Permalänk
Medlem

"överklocka" fläktar?

Hej, jag såg något nämnas om att en person skulle skruva upp sina fläktar med rivatuner över normalvarven, undrar då hur detta går till då jag vill få mina fläktar att gå lite snabbare.

Fungerar det enbart med 3pins fläktarna eller går det med molexfläktar också?

Tack!

Permalänk
Medlem

Med rivatuner styr man enbart grafikkortets fläkt.

Permalänk
Avstängd

Mata dem med mer volt så kommer varvtalet att öka.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Re: "överklocka" fläktar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Hej, jag såg något nämnas om att en person skulle skruva upp sina fläktar med rivatuner över normalvarven, undrar då hur detta går till då jag vill få mina fläktar att gå lite snabbare.

Fungerar det enbart med 3pins fläktarna eller går det med molexfläktar också?

Tack!

Överklocka fläktar låter ganska kul...Självklart kan du ge den lite mer spänning så kanske de snurrar lite fortare..men jag skulle inte göra det, då när de körs på max spänning, är vad den max pallar...annars så kommer antagligen spolen ryka och korsslutas...Köp en bättre fläkt istället... de flesta kylningar körs med standard fläktar och kan bytas ut till något bättre...

Permalänk
Medlem

Vissa fläktar, t.ex. Noctuas, är ju specade för mer än 12 V, tror de klarar 13.5 V på pappret iaf. Då skulle man ju kunna "överklocka" de.

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa mina 120mm 3000rpmare..
har 2st.. ganska högljudda men fy fan vilket luftflöde ^^
Aldrig sett något liknande.. dom ligger och skräpar bland alla kartonger just nu

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Överklocka fläktar kopplade på molex... Har du någonsin öppnat en dator? I vilket fall så blev jag lite gladare nu..! Är du i verkligt behöv av rejält flöde så skaffa någon av zalmans fläktar, har testat både 92 och 120 mm:arna och fyfan va de blåser.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Överklocka fläktar kopplade på molex... Har du någonsin öppnat en dator? I vilket fall så blev jag lite gladare nu..! Är du i verkligt behöv av rejält flöde så skaffa någon av zalmans fläktar, har testat både 92 och 120 mm:arna och fyfan va de blåser.

De är finfina. Blåser riktigt bra... och inte fasen låter de mycket mer/mindre än alla andra fläktar som finns.

Köp en fläkt o känn dig blåst ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Flertal gånger. Flertal byggen. : )

Mjukvara är jag dock inte speciellt fond över, fläktkontroller matar väl enbart ner vad jag vet, osv osv.

Behov av högre luftflöde är jag inte, speciellt mycket. Men jag säger inte nej till lite bättre ändå, då jag inte direkt störs av hög ljudnivå.

(OK, deltafläktar är något inte ens jag skulle klara av.)

Att byta ut samtliga fläktar känns inte som ett val dock, ville bara se om jag kunde pressa dem här lite mer och sänka tempen i datorn med någon grad.

Angående ordvalet "överklocka" var det för att det var det mest passande ordet jag kom på, då jag inte direkt hade någon aning om hur man matade högre volt, visste bara att det kunde sänkas med motstånd.

Angående molex. Så ja, chassifläktarna styrs med molex och har ingen anslutning till moderkortet.

Tänkte dock på noctuafläkten jag har på mitt kyltorn och Xilencefläkten som sitter på kyltornet.

Om det gick att pressa upp dem mer, enskilt. Ingen aning om hur jag tänkte med molex dock.

Men 3pins fläktarna borde väl gå att göra något med?

Permalänk
Avstängd

Hej tänkte slänga in en fråga! jag ändra i bios så cpu fläken kör max hela tiden.
Gör detta att det drar mer ström än förut?
mvh robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Hej tänkte slänga in en fråga! jag ändra i bios så cpu fläken kör max hela tiden.
mvh robert

Yes, drar du på max så kör den på 12v hela tiden..

Permalänk
Avstängd

jaha då stänger jag av den det känns onödigt tnx

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Yes zalmans är riktigt bra, jag har 2 st 120 mm 1000 rpm låter ingenting och kyler bra !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Haha, det kanske vore något...

Tänk om nexuxs, noctua schryte osv. skulle anordna tävlingar där man provade att få flest antal rpm i motsats till "öveklockning". Fritt val av kub.

hursomhelst, klart skönt ordval i -överklocka- fläktar. (överklocka som en referens till ökade antal klockcyklar.)

En fläkt drivs ju med en viss spänning, ju högre ström till fläkten ju hårdare kommer den att snurra. (om lindningen inte brinner ofc.) så visst är det fullt möjligt att få de allra flesta att snurra snabbare.

Vad man ställer i rivatuner är ju bara spänningen, i ett sådant program kan du inte gå över den normala kapaciteten, kanske snabbare än den normala inställningen, men någon överklockning är det ju inte frågan om då den fortfarande är begränsad till ~12v via moderkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
mvh robert

Visst drar den mer ström än förut, men det är ändå försumbart i det stora hela. En 120mm Nexusfläkt (Real silent) drar 0.08A på maxvarv (1000rpm) av 12V-linan, vilket resulterar i att fläkten nästan drar 1W på maxvarv. En 120mm standardfläkt på runt 2000rpm drar inte mer än maximalt 4W.
Om du då kör på halva hastigheten eller fullhastighet spelar nog inte så jättestor roll i det stora hela.

Visa signatur

~Pelle~