Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Uppföljning - IPRED

Har under en liten tid funderat på vilka konsekvenser IPRED har inneburit för oss vanliga användare. Dagarna efter lagförslaget trädde igenom så var Sveriges totala internettrafik ner med ~40%, vet någon hur den siffran står sig idag?

Sedan kommer vi till det mest intressanta:
Hur många egentliga domstolsfall har det lett till?
Finns det någon statistik kring detta?

Med domstolsfall menar jag fall där någon/några upphovsrättshavare har begärt ut uppgifterna bakom ett IP-nummer. Det enda fallet jag har hört talas om är detta: http://www.dn.se/dnbok/bevisen-i-forsta-ipred-fallet-ifragasa...

Borde inte andra eventuella fall ha skapat rubriker även dem?

Permalänk

Vågar man yttra sig här utan att tråden blir låst p.g.a §7?
Röstade "Ja, men jag har dragit ner på det". Anser att det är naivt och inte bry sig om konsekvenserna.
Men det går inte och missa just det avsnittet av svenssons semesterfilmer!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Inte följt detta alls, men visst drar jag ner lite musik/filmer och spel lite då och då.. Fast har trappat ner oerhört mycket iom IPRED! Tycker de borde komma med billigare alternativ inom musik, film och spelbranchen..
Som fattig gymnasieelev så har man aldrig råd till spelen man vill ha.. Därför blir det mestadels wow, kostar inte speciellt mycket i månad, ca: 140:-.. ska man köpa ett nytt spel för 400 - 500:- eller vad det nu kostar så får man vara utan pengar hela månaden eller spara ett tag (vilket är svårt för min del) körkort på G nu med och det gör inte saken bättre Även jag valde alternativet "Ja, men har trappat ner"

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

Jag har egentligen aldrig laddat ner så mycket. Har varit någon enstaka film/spel eller skiva som jag kännt ett visst "behov" av. Men jag känner just nu att jag överlever utan att ladda ner massa grejer så ligger lågt ett tag till

Permalänk

Tankar mycket mindre än förr... Men det är bara bra tycker jag, tankade så mycket skit förut som jag oftast inte kollade på..

Permalänk
Medlem

Re: Uppföljning - IPRED

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Borde inte andra eventuella fall ha skapat rubriker även dem?

Jag har knappast bra koll på juridik, men det känns som att "alla" sitter och väntar på just det första fallet..
Har dock ingen aning om hur något blir "prejudicerande".
Men, antar iaf att det borde vara intressant hur domstolen tänker och dömer i det första fallet innan det läggs tid och resuser på fler stämningsansökningar..

Vidare så är just skrämseltaktiken hela grejen i min mening.
Det känns inte som att det är vettigt att hålla på att jag och stämma fildelare i all framtid.
Även om det nu är så att den som förlorar får betala "rättegångskostnaderna" så är frågan hur mycket av allt arbete bakom, med att samla in bevis och driva igenom hela byråkratin som går att räkna in i just "rättegångskostnaderna.
Och om det nu skulle visa sig att 100% av säg ett skivbolags ansträningar för att stämma någon skulle kunna krävas betalas av denne, då är frågan, hur många av dom som laddar ner och blir stämda skulle ha råd att slanta ut med hundratusentals kronor? Inte många.

Nästa sak är att såvitt jag vet så är det inte samma sak att lämna in en stämning och dra runt detta i en domstol som att gå in och betala i kassa på ICA. Tror inte det finns kapacitet i svenska rättssamhället till att hålla på med tusen, tiotusen, om inte hundratusentals fildelningsfall.

Och tror knappast att skivbolagen m fl. skulle bli särskilt populära om dom började en hetsjakt att skuldsätta halva svenska folket.

Nä, folk är nog för tillfället rädda att bli "just den där" som intresseorganisationerna ska statuera exempel av.
Ge det några månader till så är jag nästan övertygad om att fildelningen kommer börja komma tillbaks när folk sett att det inte blev några massiva konsekvenser.
Var det inte precis det som hände i Finland om jag inte minns fel?

Vad jag skulle vilja se är försäljningsstatistik inom film/musik/spel månad för månad säg senaste 2-3-4 åren tillbaks.
Baserat på detta borde man kunna få fram nån sorts trend.
Och därifrån borde man kunna se hur IPRED påverkat försäljningen under April och Maj.

Permalänk

Precis som BasseBaba säger är det mest skrämseltaktik. Folk just nu är rädda för dom vet inte riktigt hur höga böterna blir och hur stor risken är att åka fast. Jag tror jag läste någonstans att Antipiratbyrån räknar med att kunna driva 300 fall om året till domstol (jag hittar dock inte källan just nu). Sen finns det förståss fler intresseorganisationer och mediebolag som kan driva fall men risken att åka fast med IPRED tror ja är extremt överdriven. Speciell om man håller sig till privata bittorrenttrackers och liknande.
Men snart kommer det komma fall där folk faktiskt blir dömda och det kommer synas överallt i media. Folk blir livrädda och att det egentligen är extremt liten risk att åka fast spelar då ingen roll. Tidigare har folk upplevt det som i princip helt riskfritt.

