Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut! Jag hoppas du klockar odentligt, annars är det kick/ban från SweC som gäller ; )) Du får spara ihop cash till ett bättre grafikkort bara så blir det reditt fint!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

foffen

Var kommer denna kalla luft ifrån då har du tänkt dig? ett rymd vortex som uppstår i den magiska turbulensen som superfläkten skapar?

nej, en fläkt kan inte föra bort mer värme än vad den omginvande luften har. allt den gör är flyttar luft. Att din visar en galen temp beror nog på att temp givaren inte är kalibrerade mot mätprgoramvaran.

inbyggda givare och program kan egentligne inte användas till mer än att hålla koll på temperaturskillander, inte själva tempen. du kan med andra ord utläsa om tempen går upp/ner x grader, men inte vad tempen är. för detta krävs en kalibrerad givare och ev. programvara.

Permalänk
Medlem

Men han fick ju bra tempskillnader. Hälften av org.tempen är ju ganska så...Naaaaajs ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Ser ju bra ut! Jag hoppas du klockar odentligt, annars är det kick/ban från SweC som gäller ; )) Du får spara ihop cash till ett bättre grafikkort bara så blir det reditt fint!

klockade lite nu i morse från 2.3 -> 2.6, men har jag FSB'n över 228 så klockar den sig tillbaka till 2.3

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Jaså? Meeen...Är det något som står på AUTO kanske som går tillbaka? Var ett tag sedan jag klockade AMD (hade en 4200+ och en 5200+, totalt värdelösa att klocka). Men HTT värden och multiplikatorerna?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
så länge man inte kör dominator eller några andra "höga" minnen så går de in under true'n så de e chill

står nog fast vi att fästnings anordningen är kass

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Ser ju bra ut! Jag hoppas du klockar odentligt, annars är det kick/ban från SweC som gäller ; )) Du får spara ihop cash till ett bättre grafikkort bara så blir det reditt fint!

Vissa köper faktiskt kylare för att få en så tyst dator som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Vissa köper faktiskt kylare för att få en så tyst dator som möjligt.

jag köpte min för att den låg 40+ XD

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Nice ....men försök med en liten klick på mitten, eller en väldigt tunn sträng i linje med kärnorna när du aplicerar kylpasta.... så lite pasta som möjligt är önskärd mängd, bara så att det precis täcker processorn när den är utklämd mellan ihc och kylblocket. Ju mindre massa du har emellan ju bättre transporteras värmen. Kylpastan ska bara fylla repor och ihåligheter mellan processor och block.
Om du har en repig eller konkav yta så är det bättre att plana ihc än att dra på med mycket kylpasta... och TRUE kylare är också kända för behov utav att planas.. man hittar filmer om detta om du letar efter ...CPU LAPPING... där hittar du instrukser om din kylare med.... Om du verkligen behöver den mängden med kylpasta är något riktigt fel !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Vissa köper faktiskt kylare för att få en så tyst dator som möjligt.

/jk on
Ja, ush för sånt pack! Vi får hoppas att de dör unga och brinner i skärselden...
/jk off

Nä, men seriöst...Visst är det så, men det är inte lika roligt...Eller, det KAN det ju vara, men JAG tycker inte det är det...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Nej, det bör man inte göra, Olika moderkort mäter olika. För att få en exakt temperatur som är mer rättvis krävs det instrument som en vanlig svensson förmoderligen inte har liggandes i byrålådan.

Kort och gott - Det här med temp skillnader kan bli så felaktiga så det bara sjunger om det, eftersom det kan missvisa flera grader åt båda hållen!

Jag hade ett moderkort vars CPu skulle ligga på 82 grader, när man i själva verket kände på flänsarna var de inte ens jumna (stavning?). Tro mig, du skulle känt om en processor var 82 grader, det är varmt, väldigt varmt.

Det absolut mest relevanta, anser jag, är att man får ner ljudnivån och fortfarande inte märker skillnad på prestanda eller värmeutveckling.

För övrigt vågar jag påstå att du kan plocka bort fläkten på din processorkylare, så du blir av med en irriterande surrande fläkt om du har en chassifläkt. Jag kör själv fläktlöst på en 9850 black edition utan några som helst problem, nätaggregatet och en fläkt i chassit sköter hela min förflyttning av luft, och då har jag även ett passivt kylt 4850. Inte ens efter 4 timmars wow i högsta grafik settings så har jag några konstiga temps alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^

Jag hade ett moderkort vars CPu skulle ligga på 82 grader, när man i själva verket kände på flänsarna var de inte ens jumna (stavning?). Tro mig, du skulle känt om en processor var 82 grader, det är varmt, väldigt varmt.

Är det inte så att kylflänsen leder bort värmen och sprider den på en väldigt stor yta. Så har du en stor kylare så blir det la automatiskt svalare( när du känner på den)?.

Men de är fullt möjligt att det visar fel det är inte särksillt ovanligt. Mitt moderkort ska vara -128c enligt alla program jag testat. Misstänker att det är fel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera BIOS och kika ifall tempmätaren fungerar bättre?:)

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Tror det är fel i sensorn då ja flasha om till senaste för ett tag sedan. Men de för inget då moderkortet är ett budget och ändå inte kan klockas med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det där strulet med bakplåten kan kollas för andra Gigabyte-moderkort?
Funderar på GA-MA790X-UD4, och vore ju surt att köpa en TRUE Black om det inte går att montera.

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk

Jag gillar inte direkt antec 900 för bla svårt att dra snygg kabel dragning och så låter den mycket.