ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Bara jag som har problem att träffa fiender?
Med en M16 är det i princip omöjligt att träffa mål längre än 50m bort.
Detta i liggande skytteställning och "aim down the barrel".
Skotten hamnar över allt förutom just där jag siktar?
Skall detta föreställa realism?
Jag skjuter bättre irl mot rörliga mål på 300m avstånd.

Det blir hopplöst svår att plocka fiender som tycks träffa allt på flera hundra meters avstånd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det gör mer än förvandlar dig till fiskmås, bland annat så kan det göra att man siktar som en kratta. Var någon som kom in och klagade på det i BIS officiella forum. Var rätt kul att läsa, "jävla skitspel, går ju inte att sikta"

Det sabbar ditt spel för att du har laddat ner det illegalt, köp spelet istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det sabbar ditt spel för att du har laddat ner det illegalt, köp spelet istället.

Jag har en laglig version som inte går att sikta i.
Varför detta påhopp utan belägg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Varför detta påhopp utan belägg?

För att dem sa nyss i tråden att spelet har piratskydd som gör bl.a. att du inte kan sikta ordentligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
För att dem sa nyss i tråden att spelet har piratskydd som gör bl.a. att du inte kan sikta ordentligt.

Befängt att det skall gå ut över folk som faktiskt köper deras spel.
Nu blir jag förbannad.

Edit. Kan kanske vara pga av att jag installerat engelskt language pack.
Skall testa att installera om...

Edit2. Funkar perfekt nu. Jävla kul spel detta!

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=mSAGXV_Zd2A

Är det nån som vet varför dem snackar så konstigt på radion? Jag tror inte att man snackar så i verkligheten.

http://www.youtube.com/watch?v=1XGOzbDrEz4

En lite rolig film.

http://www.youtube.com/watch?v=Pe49sQxAmb8

Några saker som jag stör mig på på den där videon: man ser inte några missiler eller nåt när han skjuter med helikoptern, bara några konstiga ljud.
Helikoptern har inget sikte alls så man kan inte sikta ordentligt. Man får ingen ljudsingal eller nåt som bekräftar att man har låst på målet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Några saker som jag stör mig på på den där videon: man ser inte några missiler eller nåt när han skjuter med helikoptern, bara några konstiga ljud.
Helikoptern har inget sikte alls så man kan inte sikta ordentligt. Man får ingen ljudsingal eller nåt som bekräftar att man har låst på målet.

Klart han inte har något sikte, han sitter som pilot och inte som skytt. Följdaktligen är det inte meningen att man ska flyga själv, men de har ändå byggt in något som kallas "Manual Fire", och man kan då skjuta själv, utan skytt. Men sikten får du allt klara dig utan.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Edit. Kan kanske vara pga av att jag installerat engelskt language pack.
Skall testa att installera om...

Japp, det kan ha triggrat FADE. Man bör lägga till språkpaketet som en mod och inte skriva över orginalfilerna ifall det är så du gjort.

Citat:

Create a new folder inside C:\Program Files\Bohemia Interactive\ArmA 2 and call it @English. Inside it, create an AddOns and Dta folder. Place the language patch files into the proper folders as stated in the readme. Then go to your ArmA II shortcut and add to the end -mod=@English. That will launch it as a mod folder. Replace the backed-up German language files in the folders they used to be in too. That way FADE won't activate.

Länk: http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=73665&page=2

Permalänk

Människorna bakom Americas Army 3 har ju gjort stor affär av att det aldrig kommer att finnas möjlighet att skära sina fiender överhuvudtaget i AA av principiella skäl som jag inte riktigt förstår så det var därför jag undrade. Givetvis kan det vara otaktiskt att lägga automatkarbinen på ryggen och plocka fram combatkniven när man är inbegripen i long-range fajter i öppen terräng men jag vill ändå att möjligheten skall finnas i vissa situationer. Jag kör nästan uteslutande iracing så jag kommer endast att se eventuellt ArmaII eller AA3 spelande som ett komplement där denna fråga inte är avgörande för mitt köp- eller nedladdningsbeslut

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
http://www.youtube.com/watch?v=mSAGXV_Zd2A

Är det nån som vet varför dem snackar så konstigt på radion? Jag tror inte att man snackar så i verkligheten.

Klassiskt OFP snack, ihopsatt av små ljudsnuttar (som fungerarade sisådär i OFP och har uppenbarligen inte blivit bättre).

Som tur är har nog inte Arma2 den klassiska OFP "OH NO!" buggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Några saker som jag stör mig på på den där videon: man ser inte några missiler eller nåt när han skjuter med helikoptern, bara några konstiga ljud.
Helikoptern har inget sikte alls så man kan inte sikta ordentligt. Man får ingen ljudsingal eller nåt som bekräftar att man har låst på målet.

