Permalänk

Köpläge?

Jo det är så att min gammla amd 2500+@3200+ börjar ticka på sista varven. Denna gammla arbetshäst har fått jobba stenhårt sen -02, och även om det skär i hjärtat så är det dags.

Det jag undrar över är om det verkligen är köpläge för en dator _NU_ ?
Jag är ute efter en gamerdator och ingen high-end-i7-power då det kostar lite mer än jag har lust att lägga.

Jag har kollat runt ett tag och det verkar vara ganska mycket nytt på gång, i5 usb 3.0, nytt sata-interface(??) och inte minst DirectX(om jag inte minns fel var det på tapeten med färska grejjer där också.). Så frågan är väl om det verkligen är läge att köpa en ny dator nu, eller om man ska vänta på det nya, eller rättare sagt, effekterna av det nya.

Jag menar, priserna på förra generationens produkter chockdyker när det ploppar upp nya, färska saker på marknaden och jag vill inte betala ett pris för en dator som 1 månad senare kostar 50% av det jag gav. Inte för att prestandan inte passar mina önskemål, men man är ju sniken av naturen och vill ändå ha en känsla av att ens dator är någorlunda up-to-date ett tag iaf. (kanske inte som min nuvarande trotjänare som överlevt dessa 7 åren utan problem (endast ett nätagg, 2gfx-kort brända samt 1gb minne som brann. grafikkorten och minnena var relaterade xD)

Jag mycket väl medveten om att man får sitta länge utan maskin om man resonerar att man alltid vill ha det som är nytt (såvida man inte har röven fylld med pengar). Samtidigt måste man (imo) forska lite och kolla om det verkligen är värt att köpa en dator med tex sockel 775 som har halva foten i graven.

Permalänk
Vila i frid

Vill du spendera mesliga 2k5 finns det prylar som klockar våldsamt bra. Ett GA-G31M-ES2L för 500 spänn, E5200 @ 3800 MHz för 700 spänn på stockkylare och ett HD4770 för tusenlappen + 2x2GB XMS för 500 duger väldigt länge.

Permalänk

Nej det handlar inte om det. Jag hade tänkt spendera 10k drygt på min nya maskin. Det handlar om att tänka efter. Vad händer om 1 månad, vad finns ute då och hur påverkar det mitt eventuella köp?

Permalänk
Antielefant

Det händer ingenting om en månad, iaf inget planerat. Priserna har redan sänkts, dels pga konkurrens dels pga global depression. Effekterna av den nya hårdvaran kommer inte förrän i November då den nya hårdvaran träffar marknaden.

Finns heller ingen direkt anledning att vänta på i5 om du kan tänka dig att stanna kvar på AMD-sidan, eftersom AM2+/AM3 lever vidare till årsskiftet 2010/2011. Vilket antagligen är när de första spelen med DirectX 11 kommer.

10k it is.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag hade sagt vänta, det som kommer hända är Ny SATA och USB standar (SATA III och USB 3.0) plus niVidia och ATIs nya genration grafikkort med stöd för directx11

Det ända som kommer hända om du väljer att vänta ett tag men inte tycker att dom nya grejerna är tillräckligt prisvärda är att dom gamla gererationens grejer kommer vara billigare så jag skulle stats på att vänta

Permalänk
Antielefant

Spelar ju ingen roll om SATA3/USB3 kommer, när diskarna fortfarande bara knappt klarar att belasta SATA2 till mer än två tredjedelar, och det krävs högpresterande SSD för det.

SATA2 har en bandbredd på 3 Gbit/s, dvs 375 MB/s. Som jämförelse har en X25-E en contiunous sequential read på 240 MB/s - och disken kostar 9000:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ah nu snackar vi!
alltså ovärt att vänta på SATA III och USB 3.0 känns inte heller så superprioriterat, men i5 och hela den historien med nya socklar och barnsjukdomar?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle väntat till p55 och dx11 ifall jag redan lidit med samma dator i 7 år. Någon månad.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av desdinova
i5 och hela den historien med nya socklar och barnsjukdomar?

Gäller ju bara om du ska köpa Intel. AMD's socklar (och processorer) kvarstår.
De plockar ju dessutom bort i7 920 samt C2Q 9550/9650 i och med i5's release för att de presterar och kostar som i5 kommer att göra, så prestandaskillnaden mot P2 940/955 borde inte heller förändras.

Speciellt inte då i5 kommer att sakna i7's tredje minneskanal samt HyperThreading - det är alltså bara en ombyggd Core2Quad med DualChannel DDR3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Spelar ju ingen roll om SATA3/USB3 kommer, när diskarna fortfarande bara knappt klarar att belasta SATA2 till mer än två tredjedelar, och det krävs högpresterande SSD för det.

SATA2 har en bandbredd på 3 Gbit/s, dvs 375 MB/s. Som jämförelse har en X25-E en contiunous sequential read på 240 MB/s - och disken kostar 9000:-.

Zcenicx, det här var ett bra svar, speciellt för sådana som mig som bara vill ha det senaste för att det just är det senaste.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Och när det kommit DX11, W7, SATA 3 och USB3 jo då är det nått annat nytt på gång, det var länge sedan det faktiskt kom något som gav ett stort lyft på ett bräde, det är mer små steg hela tiden med konstant fallande priser på gamla grejer.

Bara att köpa när man har råd och behöver ny dator för ska an vänta så får man vänta för alltid, för det är alltid något nytt och "spännande" på gång.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jo det är sanning i det. Man ska inte vänta för mycket för då blir man sittandes.
kom att tänka på en till sak som jag inte förstår riktigt. Jag har kollat lite trådar här i denna delen av forumet och alla datorpaket som slängs ihop åt folk är AMD. typ som ovan
Men det jag tycker är konstigt är att om man får en C2Q för samma peng så är väl den vassare? clockvänligare och prestandamässigt?

Permalänk
Antielefant

Mja, C2Q blir runt tusenlappen dyrare än motsvarande AMD, eftersom moderkortet kostar mer och du behöver dyrare minnen för att klocka. AMD klockar du multipeln på. Sen är Socket 775 i praktiken död, det är inte AMD-socklarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx

Sant de med SATA 3 men jag skulle gjort som michael123 sa och väntat någon månad för USB 3.0 skull.

Sen håller jag med om allt det här med "Det kommer snart nya grejer" frasen är överskattat men vill fortfarande pointera att det är nya standarder och därför skulle jag väntat

Men TS gör såklart precis som han vill

Permalänk

Det går ju alltid att köpa ett PCI (x1)-kort med USB 3.0, så för den delen ser jag ingen anledning till att vänta! Och hur lång tid lär det inte ta innan produkterna börjar stödja USB 3.0, det är väl främst hårddiskar, minnen och MP3-spelare (mobiler) som kommer vara i behov av snabbare hastighet (möss osv. behöver knappast så snabb hastighet) och innan man har börjat bygga in den standarden i prylarna kommer man troligtvis ha bytt dator (moderkort) en gång!:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det går ju alltid att köpa ett PCI (x1)-kort med USB 3.0, så för den delen ser jag ingen anledning till att vänta! Och hur lång tid lär det inte ta innan produkterna börjar stödja USB 3.0, det är väl främst hårddiskar, minnen och MP3-spelare (mobiler) som kommer vara i behov av snabbare hastighet (möss osv. behöver knappast så snabb hastighet) och innan man har börjat bygga in den standarden i prylarna kommer man troligtvis ha bytt dator (moderkort) en gång!:P

Skulle det ta 7 år för dem att bygga in USB 3.0 i prylar menar du? =p
Visst, det kommer alltid nya saker. Men just nu till hösten är det väl extremt?

Edit: Ledsen att jag väckte en gammal tråd med ett rätt meningslöst inlägg. Såg inte åldern på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

colin mc rae dirt 2 kommer ha dx 11 och släpps redan i år.

Många gånger kan det vara värt väntan på produkter som sedan visar sig vara med i matchen i flertal år.

När man väl vill ha usb 3 kan man lika gärna köpa en usb 3 pci krets.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*