Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Är det någon som vet hur man får det GAMLA snabbstartsfältet med RC1?

Har samma fråga. Har sett flera screenshots med ett vista-liknande snabbstartfält och dessutom smalare rad på botten av skärmen som i tidigare windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Har samma fråga. Har sett flera screenshots med ett vista-liknande snabbstartfält och dessutom smalare rad på botten av skärmen som i tidigare windows.

Jag vet inte hur man ska få tillbaka gamla snabbstartsfältet i RC1, men dock vet jag hur man får liten rad där nere.

Högerklicka där nere, på "taskbaren" sen "properties" och sedan tar du "Use small icons".

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får XP mode att köra i samma upplösning som W7?
Vill såklart ha 1920x1200 som är native men "det" säger ifrån att det inte kan sätta högre upplösning än vad W7 har i virtual läget. =/

Permalänk
Medlem

Snabbstartfältet:
Lägg till ett nytt verktygsfält i taskbaren som vanligt, som mapp väljer du:
C:\Users\ANVÄNDARNAMN\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quickstart
Ja den finns kvar i den mappen, och de ikoner som installeras via installationsprogram läggs i automatiskt som vanligt. Du kommer behöva kryssa av lite text och sånt när den dyker upp samt flytta den till sitt rätta ställe manuellt, men efter detta uppträder den precis som den ska.

Och för dig som frågade om ett GeForce 3 räckte för att köra Win7 så är nog svaret nej, har för mig att det är ett DX9 kort som gäller, så några generationer nyare är att rekommendera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Snabbstartfältet:
Lägg till ett nytt verktygsfält i taskbaren som vanligt, som mapp väljer du:
C:\Users\ANVÄNDARNAMN\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quickstart
Ja den finns kvar i den mappen, och de ikoner som installeras via installationsprogram läggs i automatiskt som vanligt. Du kommer behöva kryssa av lite text och sånt när den dyker upp samt flytta den till sitt rätta ställe manuellt, men efter detta uppträder den precis som den ska.

Vänta nu...
Beskrev du nu hur man får tillbaka det gamla snabbstartfältet i 7100?
Isåfall får du nog förklara igen, för jag förstog inte ett någe..

Permalänk
Medlem

Ja. Jag har RC1 och har fått fram snabbstart på detta vis.

Alltså, lite långsammare denna gång.

- Högerklicka på tomt utrymme i taskbar.
- Välj Toolbars>New Toolbar
- Navigera till C:\Users\Ditt användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer
- Tryck på knappen Select Folder
- Nu dyker snabbstartfältet upp, fast med en massa text och felplacerad.
- Se till att du har låst upp taskbaren (så att du kan flytta grejer) sedan högerklickar du på ett av snabbstartfältets handtag och avbockar alternativen Show Text och Show Title.
- Ta tag i ett av handtagen och kasta om den lite så att den hamnar rätt

Klart.

Du måste givetvis inte ta just mappen jag refererar till ovan, du kan ta vilken som helst men då kommer inte ikoner att läggas till automatiskt från installationsprogram och sådant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja. Jag har RC1 och har fått fram snabbstart på detta vis.

Alltså, lite långsammare denna gång.

- Högerklicka på tomt utrymme i taskbar.
- Välj Toolbars>New Toolbar
- Navigera till C:\Users\Ditt användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer
- Tryck på knappen Select Folder
- Nu dyker snabbstartfältet upp, fast med en massa text och felplacerad.
- Se till att du har låst upp taskbaren (så att du kan flytta grejer) sedan högerklickar du på ett av snabbstartfältets handtag och avbockar alternativen Show Text och Show Title.
- Ta tag i ett av handtagen och kasta om den lite så att den hamnar rätt

Klart.

Du måste givetvis inte ta just mappen jag refererar till ovan, du kan ta vilken som helst men då kommer inte ikoner att läggas till automatiskt från installationsprogram och sådant.

Jag hittar inte mappen?