En Hellfire missil har en "burn time" på 2-3 sekunder. Enda sättet att se rökmolnet av en hellfire missil är om man står stilla med helikoptern vilket han inte gör. Han färdas framåt och på grund av den korta brinn tiden så hinner den slockna innan han får den i sitt synfält.

Permalänk
Medlem

Bytte Windows 7 till Windows Vista på den gamla hårddisken o spelade lite ArmA 2 på den. Jo, jag vet att spelet funkar bra på Windows 7, men jag ville ändå ha in Windows Vista, så vafan xD Hur som helst.

Jag kunde maxa skuggorna och posteffect-inställningen till very high, dra upp view distance från 1,600 till 10,000 osså hade jag fillrate optimizer på 100%. Spelet flöt på relativt bra Kanske hade 20-25 i FPS, möjligtvis 10-25 FPS, till skillnad från vad jag hade på Windows XP. Jag kunde för övrigt inte ens spela ArmA 2 med 10,000 i view distance på XP xD Skiten kraschade då. Och ja, det laggade o var fördröjning på när jag rörde runt med min soldat, men det var inget störande lagg.

Har en till sak att säga innan jag avslutar mitt inlägg ^^ Holy makaroni så snyggt det var med dessa grafikinställningar! Tog en skärmdump inne i spelet, men fan heller att Vista tillät det. Bilden blev helt svart ><

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vafalls, menar ni att Bohemia gjort ett spel utan större buggar? Det har aldrig hänt förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Vafalls, menar ni att Bohemia gjort ett spel utan större buggar? Det har aldrig hänt förr.

Nja, så långt skulle jag nog inte sträcka mig även om jag inte kan tala från egen erfarenhet (väntar på releasen i Sverige). Dömma av det som skrivs på forum och i tyska recensioner så släppte (eller tvingades släppa) de en än gång spelet för tidigt. Dock verkar det inte lika illa som med Arma(1).

Att det inte går att komma vidare i SP kampanjen pga att vissa saker inte triggas tycker jag personligen är en stor grej och borde inte hända.

Men den som har hängt med sen OFP tiden vet ju att BIS support av sina spel är utmärkt och att dom kommer fixa och förbättra Arma2 för en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara ett jäkla skit spel, grafiken ser ju ut som Deer Hunter, och verkar lagga för dem med Topp datorer. Medans Crysis för dem går i High utan lagg..

Och Grafiken är tusan inte ens nära Crysis med låg grafikinställning.
Naj Tacka vet jag Operation Flashpoint Dragon Rising, där ser det ut att iaf vara grafik så spelet är spelbart. Vill man spela verklighetstrogna spel/Realistiska ska det vara realistisk grafik och inge grafik som dem har i 10 år gamla spel..

Tack tjohej leverpastej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Verkar ju vara ett jäkla skit spel, grafiken ser ju ut som Deer Hunter, och verkar lagga för dem med Topp datorer. Medans Crysis för dem går i High utan lagg..

Och Grafiken är tusan inte ens nära Crysis med låg grafikinställning.
Naj Tacka vet jag Operation Flashpoint Dragon Rising, där ser det ut att iaf vara grafik så spelet är spelbart. Vill man spela verklighetstrogna spel/Realistiska ska det vara realistisk grafik och inge grafik som dem har i 10 år gamla spel..

Tack tjohej leverpastej

Mmm vi förstår att du är ute efter uppmärksamhet, nöjd nu?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Verkar ju vara ett jäkla skit spel, grafiken ser ju ut som Deer Hunter, och verkar lagga för dem med Topp datorer. Medans Crysis för dem går i High utan lagg..

Och Grafiken är tusan inte ens nära Crysis med låg grafikinställning.
Naj Tacka vet jag Operation Flashpoint Dragon Rising, där ser det ut att iaf vara grafik så spelet är spelbart. Vill man spela verklighetstrogna spel/Realistiska ska det vara realistisk grafik och inge grafik som dem har i 10 år gamla spel..

Tack tjohej leverpastej

Det här ser verkligen ut som ett 10år gammalt spel:

1280x720 (original 1920x1080)

Sen att DR skulle ha bättre och mer realistisk grafik förstår jag inte hur man kan tycka. DR är långt ifrån samma kvalitet som ArmA2 har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Verkar ju vara ett jäkla skit spel, grafiken ser ju ut som Deer Hunter, och verkar lagga för dem med Topp datorer. Medans Crysis för dem går i High utan lagg..

