hjälp! badade med mobilen

Permalänk
Medlem

hjälp! badade med mobilen

Hej

Igår när jag var på ett vattenlandsbad glömde jag ta ur mobilen(Nokia 6120 Classic) ur fickan när jag hoppade i och kom inte på det på flera timmar, var ju inte i vattnet hela tiden men då och då.
Mobilen var tyvärr på när jag hoppade i men när jag upptäckte det så hade den ju såklart lagt av. När jag kom hem tog jag ut batteri, SIM-kort, minneskort och la det vid sidan och lät allting torka i solen(ca 27 C* ute) och på min laptop (ca 60-70 C*) och läste så mycket jag kan i forum. Hittade en film på Youtube där man såg hur en kunnig man visade att man kunde lägga mobilen i en matlåda fylld med okokt ris och jag testade det. Det har nu gått ca 30 timmar sedan jag upptäckte att jag hade mobilen i vattnet och ca 22 timmar sedan jag lade den i riset och jag testade just att sätta i batteriet.
Utan att behöva trycka på power on-knappen så började min fotoblixt att lysa konstant. När jag sedan tryckte på powerknappen blev det en vit, "skadad" bild för ett par sekunder och sedan ingenting.

Behöver nu all hjälp jag kan få då jag gör nästan allt för att rädda mobilen som inte kostar för mycket.

Permalänk
Inaktiv

1. Köp en billig telefon för några hundralappar.
2. Spara sedan till den telefonen du vill ha.
3. Sabba inte den nya.

Om den inte torkar och börjar fungera inom ett par dagar så är den tyvärr körd.

Permalänk
Medlem

Jag råkade förra sommaren tappa min mobil i ett vattenglas fullt med vatten efter jag hade pratat i den
Jag gjorde först som du gjorde med att låta den ligga i ett ställe där solen låg på...jag lät den var där i några dar och sen testade jag men fick inte den att funka. En dag så läste jag i nåt forum att de var nån som hade råkat tappa eller spillde café på den kom inte ihåg exakt. I den tråden så var de en som skrev att man skulle testa att lägga mobilen och batteriet in en handduk och lägga den i ugnen på lägsta temperatur i några minuter. Det funkade för mig .
Det enda var att mobilen ville laddas sen efter laddningen funkade finfint..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Jag råkade förra sommaren tappa min mobil i ett vattenglas fullt med vatten efter jag hade pratat i den
Jag gjorde först som du gjorde med att låta den ligga i ett ställe där solen låg på...jag lät den var där i några dar och sen testade jag men fick inte den att funka. En dag så läste jag i nåt forum att de var nån som hade råkat tappa eller spillde café på den kom inte ihåg exakt. I den tråden så var de en som skrev att man skulle testa att lägga mobilen och batteriet in en handduk och lägga den i ugnen på lägsta temperatur i några minuter. Det funkade för mig .
Det enda var att mobilen ville laddas sen efter laddningen funkade finfint..

Har också hört talas om det men jag valde metoden med ris istället men jag fattar inte det där med fotoblixten som lyser så fort batteriet får kontakt
annars tror jag ganska mycket på att jag kan få igång den men efter att ha läst mycket om det i forum vet jag att det kan ta tid innan man får igång den men har aldrig hört talas om att blixten lyser konstant när batteriet får kontakt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
Har också hört talas om det men jag valde metoden med ris istället men jag fattar inte det där med fotoblixten som lyser så fort batteriet får kontakt
annars tror jag ganska mycket på att jag kan få igång den men efter att ha läst mycket om det i forum vet jag att det kan ta tid innan man får igång den men har aldrig hört talas om att blixten lyser konstant när batteriet får kontakt...

I den tråden så skrev också nån de där med riset. Jag tror att ugn motoden är bättre. Om jag var du så skulle jag testa den iaf. Jag kanske hade rätt mycket tur men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
I den tråden så skrev också nån de där med riset. Jag tror att ugn motoden är bättre. Om jag var du så skulle jag testa den iaf. Jag kanske hade rätt mycket tur men ändå.

vet du vilket forum du läste i? skulle vilja kolla vad som står där.
Har fått i ett riskorn i mobilen nu också, det låter när jag skakar men jag vet inte vart det är och får inte ut det...

Permalänk
Medlem

riskorn drar åt sig fukt, ugnen torkar

om man är i amazonas kan jag rekommendera att ha kameran och sånt i en påse med ris eller silica gel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
vet du vilket forum du läste i? skulle vilja kolla vad som står där.
Har fått i ett riskorn i mobilen nu också, det låter när jag skakar men jag vet inte vart det är och får inte ut det...

Du jag kom faktiskt inte ihåg..de var ett tag sen. Jag googlade på typ rädda en tappad mobil i vatten så tryckte jag på en random länk till ett forum..där de var den av dom hade skrivit de där med riset och en annan med handduk i ugn.

Permalänk

Kände du inte att du hade mobilen i fickan?
Micra inte mobilen iallafall det råka jag göra...

BOOM!! sa det sen var den paj, jag eldade upp sim-kortsplatsen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonwellander
Kände du inte att du hade mobilen i fickan?
Micra inte mobilen iallafall det råka jag göra...

