Permalänk
Medlem

Starta eget - Hjälp!

Håller på att starta upp ett eget företag på bolagsverket och behöver lite hjälp från er som är lite mer kunniga inom ämnet.
Företagsformen är Enskild firma.
Design, ihopbyggande och försäljning av datorer till privatpersoner och företag är inriktningen.

Första frågan är om jag ska välja F eller FA-skattsedel.
Jag kommer att börja smått med bara mig som anställd dvs jag kommer att både driva företaget och ta ut lön från det. Möjligt att det sedan kommer att anställas någon mer när företaget går bra och ekonomin tillåter.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Svaret finns i SKV 432.

Permalänk
Medlem

Fanns det inte någon som hette gurra_92 förut? Han drev väl en enskild firma, men vad hände med den?

Permalänk
Medlem

Kollat det nu och har kommit fram till att FA-skatt är vad jag behöver skaffa iom att jag kommer att ha en anställning på ett annat företag än mitt eget vid sidan om.

Andra frågan gäller SNI, det finns en hel djungel att välja bland!
Chassidesign, montering av datorer samt försäljning av datorer kommer verksamheten att bestå av, vad ska man då välja för SNI?

EDIT: Första valet klart,
Industri- och produktdesignverksamhet
SNI-kod: 74101

2 to go!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Du tilldelas en SNI-kod efter anmälan till Skatteverket.

Skriv ut alla frågor du har direkt. Vi kommunicerar med text, så det är inte svårt att gå tillbaka och kolla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Fanns det inte någon som hette gurra_92 förut? Han drev väl en enskild firma, men vad hände med den?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=899...

Misstänker att han insåg att han var 92:a

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Du tilldelas en SNI-kod efter anmälan till Skatteverket.

Skriv ut alla frågor du har direkt. Vi kommunicerar med text, så det är inte svårt att gå tillbaka och kolla.

Okej, för enligt bolagsverket ska man välja en eller flera SNI koder själv.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Okej, för enligt bolagsverket ska man välja en eller flera SNI koder själv.

Jaha. Du är på foretagsregistrering.se och lattjar runt. SNI-koder är totalt oviktigt blaj som i huvudsak används av SCB. Det finns inget som tvingar dig att välja rätt, om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Jaha. Du är på foretagsregistrering.se och lattjar runt. SNI-koder är totalt oviktigt blaj som i huvudsak används av SCB. Det finns inget som tvingar dig att välja rätt, om man säger så.

Ahh okej, nåja det skadar inte att ha fyllt i dem :).

Nästa fråga citerar jag rakt av,

" Beskattningsunderlag

Här ska du ange det beräknade beskattningsunderlaget exklusive gemenskapsinterna förvärv och import för 12 månader. Beskattningsunderlaget är det värde på vilket du ska beräkna momsen. Du beräknar vanligtvis momsen när du säljer varor och tjänster men vid omvänd skattskyldighet ska du beräkna momsen på dina inköp. Beskattningsunderlaget styr vilken redovisningsperiod du får använda. "

På normal svenska så betyder det att?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Beskattningsunderlaget är det värde på vilket du ska beräkna momsen. Om du bara säljer inom Sverige är det de pengar du får in från dina kunder, exklusive moms. Saker du säljer till utlandet räknas inte in i beskattningsunderlaget. Om du har ett beskattningsunderlag på under en miljon kan du redovisa årligen, om du har ett på under 40 miljoner, kan du redovisa kvartalsvis, om du har ett på över 40 miljoner, måste du redovisa månadsvis. Du får alltid redovisa månadsvis, även om du har mindre omsättning.

Du får uppskatta hur stor omsättning inom Sverige du kommer att ha under de närmaste tolv månaderna.

Kolla SKV 418 för mer information.

EDIT: Det här är inte juridisk rådgivning. Det här är allmänna upplysningar.

Permalänk
Medlem

Om du är med i a-kassan kan det vara en idé att slå dem en signal och kolla hur deras regler ser ut om du startar enskild firma samtidigt som du jobbar på ditt vanliga jobb.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det är bra om du väljer rätt SNI (eller en för mycket) för om du skall skaffa leverantörer inom vissa områden måste du vara registrerad med rätt branch.

Tänk i genom lite extra så du har med "alla" för det är onödiga pengar att behöva ändra sedan. (800 kr om jag inte minns fel)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

mja

SNI koder är bra att ange redan från början, glöm inte att även skriva "och därmed förenlig verksamhet" i beskrivningen så minskar risken att du får problem senare.

Beskattningsunderlag är skillnaden mellan inkommande och utgående momsskyldiga transaktioner. Säljer du för 100,000 och köper för 30,000 så är beskattningsunderlaget 70,000

Detta är bara en preliminär uppgift och det hjälper dig om du har gissat den bra från början så du inte råkar missa något och hamnar i skatteskuld. Men det faktiska beloppet räknas ut vid årsbokslutet.

Men allt det här jag säger står ju i princip redan i registreringssystemet, klicka på frågetecknen och om det är något ord du inte förstår, slå upp det istället. Att ställa frågan här på sweclockers hjälper ju inte mycket när du sen sitter där efter ett år senare med 100,000 i skatteskuld för att någon på forumet sa att det var på ett visst sätt.

Läs på och lär dig vad det är du sysslar med, så slipper du sitta i skiten sen. Att ha en enskild firma är både kul och ekonomiskt fördelaktigt, men se för fasen till att du vet vad du gör.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
SNI koder är bra att ange redan från början, glöm inte att även skriva "och därmed förenlig verksamhet" i beskrivningen så minskar risken att du får problem senare.

Du blandar ihop bolagsordning och SNI-koder. Det här är för det första en enskild firma, inget aktiebolag. Han är inte bunden av någon bolagsordning eller SNI-kod. För övrigt är det inget problem med restriktiv bolagsordning om det vore ett enmansaktiebolag, eftersom ingen aktieägare skulle klaga på stämman.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Beskattningsunderlag är skillnaden mellan inkommande och utgående momsskyldiga transaktioner. Säljer du för 100,000 och köper för 30,000 så är beskattningsunderlaget 70,000

Detta är bara en preliminär uppgift och det hjälper dig om du har gissat den bra från början så du inte råkar missa något och hamnar i skatteskuld. Men det faktiska beloppet räknas ut vid årsbokslutet.

Nej, det är det inte. Beskattningsunderlaget är, förenklat, den omsättning som ditt företag gjort i landet. Det här är skilt från avdragsrätten. Kolla mervärdesskattelagen. Den talar konsekvent om vad som ingår och inte ingår i beskattningsunderlaget. När sedan beskattningsunderlaget är konstaterat, kommer 8 kap. mervärdesskattelagen i spel, där det blir fråga om att göra avdrag för ingående skatt.

För övrigt vore det konstigt att ha med avdrag i beskattningsunderlaget. För att Skatteverket då ska konstatera vad beskattningsunderlaget är, måste de sitta och ta i beaktande vilka avdrag företagaren har rätt till, även om denne inte kan styrka dem. Det går emot allmänna skatterättsliga principer.

Permalänk
Medlem

Det finns stor chans att jag startar en liknande verksamhet, beställa bulk och retail och bygga datorer i olika prisklasser. Motsatsen till vad man alltid rekommenderat i forum. Om man nu skulle börja lätt skulle det vara smart att bilda ett aktiebolag med? Från början eller då man har kommit igång? Finns det någon nackdel att kör så.

Det är trots allt en rätt så enkel plan, sälja till ungdomar vars föräldrar har pengarna.

Permalänk

Du vet om att du inte måste registrera på bolagsverket och betala 900-1200 spänn va? Egentligen räcker det med att skaffa F-skattsedel direkt från skatteverket, skillnaden är i princip att du inte kan registrera och skydda ett företagsnamn!

Permalänk
Medlem

^^

Sedan vidhåller jag att det är viktigt och bra att välja rätt SNI-koder. Du kommer märka det annars.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det finns stor chans att jag startar en liknande verksamhet, beställa bulk och retail och bygga datorer i olika prisklasser. Motsatsen till vad man alltid rekommenderat i forum. Om man nu skulle börja lätt skulle det vara smart att bilda ett aktiebolag med? Från början eller då man har kommit igång? Finns det någon nackdel att kör så.

Det är trots allt en rätt så enkel plan, sälja till ungdomar vars föräldrar har pengarna.

Läs på lite grundligt om vilka skillnadera är mellan enskild firma samt aktiebolag. Ett aktiebolag har väldigt höga kostnader för att bedrivas på "lätt nivå".

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Du blandar ihop bolagsordning och SNI-koder. Det här är för det första en enskild firma, inget aktiebolag. Han är inte bunden av någon bolagsordning eller SNI-kod. För övrigt är det inget problem med restriktiv bolagsordning om det vore ett enmansaktiebolag, eftersom ingen aktieägare skulle klaga på stämman.

Ok, jag har ingen aning vad du pratar om. Jag har fått de här tipsen från en auktoriserad revisor för att inte råka på några problem med avskrivningar eller verksamhetsutövningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Nej, det är det inte. Beskattningsunderlaget är, förenklat, den omsättning som ditt företag gjort i landet. Det här är skilt från avdragsrätten. Kolla mervärdesskattelagen. Den talar konsekvent om vad som ingår och inte ingår i beskattningsunderlaget. När sedan beskattningsunderlaget är konstaterat, kommer 8 kap. mervärdesskattelagen i spel, där det blir fråga om att göra avdrag för ingående skatt.

För övrigt vore det konstigt att ha med avdrag i beskattningsunderlaget. För att Skatteverket då ska konstatera vad beskattningsunderlaget är, måste de sitta och ta i beaktande vilka avdrag företagaren har rätt till, även om denne inte kan styrka dem. Det går emot allmänna skatterättsliga principer.

Du har rätt. Tack för klargörandet.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant