Hjälp med ''flimmer'' i spel.

Permalänk

Hjälp med ''flimmer'' i spel.

Hej.

Jag har ett HD 4850 grafikkort, och när jag spelar t.ex cs så märker jag små linjer som flimmrar. Oftast när jag springer och tittar åt olika håll samtidigt.

Det uppkommer även flimmer i andra spel.

Vet någon vad jag kan göra åt det?
Har nyaste drivisarna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är lagg. Tror det kan va processorn som cpar lite med. eller så cycklar jag?
Är grafikkortet klockat eller nått annat i datorn?

Permalänk

Tror inte det är lagg, med tanke på att det ikke flimmra med mitt gammla grafikkort.
Datorn laggar inte speciellt ofta. Kör med amd athlon x2 64 6000+ 3.1 ghz prolle.

Och nej, inget är klockat eller så.

Permalänk
Medlem

"Flimmer/linjer" Låter som tearing för mig, testat slå på Vsync?

Permalänk

Det låter som att du har problem med "tearing" kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Page_tearing

Prova sätta på V-sync för att se om det hjälper. Annars har jag faktiskt ingen aning om vad du menar, tyvärr.

Permalänk

Okej. Det låter troligt, ska testa det imorgon.

Tack för svaren.

Permalänk
Avstängd

Har du klockat kortet? Tänkte om det blir överbelastat så kan det ju flimmra..

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_s_
Har du klockat kortet? Tänkte om det blir överbelastat så kan det ju flimmra..

Det kan vara en fördel att läsa ovanstående inlägg också, då du får information om dessa frågor.

Nej mitt grafikkort är inte överklockat. Tror det har att göra med v-sync, har alltid kört det på off.

Permalänk

har du nåt som ligger i bakgrunden igång? Om jag har vlc igång, även minimerat, så flimrar det en del i spel för mig där rutan har varit.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Kan även vara bildskärmen som inte hänger med, har man en riktig rectum TFT skärm som jag med 20ms respons så blir det lite "tear", dock så har jag inte märkt av det sen jag slog på V-sync.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Kan även vara bildskärmen som inte hänger med, har man en riktig rectum TFT skärm som jag med 20ms respons så blir det lite "tear", dock så har jag inte märkt av det sen jag slog på V-sync.

Okej, men nu är det så att jag har en relativt ny skärm, med 2ms.
Och spelen funkar nu bättre med V-sync on. Men i cs är det väldigt äckligt att spela med v-sync på. Musen å själva sensen blir knepig.

Permalänk
Medlem

drivers?

annars så misstänker jag att du har en referenskyld 4850 som vid något tillfälle har blivit överhettad...
om så skulle vara fallet så finns det oftast bara en lösning, lämna tillbaka kortet och be om ett nytt.
men det finns några saker som skulle kunna fixa ditt problem(ytterst otroligt men det är värt ett försök)

-testa att clocka upp mem. med 5mhz och clocka ner core med 5mhz
-höj pci-e mhz i bios till 102(förutsatt att standard värdet ligger på 100)
-rensa kortet från damm
-byt ut kylpastan

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk

Re: Hjälp med ''flimmer'' i spel.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av fredrik07
Hej.

Jag har ett HD 4850 grafikkort, och när jag spelar t.ex cs så märker jag små linjer som flimmrar. Oftast när jag springer och tittar åt olika håll samtidigt.

Det uppkommer även flimmer i andra spel.

Vet någon vad jag kan göra åt det?
Har nyaste drivisarna till grafikkortet.

[/QUOT

disable catalyst...funkade för mig när jag hade "flimmer" i crysis fast har ett 4870x2...men testa

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik07
Okej, men nu är det så att jag har en relativt ny skärm, med 2ms.
Och spelen funkar nu bättre med V-sync on. Men i cs är det väldigt äckligt att spela med v-sync på. Musen å själva sensen blir knepig.

För att slippa cp känslan så testa skriv in de här kommandona:

cl_cmdrate 101
cl_updaterate 101
rate 25000
fps_max 75 eller 72

Vet att de endast har med fps att göra men på något vis så blir känslan en annan, CS är mysko!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.