BOOM!! sa det sen var den paj, jag eldade upp sim-kortsplatsen

Ska berätta en lite komisk historia om hur jag kom på att jag hade den i fickan:P

Jag var i ett vattenland i Sunne, 6 mil norr om Karlstad och så fick jag syn på ett en rödhårig man som inte var någon mindre än färjestadspelaren Jörgen Jönsson som för övrigt bor i mitt kvarter, 50 meter ifrån mig:P
iaf så ställde jag mig i en lång kö efter Jörgen till en av attraktionerna.
Då fick jag se att han hade en klocka runt armen och jag tänkte: "vad kan det vara för nån vattentätklocka, den måste vara dyr?" och det var då jag kände mobilen i fickan (som inte är vattentät som Herr Jönssons klocka)

Permalänk
Medlem

Heh, blev iknuffad i en polares bassäng med mobilen i fickan och hade samma problem med att skärmen blev vit men jag lät den bara ligga, någorlunda isärplockad, på rummet och några dagar senare så funkade den helt okej. Så det är väl bara att vänta:P

Permalänk

Tappade min mobil i älven förra veckan, Sprang snabbt som fan upp till huset och hämtade cyklop och badbyxor, tillbaka till älven, ner i vattnet och efter ca 15-20 min dykande och fumlande på den leriga och kvistbelagda botten hittade jag den. Den fick torka med delarna isär på takfläkten på mitt chassi (a) några timmar om dan. men den ligger alldeles död på mitt skrivbord :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Tappade min mobil i älven förra veckan, Sprang snabbt som fan upp till huset och hämtade cyklop och badbyxor, tillbaka till älven, ner i vattnet och efter ca 15-20 min dykande och fumlande på den leriga och kvistbelagda botten hittade jag den. Den fick torka med delarna isär på takfläkten på mitt chassi (a) några timmar om dan. men den ligger alldeles död på mitt skrivbord :'(

ser att du bor i karlstad, jag med:P men du får prova att göra rent mobilen med T-röd om det har kommit skit i den som inte är vatten och sedan får du låta den torka i solen eller i ugnen på ca 50 C* eller dra ur fukt genom att lägga den i en låda med okokt ris.

Vart i älven var du? badplatsen brevid ishallen?

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men kan rekommendera dig att lägga den i ugnen på väldigt låg värme.

Såg något inslag om detta för ett par år sedan.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

skruva isär mobilen och kolla så den inte får kontakt iform av rost mellan alla "ledningar" för det gjorde jag på en mobil min flickvän badat med. Jag öppnade, hittade rost som gav kontakt till startknappen, lacknafta och tog bort, skruvade ihop och nu funkar den lika bra som innan

Permalänk
Medlem

Min mor fick hoppa i sjön efter att min systerson fallit där i. Dessvärre hade hon kameran i fickan. På service-stället fick hon höra att man kan försöka med att lägga sin apparatur i ren alkohol, och därefter låta den torka. Detta visste jag naturligtvis inte om när jag tappade min Samsung U600 i sjön, där den låg i ca 30 minuter. Jag fick samma symtom, med lysande blixt etc. Men efter ett par dagar i min byrå, utan ris eller kattsand så funkade den igen, så när som på att en touch-knapp knappade lite på eget bevåg. Den har dock lagt av sedan dess.

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem

Har man tur så får man igång telefonen igen,men eftersom det vart fukt i den så brukar den oftast "slänga in handduken" förr eller senare,kan gå fort eller flera månader.

Permalänk
Medlem

ok, så här ligger det till nu:
blixten lyser fortfarande när man stoppar i batteriet men skärmen lyser inte vit längre. ska försöka få tag på torxmejsel eller vad det är man behöver och skruva upp och kolla lite.

det har gått lite mer än 9 dagar sedan det hände

Permalänk
Medlem

Tur att du inte tappa den i havet för då är det kört! tappar man den i sötvatten har man ändå en chans:D

Permalänk
Proffsmoddare

Tappade min mobil i toaletten för ett år sedan kanske, skulle precis sätta mig och skita och så plumsa den i ifrån fickan på munkjackan.

Det jag gjorde var att stänga av den, ta ur batteriet, låta den självtorka i ett dygn och sen in i ugnen. Fungerar lika bra nu som innan. Dock gett bort den till en ovetande kamrat. Moha!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Dränk telefonen i T-röd och hoppas på att alla kontaktytor nås och blir rengjorda, och att inget smälter för dig. Låt den sedan ligga i en halvtimme eller så innan du sedan lägger undan den i ett par timmar för att "torka".

Om telefonen inte var riktigt torr när du drog igång den igen så kan du mycket väl ha sabbat något i det ögonblicket(mest troligt är dock att telefonen gjorde det själv i det initiala badet).

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt in min i ugnen två gånger nu på 50 grader efter att jag badat den har funkat bra sen dess fast börjar bli dags att skaffa ny ;).

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog skruva isär mobilen och se om det har ärgat mellan två kontakter eller något inne bland kretskorten, så blir du av med ev kortslutning där, som gör att blixten lyser antagligen.