Permalänk
Medlem

Vart tar det stopp någonstans?

Om du inte hittar AppData i din användarmapp så är den troligtvis dold och du får gå in i folder settings och kryssa för att du vill se dolda mappar och filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vart tar det stopp någonstans?

Om du inte hittar AppData i din användarmapp så är den troligtvis dold och du får gå in i folder settings och kryssa för att du vill se dolda mappar och filer.

Kan du skicka en print screen på din taskbar?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

http://pici.se/pictures/NjlwvSLIG.png

Jag kan inte få det sådär, det buggar som fan.. Får prova igen.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag det att fungera.
Men hur får man så det inte blir ikoner när man har ett program uppe, utan text, som du har?

Permalänk
Medlem

Högerklicka på Taskbar>Properties

Välj Never Combine i rullmenyn "Taskbar buttons" för att få den att uppföra sig som den i XP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Högerklicka på Taskbar>Properties

Välj Never Combine i rullmenyn "Taskbar buttons" för att få den att uppföra sig som den i XP.

Det enda jag stör mig på nu är att om man håller på tex en MSN-ruta så visar den alla, precis som innan.

Hur får man bort det?

Permalänk
Medlem

Varför vill folk ha det gamla snabbstartfältet när den nya docken fyller dess funktion och lite till?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Varför vill folk ha det gamla snabbstartfältet när den nya docken fyller dess funktion och lite till?

För mig handlar det om att de ikoner som är pinned inte stannar till vänster...

Ex:
P1 P2 P3

Öppnar man några P2 blir det:

P1 [P2][P2][P2][P2] P3

Jag vill ha:

P1 P3 [P2][P2][P2][P2]

Om någon vet om detta går att fixa så ser jag inte någon anledning att använda det gamla snabbstartfältet, möjligtvis om man vill att ikonerna ska vara närmare varandra.

EDIT:
Det jag stör mig på allra mest är den flashiga menyn som kommer upp när man högerklickar på något på taskbar, den gamla är bättre pga två saker:
1. Den kommer fram där man klickar, både i höjd och sidled.
2. Den har ingen tjock ram, så avståndet till close blir minimalt.

När jag vill stänga ett fönster måste jag alltså istället för att högerklicka och röra pekaren 2mm snett uppåt måste jag istället röra pekaren mer än en cm!!!

Sen har jag ju en bugg som gör att det inte går att bli av med music från startmenyn också...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Hej

Installerade RC7100 i helgen på min HTPC. Efter MÅNGA långa timmar lyckades jag till slut.

Mitt första bekymmer stötte jag på när jag ville köra RAID. Var helt säker på att win 7 skulle ha stöd för det från början men icke. Efter att ha letat och hittat drivrutiner som funkade med win7 så var det bara att lägga in och köra på. Nåja nästan iaf.

Mitt andra problem tillskriver jag partitioneringen. Fy fan vilket junk! Det var helt omöjligt att få merga ihop två tidigare partitioner till endast en - det gick fö inte heller inne i win7. Detta är fortfarande olöst. Jag hade tidigare 3 partitioner på denna disken varav min tidgare C: var lite för liten och den ville jag öka på. Partition D kunde jag offra vilket jag också gjorde och trodde då att jag skulle få allokera allt ledigt till en partition. Men icke. Fick installera på gamla D: som fö gick bra att splita upp till två partitioner under installationen. Kvar är jag nu med gamla C: och en del av gamla D: som jag alltså inte lyckas merga ihop. Nåja vidare till problem nummer 3.

Problem nummer tre visade sig i form av en BSOD under själva installationen. Det visade sig att det berodde på det inbyggda grafikkortet. Lösningen var att trycka i ett 7600 och installera win7 med det och sedan switcha till det interna. Vid uppstart identifierade win7 att det var ett 6150 vilket var korrekt men vid omstart genererade en BSOD pga felaktig drivrutin. För att undgå detta var jag tvungen att återigen boota med 7600, switcha tillbaka till det interna och sedan efter att win7 hade installerat och ville starta om, avbryta det och uppdatera drivarna till 6150 från win update. Sen funkade det utan BSOD.

