Ni som har Asus P5Q, bios inställningar?

Permalänk
Permalänk

hm, har testat några nu utan framgång, cpu overheating, blåskärm, restarts, jag vill bara klocka min till typ 3.80 men fattar inte vad jag ska ändra för något om jag tar någon annans, eller jo jag fattar FSB och det men har noll koll på volt och sånt :/

Permalänk

Jag kör med vanliga P5Q och E8500. Följande inställningar som Calle gav mig fungerar som en bra grund.
Sen kan du behöva labba med spänninngarna för CPU, FSB, NB och DRAM för att få det 100% stabilt.
Får du det inte stabilt så öka volten med små steg, börja med CPU Voltage eller dra ner FSB Frequency lite. testa dig fram och kom ihåg att ju högre spänning desto mer värme.

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9.5]
FSB Frequency ...................... [400]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [800] (1:1)

CPU Voltage ........................ [1.3]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.2]
SB Voltage ......................... [1.10]
PCIE Voltage ....................... [1.50]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Precis, sen är det läge att skaffa en ny kylare om du kör på orginal. AC Freezer 7 Pro kostar inte många kronor och räcker rätt långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Jag har tankat ner Ket´s mBIOSes men väl i mappen P5Q så ligger det flera stycken .ROM filer ? (exempel: p5q 506m.rom , p5q 1306m.rom och sex andra rom filer)

Vilken ska man välja eller ska man installera alla?

Visa signatur

Moderkort P5Q - Intel Core 2 Duo E6750 (C.O 3.6 ghz ) - Leadtech GTX 275 - 4 Gb ddr2 Ram - XP PRO x64

Permalänk
Medlem

Här är mina BOIS-inställningar på min asus p5q-bräda och min C2D e8400 @ 4.2ghz

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [467]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [1122]

CPU Voltage ........................ [1.30]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.1]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.24]
SB Voltage ......................... [1.10]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Permalänk
Medlem

Hejsan har lite trubbel med mitt Asus P5Q Deluxe har klockat min processor till 3,9GHz (q9550) men den håller på att hoppa upp o ner mellan 3,9 och 2,7. Så jag gick in i bios igen och tänkte stänga av Intel speedStep kollar i manualen var det ligger men när jag kommer in i bios finns det inte med bland alternativen. Någon som vet var det gömt sig? Eller om min processor inte stöder det kanske? Men då borde det ju vara någon annan inställning som gör att det hoppar upp och ner. Kan dock inte hitta någon som ser ut att vara den så om någon kunde hjälpa till med att hitta den inställningen vore det kanon.

Sen har jag en fråga till. Någon mer än jag som har problem med tangentbordet i bios? När jag har mitt Razer Tarantula inkopplat så fungerar det inte i bios så ska jag ändra något där måste jag byta tangentbord. Någon som upplevt något liknande?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Leta efter C1E i bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Leta efter C1E i bios.

Tack det hjälpte.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Hur varm är era nordbryggor? Tycker min är lite varm, ligger på 39 C just nu, allt oklockat. Har hyffsat bra chassiventilation tycker ja.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Tjena tjena, har kommit igång en del med överklockning men har nu stött på problem vilka jag utgår ifrån har med minnena att göra.

Har ett P5Q Pro och en E8500 som jag lyckats pressa upp i 4,27 GHz utan några som helt temperaturproblem. Dock så tvingas jag köra mina Corsair PC6400 800 MHz minnen i 940MHz vilket inte är särskilt stabilt.

Jag undrar därför om man på något sätt kan sänka frekvensen på minnena utan att behöva flasha bios. DRAM Frequency är så lågt jag kan sätta den och jag har inte hittat någon inställning där man kan ställa om cpu/dram ratio.

Finns det något jag kan göra? Utöver att köpa PC8500 minnen då

Permalänk
Medlem

Kollar runt lite i bios men kan inte hitta nånstans där man ställer in temperaturer, när datorn ska larma och stänga av sej osv. Finns inte detta?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Tjena tjena, har kommit igång en del med överklockning men har nu stött på problem vilka jag utgår ifrån har med minnena att göra.

Har ett P5Q Pro och en E8500 som jag lyckats pressa upp i 4,27 GHz utan några som helt temperaturproblem. Dock så tvingas jag köra mina Corsair PC6400 800 MHz minnen i 940MHz vilket inte är särskilt stabilt.

Jag undrar därför om man på något sätt kan sänka frekvensen på minnena utan att behöva flasha bios. DRAM Frequency är så lågt jag kan sätta den och jag har inte hittat någon inställning där man kan ställa om cpu/dram ratio.

Finns det något jag kan göra? Utöver att köpa PC8500 minnen då

Ge på dem lite mer spänning och köra med snälla timings är väl det enda man kan göra i det läget är jag rädd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Exempel på en 4GHz klock för en E8400 (3GHz):
Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [420]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [840] Skall vara 2xFSB dvs 1:1.

CPU Voltage ........................ [1.32]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.2]
SB Voltage ......................... [1.10]
PCIE Voltage ....................... [1.50]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Börja med dem och höj FSB när du har testat att allt går stabilt.

DRAM Freq 840 trots att du har 1066MHz minnen?

OT:
Ni som kör 2x2GB (https://www.inet.se/artikel/5304251) hur sätter ni dom om man tänker sig att ni ser moderbordet uppifrån:

GUL
SVART
---
GUL
SVART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
DRAM Freq 840 trots att du har 1066MHz minnen?

OT:
Ni som kör 2x2GB (https://www.inet.se/artikel/5304251) hur sätter ni dom om man tänker sig att ni ser moderbordet uppifrån:

GUL
SVART
---
GUL
SVART

Korrekt, FSBx2 = 840MHz i det fallet. Dvs i synk med bussen vilket är önskvärt i de flesta fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Korrekt, FSBx2 = 840MHz i det fallet. Dvs i synk med bussen vilket är önskvärt i de flesta fall.

OK! Tackar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS Ni som kör 2x2GB (https://www.inet.se/artikel/5304251) hur sätter ni dom om man tänker sig att ni ser moderbordet uppifrån:

GUL
SVART
---
GUL
SVART

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Tror det står i manualen, jag kommer inte ihåg på rak arm.
Men troligtvis ska dom sitta i en gul och en svart för att sitta på varsin kontroller.

Sen har jag för mig att det står i bios under uppstarten.

Rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Tror det står i manualen, jag kommer inte ihåg på rak arm.
Men troligtvis ska dom sitta i en gul och en svart för att sitta på varsin kontroller.

Sen har jag för mig att det står i bios under uppstarten.

Rätta mig om jag har fel?

Alltså:

MINNE
SVART
--
GUL
MINNE

Du borde väl veta hur du har det i din burk tycker man :)?

Permalänk
Medlem

I min manual sektion 2.4 står det väldigt mycket matnyttigt. Kan rekommendera dig att läsa den.

Enligt den ska man köra minnet i de gula slotsen för maximal överklockning och Dual Channel.

Jag har 4st moduler i min...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Angående minnena så ska de sitta i samma färg, dvs antingen båda i gul eller båda i svart.

Kan också ge ett tips att när man väl fått sin CPU stabil så tycker jag man bör prova att sänka CPU Voltage så mycket det går. T ex att mata 1.3 volt för 4 Ghz är rätt mycket. Jag gav också runt 1.3 förut, men nu har jag sänkt den till rung 1.25 volt genom att bara starta om datorn, gå in i bios, sänka 2 snäpp i taget, starta och testa att den är stabil. Genom att göra detta har jag sänkt min temp med cirka 5 grader.

Se bara vad denna kille kör på för volt: http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=3882213&po...

Jag säger inte att man kommer komma så långt ner, men prova att sänka tills det inte går mer. Alla vill väl ha en så kall CPU som möjligt

Permalänk
Medlem

Har börjat leka lite smått med P5Q-E och E8400 som jag monterade idag.

Startat på 400fsb som ger 3,6 GHz på 1.144V enligt cpu-z. 1.16V satt i bios. Revision E0. Har stängt av alla onödiga funktioner i bios. Övriga spänningar ligger på default.

Hade samma cpu på ett mycket äldre asus kort och en äldre kylare men jag får samma temps i spritt nytt antec 183 (med en extra 120mm instoppad) vilket är lite störande med så pass låg vcore. 46c i idle på både byggena.

Bytte även pasta i det nya så med ny pasta, nytt chassi, ny kylare (ingen värsting men bättre än original), nytt moderkort så tycker man graderna borde ha skilt sig men icke

Läser om många andra som har sina E8400 runt 32-36c. Fattar inte hur man lyckas??

Kör coretemp 0.99.5b och cpu-z 1.51

Permalänk
Medlem

När du säger default på övriga spänningarna... Menar du Auto?
Börja med att ställa dem fast i bios istället. Om du klockar upp bussen och har spänningarna på Auto brukar bios automatiskt öka dem, rejält.

Idle är inte så intressant, det är ganska vanligt att sensorerna "fastnar". Vad får du för temperaturer om du kör Prime95 och Linpac? Det är det intressanta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

fick min Q9550 stabilt i 3825 mghz, gör super pi på 1M på 12 sekunder.

Visa signatur

antec900/corsair 650w/Q9550/3,9ghz/xfx4890 xXx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan i norr
fick min Q9550 stabilt i 3825 mghz, gör super pi på 1M på 12 sekunder.

Grattis, kanske lust att posta dina inställningar och vad du har för minne?
Jag kan inte få min dator stabil i 460 FSB> nämligen

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Default menar jag manuellt inställda på det första valet alltså det som är default.

Och även om det skulle kunna hända att sensorerna fastnar så har jag två burkar hemma med så gott som samma hårdvara som båda visar samma temperatur men ska testa prime men allt över 50-55 grader känns som förlust och jag är bara 3 grader under i idle :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wesslan1
Default menar jag manuellt inställda på det första valet alltså det som är default.

Och även om det skulle kunna hända att sensorerna fastnar så har jag två burkar hemma med så gott som samma hårdvara som båda visar samma temperatur men ska testa prime men allt över 50-55 grader känns som förlust och jag är bara 3 grader under i idle :/

Nått är galet iaf, min idlar i 30-28 grader i 3.8GHz (skrivande stund).
Dubbelkolla monteringen och kylpastan. Nolla bios och börja om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja jag får göra det. Detta är dock exakt samma temepratur jag hade på samma cpu fast annat moderkort, båda kör vista.

Så jag har testat att sätta om kylaren och pastan en gång redan utan någon skillnad i temp men hoppas det har blivit nån bugg för ska inte vara så pass högt för en 8400.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Tjena grabbar (eventuellt tjejer) Har ett alldeles rykade färsäkt failure här. I övrigt så är jag ingen erfaren överclockare men jag är tvär säker på att det finns här!

I övrigt har jag lekt lite med min datorn och försökt få ut det lilla extra. Funkar någelunda men kraschar JÄMT om man kör 2 thrad torture test i prime95. Kraschar även när man spelar etc. Kör för övrigt med ett Asus p5q och en Intel core 2 duo e8500. Med domintator minnen pc-8500. Behöver ni veta mer så hojta till så kirrar jag det!

Här följer lite speccs från bios.

Ai Tweaker

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [450]
PCIE Frequency ..................... [100]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [901] (Kan inte ställa in 1:1...)
DRAM Timing Control ................ [Auto] (5-5-5-18)
DRAM Static Read Control ........... [Auto]
DRAM Read Training ................. [Auto]
MEM. OC Charger .................... [Auto]
Ai Clock Twister ................... [Auto]
Ai Transaction Booster ............. [Manual]
Common Performance Level ......... [10]
Pull-In of CHA PH1 ................. [Disabled]
Pull-In of CHA PH2 ................. [Disabled]
Pull-In of CHA PH3 ................ [Disabled]
Pull-In of CHA PH4 ................ [Disabled]
Pull-In of CHA PH5 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH1 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH2 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH3 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH4 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH5 ................ [Disabled]
____________________________________

CPU Voltage ........................ [1.30]
CPU GTL Voltage Reference [Auto]
CPU GTL Voltage Reference [Auto]
CPU PLL Voltage .................... [Auto]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
NB Voltage ......................... [Auto]
NB GTL Reference ................... [Auto]
SB Voltage ......................... [Auto]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Auto]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]
____________________________________

Advanced > CPU Configuration

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Enabled]
CPU TM Function .................... [Disabled]
Execute Disable Bit ................ [Disabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]
______________________________________

Tack för eventuella svar. Förklara gärna vad lösningar och förslag bidrar till så en n00b får veta.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem

Nolla inställningarna i bios. Kör sedan med inställningarna som F.Farilane skrev längre upp i tråden:

Sen är det bara att stabilitetstesta och öka.

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9.5]
FSB Frequency ...................... [400]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [800] (1:1)

CPU Voltage ........................ [1.3]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.2]
SB Voltage ......................... [1.10]
PCIE Voltage ....................... [1.50]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jao provar det nu. När jag ökar behöver jag väl inte pilla på volten? Den är väl relativt hög ändå? Har ingen större koll på spänningar.

edit: Prime verkar hålla i sig. Det kraschar inte längre. låtern den gå ett par timmar innan jag ökar. Dock verkar processorn hålla 60.5 grader och coresen runt 70 när den testar:

Lucas-lehmer iterations of M******* FFT length 8k. (vet inte vad värmen bör ligga på i ett torture test.)

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |