Muskampen 2025: Segraren korad!

Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ansen
Jag hade tänkt köpa en P183. Det verkar som det bara följer med fläktar till de två platserna vid det övre bakre hörnet. Bör jag köpa till/byta ut fläktar? Inblåsfläkt behövs väl?

Det är omöjligt att säga utan att veta vad du skall ha den till. Det är alldeles möjligt att bygga en "kontors-PC" i P18x med bara EN fläkt medan du kan behöva massvis föer för en high-end gaming rigg och/eller överklockning.

Permalänk
Medlem

Detta ska jag ha i burken

Phenom II X3 720 BE, överklockad
1 grafikkort (8600GTS som ska uppgraderas senare)
3 sata hårddiskar

En fläkt vid hårddiskarna hade väl varit bra? Och de två fläktarna som följer med, hur mycket låter de? Vill gärna ha datorn så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Har du 3 hårddiskar och ett nätagg med 120 eller 140 mm "bottensugar"-fläkt, så skulle jag nog sätta en fläkt där nere vid hårddiskarna.
Har du däremot ett "rakt-genom" agg med 80mm fläkt, eller ännu bättre det där nya Antec CP850 eller vad det nu heter, så kan du nog klara dig utan bottenfläkt.

I övre kammaren lär du knappast behöva en insugsfläkt med nuvarande grafikkortet... Kan ev göra nytta sen när du uppgraderar.

Tricoolfläktarna skall köras på LOW läget för att ens vara i närheten av tolerabla, men även då är de inte så speciellt snälla i ljudet... Speciellt toppfläkten brukar låta en del.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hejsan, Har köpt ett antec p183 och jag undrar om någon vet om man kan sätta på dörren på chassit/ta av den själv eller om det görs i fabriken? Har haft svårt att sätta på dörren och är rädd att den ska gå isönder om jag trycker för hårt, några tips om hut man ska sätta på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad har du för nätagg? Har du 3 hårddiskar och ett nätagg med 120 eller 140 mm "bottensugar"-fläkt, så skulle jag nog sätta en fläkt där nere vid hårddiskarna.
Har du däremot ett "rakt-genom" agg med 80mm fläkt, eller ännu bättre det där nya Antec CP850 eller vad det nu heter, så kan du nog klara dig utan bottenfläkt.

I övre kammaren lär du knappast behöva en insugsfläkt med nuvarande grafikkortet... Kan ev göra nytta sen när du uppgraderar.

Tricoolfläktarna skall köras på LOW läget för att ens vara i närheten av tolerabla, men även då är de inte så speciellt snälla i ljudet... Speciellt toppfläkten brukar låta en del.

Tack för tipsen.
En Corsair HX520W med 120mm har jag, så det får nog bli en fläkt framme vid hårddiskarna. Jag tror jag väntar med att höra hur pass mycket de två medföljande fläktarna låter samt hur mina temperaturer är innan jag bestämmer mig för att byta ut dem.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt! Tex en 800rpm slipstream borde lätt räcka för hårddiskarna... Eller kanske till och med en 500 rpm om du vill vara säker på att behöva krångla med fläktkontroller och annat. (det bör endast behövas minimalt med ventilation för att hårddiskarna ska må bra)

(Jag gissar på att du kommer tröttna på originalfläktarna på sikt, men man vet aldrig)

*edit*

Citat:

Som Plope säger, dra så mycket det bara går bakom moderkortsplåten!
20/24 pins och 4/8 pins till moderkortet, ström till toppfläktarna, ström till DVD, och ström till grafikkortet är det vettigt att köra bakvägen, och finns det plats kvar kan du även dra upp andra överblivna kablar där...

Hittade en bra bild på hur mycket man kan klämma in bakom moderkortet med lite vilja och våld

http://img524.imageshack.us/i/rimg0045.jpg/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer allt detta få plats och fungera bra i Antec P182?