Själv har jag nog inte laddat ner lika mycket som förut, men det har inget med IPRED att göra. Jag tillhörde dom som tankade extra mycket 1aprill för att försöka se till att graferna inte skulle sjunka så mycket...

Permalänk
Medlem

ephone anser att Ipredlagen är olaglig
http://www.ephone.se/Nyheter.aspx?id=40

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Tankar inte alls längre. Men för den sakens skull betyder det inte att jag börjat konsumera media för det. Snarare tvärtom. Filmer t.ex. är inte bra nog för att dom ska va värda pengar över huvudtaget. Kollar hellre på nåt skit på tv. Spel kan man köpa begagnat. Skulle aldrig gå och köpa någonting nytt!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tankar inte alls jag heller nu, dom sidorna man va medlem på har ju stängt typ. Så jag har köpt mindre filmer osv nu än tidigare då inte har så stor koll på vilka som är köpvärda. Dessutom fanns ju många lite mer udda filmer o få tag på som inte finns på cdon o såna sidor.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

det har nog blivit mer nerladdning för mig, jag har haft igång min dator 12 dagar i rad nu utan en enda avstägning pga långsamma nerladdningar typ 20 filmer och alla säsonger av prison break och lite x-men spel som ska testas sen. så snacka om att datorn är trött nu, ska stänga av den ikväll så den för lite sömn efter 12dagar vaken.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Avstängd

Opåverkad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det jag laddar ner är ju inte film, spel eller musik utan amerikanska serietidningar som jag annars skulle tvingas till att importera.

Visst, man hitta de flesta serierna i diverse seriebutiker men då får du också betala efter deras "egna" valutakurs så 50-70 kronor för 20+ sidor serier är inget direkt ovanligt. Sedan passar jag också på att göra massbeställningar när utgivarna har någon sale.

Sedan tror jag knappast att det är något som någon intresseorganisation för serietidningar, om det nu existerade, skulle vara intresserade av att dra mig inför domstol för.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en ny värld på svt play tv6 play och kanal 5 webtv

Är en lite för orolig person för att tanka just nu.
köpte fler filmer innan men nu har jag inte köpt direckt många enda filmen som jag vet att jag kanske skulle vilja se är yesman men annars ingen koll.
tillhör de personer som vill äga de bra filmerna. skulle tex inte få för mig att köpa nya terminator , men tex. filmer som Batman och Transformers (aka bra filmer) har jag redan varit och införskaffat.

får nog vänta tills nästa år då de förhoppningsvis skall rösta igenom den nya lagen som gör IPRED totalt tandlös.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk

Tankar nog själv på som vanligt, säkert mer än vanligt då jag precis köpt en ny full-hd tv samt en ny dator som går att spela på.

Vilket man då behöver kunna utnyttja och vad passar då inte bättre än nya och gamla filmer i hd-kvalitet samt nya flashigade men ack så dåliga spel. Men lite ögongodis blir det ju iaf tills man kastar det och installerar nästa.

Känns lite skönt att det lugnat sig lite på fildelar fronten åtminstone på bittorrent och andra vanliga ställen känns det som pretimen blivit högre och det tar längre tid innan en del saker letar sig ut från ftp siterna till dom mer publika platserna.

Dock gråter jag av skratt när folk säger att dom inte vågat tanka sedan IPRED blev sanning, en normal stackars hemma pirat lär dom knappast vara ute efter eller ens orka jaga.

Dom fall där folk blev dömda innan IPRED byggde väl på att dom som blivit åtalande mer eller mindre erkänt att dom tankat ner något, jag anser att man nekar tills man dör och lite mer samt har en dator med krypterade diskar och inte direkt lämnar den på när man åker bort utan att logga av den eller så.
Självklart skall inte krypterade diskar med semester filmer auto mountas vid omstart utan kräva lite arbete att få igång.

Eftersom vi inte är skyldiga att bevisa våran egen skuld i det här landet så kan man bara glömt bort lösenordet eller vad som helst, troligen orkar dom inte direkt bry sig. Dock är jag ytterst tveksam till om det ens skulle gå så här långt gällande en helt vanlig svensson som tankat via TPB eller liknande.

Iof fördelen med alla som slutar tanka är att det blir mer bandbredd för mig på nätet!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

här har vi återigen en ny artikel om NETNOD´s statistik.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/ipredeffekten-haller-i-s...

För det första, intressant att Per Strömbäck som går ut och gör nån "dementering" inte själv har koll på vad han snackar om.
Blandar ihop gigabit med gigabyte, det inger ju förtroende

Nästa grej är vad jag återigen återkommer till:
Varför snackar bara alla, antipiratbyrån och branschorganisationerna om internettrafiken genom netnod?
visa oss försäljningssiffror istället
Hur och om trafiken har påverkats är väl totalt irrelevant, det intressanta är ju om dom får mer pengar i kassan.

Jag står fast vid min teori att folk helt enkelt bara har börjat avstå istället för att börja betala...
Och just därför kan dom inte gå ut med några försäljningssiffror eftersom dom då bara skulle skjuta sig själva i foten och istället står dom och snackar om hur mkt mindre fildelning det är.

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5429268.ab

Snart börjar häxjakten, vad gjorde du för 1 år sedan?