Och Grafiken är tusan inte ens nära Crysis med låg grafikinställning.
Naj Tacka vet jag Operation Flashpoint Dragon Rising, där ser det ut att iaf vara grafik så spelet är spelbart. Vill man spela verklighetstrogna spel/Realistiska ska det vara realistisk grafik och inge grafik som dem har i 10 år gamla spel..

Tack tjohej leverpastej

Troll ska bara ignoreras.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Verkar ju vara ett jäkla skit spel, grafiken ser ju ut som Deer Hunter, och verkar lagga för dem med Topp datorer. Medans Crysis för dem går i High utan lagg..

Och Grafiken är tusan inte ens nära Crysis med låg grafikinställning.
Naj Tacka vet jag Operation Flashpoint Dragon Rising, där ser det ut att iaf vara grafik så spelet är spelbart. Vill man spela verklighetstrogna spel/Realistiska ska det vara realistisk grafik och inge grafik som dem har i 10 år gamla spel..

Tack tjohej leverpastej

Tycker det bitvis är snyggare än Crysis, båda maxade.
Arma 2: http://www.totalvideogames.com/img/uploaded/www.totalvideogam...
Crysis Low: http://farm4.static.flickr.com/3177/2522916048_8f63b7d5ce.jpg...
"Och Grafiken är tusan inte ens nära Crysis med låg grafikinställning."
Nä, du har rätt. Crysis är fan mycket snyggare.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ok här kommer en liten rapport:

1. Helt hjärndöd pathfinding. Totala låsningar inuti byggnader och om det är många hinder i vägen, exempelvis sandsäckar. Kan ställa sig i ett hörn och ropa "negative!" om man försöker ge order att springa till ett annat ställe.

2. Fiender springer runt som yra höns. Anfall går ungefär till enligt följande: Springa lite höger och vänster, stanna, gå ner på knä och skjuta, springa vidare till ett nytt random ställe. Utnyttjar inte skydd bakom sandsäckar eller liknande utan kan helt sonika bara ställa sig upp och springa iväg åt något slumpmässigt valt håll.

3. Inget som helst fysiksystem. Tanks kan plötsligt börja sväva om om man kör över ett hinder, exempelvis en sten. Animationer har inget "stopp". Du kan bli skjuten mitt i en omladdning, gubben står kvar och laddar om i några sekunder och faller sedan ihop. Ser hur löjligt ut som helst.

4. Massa clippingproblem. Lägg dig bakom en sandsäck och vapnet sticker ut på andra sidan.

5. Fiender kan få för sig att kliva ur hjuldrivna fordon efter att ha fått punktering, sedan lägga sig bredvid fordonet och ligga kvar som levande måltavlor. Visst är det fint att kunna slå ut en BRDM med två skott från en M16?

Aja, nog med gnället. Spelet verkar åtminstone vara lite mindre buggigt än Arma i singelplayer. Nu ska jag prova multiplayer, lite jobbigt på tyska (petersgames) men jag tror det funkar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

För er som har problem med prestandan så kan detta vara till hjälp:
http://forums.bistudio.com/showpost.php?p=1300985&postcount=2...
Det tar bort motionblur samt bloom och ger ganska mycket mer prestanda. I kampanjen såg jag dock ingen ökning alls.

Lägg bara in detta i en modmapp som i den guiden vilket S_Z postade förut. Lägg sedan filen i Dtamappen i @English.

Citat:

Create a new folder inside C:\Program Files\Bohemia Interactive\ArmA 2 and call it @English. Inside it, create an AddOns and Dta folder. Place the language patch files into the proper folders as stated in the readme. Then go to your ArmA II shortcut and add to the end -mod=@English. That will launch it as a mod folder. Replace the backed-up German language files in the folders they used to be in too. That way FADE won't activate.

Med vanliga inställningar 30fps:

Blur och bloom avstängt 39fps:

Notera att jag har dragit upp brightness till max för att kompensera för det förlorade ljuset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Ok här kommer en liten rapport:

Om du har testat detta i editorn så kan det vara lite missvisande, då måsta man nämligen lägga in massor av logics för att AIn ska göra som det är tänkt.
Du har inte lagt in engelska som språk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
För er som har problem med prestandan så kan detta vara till hjälp:
http://forums.bistudio.com/showpost.php?p=1300985&postcount=2...
Det tar bort motionblur samt bloom och ger ganska mycket mer prestanda. I kampanjen såg jag dock ingen ökning alls.

Lägg bara in detta i en modmapp som i den guiden vilket S_Z postade förut. Lägg sedan filen i Dtamappen i @English.

Med vanliga inställningar 30fps:
http://img146.imageshack.us/img146/7684/blurandbloomarma2.th....
Blur och bloom avstängt 39fps:
http://img195.imageshack.us/img195/8816/noblurnobloombrightne...Notera att jag har dragit upp brightness till max för att kompensera för det förlorade ljuset.