Om jag vill ha extra fläkt vid hårddisken, vilken bör jag fixa?

Permalänk

Jo det där kommer få plats men då måste du nog ta bort en bur för att få plats med det

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kizzy
Kommer allt detta få plats och fungera bra i Antec P182?

http://img268.imageshack.us/img268/2968/chassi.png

Om jag vill ha extra fläkt vid hårddisken, vilken bör jag fixa?

Du behöver INTE extra fläkt vid hårddisken, den som sitter där räcker mer än väl, och får bra plats mellan hårddisk och nätdel.

Dessutom får det inte plats någon extrafläkt - det är för trångt framför hårddiskarna och det finns inte heller några hål.

Om du vill byta ut orginalfläkten så satsa på en extremt lågvarvig, eller med bara en hårddisk så skulle jag köra utan och låta det räcka med nätaggets fläkt. Självklart med tejpade luftinsug runt nätagget bak då.

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen inte läst igenom hela den här tråden, men har fått uppfattningen att det är en del som tycker P182/183 har en hel del nackdelar. Har ni några alternativa tysta lådor som ni skulle rekommendera istället då? I mitt fall för ett system som inte ska användas för spel, inte överklockas och inte fyllas med hårddiskar (troligtvis 1 ssd + 1 hdd).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Nu har jag visserligen inte läst igenom hela den här tråden, men har fått uppfattningen att det är en del som tycker P182/183 har en hel del nackdelar. Har ni några alternativa tysta lådor som ni skulle rekommendera istället då? I mitt fall för ett system som inte ska användas för spel, inte överklockas och inte fyllas med hårddiskar (troligtvis 1 ssd + 1 hdd).

Dvs ett internt grafikkort, eller ett ganska litet grafikkort åtminstone? Kan du tänka dig hålla dig till Antec fortfarande, så är Solo eller Sonata designer(plus) inte ett dumt val alls.

Med ett sånt system så funkar de flesta lådor, så du har ganska fritt spelfält

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Dvs ett internt grafikkort, eller ett ganska litet grafikkort åtminstone? Kan du tänka dig hålla dig till Antec fortfarande, så är Solo eller Sonata designer(plus) inte ett dumt val alls.

Va, har inte jimih läst hela tråden!?

Ja, Roger har rätt, med ett sånt enkelt system fungerar de flesta lådor bra. Jag skulle säga att för ett sådant system så finns det inget bättre än P18x dock, om du skall ha det bästa. Det blir FULLSTÄNDIGT tyst med lite ansträngning (bara en lågvarvig fläkt som kyler CPU samtidigt som den evakuerar luft). Sedan finns det lådor som är NÄSTAN lika bra till mycket bättre pris, t.ex. Solo/Sonata. Kanske till och med tystare i orginalskick, eftersom en P18x omodifierad med orginalfläktarna inte är så tyst.

De invändningar du brukar se för P18x är att det inte levererar superkylning för överklockade gamersystem. Då behöver man en (mer högljudd) låda med mer öppningar för kylluft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Jo Solo är lite småintressant. Men du menar alltså att den är tystare än P180/182/183?
Ramlade över detta galleri, http://www.sweclockers.com/album/?id=962, där en Solo-ägare moddar lådan för att få den tystare. Trodde den skulle ha inbyggd ljudisolering out-of-the-box.

Jag vill helst inte kunna höra alls om datorn är på eller av, när den står vid fötterna och rummet är tyst. Så tyst är datorn nu, när den står i garderoben med dörren stängd (en tjock innomhusdörr, inte vanlig garderobsdörr), men vill ha den så tyst när den står framme.

