Permalänk
Medlem

bättre flöde i p180

Har funderat en del på hur man kan öka luftflödet i antec p180,det sitter 1 fläkt i taket,1 bak,1 i fronten.
skulle det bli bättre eller sämre om man sätter fast 1 st 120mm på sidan framför pci platserna i burken?alltså skulle den blåsa mot moderkortet,

Tar tacksamt emot tips som sänker tempen.

Permalänk
Medlem

inte så jättestor skillnad om du har originalfläktarna, men skaffa då 4 st scythe 800rpm för 91:-st på inet, det ökar nog luftflödet en hel del.

Permalänk
Medlem

Om man byter ut dom 3 original fläktarna till noctua.skulle det göra skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake

Jo, beror på vilken modell däremot.
Om man är ute efter riktigt bra flöde så är det fläktgallerna som ska ryka, har du ingen lust med det så får du leva med lite högre ljudnivå för att komma upp i bra flås i fläktarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake

Inte för luftflödet, snarare skulle det sänkas jämfört med orginal på High (men det skulle förstås bli mycket tystare). Men det finns förstås andra fläktar med högre flöden - kolla på Scythes olika modeller och (i värsta fall) Delta.

Din idé om att sätta dit en ytterligare fläkt - det kommer att hjälpa en del, och du har ju till och med orginalfästen för att göra det. Se till bara att den pumpar lika mycket luft som den i fronten, annars får du problem.

Fesen nämnde fläktgallren - än enklare är att bara ta bort dörrarna, det hjälper en hel del.

Annars så finns det bättre vägar att gå än att bara brute force öka flödet. Hur luftströmmarna går är minst lika viktigt. P180 i orginal har tagit det en bit på vägen genom att ge nätagg/hårddisk en egen kammare, men CPU, grafik och moderkort delar fortfarande samma. De mår bra av att delas upp.

Det bästa tips jag kan ge är att ta in kalluft till CPU-kylaren från fronten via t.ex. en Scythe Kama Bay. Änny bättre är det om du gör en tunnel av plast eller papp som leder luften till CPU-kylarens fläkt. Än bättre blir det om du leder ut den varma luften direkt till baksidans utsug med en till tunnel. Här finns det en färdig att köpa från Thermalright, som i alla fall passar deras HR-01 kylare (världens bästa enligt spcr!), och säkert andra liknande också.

På samma sätt kan du ge grafikkortet en egen kammare att jobba i genom att spärra av mellan CPU och grafikkort med en plast/pappskiva och ta upp så mycket hål i bakstycket du kan.

Takfläkten behöver sedan bara ta hand om att ge ett luftflöde över nordbrygga och VRM.

Om du är seriös, kolla på den här artikeln, den visar hur du med tunnlar kan kyla en (relativt) högspecad burk i stort sett ljudlöst, och har varit inspiration för många här på sweclockers. Kanske lite overkill för de flesta, men kolla och välj de delar som passar dig.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Fesen. Frontgallren är flaskhalsen på P180 och P182.
Att plocka bort dem är enklaste lösningen, att modda dem till att bli mindre restriktiva är en snyggare lösning.

Att öppna frontdörren är en enkel lösning för att öka luftflödet, men då tappar man massor av utseende och ljudisolering.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag håller med Fesen. Frontgallren är flaskhalsen på P180 och P182.
Att plocka bort dem är enklaste lösningen, att modda dem till att bli mindre restriktiva är en snyggare lösning.

Att öppna frontdörren är en enkel lösning för att öka luftflödet, men då tappar man massor av utseende och ljudisolering.

/Olle

om inte jag minns fel så hade väl sweclockers en undersökning på det där eller alt någon annan sida, de kom fram till att dörren inte blockerade luftflödet något alls dock inte säker om det samma gällde för dammgallret.

Permalänk
Medlem

En annan sak som sänkte tempen 3c på cpun var att ta av kåpan på taket.
ska testa o köra med öppna dammgallrer.
Att sätta en fläkt i burken som bara blåser runt luften tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

En fläkt som blåser luft mot moderkortet och grafikkortet kan göra underverk. Jag har haft två Nexus som har blåst över mitt 4870x2 samt moderkortet. Dessa var placerade med långsidan ca 2-3 cm från chassisidan. Samtliga temperaturer var mycket lägre än vad dom är nu när jag har tagit bort fläktarna. Nu går grafikkortets fläkt på ca 40% och en idel temp på ~ 55 grader får hade jag 29% och samma temperatur som innan jag tog bort fläktarna.

Fläktlagren har ett enormt motstånd och skapar mycket oljud, klipp bort dessa.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Fläktlagren har ett enormt motstånd och skapar mycket oljud, klipp bort dessa.

lagren? Omg... då kommer den inte snurra. xD Givetvis så är det GALLREN som menas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
lagren? Omg... då kommer den inte snurra. xD Givetvis så är det GALLREN som menas.

Ja det ska det va ja, är inte riktigt i mitt ess idag om man säger så.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det blev bättre blås när man tog av gallren.
En ännu bättre sak är att borra 2 hål i sidoplåten o sätta 1 fläkt längst ner som blåser in och 1 högst upp som blåser ut.