Säkert att du inte har blandat ihop bilderna?
Den som heter "noblurnobloombrightness" ser nästan ut att ha bloom/blur om man kollar på husets tak..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Ok här kommer en liten rapport:

1. Helt hjärndöd pathfinding. Totala låsningar inuti byggnader och om det är många hinder i vägen, exempelvis sandsäckar. Kan ställa sig i ett hörn och ropa "negative!" om man försöker ge order att springa till ett annat ställe.

2. Fiender springer runt som yra höns. Anfall går ungefär till enligt följande: Springa lite höger och vänster, stanna, gå ner på knä och skjuta, springa vidare till ett nytt random ställe. Utnyttjar inte skydd bakom sandsäckar eller liknande utan kan helt sonika bara ställa sig upp och springa iväg åt något slumpmässigt valt håll.

3. Inget som helst fysiksystem. Tanks kan plötsligt börja sväva om om man kör över ett hinder, exempelvis en sten. Animationer har inget "stopp". Du kan bli skjuten mitt i en omladdning, gubben står kvar och laddar om i några sekunder och faller sedan ihop. Ser hur löjligt ut som helst.

4. Massa clippingproblem. Lägg dig bakom en sandsäck och vapnet sticker ut på andra sidan.

5. Fiender kan få för sig att kliva ur hjuldrivna fordon efter att ha fått punktering, sedan lägga sig bredvid fordonet och ligga kvar som levande måltavlor. Visst är det fint att kunna slå ut en BRDM med två skott från en M16?

Aja, nog med gnället. Spelet verkar åtminstone vara lite mindre buggigt än Arma i singelplayer. Nu ska jag prova multiplayer, lite jobbigt på tyska (petersgames) men jag tror det funkar.

Det där låter inte alls bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Säkert att du inte har blandat ihop bilderna?
Den som heter "noblurnobloombrightness" ser nästan ut att ha bloom/blur om man kollar på husets tak..

Nej det är postprocess som är på high.

Såhär ser det ut med postprocess på low:

Rekommendera verkligen att använda denna mod då man får mycket mer FPS utan att tappa något speciellt förutom motionblur. Det är inte säkert att modden fungerar när man ska spela multiplayer då serverna har filesheck och modden har ingen "nyckel" för det. Upptäckte också att vid nattscener så försvinner grain och de "svartvita" effekterna, men med nvgoogles så fungerar grain.

Permalänk

Gnn. Nu börjar jag verkligen ångra att jag köpte det via Steam. Vill spela nuuuuu!

Saitek X52 och TrackIR, månne man borde investera...
Och så i en helt ny burk också så man kunde köra SoftTH över alla skärmar.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Man ska inte lyssna på alla dessa tråkmånsar. Faktum är att Arma används av militärer världen över och är världens mest avancerade krigs simulator som är tillgänglig till offentligenheten. Operation flashpoint DR är inte ens i samma kylskåp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Man ska inte lyssna på alla dessa tråkmånsar. Faktum är att Arma används av militärer världen över och är världens mest avancerade krigs simulator som är tillgänglig till offentligenheten. Operation flashpoint DR är inte ens i samma kylskåp.

Är det inte VBS och VBS2 som används? Tror inte militären använder det kommersiella spelet...

Intressant sak om VBS2 jag precis såg:
Limited support for the PhysX library from Nvidia is being deployed within VBS2. Hardware acceleration is not required at this time. It is anticipated however that hardware acceleration of the PhysX routines will only be available on Nvidia platform video cards.

Vi kanske får se PhysX i Arma2 också...

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lust att köra lite co-op senare ikväll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Är det inte VBS och VBS2 som används? Tror inte militären använder det kommersiella spelet...

Helt riktigt, det är VBS och VBS2 som används, men det är samma motorer som används i Operation Flashpoint respektive ArmA. Jag har bara provat VBS, och det är ju såklart betydligt svårare än OFP, inga snälla rutor som visar allting. Men vi får minnas att OFP/ArmA/ArmA2 är gjorda för spelmarknaden, där går det inte att ha samma nivå av realism/svårighetsgrad, då de flesta skulle tröttna illa kvickt. På spelmarknaden måste det göras attraktivare för gemene man...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faithan
Är det någon som har lust att köra lite co-op senare ikväll?

det vore trevligt om ngn kunde skriva lite om sina intryck från att spela coop i detta då det är det främsta skälet till att jag är intresserad av spelet

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Ingen som kan starta upp en Sweclockers coop server?
Trött att köra med massa tyskar hela tiden, hade varit skoj att lira med enbart svenskar.

*Lirar som pilot*

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S