Permalänk
Medlem

En omoddad Solo är generellt, som Peter är inne på, tystare än en omoddad P18x.
Helt enkelt för att den har färre fläktar, och dessutom sitter de på ställen där de hörs mindre... Dessutom har Solo:n finurligare hårddiskupphängning. Ljudnivån som hörs genom sidopaneler osv gissar jag är ungefär jämförbar, med viss fördel P18x pga plast/alu/plast panelerna och pga att lådan är sektionerad... Så med väldigt högljudda komponenter kan möjligen tänkas P18x blir tystare.

...

Den extra ljudisolering som vissa lådor har är oftast ganska spartansk, och går alltid att förbättra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som vet om corsair hx850 har tillräckligt långa kablar för att kunna köra dem via baksidan på antec p193 istället för att koppla dem via framsidan?

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
någon som vet om corsair hx850 har tillräckligt långa kablar för att kunna köra dem via baksidan på antec p193 istället för att koppla dem via framsidan?

P193an är inte högre än P18x chassina så det ska inte vara något problem däremot är det djupare med ca 9-10cm vilket kan medföra lite problem för 5.25" enheter kanske annars är adaptrar till fläktar å annat krafs inget som är speciellt bökigt eller dyrt att dra in.

Permalänk
Medlem

jag tänkte mig mest 24 pins kontakten och pci xpress kontakterna iom att dom går ju där från sidan om man säger så

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

jag tänkte mig mest 24 pins kontakten och pci xpress kontakterna iom att dom går ju där från sidan om man säger så

'

Finns ju billiga förlängare att köpa...

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Stämmer siffrorna här, så ska det inte vara några problem alls:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

4/8 pins kontakten behöver vara ca ~50cm för att nå om du har agget med fläkten nedåt, så det kan tänkas gå att du till och med kan ha agget "uppåner" och ändå få kablarna att nå om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen grabbar men såg nyss att mitt nuvarande hx620 har längre kablar i vissa fall:/ är nämligen grymt sugen på p193:an vet dock inte om jag ska behålla min nuvarande psu lr en ny. någon som vet om thermalright ultra xtreme passar om man använder sidofläkten läst att man inte kan det och sen att man kan, antec vägrar ju att svara har skickat 4 st email senaste 3 veckorna:/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tack för hjälpen grabbar men såg nyss att mitt nuvarande hx620 har längre kablar i vissa fall:/

Vissa kablar är kanske längre, men inte tex den kritiska 4/8 pins kabeln: den är 50-52 cm nånstans på HX520 och 620 såvitt jag minns, mot nästan 60 cm på HX850. Även 24pins kabeln är längre på nya 850, vilket kanske är en fördel i den längre P193 lådan.

Resten av kablarna är det väl iallafall inga problem att få dem att räcka?

Så vilka kablar menar du? (och på vilket sätt påverkar det din installation?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag vill helst slippa byta agg och behålla mitt hx620 så mina funderingar är kring om jag kan köra atx kabeln där jag markerat 1:an samt pci express kablarna till mina kort där jag har satt 2:an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% säker - har inte fått det bekräftat på bild eller så,
men tex den här killen klarar det med ett Tagan agg:
http://www.vortez.co.uk/contentteller/articles_image/594.html
och de brukar inte ha speciellt långa ATX-kablar såvitt jag vet.
Kör du fläkten nedåt bör det funka med ditt 620! (på bilden verkar de ha fläkten uppåt, eftersom "kabelstammen" kommer ut på fel sida)
På en HX850 räcker kabeln utan minsta tvekan med fläkten nedåt iallafall.

Dessutom är dina PCI-expresskablar snäppet längre än 24-pins kabeln (ca 55cm), så det är möjligt du kan dra dem samma väg som ATX, vilket väl blir renare än att dra den via 2:an som du ritat?

