. Normalt är två eller fyra frames i taget, och använder man VSync blir frameraten blir väldigt jämn och fin eftersom korten kommer att leverera i en i förväg styrd takt.
Här arbetar SLI normalt, och lastdelningen blir nästan perfekt eftersom den styrs flytande.
Ju fler frames varje grafikkort jobbar med i taget, desto mindre information måste dessutom skickas mellan dem, vilket frigör bandbredd på SLI-bryggan och PCI-E portarna.
Det är också det enda läge som stöder 3-way eller 4-way SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Kanske du vill utveckla det hela och ge något matnyttigt?

Som han sa, det är +12v som är intressant, inte effekten (då det varierar otroligt mycket från nätagg till nätagg). Så jag skulle säga att svaret är matnyttigt. En del 500W nätagg levererar typ 25A på 12V, medans andra levererar 35A+, vilket är intressant i det här sammanhanget.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Okej, fel nummer ett är att du absolut inte ska aktivera Force Split-Frame Rendering (SFR). Kör NVidia recommended, så väljer drivrutinen rätt läge dels baserat på lastdelningen mellan korten och dels baserat på vad spelet du spelar stöder. Bland annat är 4xAFR (vilket är SLIs bästa läge) enbart tillgängligt i detta läge om du inte kör NHancer.

Fel nummer två är att om du tvingar VSync kommer du aldrig att få mer än 60 FPS, oavsett om du så skulle sätta in två GTX285or, och därmed aldrig få högre 3DMark-score. Däremot kan du köra högre AA/AF och detaljnivå utan att droppa under 60 FPS.

Sen kommer skillnaden mellan SLI och Single-kort att variera beroende på test. I mitt eget 3DMark06 test mellan SLI och inte SLI mätte jag en skillnad på 10-20% i SM2.0-testet, och 40-70% i HDR/SM3.0.

3DMark 06:
GTX260: SM2.0 = 4707, HDR/SM3.0 = 4087
SLI260: SM2.0 = 5353, HDR/SM3.0 = 6443

Kör man DX10 och SM4.0-spel däremot märker man en större skillnad.

3DMark Vantage:
GTX260: GPU Score: 5275 - CPU Score: 26042
SLI260: GPU Score: 9868 - CPU Score: 26275

De olika SLI-lägena:

Split-Frame Rendering (SFR), också kallad Scissor mode eller splitscreen, innebär att båda korten hela tiden måste synka med varandra, eftersom båda korten arbetar med samma frame. Tänk dig att du drar ett streck halvägs upp på skärmen. Ena kortet arbetar med övre halvan och andra med den undre. Hastigheten på båda korten blir hastigheten för det kort som har mest att göra, eftersom båda korten måste leverera sin halva frame exakt samtidigt.
Lastdelningen här suger, eftersom övre halvan nästan alltid är högre belastad, och i äkta SFR är det alltid kort 1 som jobbar med övre halvan.

Alternate Frame Rendering 1 (AFR) innebär att grafikkorten arbetar mer oberoende av varandra genom att rendera varannan frame var. Här arbetar bland annat Crossfire normalt. Lastdelningen blir bra men inte perfekt, eftersom det fortfarande måste skickas mycket data mellan korten. Däremot kommer frameraten att variera lite grand, men inte så mycket, eftersom korten jobbar i sin egen takt.

SFR-AFR är ett 'fuskläge' som används av de flesta DualGPU-kort. Det blandar Splitframe och Alternate Frame för att försöka optimera lastdelningen utan att ha tillgång till dubbla PCI-E kanaler. I SFR-AFR renderar varje kärna varannan övre del, varannan undre del. Systemet fungerar, men ger upphov till en del problem med synkningen. Men systemet är inte helt optimerat för prestanda som SLI, utan snarare mer prioriterat för jämnare värmeutveckling.

Alternate Frame Rendering 2 (Multiple-AFR) innebär att du tar AFR-systemet ovan och tar det ett steg till. Grafikkorten renderar fortfarande växelvis, men hur många frames varje grafikkort bearbetar på sin tur beror på hur stor belastningen (och även frameraten) är. Normalt är två eller fyra frames i taget, och använder man VSync blir frameraten blir väldigt jämn och fin eftersom korten kommer att leverera i en i förväg styrd takt.
Här arbetar SLI normalt, och lastdelningen blir nästan perfekt eftersom den styrs flytande.
Ju fler frames varje grafikkort jobbar med i taget, desto mindre information måste dessutom skickas mellan dem, vilket frigör bandbredd på SLI-bryggan och PCI-E portarna.
Det är också det enda läge som stöder 3-way eller 4-way SLI.

Word...

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Antielefant

Jo, det blev kanske lite långt va?

Nåja, nu vet ni hur det funkar iaf

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

När jag du ställde in kortet som det skulle vara fick jag endast 11275 poäng i 3dmark06 med slikorten, känns ändå som att det är lite poäng med tanke på att jag har typ samma med bara ett kort :/

Corsair borde väll ha bra nätagg?

http://www.corsairmemory.com/products/hx/default.aspx

Citat:

* Supports the latest ATX12V v2.2 and EPS12V 2.91 standards and is backwards compatible with ATX12V 2.01 systems.
* Guaranteed compatibility with dual-GPU configurations.
* Double forward switching circuitry design offers high efficiency, up to 80% under wide load range.
* Active Power Factor Correction with PF value=0.99 provides clean and reliable power to your system.
* Universal AC input 90~264V automatically scans and detects the correct voltage. No more hassle of flipping that tiny red switch!
* Ultra quiet 120mm double ball-bearing fan delivers excellent airflow at an exceptionally low noise level by varying the RPM in response to temperature.
* Guaranteed to deliver rated specifications at 50ºC.
* Triple 12V Rails provide independent reliable power to the CPU, video card and other components with a combined rating of 50A (40A on 520W) maximum! Advanced circuitry design that automatically enables power sharing between the triple +12V rails in an event of overload on any single +12V rail.
* Powerful +5Vsb rail with 3A rating.
* Over Current/Voltage/Power Protection, Under Voltage Protection, and Short Circuit Protection provide maximum safety for your critical system components.
* 105ºC rated industrial grade capacitors provide uncompromised performance and reliability, delivering 4 times the lifespan of conventional 85ºC rated capacitors.
* Enhanced modular flexible cables enable easier cable routing and increased airflow in the system.
* 8 Serial ATA connectors (4 on 520W).
* Dimension: 5.9"(W) x 3.4"(H) X 5.9"(L)
150mm(W) x 86mm(H) x 150mm(L)
* MTBF: 100,000 Hours
* Safety Approvals: UL, CUL, CE, CB, FCC Class B, TÜV, CCC, C-tick.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Du aktiverade vsync?
Prova att stänga av det igen isåfall. det begränsar ju fps till 60.

Permalänk
Medlem

Jupp men jag stängde av det och tingad split och fick 11275 poäng. Lite högre men det är bara för att 60 fps capen är bortagen. På de trögare ställerna är det fortfarande samma fps som gäller.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Antielefant

Testa skillnaden i 3DMark Vantage istället.

Visserligen tycker jag skillnaden borde vara större, men 3DMark 06 testar bara DirectX 9 (SM2.0) och 9.0c (SM3.0). Det är rätt ointressanta värden när du sitter med kort som stöder (och arbetar med) DirectX 10, HDR2 och SM4.0.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men vad har du för CPU?
Tycker mig inte se någonstans att du har skrivit det, annars får jag väl be om ursäkt.

Det är ju annars en rätt intressant fråga då en svag CPU kommer att flaskhalsa för dina grafikkort.

Permalänk

Det är absolut inte nätagget. Med hans Corsair 520W kan han driva det allra tyngsta på marknaden utan några som helst problem. Corsairs nätagg är kvalitet. GTX 295 funkar utmärkt, t ex.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Detta får jag kolla när jag kommer hem

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har en amd 64 6000+

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Ok testade köra 3DMark Vantage.

Sli avstängt:
Score: 6247
GPU: 5093
CPU: 19512

Sli
Score: 10832
GPU: 9270
CPU: 21902

Nu jävlar i mig såg man skillnad
*sparkar och spottar på "3DMark 06"*

Hur ser mina poäng ut tycker ni?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SStar
Jag har en amd 64 6000+

Där har vi problemet Strunta i 3Dmark 06 och spela spelen du ville ha bättre flyt i, det var därför du köpte det extra kortet hoppas jag

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nja... vela bara testa sli om det blev någe bättre ^_^

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Men om du överklockar CPUn rejält så kommer du få betydligt bättre 3dmark06 poäng med