Trots en massa strul så var det lätt värt kampen! Har inte hunnit testa det alltför mycket men de första intrycken var imponerande och utlöste en jag vill ha känsla.

Är det nån som har en lösning på hur jag i win7 kan merga ihop mina partitioner? Jag lyckades iaf inte. Går bra att ta bort partitioner och formatera men inte att merga dem. Tips på tredje parts program som är kompatibla med win7 tas tacksamt emot.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Tips på tredje parts program som är kompatibla med win7 tas tacksamt emot.

Menar du på ditt HDD problem eller huvudtaget?

Permalänk
Medlem

I princip allt jag testat är fullt konpatibelt med Win7.

bla:
Winamp
AVG Free
Firefox
Thunderbird
K-Lite Codec pack
Azuereus (Vuze)
Razers kontrollpanel
Nvidias kontrollpanel (får den dock inte att lägga sig vid klockan av nån anledning...)
mIRC samt NNScript
OpenOffice 3.1

Tror de enda generella problemen har varit Daemon tools, vilket är löst med en ny version samt PunkBuster i vissa onlinespel, vilket verkar vara delvis löst, men vissa har fortfarande problem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Menar du på ditt HDD problem eller huvudtaget?

Menade ett partitionsprogram som faktiskt fungerar under win7 som det går att merga partitioner med

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Kör folk RC-versionen som main-OS nuförtiden eller? Grymt sugen att byta från XP64 till den!

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Kör folk RC-versionen som main-OS nuförtiden eller? . . .

Självklart! Det finns i stort sätt inget som inte Win7 är bättre på om du frågar mig, så när som på ett par småbuggar.

Men nu har den här tråden spårat ur igen! Tips och trix var det väl?!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Det kanske varit uppe förut men mitt Live messenger loggar ur sig när datorn stått ett tag. Nån som vet hur man fixar det?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Kör folk RC-versionen som main-OS nuförtiden eller? Grymt sugen att byta från XP64 till den!

Så fort Windows 7 build 7000 kom ut så byte jag direkt till Windows 7 som main os. ^^

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Har haft fler problem med Vista när det var nytt (pre-Sp1, men post-launch) än vad jag haft med denna RC1. testade en vecka på en sekundär hdd, men det har fungerat helt fläckfritt, så jag böt helt på min sekundära dator

Har nu Win7 RC1 x64 som main OS på en P4 3ghz med 2gb DDR2. Känns nästan som att Aero är snabbare än XP's färgteman (inte 9x temat). vilket är mycket, mycket bra!

Jag rekommenderar varmt en uppgradering, men prova först om du är osäker, sätt upp datorn precis som du vill ha den och använd den i en vecka eller så, om du gillar det, byt helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nästan inte upplevt några problem med 7100 x64. Känns mycket bättre än Vista SP1 x64. Mitt main OS nu Garanterat köp när det släpps.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Har nästan inte upplevt några problem med 7100 x64. Känns mycket bättre än Vista SP1 x64. Mitt main OS nu Garanterat köp när det släpps.

Samma här. Mitt main OS och känns nästan helt fel fritt. mums

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Nu går det att fixa svenskt språkpaket till RC 7100 X86 och x64!
x86: http://rapidshare.com/files/232446153/sv-se_x86.zip
x64: http://rapidshare.com/files/232448654/sv-se_x64.zip

EDIT: Hittade en youtube video som kan vara användbar vid installationen http://www.youtube.com/watch?v=0ryEyZ7DPx4

EDIT2: Ops! verkade som att det redan fanns en hel tråd om detta, my bad.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Var hittade du den tråden?
Ha letat runt lite men kan inte hitta den.. Vill du vara vänlig och länka den?

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Har sett att det har kommit ut Spanskt, franskt, japansk osv språkpaket på windows update..