Med lite flyt får du även in 4/8 pins kabeln bakvägen som det är tänkt, men det kommer bli rätt precis med kabellängden misstänker jag. Om du tror den räcker, så rekommenderar jag nästan att fästa den kabeln i moderkortet innan du skruvar i agget, så du har lite kabelslack att spela när du ska få in 4/8 pluggen. (trångt däruppe!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

the thing is att nu sitter jag på ett p182 och det var rejält tight med att få atx kabeln till moderkortet den e bra spänd.

angående 2:an så drar jag nog ena pci kabeln och sen den andra via samma ställe som atx:n till det överesta kortet. enda kablarna jag vill ha från agget på "framsidan" skulle väl vara 1st pci kabel sen ingenting mera, sitter här med köp begäret i högsta hugg bara jag får bekräftat om min kylare passar i chassit för det har varit lite si och så med det så blire köp direkt. känner att jag vill ha lite mer space inne i burken nu är allting så himmla cramped.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

the thing is att nu sitter jag på ett p182 och det var rejält tight med att få atx kabeln till moderkortet den e bra spänd.

Det låter rätt konstigt: jag har HX520 och P182 (eller rättare sagt en P180 av samma revision) och fick en del kabel över som bara var ivägen i största allmänhet och inte gick att vika/böja undan speciellt snyggt...

Fast visst: det är en tjock, stel, småveckad kabel som inte kommer bli lätt att få till, när det på gränsen med längden... Men jag tror ändå att det går i en P193 om man ger sig f-n på det! (och det går utan tvekan med ett HX850)

Vore dock trevlig med bildbevis nånstans

*edit*
Har du möjlighet så är det ju faktiskt en tanke att helt enkelt brutalmodda lådan och borra/såga upp ett nytt hål i moderkortsplåten. Borde kunna gå att få dit lite gummilist och få det att se rätt proffsigt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

de blir helt klart ett köp tack så mkt för infon Roger måste bara få tag i antec för dom pajasarna svarar ju inte om min kylning:/ inte värt o lägga 2k på låda om man måste ha ny cpu fläkt:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan säga att P183 är riktigt mys att bygga i!

Brukar bygga i P182 annars där jag jobbar, när vi säljer byggdatorer.. Men P183 gick något smidigare i och med att fläkt-platsen nertill är flyttad till fronten. Dock fick man inte med den fläkten, vilket var lite snålt kanske.
Men jag gillar förändringarna starkt! Trevligt att de optimerat gallren framför filtren också för ökat luftflöde.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Kan säga att P183 är riktigt mys att bygga i!

Brukar bygga i P182 annars där jag jobbar, när vi säljer byggdatorer.. Men P183 gick något smidigare i och med att fläkt-platsen nertill är flyttad till fronten. Dock fick man inte med den fläkten, vilket var lite snålt kanske.
Men jag gillar förändringarna starkt! Trevligt att de optimerat gallren framför filtren också för ökat luftflöde.

En som håller med mig däremot så vart den fulare men det kan jag leva med.

Permalänk
Medlem

Nu har för första gången stött på problem med mitt P180 och det gäller inte helt oväntat luftflöde. Jag installerade ganska nyligen ett extra 4850 under mitt nuvarande och fick en smärre chock när jag såg temperaturerna.

Frågan är ju hur jag ska få mer luft till grafikkorten?

Jag hade en idé som går ut på att bygga en ramp för att rikta luften från den nedre kammaren rakt upp i grafikkortet istället för genom nätagget. Detta förutsätter att nätagget klarar sig på egen hand med hålen i bakstycket, något jag är lite osäker på. Grafikkorten som körs/kommer köras med Accelero kyls bra bara det flyter någorlunda i chassit men längst ner blir en bubbla med nuvarande kylningsmodell.

En annan mindre brutal idé vore att bygga lufttunnel från övre fläkten i fronten mot grafikkortet. Även denna idé har sina baksidor, det nedre grafikkortet får inte alls lika mycket luft som det övre och eftersom det nedre nästan ligger i botten på lådan kommer kylningen att bli bristfällig där nere.

Någon kommentar eller förslag på lösning?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Göra ett hål i sidan och sätta en 120 eller 140 fläkt där?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]