Permalänk
Avstängd

ta bort damm

Hej nu är det så att datorn ståt och samlat på sig ganska mycket damm specielt på cpu kylarnen, då tempen gått upp ganska mycket.
Hur ska man bära sig åt? har läst andra trådar där dammsugning är förbjudet ska jag blåsa rent? har inte tillgång till tryckluft eller att köpa luft på burk.
Finns det nåt annat sett?
mvh robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Om det bara är på cpu kylaren är det väl bara att ta av den och blåsa för kung och fosterland

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Avstängd

nej jag vill inte ta av kylaren, pasta kostar ju

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
nej jag vill inte ta av kylaren, pasta kostar ju

Hahaha nu är du för snål ju.. Köp luft i burk så är saken biff

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Hedersmedlem

Ökad temp orsakas ju oftast av igensatt kylfläns men även gammal kylpasta så offra du ett par tior på ny pasta och rengör samtidigt flänsen så lär tempen sjunka betydligt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Ökad temp orsakas ju oftast av igensatt kylfläns men även gammal kylpasta så offra du ett par tior på ny pasta och rengör samtidigt flänsen så lär tempen sjunka betydligt.

WORD!!!

men ja tror killen är lite för lat för att göra såna ingrepp, den känslan ja får iaf

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Avstängd

Ja jag är känd att vara lat men det va inte så jättelänge sedan jag bytte pasta.
Det har kommit in mycket damm på cpu fläkten eftersom jag har tagit bort sidan på chassit och det är inte dammfritt här tyvärr hehe
Vi får se jag har faktist en luftburk men vill inte använda den då det kommer kondens ur hur mycket jag än rystar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men va fan, de kan väl inte vara så farligt att damsuga vid kylaren de är väl när de kommer till grafikkortet o moderkortet som de inte är så smart.. eller??
ja menar kylaren är ju bara en stor fläns

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag får bjuda hem nånga vänner så kan vi stå och blåsa i burken hehe

Visa signatur

Permalänk

kylaren är en stor fläns i ytterst ledande material som sitter fast vid datorn på processorn, inte en bra ide. Det gör inte så mycket om det kommer kondens, se bara till att det inte hamnar på nåt elektriskt utan bara på flänsen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ja jag är känd att vara lat men det va inte så jättelänge sedan jag bytte pasta.
Det har kommit in mycket damm på cpu fläkten eftersom jag har tagit bort sidan på chassit och det är inte dammfritt här tyvärr hehe
Vi får se jag har faktist en luftburk men vill inte använda den då det kommer kondens ur hur mycket jag än rystar

Om du inte håller burken upprätt när du sprutar, så kommer det vätska ur burken, håller du den upprätt så bör det inte göra det.
Starta dammsugaren, håll den en bit över det du skall göra rent och blås sedan bort dammet med sprayflaskan. (dammsugaren är till för att inte dammet bara skall virvla runt, utan försvinna bort från datorn)

Du kan även göra rent kylflänsen med tops (är dock lite pilligt och tar en stund).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

För att rikta strålen när du blåser använd sugrör

Jag vet, ghettometod, men det fungerar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Använd en kraftig fläkt. Jag rengör min dator med en delta fläkt, blåser ut all skit på några sekunder.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
För att rikta strålen när du blåser använd sugrör

Jag vet, ghettometod, men det fungerar

tack för alla tips sugrör lät intressant det blir att åka och köpa ,men man får inte gå imot något med sugröret i datorn tex flänsarna på kylaren?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

tack för alla tips sugrör lät intressant det blir att åka och köpa ,men man får inte gå imot något med sugröret i datorn tex flänsarna på kylaren?

edit har köpt sugrör nu det blev storpack kan va bra att ha kanske

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

en annan fråga om temp vad ska den ligga på tycker ni med min överklock 1.41 vcore? nu mäter den 38 grader på båda med real teamp (när jag surfar)
När jag använder winrar blir det varmt ca 60 grader.
här är min kylare:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=UC-F7P-AC-01
mvh robert

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar lita på min oövervinnliga tur när det gäller statisk elektricitet och datorer och dammsuger varenda fläns och fläkt i min dator. Jag sätter också munstycket på ovansidan av min cpu fläkt så att den börjar snurra baklänges med bra fart, det suger minsann ut allt damm!
(btw jag använder varken esd-band eller tar på ett element innan)

Permalänk
Avstängd

Jag vart inte nöjd fick ifs ner tempen 1-2 grader men det är lite för varmt. Ska jag lägga ut kr på en bättre kylare eller kan man sätta fläkten på att snurra på max?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet e rätt lurig.

Att peta på ett vattenfyllt element funkar bra medans du är i kontakt med det, så fort du släpper det börjar du laddas upp av alla friktion mot kläder o andra ytor, det kan ta ungefär en sekund att "laddas upp".
Fast vilken laddning man har beror helt på vilken annan punkt man gämför med.

Och att jorda sig mot ett element, men inte jorda datorn, e nog så farligt det (för datorn alltså) eftersom datorn och du har olika laddning. Jorda isåfall datorchassit mot samma punkt du själv e jordad, så båda har samma laddning.

Säkrast är att försöka ha samma laddning som datorn helt enkelt, genom att tex hålla i chassit hela tiden medans du samsugar, håll ordentligt i damsugarmunstycket oxå, så har alla ni tre samma laddning och någon urladdning mellan prylarna kan inte ske.

Själv brukar jag bära ut datorn på balkongen och blåsa så in i fanders, passa på när d blåser mycke ute, så får man inte dammet i ögat o slipper tvätta kontaktlinserna =D

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Element är rätt värdelöst att tafsa på innan, bättre att ta på jordtapparna i vägguttaget, om du har jordade uttag i väggen. Annars kan du lika gärna skita i det med.

Finns många fastigheter som inte har jordade uttag, vet att jag hade en jävla diskussion med ett självutnämnt "datorproffs" som tjafsa med mig när jag installera skit i min egna dator utan esd armband. Han använde själv alltid ESD armband så duktig som han var, roligt nog bodde han på samma område i en likadan 70tals lägenhet utan jord dragen, orkade dock inte dra diskussionen dit. Det finns givetvis jordtappar i uttagen men de leder ingenstans. Är det så kan man skita i att jorda sig helt. Bästa är att ta i chassit och hoppas att ni får samma laddning.
Vill man så kan man undvika att meka med datorn på mattor, plastgolv och laminatgolv (typ klickgolv) då de tenderar att generera med statisk laddning än trägolv, plattor och ... ja massa annat. Fliströjjor o annat plast kan man ocksåundvika att ha på sig. Undvik också att blåsa ballonger samtidigt.

Har också själv dammsugat datorer så länge jag kan minnas utan några som helst problem ?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Tryckluft är absolut bäst, köp på biltema eller något, Då får man bort det där lilla fina dammet som inte försvinner med dammsugare.

Visa signatur

Core i5 750 // GA-P55M-UD2 // XFX 5770 1 GB // ocz vertex 2 // 4 gb 1600mhz // 2 TB hdd // Fractal design r2

Permalänk
Avstängd

Jag rekomenderar Jalle64 med sugrör :;D det fungera faktist bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda utblåset på damsugaren... Dock inte alla damsugare som har en som man kan koppla "slangen" (höhö) till.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Jag brukar använda utblåset på damsugaren... Dock inte alla damsugare som har en som man kan koppla "slangen" (höhö) till.

I annat fall så kan man väl alltid käka rejält med ärtsoppa o bruna böner? O sen koppla in slangen o braka loss... oh faan, glöm inte klädnypan.

HAHA!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Element är rätt värdelöst att tafsa på innan, bättre att ta på jordtapparna i vägguttaget, om du har jordade uttag i väggen. Annars kan du lika gärna skita i det med.

Finns många fastigheter som inte har jordade uttag, vet att jag hade en jävla diskussion med ett självutnämnt "datorproffs" som tjafsa med mig när jag installera skit i min egna dator utan esd armband. Han använde själv alltid ESD armband så duktig som han var, roligt nog bodde han på samma område i en likadan 70tals lägenhet utan jord dragen, orkade dock inte dra diskussionen dit. Det finns givetvis jordtappar i uttagen men de leder ingenstans. Är det så kan man skita i att jorda sig helt. Bästa är att ta i chassit och hoppas att ni får samma laddning.
Vill man så kan man undvika att meka med datorn på mattor, plastgolv och laminatgolv (typ klickgolv) då de tenderar att generera med statisk laddning än trägolv, plattor och ... ja massa annat. Fliströjjor o annat plast kan man ocksåundvika att ha på sig. Undvik också att blåsa ballonger samtidigt.

Har också själv dammsugat datorer så länge jag kan minnas utan några som helst problem ?

Grejen med antistat armband är väl ändå att du ska jorda dig själv med chassiet så att ni ligger stadigt på samma nivå? Att du själv är jordad och har +/- 0 i laddning, betyder inte att datorn har det och har ni olika laddning kommer en urladding att ske hur som helst ^^

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här för att blåsa rent hårdvara/burken/skärmen mm.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18555

funkar kanon.
Kostar 4 dollar inkl frakt.
Såg att dom har fått in en kraftigare:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Grejen med antistat armband är väl ändå att du ska jorda dig själv med chassiet så att ni ligger stadigt på samma nivå? Att du själv är jordad och har +/- 0 i laddning, betyder inte att datorn har det och har ni olika laddning kommer en urladding att ske hur som helst ^^

Inte alla som fattar det. Skrämmande många som jordar sig mot eluttag eller tror att man måste ha 0 i elektrisk laddning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt damsugare när jag tagit bort damm ur datorn. Är väldigt försiktigt vid cpu, grafikkort osv. Men det funkar och inget har gått sönder för mig, Håll i fläkten bara så den inte varvar sönder av dammsugarens sug !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB