Permalänk
Medlem

Asus Xonar DX hjälp

Jag sitter på ett Sennheiser PC 350 headset med ett Asus Xonar DX ljudkort men problemet är att jag får huvudvärk efter att jag har suttit ett tag (30 min kanske). Vissa ljud är väldigt låga medans andra låter väldigt höga (ex. fotstegen, force powers och när man slåss med svärd i Star Wars: Knights of the Old Republic 2 hörs nästan inte till skillnad från musiken, dialogen och eldeffekterna som låter jättehögt). Hade inte detta problem med mitt integrerade ljudkort. Får även ont av musik.

Det finns massor med inställningar för kortet som kanske skulle kunna lösa problemet men jag förstår mig inte riktigt på dem så jag skulle behöva lite hjälp för att få ut det mesta ur mitt kort/hörlurar.

Permalänk
Medlem

under volymratten finns en knapp som heter svn (smart volume normalization) vilket gör att skillnaden mellan höga och låga ljud blir mindre. testa slå på svn och se om det blir någon skillnad och om det låter bättre.

Permalänk
Medlem

Låter fortfarande ungefär likadant.

Ska man använda sig av saker som Dolby Headphone, Dolby Pro Logic IIx och Dolby 7.1 Virtual Speaker Shifter? Jag kan nästan ingenting om ljudkort. De senare två gör att ljudet i den vänstra hörluren blir högre än i den högra av någon anledning.

Permalänk
Medlem

använder inget av dem. har bara ett 2.1-system så det blir inte någon förbättring av ljudet tycker jag. har du 5.1 eller mer kanske det blir annorlunda/bättre men det är ju bara att testa sig fram. det där med star wars, du kan inte ändra något ingame som gör att det blir bättre balans mellan de olika ljuden?

Permalänk
Medlem

Då jag höjer och sänker ljudet på ljudeffekterna i spelet så ändras saker såsom ljudet för eld och ljudet för något vattenfall ganska mycket medans ljudet för t.ex fotsteg och force powers knappt ändras någonting. Märker nästan ingen skillnad om jag sätter ljudet på max eller i mitten av skalan då det handlar om just de ljuden.

Permalänk

är inte Pc350 gjorda för att höra fotsteg lite högre än allt annat?

Har för mig att de var så men kommer inte ihåg riktigt

edit :

Citat:

Sennheiser PC-350

Här hoppas vi på svar på vad Sennheiser menar med "optimerad frekvensrespons". PC-350 låter väldigt fokuserade, med en viss underrepresentation av det låga mellanregistret. Detta gör att det blir mer bandbredd över till röster, fotsteg och skottljud på långt håll. Sennheiser är kanske inte fel ute.

Ljudet är angenämnt och kanske till och med att föredra i bullriga miljöer där man ändå inte kan tillgodogöra sig annat än de ljusare frekvenserna. Avsaknaden av de riktigt låga basljuden får dock till följd att man lätt drar på för hög volym, och ger sig själv en tinnituschock på köpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
är inte Pc350 gjorda för att höra fotsteg lite högre än allt annat?

Har för mig att de var så men kommer inte ihåg riktigt

Låter likadant med andra hörlurar så det är nog ljudkortet

Permalänk
Medlem

Är det så här i alla spel du har ?
Reset:a alla settings och välj hörlurar och aktivera GX (när du spelar då), testa det.